back to top
10.4 C
Athens
Τετάρτη Ιανουάριος 22 2025

Στρατηγική λήψη αποφάσεων σε ένα δυναμικά μεταβαλλόμενο περιβάλλον με έντονο ανταγωνισμό και μεγάλη αβεβαιότητα

Tου Δρ. Αλέξανδρου Παπαλεξανδρή, επίκουρου καθηγητή Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών 

Οι σημερινές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον το οποίο παρουσιάζει μεγάλες προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες για τις ίδιες, καθώς χαρακτηρίζεται σε μεγάλο βαθμό από πολυπλοκότητα, αβεβαιότητα και πλήθος εναλλακτικών τρόπων δράσης, των οποίων τα οφέλη δεν είναι εκ των προτέρων γνωστά.

- Advertisement -

Σε αυτές τις συνθήκες «υπερ-ανταγωνισμού» οι επιχειρήσεις οφείλουν να είναι πιο ευπροσάρμοστες στις αλλαγές του περιβάλλοντος και πιο αποτελεσματικές, εφαρμόζοντας ευέλικτες μορφές οργάνωσης, μειώνοντας τα ιεραρχικά επίπεδα (delayering), ελαχιστοποιώντας τις χρονοβόρες διαδικασίες ελέγχου και εφαρμόζοντας στην πράξη την αποκεντρωμένη (decentralized) λήψη αποφάσεων. Επομένως, οι εργαζόμενοι του εκάστοτε οργανισμού καλούνται να λάβουν μία σειρά σημαντικών και δύσκολων αποφάσεων οι οποίες, λόγω αυτών των αλλαγών που συντελούνται, έχουν αυξηθεί εκθετικά τα τελευταία χρόνια. Σε αυτό το περιβάλλον, η αποτελεσματική λήψη αποφάσεων διαδραματίζει σημαντικότερο ρόλο από ποτέ.

Ο όρος στρατηγική λήψη αποφάσεων (strategic decision making) αναφέρεται στη διαδικασία επιλογής, σχεδιασμού και υλοποίησης αποφάσεων που θα οδηγήσουν τον οργανισμό στην επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Η λήψη αυτών των αποφάσεων συχνά σχετίζεται με μεγάλες οργανωσιακές αλλαγές αλλά και με τη δέσμευση σημαντικών πόρων και άρα η λήψη των κατάλληλων αποφάσεων θα κρίνει, σε μεγάλο βαθμό, τη μακροχρόνια βιωσιμότητα και ευημερία ενός οργανισμού.

- Advertisement -

Η λήψη αποφάσεων όμως είναι μία γνωστική διαδικασία (cognitive process), η οποία στηρίζεται τόσο σε ορθολογικά μοντέλα και τεχνικές όσο και στη διαίσθηση. Σε ό,τι αφορά την ορθολογική λήψη αποφάσεων, πρέπει να εντοπιστεί και να οριστεί σωστά το πρόβλημα (ή η ευκαιρία που παρουσιάζεται), να παραχθούν καινοτόμες ιδέες και τρόποι προσέγγισης του προβλήματος αλλά και να αξιολογηθούν κατάλληλα οι εναλλακτικοί τρόποι δράσης. Με δεδομένο ότι το άτομο που καλείται να λάβει την απόφαση συχνά πρέπει να το πράξει κάτω από αυστηρούς χρονικούς περιορισμούς, με ελλιπή πληροφόρηση και περιορισμένους πόρους, αλλά και με μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας, τα βήματα αυτά παρουσιάζουν πλήθος προκλήσεων και δυσκολιών.

Παράλληλα, και η διαίσθηση, η οποία είναι μια σιωπηρή μορφή γνώσης που περισσότερο συμπληρώνει παρά υπονομεύει την ορθολογική προσέγγιση στη λήψη αποφάσεων, υπόκειται σε γνωστικές και συμπεριφορικές παγίδες που είναι πιθανόν να οδηγήσουν στη λήψη μιας λανθασμένης απόφασης. Εκτός όμως από τα προβλήματα κατά τη λήψη αποφάσεων, συχνά παρουσιάζονται και εμπόδια που δυσχεραίνουν τόσο την επιλογή του καταλληλότερου τρόπου δράσης, όσο και την υλοποίηση της δράσης αυτής καθαυτής. Πιο συγκεκριμένα, συχνά παρουσιάζονται διάφορες προκλήσεις αλλά και αντιστάσεις στην αλλαγή, για τα οποία απαιτείται η προδραστική (proactive) αντιμετώπισή τους.

Το ΤΙ πρέπει να κάνουν οι εργαζόμενοι προκειμένου να λαμβάνουν τις κατάλληλες αποφάσεις και αφετέρου ΠΩΣ να το πράξουν αποτελεσματικά, εφαρμόζοντας μια σειρά επιλεγμένων τεχνικών και εργαλείων, επιχειρεί να παρουσιάσει και να αναλύσει το σεμινάριο που οργανώνεται από το Ελληνικό Ινστιτούτο Ασφαλιστικών Σπουδών (ΕΙΑΣ) με τίτλο «Στρατηγική Λήψη Αποφάσεων (Strategic Decision Making. Το σεμινάριο αυτό υλοποιείται για πρώτη φορά με εισηγητές δύο πανεπιστημιακούς καθηγητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), τον Δρ. Χρήστο Ταραντίλη, Καθηγητή Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας ΟΠΑ, και τον Δρ. Αλέξανδρο Παπαλεξανδρή, Επίκουρο Καθηγητή Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ΟΠΑ.

Το 20 εκπαιδευτικών ωρών σεμινάριο αυτό στοχεύει στο να παρουσιάσει στους συμμετέχοντες τα εμπόδια, τις παγίδες και τα συνηθισμένα λάθη που σχετίζονται με τη λήψη αποφάσεων, καθώς και να τους εφοδιάσει με τα κατάλληλα εργαλεία ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων αλλά και παραγωγής καινοτόμων ιδεών και λύσεων για μία σειρά πρακτικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις του ασφαλιστικού κλάδου.

Πιο συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση, μεταξύ άλλων:

  • να προβλέψουν προβλήματα και να εντοπίσουν ευκαιρίες που σχετίζονται με τη λήψη σημαντικών αποφάσεων
  • να διατυπώσουν σωστά το πρόβλημα που πρέπει να επιλύσουν
  • να δημιουργήσουν στο χώρο της ευθύνης τους την κουλτούρα και το κλίμα της συνεχούς βελτιωτικής αλλαγής και της αξιοποίησης και ανάπτυξης της δημιουργικότητας και των ιδεών των συνεργατών τους
  • να παράξουν καινοτόμες ιδέες και λύσεις για σύνθετα και ασαφή προβλήματα
  • να αναλύσουν και να αξιολογήσουν τις προτεινόμενες ιδέες και λύσεις μέσω πολυκριτήριας ανάλυσης και να εντοπίσουν παράγοντες που μπορεί να τις καταστήσουν μη αποτελεσματικές.

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στο εκπαιδευτικό του κέντρο (Λ. Συγγρού 106, 5ος όροφος) στις 23, 24, 28 Νοεμβρίου και 1 Δεκεμβρίου 2016 και ώρες 16:00-20:15.

Περισσότερες πληροφορίες

Σχετικές δημοσιεύσεις

EIAΣ: Σεμινάριο Ασφαλίσεων Ακραίων Καιρικών και Φυσικών Φαινομένων

Η πολυετής ανθρώπινη παρέμβαση στο περιβάλλον συνιστά κύριο παράγοντα της επελθούσας κλιματικής αλλαγής. Πλέον, η κλιματική αλλαγή

Εκπαιδευτικό σεμινάριο Cyber Risk Insurance

Η πανδημία Covid-19 επέσπευσε, κατά ρυθμούς ραγδαίους και ανατρεπτικούς, την πλήρη είσοδό μας στην ψηφιακή εποχή και τη λειτουργία μας στο πλαίσιο των απαιτήσεων και επιταγών της.

Επίκαιρο, πολυθεματικό και ενδιαφέρον, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Ιανουαρίου του ΕΙΑΣ

Πληρότητα χαρακτηρίζει το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ιανουαρίου 2025 του Ελληνικού Ινστιτούτου Ασφαλιστικών Σπουδών

Groupama: 4.000 πολίτες παρακολούθησαν το δωρεάν online σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το δωρεάν διαδικτυακό σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών, που διοργάνωσε η Groupama Ασφαλιστική, την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2024

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Οδηγός για ψηφιακή κάρτα εργασίας

Για πρώτη φορά, καταγράφεται ψηφιακά όλο το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

Ο Βαγγέλης Μπακάλης Τεχνικός Διευθυντής P&C και Marine στην Howden Hellas

Η Howden Hellas, ο μεγαλύτερος μεσίτης ασφαλίσεων στην Ελλάδα και στην Κύπρο, ανακοινώνει με χαρά την ένταξη του Βαγγέλη Μπακάλη

Nέο ΔΣ στην ΕΑΔΕ, με πρόεδρο την κα Δήμητρα – Ιωάννα Λύχρου

Νέο Διοικητικό Συμβούλιο συγκροτήθηκε την 14 η Ιανουαρίου 2025 για την ΕΑΔΕ, κατά την τακτική προγραμματισμένη συνεδρίαση των Μελών της.

Oι θέσεις της ΕΑΕΕ για τη διάταξη αναπροσαρμογής ασφαλίστρων υγείας

Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) διατυπώνει τις θέσεις της για την διάταξη με θέμα την αναπροσαρμογή ασφαλίστρων υγείας

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Η Interlife Ασφαλιστική στις 30 εισηγμένες που ξεχώρισε η RSM Ελλάδος

Τις 30 ελληνικές εισηγμένες εταιρείες που διοικούνται από Διοικητικά Συμβούλια τα οποία χαρακτηρίζονται από τη μεγαλύτερη ποικιλομορφία

40 δις δολάρια το κόστος των πυρκαγιών στο L.A.

Στα 40 δις δολάρια ανέρχεται  το κόστος των πυρκαγιών στο Λος Αντζελες, σύμφωνα με αναλυτές της Keefe Bruyette & Woods.

Οδηγός για ψηφιακή κάρτα εργασίας

Για πρώτη φορά, καταγράφεται ψηφιακά όλο το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

«Πονοκέφαλος» για επιχειρήσεις και οργανισμούς οι επιθέσεις DDOS

Ολοένα και πιο συχνή απειλή για επιχειρήσεις και οργανισμούς αποτελούν οι κατανεμημένες επιθέσεις άρνησης υπηρεσίας (DDoS/Distributed Denial-of-Service).

Η Carglass® συμμετέχει στο πρόγραμμα ανακύκλωσης The Green City

Η Carglass®, κορυφαία εταιρεία στον τομέα επισκευής και αντικατάστασης κρυστάλλων οχημάτων καθώς και στην παραμετροποίηση συστημάτων ADAS