Το έτος 2023 ξεκίνησε με καλά νέα στο μακροοικονομικό μέτωπο. Κατ’ αρχάς, η Ευρώπη απέφυγε μια ύφεση που φαινόταν σίγουρη.
Η βελτίωση της απόδοσης και η επιβράδυνση της δραστηριότητας οδήγησαν σε απότομη πτώση του κόστους ενέργειας και ως αποτέλεσμα σε επιβράδυνση του πληθωρισμού. Τέλος, η προοπτική της επαναφοράς των ρυθμών ανάπτυξης της Κίνας για το δεύτερο μισό του έτους, αν και αβέβαιη, επίσης δίνει τόνο αισιοδοξίας για την παγκόσμια οικονομία. Αυτά ήταν αρκετά για τις χρηματαγορές να εκτοξευθούν, σίγουρες πως το χειρότερο σενάριο προς το παρόν έχει αποφευχθεί.
Ενώ ως προς τα θεμελιώδη συμφωνούμε, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί ώστε να μην εφησυχάσουμε. Οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η παγκόσμια οικονομία από πέρσι παραμένουν επίκαιρες και η πολυδιάστατη κρίση που βιώνουμε δεν πρόκειται να εξαφανιστεί: Γεωπολιτική διάσπαση, ενεργειακή κρίση, κλιματική αλλαγή, κίνδυνοι πανδημίας… Η μεταμόρφωση του κόσμου επιταχύνεται και δημιουργεί κινδύνους που θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν τα πιο καλοδουλεμένα σενάρια.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι εκτιμήσεις κινδύνου της Coface έχουν αλλάξει ελάχιστα, με 5 αλλαγές σε κίνδυνο χωρών και 16 αλλαγές σε κίνδυνο κλάδων. Σε απόλυτους όρους, η τάση παραμένει πτωτική.
Υποχώρηση της ύφεσης, έναρξη του στασιμοπληθωρισμού
Το 2022 τελείωσε με θετικό οικονομικό τόνο. Οι ήπιες θερμοκρασίες και τα σημαντικά αποθέματα αερίου απομάκρυναν το φάσμα επιβολής μέτρων για την ενέργεια στην Ευρώπη αυτό τον χειμώνα, και οι Ευρωπαϊκές οικονομίες απέφυγαν την απότομη συμπίεση. Αυτό οδήγησε την Coface να διατηρήσει την πρόβλεψη για παγκόσμια ανάπτυξη για το 2023 αμετάβλητη στο 1.9%. Το σενάριο του στασιμοπληθωρισμού στις ανεπτυγμένες οικονομίες και η γενική ανθεκτικότητα των αναπτυσσόμενων χωρών επιβεβαιώθηκε.
Αυτή η συνέχεια αποτυπώνεται στην εκτίμηση ρίσκου μας: Μόνο 3 χώρες και 10 κλάδοι υπέστησαν υποβάθμιση αυτό το τρίμηνο, μετά την υποβάθμιση 95 οντοτήτων τον Ιούνιο του 2022 και 50 τον Οκτώβριο του 2022. Εν τω μεταξύ, η Coface επαναξιολόγησε θετικά τις εκτιμήσεις για Ινδία, Μπουρούντι και έξι κλάδους, κυρίως την αυτοκινητοβιομηχανία, χάρη στη σταδιακή αποσυμφόρηση των πιέσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Διαβάστε το πλήρες Βαρόμετρο εδώ