Tου Δρ. Αλέξανδρου Παπαλεξανδρή, επίκουρου καθηγητή Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
Οι σημερινές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον το οποίο παρουσιάζει μεγάλες προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες για τις ίδιες, καθώς χαρακτηρίζεται σε μεγάλο βαθμό από πολυπλοκότητα, αβεβαιότητα και πλήθος εναλλακτικών τρόπων δράσης, των οποίων τα οφέλη δεν είναι εκ των προτέρων γνωστά.
Σε αυτές τις συνθήκες «υπερ-ανταγωνισμού» οι επιχειρήσεις οφείλουν να είναι πιο ευπροσάρμοστες στις αλλαγές του περιβάλλοντος και πιο αποτελεσματικές, εφαρμόζοντας ευέλικτες μορφές οργάνωσης, μειώνοντας τα ιεραρχικά επίπεδα (delayering), ελαχιστοποιώντας τις χρονοβόρες διαδικασίες ελέγχου και εφαρμόζοντας στην πράξη την αποκεντρωμένη (decentralized) λήψη αποφάσεων. Επομένως, οι εργαζόμενοι του εκάστοτε οργανισμού καλούνται να λάβουν μία σειρά σημαντικών και δύσκολων αποφάσεων οι οποίες, λόγω αυτών των αλλαγών που συντελούνται, έχουν αυξηθεί εκθετικά τα τελευταία χρόνια. Σε αυτό το περιβάλλον, η αποτελεσματική λήψη αποφάσεων διαδραματίζει σημαντικότερο ρόλο από ποτέ.
Ο όρος στρατηγική λήψη αποφάσεων (strategic decision making) αναφέρεται στη διαδικασία επιλογής, σχεδιασμού και υλοποίησης αποφάσεων που θα οδηγήσουν τον οργανισμό στην επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Η λήψη αυτών των αποφάσεων συχνά σχετίζεται με μεγάλες οργανωσιακές αλλαγές αλλά και με τη δέσμευση σημαντικών πόρων και άρα η λήψη των κατάλληλων αποφάσεων θα κρίνει, σε μεγάλο βαθμό, τη μακροχρόνια βιωσιμότητα και ευημερία ενός οργανισμού.
Η λήψη αποφάσεων όμως είναι μία γνωστική διαδικασία (cognitive process), η οποία στηρίζεται τόσο σε ορθολογικά μοντέλα και τεχνικές όσο και στη διαίσθηση. Σε ό,τι αφορά την ορθολογική λήψη αποφάσεων, πρέπει να εντοπιστεί και να οριστεί σωστά το πρόβλημα (ή η ευκαιρία που παρουσιάζεται), να παραχθούν καινοτόμες ιδέες και τρόποι προσέγγισης του προβλήματος αλλά και να αξιολογηθούν κατάλληλα οι εναλλακτικοί τρόποι δράσης. Με δεδομένο ότι το άτομο που καλείται να λάβει την απόφαση συχνά πρέπει να το πράξει κάτω από αυστηρούς χρονικούς περιορισμούς, με ελλιπή πληροφόρηση και περιορισμένους πόρους, αλλά και με μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας, τα βήματα αυτά παρουσιάζουν πλήθος προκλήσεων και δυσκολιών.
Παράλληλα, και η διαίσθηση, η οποία είναι μια σιωπηρή μορφή γνώσης που περισσότερο συμπληρώνει παρά υπονομεύει την ορθολογική προσέγγιση στη λήψη αποφάσεων, υπόκειται σε γνωστικές και συμπεριφορικές παγίδες που είναι πιθανόν να οδηγήσουν στη λήψη μιας λανθασμένης απόφασης. Εκτός όμως από τα προβλήματα κατά τη λήψη αποφάσεων, συχνά παρουσιάζονται και εμπόδια που δυσχεραίνουν τόσο την επιλογή του καταλληλότερου τρόπου δράσης, όσο και την υλοποίηση της δράσης αυτής καθαυτής. Πιο συγκεκριμένα, συχνά παρουσιάζονται διάφορες προκλήσεις αλλά και αντιστάσεις στην αλλαγή, για τα οποία απαιτείται η προδραστική (proactive) αντιμετώπισή τους.
Το ΤΙ πρέπει να κάνουν οι εργαζόμενοι προκειμένου να λαμβάνουν τις κατάλληλες αποφάσεις και αφετέρου ΠΩΣ να το πράξουν αποτελεσματικά, εφαρμόζοντας μια σειρά επιλεγμένων τεχνικών και εργαλείων, επιχειρεί να παρουσιάσει και να αναλύσει το σεμινάριο που οργανώνεται από το Ελληνικό Ινστιτούτο Ασφαλιστικών Σπουδών (ΕΙΑΣ) με τίτλο «Στρατηγική Λήψη Αποφάσεων (Strategic Decision Making)». Το σεμινάριο αυτό υλοποιείται για πρώτη φορά με εισηγητές δύο πανεπιστημιακούς καθηγητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), τον Δρ. Χρήστο Ταραντίλη, Καθηγητή Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας ΟΠΑ, και τον Δρ. Αλέξανδρο Παπαλεξανδρή, Επίκουρο Καθηγητή Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ΟΠΑ.
Το 20 εκπαιδευτικών ωρών σεμινάριο αυτό στοχεύει στο να παρουσιάσει στους συμμετέχοντες τα εμπόδια, τις παγίδες και τα συνηθισμένα λάθη που σχετίζονται με τη λήψη αποφάσεων, καθώς και να τους εφοδιάσει με τα κατάλληλα εργαλεία ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων αλλά και παραγωγής καινοτόμων ιδεών και λύσεων για μία σειρά πρακτικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις του ασφαλιστικού κλάδου.
Πιο συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση, μεταξύ άλλων:
- να προβλέψουν προβλήματα και να εντοπίσουν ευκαιρίες που σχετίζονται με τη λήψη σημαντικών αποφάσεων
- να διατυπώσουν σωστά το πρόβλημα που πρέπει να επιλύσουν
- να δημιουργήσουν στο χώρο της ευθύνης τους την κουλτούρα και το κλίμα της συνεχούς βελτιωτικής αλλαγής και της αξιοποίησης και ανάπτυξης της δημιουργικότητας και των ιδεών των συνεργατών τους
- να παράξουν καινοτόμες ιδέες και λύσεις για σύνθετα και ασαφή προβλήματα
- να αναλύσουν και να αξιολογήσουν τις προτεινόμενες ιδέες και λύσεις μέσω πολυκριτήριας ανάλυσης και να εντοπίσουν παράγοντες που μπορεί να τις καταστήσουν μη αποτελεσματικές.
Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στο εκπαιδευτικό του κέντρο (Λ. Συγγρού 106, 5ος όροφος) στις 23, 24, 28 Νοεμβρίου και 1 Δεκεμβρίου 2016 και ώρες 16:00-20:15.