Η έκθεση του ETSC εξετάζει τους τρόπους μείωσης του αριθμού των θανάτων που συνεχίζουν να προκαλούνται από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ στην Ευρωπαϊκή Ένωση κάθε χρόνο.
Το ETSC αναφέρει ότι σε πολλές χώρες της ΕΕ ήδη λειτουργούν προγράμματα που αποδείχτηκαν στην πράξη ως μερικά από τα πιο αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπιση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, και θα πρέπει να επεκταθούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Με μία μεγάλη δέσμη μέτρων για την οδική ασφάλεια που ανακοινώθηκε τον περασμένο μήνα, η γαλλική κυβέρνηση δήλωσε ότι όλοι οι οδηγοί-παραβάτες που επανειλημμένα οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, θα είναι υποχρεωμένοι να εγκαταστήσουν στο αυτοκίνητό τους ένα σύστημα Interlock, μια συσκευή ελέγχου της αναπνοής, που θα εμποδίζει την εκκίνηση του οχήματος εάν ο οδηγός έχει υπερβεί το όριο αλκοόλ. Όλα τα λεωφορεία στη Γαλλία είναι υποχρεωμένα να έχουν ήδη εγκατεστημένες τις συσκευές αυτές.
Τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, η Αυστρία ξεκίνησε ένα εθνικό πρόγραμμα αποκατάστασης για τους οδηγούς υπό την επήρεια αλκοόλ, το οποίο τους προσφέρει τη δυνατότητα να γυρίσουν ξανά πίσω στο τιμόνι πριν λήξει γι’ αυτούς η απαγόρευση οδήγησης, εφόσον εγκαταστήσουν ένα σύστημα Interlock στο αυτοκίνητό τους. Το Βέλγιο, η Δανία, η Φινλανδία, οι Κάτω Χώρες, η Πολωνία και η Σουηδία έχουν εισαγάγει παρόμοια προγράμματα όπως και η πλειονότητα των ΗΠΑ.
Στην ανασκόπηση της νομοθεσίας για την ασφάλεια των οχημάτων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (EC) που αναμένεται να παρουσιαστεί το Μάιο του 2018, το ETSC προτείνει να εγκατασταθεί σε όλα τα νέα αυτοκίνητα ένα βασικό ηλεκτρονικό σύστημα διεπαφής ώστε να εγκαθίσταται ευκολότερα η συσκευή Interlock όταν κάτι τέτοιο είναι υποχρεωτικό από το νόμο.
Η έκθεση επισημαίνει επίσης την πρόοδο που σημείωσαν οι χώρες της ΕΕ, όπως η Εσθονία, η Λετονία και η Δανία, όπου οι θάνατοι που οφείλονται στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μειώνονται ταχύτερα από άλλους θανάτους στο δρόμο.
Στην Εσθονία, οι θάνατοι από οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μειώθηκαν κατά 90% την τελευταία δεκαετία, εν μέρει λόγω των περισσότερων αλκοτέστ στους δρόμους της ΕΕ, καθώς και την εισήγηση της μηδενικής ανοχής (0,2 g / l) όριο περιεκτικότητας σε αλκοόλ αίματος (BAC) για όλους τους οδηγούς.
Το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» έχει ήδη επισημάνει το θέμα και παρουσίασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το σύστημα Alcohol Interlock σε Ημερίδα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το 2016 παρουσία του Υπουργού Μεταφορών, σε εκδήλωση όπου, σε συνεργασία με το ETSC, είχαν προσκληθεί όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Διακεκριμένοι αξιωματούχοι και εμπειρογνώμονες από την Ευρώπη είχαν μεταφέρει στο ελληνικό κοινό την εμπειρία τους και τα μέχρι στιγμής στοιχεία από τη χρήση νέων τεχνολογιών στον αγώνα ενάντια στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (βλέπε σχετικό δημοσίευμα).
Επίσης το Ινστιτούτο έχει αναφερθεί στο θέμα και σε παρεμβάσεις του στην αρμόδια Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων.
Όπως τόνισε η πρόεδρος του ΙΟΑΣ κα Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά, με αφορμή τη δημοσίευση της νέας έκθεσης του ETSC: «Είναι πεποίθηση μας ότι οι τροχονομικοί έλεγχοι πρέπει να ενισχυθούν παράλληλα με τη χρήση νέων τεχνολογιών ειδικά στα επαγγελματικά οχήματα. Από πλευράς μας συνεχίζουμε τις ενημερωτικές και εκπαιδευτικές μας δράσεις για την αλλαγή των στάσεων και των συμπεριφορών των νέων και των πολιτών γενικότερα ώστε να εδραιωθεί και στην ελληνική κοινωνία η πεποίθηση πως αλκοόλ και οδήγηση δεν πάνε μαζί».
Διαβάστε την έκθεση του ETSC: http://etsc.eu/progress-in-reducing-drink-driving-in-europe/