Η μετεξέλιξη της ασφαλιστικής αγοράς και του ευρύτερου χρηματοοικονομικού συστήματος δεν ήταν δυνατόν να αφήσει άθικτο τον κλάδο των ασφαλιστικών συμβούλων.
Από το μακρινό 1974, όταν ξεκίνησε ο ΠΣΑΣ τη λειτουργία του, προχωρήσαμε στα «μοντέρνα» ασφαλιστικά συστήματα το 1994 και, μετά την πρόσφατη κρίση, φτάσαμε σε μια νέα αφετηρία για τον αγώνα του μέλλοντος.
«Έχουν καταρρεύσει δύο πολύ μεγάλα “κάστρα” στη συνείδηση του καταναλωτή. Το ένα είναι το κράτος και το δεύτερο οι τράπεζες. Οι ασφαλιστικές είναι, πλέον, ο πλέον αξιόπιστος χρηματοοικονομικός θεσμός υπό το καθεστώς των Solvency II» λέει ο πρόεδρος του συνδέσμου.
Του Νίκου Σακελλαρίου
Ο νέος ασφαλιστικός σύμβουλος θα πρέπει να είναι τεχνολογικά και επιχειρηματικά «μορφωμένος» και να διατηρεί μια σχέση αφοσίωσης και προσφοράς προς τον πελάτη του.
Ο ΠΣΑΣ, με τη νέα διοίκηση του κυρίου Παναγιώτη Λελεδάκη, έδειξε από την αρχή τις προθέσεις του. «Ο στόχος μας είναι να μεγαλώσουμε τη συσπείρωση των μελών, ώστε να διεκδικήσει μαζικά και δυναμικά όσα θέματα μας απασχολούν. Να δώσουμε κατευθύνσεις στους συμβούλους να αυξήσουν την ασφαλιστική συνείδηση και να προστατέψουμε τον καταναλωτή» δήλωσε στο Insurance and Reinsurance Outlook 2018 ο κύριος Λελεδάκης.
Στο πλαίσιο αυτό, οι νέοι ασφαλιστικοί σύμβουλοι-μέλη του ΠΣΑΣ θα πρέπει να προσφέρουν ολοκληρωμένες χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Ο ΠΣΑΣ θα είναι πάντα αρωγός στην προσπάθεια αυτή. Μία από τις μελλοντικές του κινήσεις είναι να μπορέσει να προσφέρει υποστήριξη σε θέματα μάρκετινγκ χρησιμοποιώντας viral video.
Σε ό,τι αφορά τις θεσμικές του δομές, η συγκέντρωση αρμοδιοτήτων μάλλον δεν ταιριάζει στο προφίλ του συνδέσμου. «Θα δημιουργήσουμε πολλές εξωδιοικητικές επιτροπές. Ο ΠΣΑΣ δεν είναι μόνο το ΔΣ, είναι τα μέλη του και πρέπει όλοι να συμμετάσχουν ενεργά και να εκφράζουν τις ιδέες τους και την κριτική τους» είναι η κυριαρχούσα άποψη.
Ο ΠΣΑΣ επιθυμεί συμμετοχή από όλα τα μέλη του σε κάθε επίπεδο. Κάνει δύο συνέδρια τον χρόνο και πάνω από 20 webminars, που σημαίνει ότι επηρεάζει πανελληνίως τα μέλη του να ψηφίζουν για σημαντικά θέματα και φέρνει τα μέλη του σε επαφή με κορυφαίους ομιλητές μέσω των τηλεδιασκέψεων.
Ο Σύνδεσμος βρίσκεται σε ανοδική πορεία. Τα μέλη του έχουν φτάσει γύρω στα 1.000 άτομα, από τα μεγαλύτερα εγγεγραμμένα ιστορικά. Βρίσκεται ακόμη σε επικοινωνία με όλους τους θεσμούς για την προώθηση των συμφερόντων του. «Θεσμικά, είμαστε σε επαφή με όλους τους επίσημους φορείς, όπως την Τράπεζα της Ελλάδος, το Υπουργείο Οικονομικών, συμμετέχοντας στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή. Ολοκληρώνουμε το Μητρώο Ασφαλιστή. Συζητάμε και αναλύουμε τις οδηγίες με την BIPAR, έχουμε επικοινωνία με το Υπουργείο Ανάπτυξης και θέλουμε να δώσουμε εξωστρέφεια με καμπάνιες για το φορολογικό, και με το Υπουργείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων για τα ασφαλιστικά του κλάδου» δηλώνει ο πρόεδρος του ΠΣΑΣ, κ. Λελεδάκης.
Σε ό,τι αφορά το bancassurance, υπάρχουν επαφές με την Τράπεζα της Ελλάδος για το θέμα του αθέμιτου ανταγωνισμού και των προσφορών των τραπεζών.
Οι συμβουλές του ΠΣΑΣ προς τα μέλη του είναι:
- Να δουν πού πάει η νέα εποχή
- Να αξιοποιήσουν την τεχνολογία
- Να επεκταθούν σε περισσότερους από έναν κλάδο
Οι μεγάλες θεσμικές αλλαγές του κλάδου
Σε ό,τι αφορά την οδηγία IDD, έχουν πραγματοποιηθεί ψηφιακές συναντήσεις των μελών με την BIPAR για το IDD, τα PRIIPs, τη MIFID II και το GDPR, που αφορά τα προσωπικά δεδομένα.
Ο ΠΣΑΣ γνωρίζει ότι όλα αυτά τα ζητήματα θα απασχολήσουν άμεσα τους ασφαλιστικούς συμβούλους και ότι πρέπει όλοι να είναι ενημερωμένοι για τις εξελίξεις. Σε αυτήν την κατεύθυνση, ο ΠΣΑΣ ασκεί και lobbying προς την πολιτική ηγεσία, για να εξηγήσει τα προβλήματα του χώρου. «Πιέζουμε για τα ΣΔΙΤ έναντι φυσικών καταστροφών και υγεία» λένε, χαρακτηριστικά, στον ΠΣΑΣ.
Κώδικας δεοντολογίας
Ο κώδικας δεοντολογίας για την επαγγελματική συμπεριφορά των ασφαλιστικών συμβούλων μεταξύ τους αποτελεί ένα βασικό ζήτημα του ΠΣΑΣ. Στα άμεσα σχέδια βρίσκεται η επικαιροποίηση του κώδικα δεοντολογίας, ειδικά όσον αφορά την εκπαίδευση των συνεργατών. Ο ΠΣΑΣ επιθυμεί τα μέλη του να ξεχωρίζουν και για την επαγγελματική τους επάρκεια, αλλά και για την επαγγελματική τους συμπεριφορά.
Αύξηση της ασφαλιστικής συνείδησης
Στον σύνδεσμο υπάρχει συγκεκριμένο πλάνο, το οποίο θα έχει ως στόχο τη διαμόρφωση μιας υγιούς ασφαλιστικής συνείδησης ανάμεσα στους καταναλωτές. Αυτό θα αποτελεί συνέπεια όλων των προηγούμενων εξελίξεων, δηλαδή της ενίσχυσης της επαγγελματικότητας των ασφαλιστικών συμβούλων και της δημιουργίας προστιθέμενης αξίας του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή στην κοινωνία.
Ανάμεσα στα μέτρα για τη δημιουργία μιας νέας «φουρνιάς» επαγγελματιών ασφαλιστικών συμβούλων περιλαμβάνεται και η επαναφορά του δόκιμου ασφαλιστικού συμβούλου.
Προάσπιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων
Σε ό,τι αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα, ο ΠΣΑΣ θεωρεί «νίκη» του το γεγονός ότι αποσύρθηκε ο νόμος για την ασφαλιστική ενημερότητα και αντικαταστάθηκε από μια βεβαίωση ΑΦΜ.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο (Οδηγία IMD) (και με τη συμμετοχή του ΠΣΑΣ), όλοι οι ευρωπαϊκοί σύλλογοι σταμάτησαν την αποκάλυψη αμοιβής. Επίσης, θεωρείται σημαντική κίνηση το γεγονός ότι σταμάτησαν και τη διαδικασία αμοιβής από τον πελάτη και όχι από την εταιρεία.
Τέλος, θεωρεί ουσιαστικής σημασίας, στον απολογισμό του, το γεγονός ότι στήριξε πολύ τον σύλλογο ΑΣΠΙΣ Commercial, και μεγάλη επίσης «νίκη» τη διακοπή του «Τειρεσία» των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών.
Ιδιαίτερα θετική εξέλιξη θεωρεί, ακόμη, την προσπάθεια που έκανε με το Υπουργείο Οικονομικών, για να μπορούν επιλεκτικά να παρακρατούν το 20% από τους διαμεσολαβούντες.
Τεχνολογικός εκσυγχρονισμός του ΠΣΑΣ
Μία από τις πρώτες κινήσεις του ΔΣ του ΠΣΑΣ ήταν να εκσυγχρονιστεί τεχνολογικά ο σύνδεσμος. Γι’ αυτόν τον σκοπό, δημιουργήθηκε e–learning σελίδα για τα μέλη του με webminars και αρχεία και ανανεώνεται τακτικά το site του.
Σημαντικό, επίσης, βήμα είναι η δημιουργία ηλεκτρονικής φόρμας μέλους, με φωτογραφία και αρχεία, καθώς και η καθιέρωση της ψηφιακής υπογραφής.
Η προώθηση του ηλεκτρονικού τρόπου πληρωμής αποτελεί μία ακόμη αξιοσημείωτη εξέλιξη. Επιπλέον, τα μέλη του θα μπορούν με επιστολή να ψηφίζουν από όλη την Ελλάδα για όλα τα κρίσιμα θέματα.
Σήμερα, ο ΠΣΑΣ στέλνει 50 newsletter τον χρόνο στα μέλη του, ώστε να ενημερώνονται για τις εξελίξεις.
Η επόμενη ημέρα του κλάδου των ασφαλιστικών συμβούλων
Η επόμενη ημέρα είναι πολύ θετική γενικά για το μέλλον της ασφάλισης, αλλά κυρίως για όσους θέλουν να δουλέψουν σκληρά. «Τα περιθώρια είναι μεγάλα και θα πρέπει να τα αξιοποιήσουμε, και το μέλλον του επαγγελματία συμβούλου είναι πολύ θετικό με ό,τι δυσκολίες περιλαμβάνει» δηλώνει ο κύριος Λελεδάκης.