back to top
28.1 C
Athens
Παρασκευή 9 Μαΐου 2025

5 ερωτήματα που δεν είχαν απαντηθεί για την αυτόνομη οδήγηση και ασφάλιση

της Ελενας Ερμείδου

Το αυτοκίνητο του μέλλοντος ρολάρει μόνο του. Υπάρχουν επιβάτες, δεν υπάρχει οδηγός. Χάριν των τεχνολογικών εξελίξεων, η οδήγηση με τη βοήθεια υπολογιστή θα γίνει σύντομα πραγματικότητα. Εάν η τεχνολογία είναι έτοιμη να εφαρμοστεί, τι περιμένουμε ακόμα να στραφούμε σε αυτόνομη οδήγηση;

- Advertisement -

Η Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελβετίας, SVV|ASA (Schweizerische Versicherungsverband SVV, L’association Suisse d’Assurances ASA, L’Associazione Svizzera d’Assicurazioni ASA)θέτει τις παρακάτω ερωτήσεις.

Ιδού οι απαντήσεις των ερωτήσεων :

- Advertisement -

1 Ο άνθρωπος ή το μηχάνημα – Ποιος είναι δικαιολογημένος σε περίπτωση προβλήματος;

Το ποινικό δίκαιο βασίζεται στην προσωπική ευθύνη.

Το ερώτημα ποιος είναι υπεύθυνος σε περίπτωση της  αυτοματοποιημένης οδήγησης. Ας υποθέσουμε ότι τα συστήματα οδήγησης φτάνουν σε ένα βαθμό αυτοματοποίησης, έτσι ώστε οι κάτοχοι των οχημάτων να υποβαθμίζονται για τον ρόλο τους στον αυτοκινητόδρομο, για παράδειγμα, ή μόνιμα ανάλογα με την κατάσταση και το υπό εξέταση σύστημα.

Ως εκ τούτου, ο “οδηγός ή ο κάτοχος” δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνος για τη συμπεριφορά του οχήματος στο δρόμο. Εκτός από περιπτώσεις, όπως εσφαλμένοι ελιγμοί, χειρισμοί ή εμφανή ελαττώματα του συστήματος. Στη συνέχεια είναι αναγκαίο να καθοριστεί εκ των υστέρων, αν η ευθύνη για τη συμπεριφορά αυτή αναλήφθηκε από τον οδηγό ή από το μηχάνημα κατά το χρόνο του ατυχήματος. Προκειμένου να επιλυθεί αντικειμενικά αυτό το θέμα, τα οχήματα θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κατάλληλα καταγραφικά (μαύρα κουτιά). Τα πραγματικά προβλήματα σχετίζονται με τις απαιτήσεις όσον αφορά το επίπεδο ασφάλειας του οχήματος και εκείνες που αφορούν την παροχή των αντίστοιχων αποδείξεων.


2 Αυτόνομη οδήγηση = αυτόματα ασφαλισμένη;

Ο ελβετικός νόμος για την οδική κυκλοφορία (LCR) βασίζεται στην αιτία ευθύνης του κατόχου σε περίπτωση πταίσματος. Ο κάτοχος υπέχει αστικής ευθύνης αν, ως αποτέλεσμα της χρήσης οχήματος, σκοτώνονται ή τραυματίζονται ή προκαλούνται υλικές ζημίες. Ο αιτιώδης σύνδεσμος διακόπτεται μόνο σε περίπτωση σοβαρών παραπτωμάτων εκ μέρους τρίτων χωρίς την ευθύνη του ιδιοκτήτη. Ο ελβετικός νόμος LCR εγγυάται στους τραυματίες την παραδοχή ζημιών που υπέστησαν από τον ασφαλισμένο.
Η κάλυψη βασίζεται σε νομική ευθύνη. Ο κίνδυνος που ενυπάρχει στη χρήση του οχήματος, δηλαδή ο κίνδυνος που απορρέει από τη χρήση οχήματος, είναι και παραμένει καθοριστικός όσον αφορά στην ευθύνη. Αυτοί οι κανόνες ευθύνης ισχύουν επίσης στην περίπτωση της ανάθεσης ευθύνης του οδηγού σε σύστημα μεταφοράς οχήματος. Ωστόσο, αυτή η ευθύνη πρέπει να διακρίνεται αυστηρά από την ποινική ευθύνη.

Ο αυξανόμενος αυτοματισμός θα έχει αναμφισβήτητα επιπτώσεις στις δυνατότητες προσφυγής λόγω της πιθανής συνυπευθυνότητας του κατασκευαστή του οχήματος καθώς και άλλων ενδιαφερομένων μερών, όπως ο κατασκευαστής του συστήματος πλοήγησης ή ο διαχειριστής υποδομής. Δεν απαιτείται μια εις βάθος τροποποίηση του ισχύοντος συστήματος ευθύνης και ασφαλίσεως αυτοκινήτων. Ωστόσο, ο ασφαλιστικός κλάδος εξετάζει πιθανές νέες λύσεις.

3 Ποιος είναι υπεύθυνος; Πότε και γιατί;

Στην περίπτωση αυτόνομης οδήγησης, το αυτοκίνητο τελικά λαμβάνει αποφάσεις σε κρίσιμες καταστάσεις. Αυτό δημιουργεί ηθικά ζητήματα. Σε ποιον πρέπει να δίνεται προτεραιότητα στο όχημα; Στους επιβάτες του; Σε περαστικούς, αν είναι πολυάριθμοι; Σε νεότερους ως προς τους γηραιότερους; κ.λπ. Αυτή η απαρίθμηση και ιεράρχηση μπορεί να επιδιωχθεί μέχρι και το  άπειρο χωρίς να βρεθεί μια ιδανική λύση. Μια τέτοια συζήτηση είναι συναρπαστική και πρέπει να παρακολουθείται στενά. Ωστόσο, εφόσον ο οδηγός έχει την υποχρέωση να διατηρεί πάντοτε τον έλεγχο του οχήματος, αυτά τα ερωτήματα δεν τίθενται.

 

4 Τα ρομποτικά αυτοκίνητα προκαλούν αύξηση της κυκλοφορίας;

Σήμερα, είναι ήδη εμφανές ότι ο όγκος της κυκλοφορίας αυτοκινήτων θα αυξηθεί περαιτέρω λόγω της αυξημένης χρήσης αυτοματοποιημένων οχημάτων.
Τα αυτόνομα οχήματα μπορούν επίσης να συμβάλουν στη βελτίωση της κυκλοφορίας στους αυτοκινητοδρόμους και στους εθνικούς δρόμους. Οι υφιστάμενες υποδομές θα αξιοποιηθούν καλύτερα από ό, τι σήμερα. Οι δυνατότητες είναι τεράστιες, όταν τα οχήματα επικοινωνούν μεταξύ τους καθώς και με την υποδομή.
Η έκταση αυτής της αύξησης της ικανότητας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη διείσδυση αυτόνομων οχημάτων στην αγορά: όσο μεγαλύτερη είναι η διείσδυση, τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η επίδραση. Η επίδραση αυτή μπορεί να διαφέρει από τον ένα δρόμο στον άλλο (τύπος ή θέση του υπό εξέταση δρόμου), τουλάχιστον κατά τη διάρκεια μιας μεταβατικής φάσης.

 

5 Ημερομηνία λήξης – Πότε τελικά η οδήγηση θα γίνει ανεξάρτητη;
Η αυτοματοποίηση της οδήγησης θα συνεχίσει να εξελίσσεται τα επόμενα χρόνια Επιπλέον, αρκετά πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα βρίσκονται ήδη στη φάση δοκιμών.

Graphique : Développements technologiques disponibles ou prévisibles dans le domaine de la conduite automatisée, Source : OFROU – Conduite automatisée – Conséquences et effets sur la politique des transports

 

Οι τρέχουσες προβλέψιμες τεχνολογικές εξελίξεις είναι:

 

1 Αυτοματοποιημένος χώρος στάθμευσης χωρίς τον οδηγό επί του αυτοκινήτου (αυτόματη υπηρεσία)

Με το αυτοματοποιημένο όχημα, ο οδηγός μπορεί να σταθμεύσει το όχημά του μόλις φτάσει στον προορισμό του σε ένα συγκεκριμένο χώρο στάθμευσης.
2 Ομαδοποιημένα σχέδια

Τα οχήματα που διασυνδέονται μέσω ενός τυποποιημένου συστήματος επικοινωνίας θα ομαδοποιηθούν για να σχηματίσουν εικονικά “άγκιστρα” ή οδικές μονάδες. Μέσω εντολής θα εμφανίζεται το πρώτο στην κορυφή όχημα.

 

3 Αυτοματοποιημένη οδήγηση σε αυτοκινητόδρομους και εθνικούς δρόμους

Σε ένα σύστημα αυτοματισμού υπό όρους, η οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο θα πραγματοποιείται εξ ολοκλήρου από το ίδιο το όχημα. Σε ένα πρώτο στάδιο ανάπτυξης, ο οδηγός θα ασκεί μια λειτουργία ελέγχου μόνον όταν το ζητήσει το σύστημα, πάντα με επαρκή πρόβλεψη. Εάν δεν υπάρχει απάντηση από τον οδηγό, το όχημα θα είναι αυτό-φερόμενο.
4 Οχήματα χωρίς οδηγό

Η αλυσίδα των τρεχουσών εξελίξεων θα καταλήξει σε μία παροχή οχημάτων (αυτοκίνητα, λεωφορεία και φορτηγά) που θα εκτελούν συνεχώς όλες τις λειτουργίες οδήγησης: θα κινούνται, θα σταθμεύουν και ενεργούν τελείως αυτόνομα  Καθώς δεν θα χρειάζεται πλέον οδηγός, όλοι οι οδηγοί θα είναι επιβάτες.

 

Σχετικές δημοσιεύσεις

Aλ. Σαρρηγεωργίου: Ζούμε σε μια εποχή σύνθετων κινδύνων. Οι προκλήσεις αυτές μεταφράζονται σε πραγματικά κόστη

To μήνυμά του με αφορμή τη δημοσίευση της ετήσιας έκθεσης της ΕΑΕΕ αποστέλλει ο πρόεδρος ΔΣ της Ένωσης κ. Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου.

EIAΣ: Εκπαιδευτικό σεμινάριο ασφαλίσεων επαγγελματικής ευθύνης

Οι Ασφαλίσεις Επαγγελματικής Ευθύνης αποτελούν εξαιρετικά ανερχόμενο τομέα άσκησης ασφαλιστικής δραστηριότητας, τόσο στη χώρα μας

Αυξήθηκαν οι κατοικίες με ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), καταγράφηκε αύξηση του πλήθους

Ατασθαλίες στελεχών

Καλές είναι οι αστικές ευθύνες, οι επαγγελματικές ευθύνες ή ασφάλιση ευθυνών εργοδότη είναι όλα απαραίτητα για απροσεξίες, αμέλεια, όμως...

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

H κυβέρνηση Τραμπ παύει την ενημέρωση data για το κόστος των φυσικών καταστροφών!

Η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ θα πάψει να ενημερώνει μια βάση δεδομένων, η οποία καταγράφει το κόστος των

Η Επαγγελματική Ασφάλιση ως εφαλτήριο του νέου κοινωνικού συμβολαίου στην αγορά εργασίας

Οι χαμηλοί μισθοί που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη χώρα δεν βοηθούν την λογική της αποταμίευσης και της επένδυσης σε ένα επαγγελματικό ταμείο

Ν. Γαβριήλης: Καθοριστικός ο ρόλος του μεσίτη στην ασφάλιση ΜμΕ

Ερωτώμενος, ο κος Γαβριήλης για το πώς οι επιχειρήσεις με υψηλό κίνδυνο θα μπορέσουν να ασφαλιστούν, απαντά ότι θα ......

ocin25: Tράπεζες και κοινωνικοί εταίροι. Η εμπειρία από τη συμμετοχή στον θεσμό της Επαγγελματικής Ασφάλισης

Ένα ακόμη πάνελ εξαιρετικού ενδιαφέροντος διεξήχθη στο πλαίσιο του 6ου Συνεδρίου Επαγγελματικής Ασφάλισης. “Η εμπειρία των κοινωνικών

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Maxima Insurance: Μαζί για ένα Πράσινο Μέλλον

Με υπερηφάνεια η Maxima Insurance ανακοίνωσε ότι, σύμφωνα με τη Διαπιστωτική Πράξη της Διεύθυνσης Αναδασώσεων Αττικής

H κυβέρνηση Τραμπ παύει την ενημέρωση data για το κόστος των φυσικών καταστροφών!

Η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ θα πάψει να ενημερώνει μια βάση δεδομένων, η οποία καταγράφει το κόστος των

Η Τεχνητή Νοημοσύνη και ο μετασχηματισμός του ρόλου του μεσίτη ασφαλίσεων

Ο ασφαλιστικός κλάδος, που επί μακρόν βασιζόταν στην ανθρώπινη τεχνογνωσία και κρίση, υφίσταται σημαντική μεταβολή.

Εκπαιδευτικό σεμινάριο ασφαλίσεων Τεχνικών Κινδύνων, Κατασκευαστικών Έργων& Ευθύνης Εργοληπτών

Ο κατασκευαστικός τομέας της ελληνικής οικονομίας ανθεί, κινείται σε τροχιά διαρκούς ανόδου και οι ρυθμοί ανάπτυξης των εργασιών

Η Επαγγελματική Ασφάλιση ως εφαλτήριο του νέου κοινωνικού συμβολαίου στην αγορά εργασίας

Οι χαμηλοί μισθοί που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη χώρα δεν βοηθούν την λογική της αποταμίευσης και της επένδυσης σε ένα επαγγελματικό ταμείο