Η ψηφιακή τεχνολογία, τα διαρκώς μεταβαλλόμενα δημογραφικά χαρακτηριστικά του εργατικού δυναμικού και η ταχύτητα με την οποία αναπτύσσεται η καινοτομία ωθούν τις εταιρείες να επανασχεδιάσουν την οργανωσιακή τους δομή, να αναπτύξουν νέα μοντέλα ηγεσίας και να καλλιεργήσουν μια εργασιακή κουλτούρα η οποία θα έχει τους εργαζόμενους στο επίκεντρο. Αυτό αναδεικνύεται μέσα από έρευνα της Deloitte που αποκαλύπτει ότι το 74% των στελεχών στρέφεται στο digital HR και διερευνά τους παράγοντες που επιδρούν στην τεχνολογία και στις επιχειρήσεις και ενισχύουν την ανάγκη για μια «νέα οργάνωση».
Η έρευνα καταδεικνύει ότι οι εταιρείες εξετάζουν προσεκτικά και διορθώνουν την οργανωσιακή τους δομή, απομακρύνονται από τα ιεραρχικά, λειτουργικά επιχειρησιακά μοντέλα και στρέφονται προς διαλειτουργικά δίκτυα ομάδων, σε μια προσπάθεια να γίνουν πιο ευέλικτες, να συνεργάζονται καλύτερα και να θέτουν στο επίκεντρο τον πελάτη. Παρά το τεράστιο ενδιαφέρον σε αυτή τη στροφή, μόνο το 21% των επικεφαλής ανθρώπινου δυναμικού αισθάνονται ειδικοί στον σχηματισμό διαλειτουργικών ομάδων και μόνο το 12% αντιλαμβάνονται τον τρόπο με τον οποίο συνεργάζονται τώρα οι άνθρωποί τους.
Επιπλέον, η διαφορετικότητα ανάμεσα στις γενιές εντείνεται, καθώς λόγω της βαθιάς παγκόσμιας ύφεσης οι millennials με υψηλές προσδοκίες για την προσωπική τους ανάπτυξη εργάζονται δίπλα στους baby boomers, πολλοί εκ των οποίων καθυστερούν τη συνταξιοδότησή τους. Ένα νέο συμβόλαιο εργασίας, καθοδηγούμενο από τις ανάγκες για ταχεία επαγγελματική ανάπτυξη, ευέλικτες εργασιακές συμφωνίες και αύξηση στον αριθμό συμβάσεων εργαζομένων ημιαπασχόλησης, αλλάζει δραματικά τις σχέσεις εργοδότη-εργαζόμενου.
Ο νέος ψηφιακός κόσμος εργασίας ενισχύει περισσότερο αυτές τις αλλαγές. Περίπου τα τρία τέταρτα των στελεχών έχουν εντοπίσει το digital HR –τον ολοκληρωμένο επανασχεδιασμό των εργαλείων και των υπηρεσιών διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού βάσει ψηφιακής τεχνολογίας– ως μια από τις μεγαλύτερες προτεραιότητες. Το 42% των εταιρειών επανασχεδιάζουν τα συστήματα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού ώστε να υποστηρίζουν τη μάθηση μέσω φορητών συσκευών που βελτιώνουν τα μαθησιακά αποτελέσματα, και το 59% στρέφουν τα συστήματα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού προς κινητά συστήματα σε μια προσπάθεια να κάνουν ευκολότερη τη χρήση τους από τους εργαζόμενους.
Μια νέα αναπτυσσόμενη πρακτική όσον αφορά τις στρατηγικές που θέτουν τον εργαζόμενο στο επίκεντρο, το design thinking, αναδύεται ως νέα μεγάλη τάση, η οποία μετασχηματίζει την προσέγγιση των εταιρειών στη διαχείριση, στην υποστήριξη και στην εκπαίδευση του εργατικού δυναμικού τους. Πέραν του ενδιαφέροντος προς τις συναλλακτικές διαδικασίες, οι εταιρείες μελετούν τις συμπεριφορές των εργαζομένων ώστε να βοηθούν στην ανάπτυξη παρεμβάσεων, εφαρμογών και εργαλείων τα οποία λειτουργούν διαισθητικά και είναι εύχρηστα, μειώνουν το stress και εντείνουν την παραγωγικότητα. Πρακτικά, το 79% των στελεχών κατατάσσουν το design thinking ως μια από τις σημαντικότερες προτεραιότητές τους για το 2016.
Σχεδόν 9 στους 10 ερωτηθέντες (86%) κατατάσσουν τις προκλήσεις της εταιρικής κουλτούρας ως «σημαντικές» ή «πολύ σημαντικές». Επιπλέον, το 85% κατατάσσει τις προκλήσεις σε σχέση με τη δέσμευση των εργαζομένων ως «σημαντικές» ή «πολύ σημαντικές».
Για να αντεπεξέλθουν στα ζητήματα αυτά, νέοι ρόλοι αναδύονται στον χώρο του ανθρώπινου δυναμικού, οι οποίοι στην ουσία τους θα μπορούσαν να αποκληθούν «chief experience officer» ή «chief listening officer». Οι εταιρείες προσπαθούν να βελτιώσουν τις ευκαιρίες μάθησης όλων των εργαζομένων αλλά και να καλύψουν τις ελλείψεις τους σε δεξιότητες στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού: 4 από τα 10 στελέχη αναφέρουν ότι οι εταιρείες τους είναι έτοιμες να αντεπεξέλθουν στις ελλείψεις δεξιοτήτων διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού – μια αύξηση ύψους 25% από το 2015. Επιπλέον, οι υπηρεσίες ανάλυσης δεδομένων με θέμα τους ανθρώπους αναπτύσσονται ραγδαία προκειμένου να βοηθήσουν στην κρίση κουλτούρας και δέσμευσης. Φέτος το ποσοστό των στελεχών που πιστεύουν ότι είναι ικανά να αναπτύξουν μοντέλα πρόγνωσης διπλασιάστηκαν από 4% το 2015 σε 8% το 2016, υποδεικνύοντας ταχεία βελτίωση δεξιοτήτων στον χώρο του ανθρώπινου δυναμικού.
Σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, οι προοδευτικοί οργανισμοί εστιάζουν στον εργαζόμενο και υιοθετούν νέες, ανοικτές τεχνολογίες μάθησης. Το ποσοστό των εταιρειών οι οποίες αισθάνονται έτοιμες να ενσωματώσουν τα μαζικά ανοιχτά διαδικτυακά μαθήματα (massive open online courses – MOOCs) στις εκπαιδευτικές τους πλατφόρμες αυξήθηκε φτάνοντας το 43% από 30% πέρυσι. Σε σχέση με την αυξημένη υιοθέτηση των MOOCs, η Deloitte συνεργάζεται με το Columbia University και τον Dean Jason Wingard, Ph.D., για την παράδοση ενός MOOC αργότερα μέσα στον χρόνο, το οποίο θα βοηθήσει τους επαγγελματίες του ανθρώπινου δυναμικού να εμβαθύνουν στις αναδυόμενες παγκόσμιες τάσεις στον χώρο τους το 2016.
Τα μοντέλα ηγεσίας αλλάζουν – οι εταιρείες αποδομούν την κλασική πυραμίδα διοίκησης
Η έρευνα της Deloitte αποκαλύπτει ότι η παραδοσιακή πυραμίδα διοίκησης δεν παράγει ηγέτες αρκετά γρήγορα. Το 56% των ερωτηθέντων αναφέρουν ότι οι εταιρείες τους δεν είναι έτοιμες να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες τους σε σχέση με την ηγεσία, ενώ περισσότεροι από 1 στους 5 ερωτηθέντες (22%) δηλώνουν ότι δεν διαθέτουν προγράμματα ηγεσίας για millennials. Για να ανταποκριθούν σε αυτό το ζήτημα, η μεγάλη πλειονότητα των στελεχών (89%) δηλώνει ότι η ενδυνάμωση, η αναδιαμόρφωση και η βελτίωση της ηγεσίας του οργανισμού αποτελούν σημαντική προτεραιότητα για τον ερχόμενο χρόνο.
Ο Πέτρος Μίχος, επικεφαλής των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών Ανθρώπινων Πόρων της Deloitte, σχολίασε: «Είναι μια εξαιρετική στιγμή για τους επαγγελματίες του ανθρώπινου δυναμικού, οι οποίοι έρχονται στο επίκεντρο του στρατηγικού σχεδιασμού των επιχειρήσεών τους, και όχι μόνο στην υλοποίησή αυτού. Μελετώντας τα ιστορικά στοιχεία τα οποία έχει στη διάθεσή της η Deloitte, βλέπουμε πως τα στελέχη ανθρώπινου δυναμικού στη χώρα μας αισθάνονται ότι ο ρόλος τους γίνεται όλο και πιο σύνθετος και απαιτητικός, και ως εκ τούτου αναγνωρίζουν και τη σημαντικότητά του».
Η έρευνα «Παγκόσμιες τάσεις στον χώρο του Ανθρώπινου Δυναμικού 2016» («Global Human Capital Trends 2016»), έγινε με τη συμμετοχή περισσότερων από 7.000 επικεφαλής ανθρώπινου δυναμικού από 130 χώρες και αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες μελέτες για το ανθρώπινο δυναμικό, την ηγεσία και τις προκλήσεις του συγκεκριμένου τομέα.
Διαβάστε ολόκληρη την έκθεση: