back to top
31.4 C
Athens
Κυριακή 8 Ιουνίου 2025
Αρχική Blog Σελίδα 13

Περιορισμοί που υφίστανται οι Γενικοί Οικογενειακοί Γιατροί στην χώρα μας

0

Τους περιορισμούς που υφίστανται οι Γενικοί Οικογενειακοί Γιατροί τονίζει η Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής με αφορμή τον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας Οικογενειακού Ιατρού.

Οι περιορισμοί που υφίστανται οι ΓΟΙ είναι ποικίλοι, σύμφωνα με την ανακοίνωσή τους και συμβαίνουν σε πολλά επίπεδα :

  • Περιορισμοί στη συνταγογράφηση παραπεμπτικών για φυσικοθεραπείες, επιθέματα κ.ά.
  • Απουσία εκπροσώπησης της ειδικότητας στις επιτροπές διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων συνταγογράφησης. Συνέπεια είναι να αποκλείονται συχνά από τη χορήγηση θεραπευτικών σκευασμάτων για την αντιμετώπιση χρόνιων νοσημάτων παρά το γεγονός ότι αυτά εμπίπτουν στο γνωστικό τους αντικείμενο.
  • Αποκλεισμός της ειδικότητάς από τη χορήγηση θεραπευτικών αγωγών για την αντιμετώπιση χρόνιων νοσημάτων, παρά το γεγονός ότι αυτά εμπίπτουν στο γνωστικό μας αντικείμενο. Η Ένωση φέρνει για παράδειγμα: Ένας γενικός οικογενειακός ιατρός θεωρείται ικανός να αντιμετωπίσει καταστάσεις υψίστης επικινδυνότητας στα ΤΕΠ,  αλλά αντιμετωπίζεται ως μη ικανός να παρακολουθήσει το ίδιο νόσημα στο τακτικό του ιατρείο εφόσον δεν του επιτρέπεται να χορηγεί την χρόνια αγωγή που χρειάζεται ο ασθενής του.
  •  Τα κριτήρια αποκλεισμού δεν είναι επιστημονικά αλλά αποσκοπούν στον περιορισμό της φαρμακευτικής δαπάνης. Έχουμε εξηγήσει πολλές φορές την αντίθεσή μας σε αυτήν τη λογική, πρωτίστως διότι η χορήγηση της ενδεδειγμένης φαρμακευτικής αγωγής είναι δικαίωμα όλων των πολιτών που την έχουν ανάγκη και δευτερευόντως διότι ο τρόπος περιορισμού της φαρμακευτικής δαπάνης παγκοσμίως δεν γίνεται με το περιορισμό και τον αποκλεισμό αλλά με την ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

Περισσότερα στο virus.com.gr

Generali: “Here. Now”: H νέα παγκόσμια διαφημιστική καμπάνια (video)

0

Εδώ, γιορτάζουμε το πάθος και την αφοσίωσή μας. Αυτή τη στιγμή πρόκειται να ανοίξει ένα συναρπαστικό νέο κεφάλαιο στην ιστορία της Generali. Ακριβώς εδώ, αυτή τη στιγμή, είναι να σταθούμε δίπλα στους πελάτες μας, να τους βοηθήσουμε να χτίσουν ένα μέλλον αριστείας. Εδώ, είμαστε προνοητικοί, ποτέ παθητικοί. Αυτή τη στιγμή, είμαστε εδώ για κάθε νέα αρχή, είτε πρόκειται για ένα νέο πάθος είτε για ένα επόμενο βήμα. “Εδώ. Τώρα.” Η Generali ακούει, καταλαβαίνει και ενεργεί. “Εδώ. Τώρα.” ανακαλύψτε το νέο μας όραμα του brand.

Όλα τα ανωτέρω αναφέρει η Generali στην νέα παγκόσμια διαφημιστική της καμπάνια. Δείτε την παρακάτω:

Η αγορά ασφαλίσεων Yγείας στην Ελλάδα

0

Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ασφαλίσεων υγείας, προκειμένου να χορηγούν στους ασφαλισμένους τις αντίστοιχες παροχές υγείας, αγοράζουν υπηρεσίες από ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα μέσω της κατάρτισης σχετικών διμερών συμβάσεων.

Το κόστος των ως άνω παροχών υγείας που αγοράζουν οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις επιμερίζεται μεταξύ των ιδίων και των ασφαλισμένων τους, ανάλογα με τους όρους των σχετικών ασφαλιστικών συμβάσεων. Ειδικότερα:

α) Ορισμένες ασφαλιστικές συμβάσεις περιλαμβάνουν μακροχρόνιες δεσμεύσεις από τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις προς τους ασφαλισμένους τους. Στις συμβάσεις αυτές, οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις δεσμεύονται έναντι των ασφαλισμένων τους ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες, ενώ παράλληλα έχουν περιορισμένη δυνατότητα διενέργειας πλήρους επανατιμολόγησης, δηλαδή πλήρους μετακύλισης του αυξημένου κόστους των υπηρεσιών αυτών στους ασφαλισμένους.

Περαιτέρω δε, λόγω της μακροχρόνιας δέσμευσής τους, οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις σχηματίζουν προβλέψεις και διακρατούν κεφάλαια που αντανακλούν τις υποχρεώσεις τους για τη συνολική διάρκεια των ασφαλιστικών συμβάσεων.

β) Ορισμένες ασφαλιστικές συμβάσεις περιλαμβάνουν δεσμεύσεις από τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις προς τους ασφαλισμένους τους μόνο για ένα έτος (συμβόλαια ετησίως ανανεούμενα). Στις συμβάσεις αυτές οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα πλήρους επανατιμολόγησης, δηλαδή πλήρους μετακύλισης του αυξημένου κόστους των υπηρεσιών αυτών στους ασφαλισμένους, καθώς και σχετικής τροποποίησης των όρων του συμβολαίου ή και κατάργησης αυτών.

Οι σχετικές προβλέψεις και κεφαλαιακές απαιτήσεις αντανακλούν τις υποχρεώσεις για ένα έτος.

Β. Υφιστάμενο μοντέλο κοστολόγησης υπηρεσιών υγείας

Ο καθορισμός των τιμών των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας από τα νοσηλευτικά ιδρύματα προς τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις είναι κομβικός για τη δημιουργία υγιούς συστήματος αποζημιώσεων για υπηρεσίες υγείας και νοσοκομείων. Οι παράγοντες που συμβάλλουν στον καθορισμό των επιπέδων τιμών περιλαμβάνουν ενδεικτικά το κόστος παροχής υπηρεσιών, τους μισθούς για ειδικό ιατρικό προσωπικό και άλλους εργαζομένους στον τομέα της υγείας, καθώς και τη βαρύτητα της ασθένειας και την πολυπλοκότητά της.

Η κοστολόγηση και, κατ’ επέκταση, η τιμολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας από τα νοσηλευτικά ιδρύματα προς τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα σήμερα ακολουθούν το μοντέλο της διακριτής τιμολόγησης εκάστης υπηρεσίας (fee-for-service, εφεξής FFS). Σε αυτό το μοντέλο πληρωμής υγειονομικής περίθαλψης, οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης και οι γιατροί αποζημιώνονται με βάση τον αριθμό και το είδος των υπηρεσιών που παρέχουν.

Οι πληρωμές σε ένα μοντέλο FFS καθορίζονται στη βάση αναλυτικού καταλόγου τιμών. Αυτό σημαίνει ότι οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις χρεώνονται για κάθε εξέταση, διαδικασία και θεραπεία που παρέχεται κάθε φορά που ένας ασθενής επισκέπτεται το γιατρό, έχει συμβουλευτική επίσκεψη ή νοσηλεύεται. Αυτό το μοντέλο πληρωμής ανταμείβει τους γιατρούς και τα νοσηλευτικά ιδρύματα για τον όγκο και την ποσότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Το μοντέλο FFS έχει ως βασικό πλεονέκτημα την αυξημένη ικανοποίηση των ασθενών, καθώς διαθέτουν περισσότερες θεραπευτικές επιλογές και απολαμβάνουν καλή εξυπηρέτηση κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα νοσηλευτικά ιδρύματα.

Το μοντέλο όμως αυτό έχει και αρκετά σημαντικά μειονεκτήματα καθώς τείνει να οδηγεί σε υπερπαροχή υπηρεσιών, λόγω των κινήτρων που παρέχει για όγκο υπηρεσιών ανεξάρτητα από τις ανάγκες των ασθενών και για μεγαλύτερης διάρκειας νοσηλείες. Σε πολλές δε περιπτώσεις, ο τιμοκατάλογος των υπηρεσιών διαφοροποιείται αναλόγως της κατηγορίας νοσηλείας (ενδεικτικά, διαφορετικές χρεώσεις για την ίδια ακριβώς επέμβαση ανάλογα αν ο ασθενής βρίσκεται σε μονόκλινο, δίκλινο κ.λπ.).

Γ. Επιπτώσεις του μοντέλου FFS στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και στους ασφαλισμένους

Οι οικονομικές επιπτώσεις του μοντέλου FSS τόσο στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις όσο και στους ασφαλισμένους είναι σημαντικές. Στα μακροχρόνια ασφαλιστικά συμβόλαια, για τα οποία υφίστανται περιορισμοί ή και απαγόρευση στις αυξήσεις ασφαλίστρων στη βάση συμβατικών όρων, οι αυξημένες χρεώσεις κατατείνουν στην τήρηση από τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις:

α) αυξημένων τεχνικών προβλέψεων, οι οποίες αντανακλούν τόσο το αυξημένο τρέχον κόστος αγοράς υπηρεσιών υγείας όσο και τις μελλοντικές αυξήσεις του καθ’ όλη τη διάρκεια των ασφαλιστικών συμβάσεων, και

β) αυξημένων κεφαλαιακών απαιτήσεων, οι οποίες αντανακλούν την αυξημένη αβεβαιότητα στο κόστος αγοράς των υπηρεσιών υγείας. Τα δύο ανωτέρω σημεία, δεδομένης της δυσκολίας μετακύλισης του κόστους στους ασφαλισμένους, προκαλούν μείωση του δείκτη φερεγγυότητας των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η πιθανότητα να αθετήσουν τις υποσχέσεις τους προς τους ασφαλισμένους λόγω αφερεγγυότητας.

Στα ετησίως ανανεούμενα ασφαλιστήρια συμβόλαια, οι αυξημένες χρεώσεις μετακυλίονται στους ασφαλισμένους, οι οποίοι καλούνται είτε να πληρώσουν αυξημένα ασφάλιστρα για την διατήρηση της ασφαλιστικής τους κάλυψης είτε να συμφωνήσουν σε αναπροσαρμογή προς τα κάτω των ασφαλιστικών τους καλύψεων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται κενό στην ασφαλιστική τους κάλυψη.

Για την αντιμετώπιση των μειονεκτημάτων του μοντέλου FFS έχουν αναπτυχθεί μέθοδοι που:

α) Προσπαθούν να περιορίσουν το κόστος που χρεώνουν τα θεραπευτήρια μέσω χρήσης εταιριών (gatekeepers) οι οποίες ελέγχουν ή και προεγκρίνουν τις σχετικές δαπάνες.

β) Περιλαμβάνουν την υιοθέτηση εναλλακτικών τρόπων τιμολόγησης των υπηρεσιών υγείας, κυρίως μέσω ομογενών διαγνωστικών ομάδων (diagnosis related groups – DRGs). Το σύστημα DRG περιλαμβάνει την ομαδοποίηση, για σκοπούς τιμολόγησης, εξετάσεων, διαδικασιών και θεραπειών με γνώμονα τη διάγνωση με την οποία σχετίζονται. Στο πλαίσιο αυτό, η χρέωση διαφοροποιείται ανά διάγνωση, ανεξαρτήτως των ιατρικών υπηρεσιών που πράγματι προσφέρθηκαν και της ποσότητας των υλικών που πράγματι χρησιμοποιήθηκαν.

Σκοπός του συστήματος DRG είναι να δώσει κίνητρα στους παρόχους υγείας για καλύτερη χρήση των διαθέσιμων πόρων και να μειώσει τη διάρκεια παραμονής σε νοσηλευτικά ιδρύματα.

γ) Περιλαμβάνουν τη διεύρυνση των διαθέσιμων παρόχων από τους οποίους οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις μπορούν να αγοράσουν υπηρεσίες υγείας. Τέτοια μέθοδος αποτελεί η υιοθέτηση ενός μοντέλου λειτουργίας στη βάση σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα (ΣΔΙΤ), βάσει του οποίου, ενδεικτικά, οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις μπορούν να αγοράσουν υπηρεσίες υγείας και από τα δημόσια νοσοκομεία, υπό όρους και προϋποθέσεις, ώστε μια σειρά ιατρικών πράξεων να εκτελούνται στα δημόσια νοσοκομεία, με αυξημένο όφελος τόσο για το δημόσιο σύστημα υγείας όσο και για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις.

Από την Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της ΤτΕ

Τζόν Κρόκερ: Ψάχνουμε  λύσεις για την ασφάλιση ΜμΕ υψηλού κινδύνου

0

Ελενα Ερμείδου

Ενώ, η ασφάλιση μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι υποχρεωτική για επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών από 500 χιλιάδες ευρώ και άνω, από την 1η Ιουνίου 2025, δεν έχει δοθεί ακόμα η τελική λύση ώστε να μπορέσει η ασφαλιστική αγορά να ασφαλίσει μικρομεσαίες επιχειρήσεις υψηλού κινδύνου: ως προς την χρήση, ως προς την τοποθεσία ή ως προς την χρονολογία ανέγερσης του κτιρίου.

Κ. Αλφιέρης:  Οι δύο κύριοι στόχοι του ΣΕΜΑ, τι συζητείται με MGA και Coverholders

Στο πλαίσιο αυτό και σε συνέχεια του ρεπορτάζ του IW.gr για την ασφάλιση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων το IW συνομίλησε σήμερα με τον Τζορ Κρόκερ Αντιπρόεδρο στον ΣΕΜΑ και Διευθύνοντα Σύμβουλο στην Cromar, ο οποίος τόνισε ότι η αγορά βρίσκεται σε διαδικασία αναζήτησης λύσης “ώστε να μπορέσει να ασφαλίσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις υψηλού κινδύνου”.

Τα MGA ανοίγουν γραμμές επικοινωνίας με αγορές του εξωτερικού 

Η ιδέα που κυοφορείται είναι να φτιαχτεί ένα ‘όχημα’ στο οποίο θα συμμετέχουν ασφαλιστές – αντασφαλιστές και να είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν ποσοστά κινδύνων σε επιχειρήσεις για παράδειγμα ξυλείας, ανακύκλωσης που θεωρούνται υψηλότατου κινδύνου, κ.α. Το ρόλο αυτό δύνανται να έχουν οι MGA επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν ως πληρεξούσιοι (αντ)ασφαλιστικών επιχειρήσεων και κατόπιν συμφωνίας αναλαμβάνουν ποσοστά κινδύνων.

Οι επιχειρήσεις MGA ανοίγουν γραμμές επικοινωνίας με αγορές του εξωτερικού, όπως με τα Lloyds, η την Τokio Marine, Chubb και άλλες.  Ωστόσο για να συγκροτηθεί και να δουλέψει σωστά ένα τέτοιο όχημα θα χρειαστεί να γίνουν τροποποιήσεις στην ελληνική νομοθεσία.

Αγνωστος ο αριθμός των κινδύνων που αντιμετωπίζουν οι ΜμΕ 

Για την ασφαλιστική αγορά ο υψηλότερος κίνδυνος είναι η συσσώρευση κινδύνου, ενώ το ζητούμενο είναι να μπορείς να βρεις αγορές που ασφαλίζουν  επιχειρήσεις υψηλού κινδύνου ο αριθμός των οποίων στην Ελλάδα είναι άγνωστος, αναφέρει ο Τ. Κρόκερ. Ομοίως, άγνωστο και το εύρος και ύψος των κινδύνων, ο ίδιος προσθέτει, συνοψίζοντας ότι σύντομα αναμένεται να ισορροπήσει η αγορά και να εμφανιστούν και νέοι ενδιαφερόμενοι  με μία πιθανή συγκρότηση κρατικού φορέα.

Ν. Γαβρίλης: Καθοριστικός ο ρόλος του μεσίτη στην ασφάλιση ΜμΕ

Η Interamerican ανανεώνει τη μακρόχρονη συνεργασία της με την Kyndryl

0
Interamerican, κτίριο

Η Kyndryl, κορυφαίος πάροχος υπηρεσιών ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία των επιχειρήσεων, ανακοίνωσε πρόσφατα την ανανέωση της συμφωνίας παροχής διαχειριζόμενων υπηρεσιών με την Interamerican.

Η επέκταση αυτή, διάρκειας πέντε ετών, επισφραγίζει μια συνεργασία σχεδόν δύο δεκαετιών, η οποία βασίζεται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη και την κοινή στρατηγική κατεύθυνση των δύο εταιρειών. Ως στρατηγικός εταίρος, η Kyndryl θα συνεχίσει να υποστηρίζει την Interamerican στην προώθηση της καινοτομίας και την ανάπτυξη πελατοκεντρικών λύσεων, συμβάλλοντας στην προσαρμογή της στις διαρκώς εξελισσόμενες απαιτήσεις της ασφαλιστικής αγοράς.

Ως μέρος της διεύρυνσης της συνεργασίας, η Kyndryl αναλαμβάνει τη μετάβαση των βασικών ασφαλιστικών συστημάτων της Interamerican σε ένα σύγχρονο, υβριδικό περιβάλλον βασισμένο σε τεχνολογία containers. Η μετάβαση αυτή θα επιτρέψει στην Interamerican να επιταχύνει τις διαδικασίες ανάπτυξης και την ομαλή ενσωμάτωση cloud native εφαρμογών, δημιουργώντας ένα σταθερό και επαναλαμβανόμενο περιβάλλον λειτουργίας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι εφαρμογές θα λειτουργούν με αξιοπιστία και υψηλή απόδοση, ανεξάρτητα από το που εκτελούνται, εξασφαλίζοντας τη διαθεσιμότητα και την αποδοτικότητά τους.

«Η ανανέωση της συνεργασίας μας με την Kyndryl αποτελεί απόδειξη της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και της σημαντικής αξίας που έχουμε δημιουργήσει μαζί όλα αυτά τα χρόνια», δήλωσε ο Μάριος Συντιχάκης, IT Strategy & Architecture Leader του Ομίλου Interamerican. «Η εξειδίκευσή τους στον εκσυγχρονισμό της IT υποδομής μας, εγγυάται τη συνεχή παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών και καινοτόμων λύσεων στους πελάτες μας».
Έχοντας ιδρυθεί το 1969, η Interamerican κατέχει ηγετική θέση στον ασφαλιστικό κλάδο στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας περισσότερους από 1,1 εκατομμύρια ιδιώτες και εταιρικούς πελάτες.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας, η Interamerican, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία της Kyndryl στον τομέα των δικτύων, θα εφαρμόσει την τεχνολογία SD-WAN σε όλες τις εγκαταστάσεις της ανά την Ελλάδα. Η κίνηση αυτή θα ενισχύσει τη διαθεσιμότητα και την αξιοπιστία των ασφαλιστικών της υπηρεσιών, επεκτείνοντας τη γεωγραφική κάλυψη σε πιο απομακρυσμένες περιοχές και διασφαλίζοντας απρόσκοπτη και ασφαλή συνδεσιμότητα στους πελάτες.

Με τη στήριξη των συμβούλων της Kyndryl Consult, η Interamerican θα προχωρήσει στη στρατηγική της αναδιάρθρωση. Η διαχείριση της υποδομής θα υλοποιηθεί μέσω του Kyndryl Bridge, μιας προηγμένης ψηφιακής πλατφόρμας επιχειρησιακής διαχείρισης, που ενσωματώνει τεχνητή νοημοσύνη και βασίζεται σε ανοιχτή αρχιτεκτονική. Η λύση αυτή θα προσφέρει αυξημένη διαφάνεια και αυτοματοποίηση, βελτιστοποιώντας τη συνολική λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος της εταιρείας.

«Είναι πραγματικά αξιέπαινο το γεγονός ότι η Interamerican συνεχίζει να εξελίσσει την ψηφιακή στρατηγική της, διευρύνοντας τα όρια της καινοτομίας για να επιτύχει μεγαλύτερη λειτουργική απόδοση και πρόοδο», δήλωσε ο Απόστολος Λεωνιδόπουλος, Managing Director της Kyndryl σε Ελλάδα και Κύπρο. «Η πρόοδος της Interamerican αποτελεί και δική μας επιτυχία. Παραμένουμε σταθερά προσηλωμένοι στην παροχή της βέλτιστης υποστήριξης, διασφαλίζοντας ότι θα μείνει μπροστά από τις εξελίξεις σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο ψηφιακό περιβάλλον».

Από την επιφυλακτικότητα στην αξιοποίηση: Η ΑΙ ως εργαλείο του σύγχρονου διαμεσολαβητή

0

του Γιώργου Καραβία, προέδρου της Επιτροπής Μεσιτών Ασφαλίσεων του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence – AI) αποτελεί μία από τις πλέον καθοριστικές τεχνολογικές εξελίξεις της εποχής μας. Στον χώρο της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, η είσοδός της δημιουργεί νέες προοπτικές, ενισχύει τις δυνατότητες των επαγγελματιών και φέρνει έναν αναγκαίο αέρα ανανέωσης σε έναν τομέα με τεράστια σημασία για τον πολίτη και την κοινωνία.

Ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής, σήμερα, βρίσκεται σε ένα σημείο καμπής: από τον παραδοσιακό τρόπο λειτουργίας μεταβαίνει σε ένα περιβάλλον όπου η τεχνολογία προσφέρει τα μέσα για καλύτερη εξυπηρέτηση, ταχύτερη ανταπόκριση και βαθύτερη κατανόηση των αναγκών του πελάτη. Ο ανθρώπινος ρόλος αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο, με την υποστήριξη σύγχρονων εργαλείων και ψηφιακών πρακτικών.

Ένας ρόλος πιο σύγχρονος, πιο ουσιαστικός

Η αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης επιτρέπει στον διαμεσολαβητή να επικεντρώνεται περισσότερο στη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης, αξιοποιώντας παράλληλα τα δεδομένα και τις αυτοματοποιημένες λειτουργίες, για πιο γρήγορες και ακριβείς λύσεις. Η επαγγελματική εικόνα ενισχύεται, η εξυπηρέτηση γίνεται πιο προσωποποιημένη και η καθημερινή εργασία αποκτά περισσότερο νόημα και αποδοτικότητα.

Πού εφαρμόζεται ήδη η Τεχνητή Νοημοσύνη

Οι τεχνολογίες AI βρίσκουν ήδη εφαρμογή σε αρκετά στάδια της ασφαλιστικής διαδικασίας.

Ενδεικτικά:

Αυτοματοποιημένη εξυπηρέτηση: Chatbots και εικονικοί βοηθοί μπορούν να υποστηρίξουν τον διαμεσολαβητή στις πρώτες φάσεις της επικοινωνίας, αναλαμβάνοντας βασικές λειτουργίες, όπως τη συλλογή στοιχείων ή την απάντηση σε τυπικά ερωτήματα. Με αυτόν τον τρόπο ο επαγγελματίας εστιάζει στον προσωπικό διάλογο που ακολουθεί, διατηρώντας τον έλεγχο της ουσιαστικής πρώτης εντύπωσης, ενώ ταυτόχρονα κερδίζει πολύτιμο χρόνο και λειτουργική ευελιξία.

Ανάλυση δεδομένων και πρόβλεψη αναγκών: Εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να επεξεργάζονται δεδομένα χαρτοφυλακίου, να εντοπίζουν μοτίβα και να εισηγούνται προτάσεις διασταυρούμενων πωλήσεων ή επικαιροποίησης καλύψεων.

Βελτιωμένο underwriting: Με την ταχύτατη ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων οι underwriters θα προβαίνουν σε ακριβέστερες εκτιμήσεις κινδύνου.

Προσωποποιημένες προτάσεις: Με βάση τις συνήθειες και το προφίλ του πελάτη, η AI βοηθά τον διαμεσολαβητή να του προτείνει προϊόντα και λύσεις με μεγαλύτερη ακρίβεια και επιτυχία.

Αυτόματη παραγωγή προσφορών: Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αξιοποιηθεί για τη δημιουργία προσφορών και συγκρίσεων προϊόντων σε δευτερόλεπτα, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα του διαμεσολαβητή.

Αυτοματοποίηση ανεύρεσης δυνητικών πελατών: Βάσει ανάλυσης, όπως δημογραφικών, ηλικιακών και γνωστικών κριτηρίων.

Συμβολή σε θέματα Marketing: Δημιουργία κειμένων, μεταφράσεων, επιστολών.

Πρόβλεψη καταγγελιών και διατήρηση πελατών: Μέσα από προηγμένα analytics, ο επαγγελματίας μπορεί να εντοπίσει πρόωρα σήματα δυσαρέσκειας ή πρόθεσης αποχώρησης και να αναλάβει δράση προληπτικά.

Πρόληψη απάτης

Βελτιωμένη ικανοποίηση πελατών

Αυτοματοποιημένη εκπαίδευση

Αυτοματοποίηση ανεύρεσης υποψήφιων υπαλλήλων

Οι παραπάνω εφαρμογές μετατρέπουν την καινοτομία σε καθημερινό εργαλείο, ενισχύοντας τη θέση του επαγγελματία και προσθέτοντας αξία στην παροχή υπηρεσιών.

Εστίαση στον επαγγελματία: Στήριξη με συνέχεια και ουσία

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΕΑ) αναγνωρίζει ότι η μετάβαση προς την ψηφιακή εποχή δεν αφορά μόνο τεχνολογικές υποδομές και εργαλεία. Αποτελεί κυρίως πολιτισμική και εκπαιδευτική διαδικασία. Για τον λόγο αυτό, οι δράσεις που έχουν αναληφθεί μέχρι σήμερα –και θα συνεχίσουν να εντείνονται– έχουν στόχο την ολοκληρωμένη ενημέρωση, την κατάρτιση και την ενδυνάμωση του επαγγελματία.

Πέρα από την τεχνική γνώση, το ΕΕΑ καλλιεργεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης, ασφάλειας και προσαρμογής στις αλλαγές. Ο επαγγελματίας μαθαίνει να βλέπει την καινοτομία ως σύμμαχο και να την ενσωματώνει στον δικό του ρυθμό, με βάση τις ανάγκες και τη φιλοσοφία του. Κάθε δράση έχει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο: όχι απλώς ως χρήστη τεχνολογίας, αλλά ως δημιουργό αξίας μέσα από αυτήν.

Ένα επάγγελμα που εξελίσσεται μαζί με την εποχή

Η ασφαλιστική διαμεσολάβηση εισέρχεται σε μια νέα εποχή, στην οποία η γνώση, η τεχνολογία και η ανθρώπινη επαφή συνυπάρχουν και συνεργάζονται. Η Τεχνητή Νοημοσύνη προσφέρει τα μέσα για πιο έξυπνες διαδικασίες, καλύτερες αποφάσεις και ουσιαστικότερη σχέση με τον πελάτη. Ο επαγγελματίας του «σήμερα» αποκτά περισσότερα εργαλεία, ευρύτερες επιλογές και μεγαλύτερη ισχύ.

Με τη στήριξη του ΕΕΑ και με ξεκάθαρο προσανατολισμό στην ποιότητα και την προσαρμοστικότητα, ο διαμεσολαβητής συνεχίζει να αποτελεί θεμέλιο του ασφαλιστικού οικοσυστήματος –όχι ως παρατηρητής της τεχνολογίας, αλλά ως ενεργός διαμορφωτής του μέλλοντος.

Η μελλοντική χρήση της ΑΙ στο επάγγελμα του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή θα πρέπει να είναι προσεκτική, οι διαμεσολαβητές θα χρησιμοποιούν κριτική σκέψη για το πώς και τι θα χρησιμοποιήσουν.

Υπάρχουν κόκκινες γραμμές στη χρήση, ώστε να μην προσβάλλονται τα ανθρώπινα δικαιώματα των πελατών και υπαλλήλων.

Το Έγγραφο της ΕΑΕΕ (26.2.2025) αναφέρεται στις κατευθυντήριες γραμμές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με την εφαρμογή του Κανονισμού για την Τεχνητή Νοημοσύνη σχετικά με τις απαγορευμένες πρακτικές της ΑΙ:

-Συστήματα ΤΝ που εκμεταλλεύονται τα τρωτά σημεία ανθρώπων οι οποίοι δεν έχουν οικειότητα με την τεχνολογία.
-Πρακτικές διαφοροποιημένης τιμολόγησης με τη χρήση συστημάτων ΤΝ που εκμεταλλεύονται την κοινωνικοοικονομική κατάσταση.
-Μη αποδεκτές πρακτικές κοινωνικής βαθμολόγησης, όπως διαμόρφωση προφίλ ατόμων με βάση την κοινωνική τους συμπεριφορά, την καταγωγή τους και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.

«Adapt | Adjust | Protect: Πέρα από τον Ορίζοντα προς ένα Ανθεκτικό Κλιματικά Μέλλον»

0

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Πραγματογνωμόνων Ζημιών (FUEDI), σε συνεργασία με τον Ελληνικό Σύλλογο Πραγματογνωμόνων και Διακανονιστών Ζημιών (HALA), ανακoίνωσε τη διεξαγωγή της Διεθνούς Συνόδου και της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης FUEDI 2025, στο Μουσείο της Ακρόπολης, στην Αθήνα.

Υπό την αιγίδα της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (EAEE), η εκδήλωση συγκέντρωσε τους κορυφαίους επαγγελματίες, ειδικούς διαχείρισης ζημιών, διαχειριστές κινδύνων και ακαδημαϊκούς, όπου συζήτησαν τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες ενός ταχέως μεταβαλλόμενου τοπίου στην ασφάλιση και την πραγματογνωμοσύνη.

pastedGraphic.png

Κύρια Σημεία του Προγράμματος:

  • Εναρκτήρια Συνεδρία: Ανασκόπηση επιτευγμάτων και νέων προοπτικών
  • Κεντρική Ομιλία: «Διαμορφώνουν οι Πραγματογνώμονες το Μέλλον της Διαχείρισης Ζημιών;»
  • Διαδραστικά Εργαστήρια:
    • Τεχνολογία ή Κλιματική Αλλαγή: Τι αλλάζει πραγματικά τη διαχείριση ζημιών;
    • «Η Πραγματογνωμοσύνη πέθανε;»: Μια τολμηρή ματιά στο μέλλον του επαγγέλματος
    • Young FUEDI: Η φωνή της νέας γενιάς με δημιουργικές παρουσιάσεις και νέες προσεγγίσεις
  • Πολιτιστική Εμπειρία:

Άπαντες έζησαν τη μαγεία της Ιστορίας μέσα από μια ιδιωτική ξενάγηση στο Μουσείο της Ακρόπολης, με τη συνοδεία έμπειρων και πιστοποιημένων ξεναγών. 

  • Δικτύωση & Δεξίωση:
    • Κοκτέιλ στο εστιατόριο του Μουσείου Ακρόπολης με μοναδική θέα στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης

pastedGraphic_1.png

Διοργάνωση:

  • FUEDI – Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Πραγματογνωμόνων Ζημιών (European Federation of Loss Adjusting Experts)
  • HALA – Ελληνικός Σύλλογος Πραγματογνωμόνων και Διακανονιστών Ζημιών ζημιών (Hellenic Association of Loss Adjusters)

Υπό την Αιγίδα:

  • Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (EAEE)

Επίσημοι Χορηγοί:

  • HDI Global SE, Hellas
  • Hawkins Forensics

 

Η Eastern European Electric Company B.V. (EEEC), Ιδιοκτήτρια της Electrohold και Μέλος του Ομίλου Eurohold, Πραγματοποίησε με Επιτυχία την Πρώτη Έκδοση Ομολόγου

0

Η Eastern European Electric Company B.V. («EEEC» ή η «Εταιρεία»), θυγατρική της Eurohold Bulgaria AD και ιδιοκτήτρια του Ομίλου Electrohold, ανακοινώνει με υπερηφάνεια την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης της έκδοσης ομολόγου ύψους 500 εκατ. ευρώ, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο τόσο για την ίδια όσο και για τον ενεργειακό τομέα της Βουλγαρίας.

Τα εγγυημένα και καλυμμένα ομόλογα 5ετούς διάρκειας (τα «Ομόλογα»), που εκδόθηκαν με βάση το καθεστώς Reg S/144A, τιμολογήθηκαν στις 8 Μαΐου 2025 και φέρουν σταθερό ετήσιο επιτόκιο 6,500%. Η συναλλαγή αυτή αποτελεί την πρώτη διεθνή έκδοση ομολόγου από βουλγαρική ιδιωτική εταιρεία, αναδεικνύοντας τον πρωτοποριακό ρόλο της EEEC στις χρηματοπιστωτικές αγορές της χώρας. Κατά τη διάρκεια της συναλλαγής, η EEEC πέτυχε επίσης την πρώτη της πιστοληπτική αξιολόγηση: Ba2 (σταθερή προοπτική) από τη Moody’s και BB (σταθερή προοπτική) από τον οίκο Fitch.

Η τιμολόγηση του ομολόγου πραγματοποιήθηκε έπειτα από τριήμερη καμπάνια  παρουσίασης της εταιρείας σε ένα ευρύ, διαφοροποιημένο και υψηλής ποιότητας επενδυτικό κοινό, που επέτρεψε την επίτευξη των στόχων της EEEC ως προς το επιτόκιο και το μέγεθος της έκδοσης. Το επενδυτικό κοινό αποτελείτο κυρίως από διαχειριστές κεφαλαίων, τράπεζες και hedge funds, με σημαντική συμμετοχή από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, και με μικρότερη παρουσία από τη Μέση Ανατολή. Η συνολική ζήτηση που  εκδηλώθηκε από θεσμικούς και στρατηγικούς επενδυτές οι οποίοι συμμετείχαν, ανήλθε σε 1,4 δισ. ευρώ, δηλαδή σε υπερκάλυψη 2,8 φορές, γεγονός που επιβεβαιώνει το σταθερό πιστωτικό προφίλ της εταιρείας και την ευρεία επενδυτική της απήχηση.

Το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο 6,500%, μειωμένο κατά 25-50 μονάδες βάσης σε σχέση με την αρχική καθοδήγηση (IPTs) του 6,750% – 7,000%. Το ευνοϊκό αυτό αποτέλεσμα αντικατοπτρίζει την ισχυρή θέση της EEEC στην αγορά και την ικανότητά της να αξιοποιεί ευνοϊκά τις εκάστοτε συνθήκες. Τα έσοδα από την έκδοση των Ομολόγων θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή υφιστάμενης τραπεζικής διευκόλυνσης και των σχετικών εξόδων, για γενικούς εταιρικούς σκοπούς και για την καταβολή μερισμάτων στο πλαίσιο προγραμματισμένων και πρόωρων αποπληρωμών μέρους συμφωνίας χρηματοδότησης σε επίπεδο της μητρικής εταιρείας.

 «Η πρώτη μας έκδοση ομολόγου αποτελεί ένα ορόσημο, το οποίο επιβεβαιώνει την επιτυχημένη πορεία που έχουμε ακολουθήσει. Η έντονη επενδυτική ζήτηση και η υπερκάλυψη υπογραμμίζουν τη δυναμική του πιστωτικού μας προφίλ και τη στρατηγική μας θέση στην αγορά», δήλωσε ο Assen Christov, Πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου της Eurohold.

«Αυτή η έκδοση ομολόγου αντικατοπτρίζει τη σταθερή βάση που έχουμε χτίσει και την εμπιστοσύνη που μας δείχνουν οι επενδυτές», δήλωσε ο Kiril Boshov, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και Εκτελεστικός Διευθυντής της Eurohold.

«Τα στρατηγικά μας επιτεύγματα με την EEEC επιβεβαιώνονται μέσα από αυτή την έκδοση, αναδεικνύοντας τη δουλειά μας για την ενίσχυση του πιστωτικού προφίλ και την προσέλκυση ενός ευρέως φάσματος επενδυτών», δήλωσε ο Vasil Stefanov, Επικεφαλής Επενδυτικής Τραπεζικής και Εξαγορών & Συγχωνεύσεων της Eurohold.

«Ως Γενική Διευθύντρια της Euroins Ελλάδος, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι η πρώτη έκδοση ομολόγου ύψους 500 εκατ. ευρώ από την EEEC αποτελεί ορόσημο όχι μόνο για τον ενεργειακό τομέα, αλλά και για ολόκληρο τον όμιλό μας. Αυτό το επίτευγμα αναδεικνύει τη χρηματοοικονομική ισχύ, την αξιοπιστία και το στρατηγικό όραμα της Eurohold και των θυγατρικών της. Για την Euroins Ελλάδος, η συμμετοχή σε έναν τόσο ισχυρό όμιλο, αποτελεί ένα σταθερό θεμέλιο το οποίο μας επιτρέπει να έχουμε την απαιτούμενη στήριξη και σταθερότητα ώστε να προσφέρουμε καινοτόμες ασφαλιστικές λύσεις στους πελάτες μας. Αδιαμφισβήτητα το ορόσημο αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για εμάς, καθώς σηματοδοτεί την ηγετική θέση του ομίλου μας τόσο στον ενεργειακό όσο και στον ασφαλιστικό τομέα και ανοίγει νέες ευκαιρίες και προοπτικές για ανάπτυξη», δήλωσε η Αγγελική Μουρατίδου, Γενική Διευθύντρια Euroins Ελλάδος.

Όροι Έκδοσης Ομολόγων:

  • Συνολικό ποσό: EUR 500.000.000
  • Μορφή: Reg S / 144A
  • Τιμή έκδοσης: 100% της ονομαστικής αξίας Ημερομηνία λήξης: 15 Μαΐου 2030
  • Επιτόκιο: 6,500% ετησίως
  • Προβλέπεται εισαγωγή των Ομολόγων στην οργανωμένη αγορά Euro MTF Αγορά του Χρηματιστηρίου του Λουξεμβούργου

Η κατανομή των Ομολόγων πραγματοποιήθηκε στις 8 Μαΐου 2025 και η εκκαθάριση στις 15 Μαΐου 2025

Η J.P. Morgan ενήργησε ως αποκλειστικός ανάδοχος (Sole Bookrunner) και κύριος διαχειριστής της έκδοσης (Lead Manager), ενώ παράλληλα παρείχε και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την αξιολόγηση πιστοληπτικής ικανότητας της EEEC.

ABC: Career Code Event με τη συμμετοχή των Κ. Σεμερτζόγλου και Ελ. Παπασπυροπούλου

0

Για τις προοπτικές καριέρας στον κλάδο της ασφάλισης μίλησαν ενώπιον 400 φοιτητών οι κ.κ. Κωνσταντίνος Σεμερτζόγλου, Managing Director της HDI Ελλάδος και Μέλος του ΔΣ της ΕΑΕΕ, και Ελίνα Παπασπυροπούλου, Γενική Διευθύντρια της ΕΑΕΕ.

Οι προαναφερθέντες συμμετείχαν στο ABC: Career Code Event του Athens University of Economics and Business – Οικονομικό Παν. Αθηνών.

Μεταξύ άλλων αναφέρθηκαν στην αξία της εξέλιξης, της σταθερότητας και της επένδυσης στον άνθρωπο.“Χαίρομαι για το μεγάλο ενδιαφέρον που έδειξαν οι νέοι άνθρωποι στην εκδήλωση”, σημείωσε ο κ. Σεμερτζόγλου.

“Δεν προσφέρουμε μόνο εργασία – προσφέρουμε εκπαίδευση, εξέλιξη, σταθερότητα και προοπτική”, τόνισε μεταξύ άλλων η κα Παπασπυροπούλου.

Τα βασικά μεγέθη της ασφαλιστικής αγοράς. Mερίδιο αγοράς, loss ratio, ενεργητικό, Φερεγγυότητα

0

Τo 2024 δεν παρατηρήθηκαν αξιόλογες μεταβολές στη διάρθρωση της ελληνικής αγοράς ιδιωτικής ασφάλισης, με 34 ασφαλιστικές επιχειρήσεις να δραστηριοποιούνται σε αυτήν, αναφέρεται στην νεότερη έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της ΤτΕ. Οι επιχειρήσεις αυτές κατηγοριοποιούνται βάσει της άδειας λειτουργίας και των ασφαλιστικών τους εργασιών ως εξής:

• δύο επιχειρήσεις ασφαλίσεων ζωής,
• 19 επιχειρήσεις ασφαλίσεων κατά ζημιών και
• 13 επιχειρήσεις που ασκούν ταυτόχρονα δραστηριότητες ασφαλίσεων ζωής και ασφαλίσεων κατά ζημιών (συμπεριλαμβάνονται επιχειρήσεις του κλάδου ζωής που, εκ των ασφαλίσεων κατ ζημιών, ασκούν αποκλειστικά αυτές των κλάδων “Ατυχήματα” και “Ασθένειες”).

Από τις ως άνω 34 ασφαλιστικές επιχειρήσεις, 31 λειτουργούν και εποπτεύονται σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία “Φερεγγυότητα II” (Solvency II), που εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) από 1.1.2016, ενώ τρεις επιχειρήσεις εξαιρούνται, λόγω μεγέθους, από την εφαρμογή ορισμένων απαιτήσεων που αφορούν και τους τρεις βασικούς πυλώνες της Φερεγγυότητας ΙΙ (Solvency II).78 Εκ των 31 ασφαλιστικών επιχειρήσεων που υπόκεινται στις διατάξεις της Φερεγγυότητας II, οι 1179 ανήκουν σε ασφαλιστικούς ομίλους με έδρα στο εξωτερικό και πέντε ανήκουν σε ασφαλιστικούς ομίλους που υπόκεινται στην εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Επίσης, έξι ασφαλιστικές επιχειρήσεις με έδρα στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σε άλλες χώρες της ΕΕ με καθεστώς ελεύθερης παροχής υπηρεσιών (βλ. Πίνακα V.2).

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (European Insurance and Occupational Pensions Authority), δραστηριότητα στην Ελλάδα, με καθεστώς είτε ελεύθερης εγκατάστασης (υποκατάστημα) είτε ελεύθερης παροχής υπηρεσιών, ασκούσαν το Δεκέμβριο του 2023 και 185 ασφαλιστικές επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους σε άλλο κράτος-μέλος της ΕΕ80 και εποπτεύονται, ως προς τη χρηματοοικονομική τους κατάσταση, από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές των χωρών καταγωγής τους.

Επισημαίνεται ότι οι επιχειρήσεις αυτές έχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς στον τομέα ασφάλισης αστικής ευθύνης χερσαίων οχημάτων. Μάλιστα, το 2024 αυξήθηκε οριακά το μερίδιό τους (σε πλήθος οχημάτων) και ανήλθε σε 22%, από 21% το Δεκέμβριο του 2023.

Τα οικονομικά μεγέθη που παρουσιάζονται παρακάτω αφορούν μόνο τις 31 επιχειρήσεις που υπόκεινται στην, κατά Φερεγγυότητα ΙΙ, χρηματοοικονομική εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος.

Η εγχώρια ασφαλιστική αγορά χαρακτηρίζεται από σημαντική συγκέντρωση, ιδιαίτερα στις επιχειρήσεις που ασκούν εργασίες ασφαλίσεων ζωής και στις επιχειρήσεις που ασκούν ταυτοχρόνως ασφαλίσεις ζωής και κατά ζημιών, καθώς οι πέντε μεγαλύτερες εξ αυτών κατέχουν το 87% της σχετικής αγοράς, σε όρους τεχνικών προβλέψεων, ενώ οι πέντε μεγαλύτερες ασφαλιστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις ασφαλίσεις κατά ζημιών, σε όρους ακαθάριστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων, κατέχουν μερίδιο που ανέρχεται σε 61% της σχετικής αγοράς.

Η παραγωγή ακαθάριστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων στις ασφαλίσεις ζωής82 το 2024 ανήλθε σε 2,8 δισεκ. ευρώ, αυξημένη κατά 8% συγκριτικά με το 2023. Από το ανωτέρω ποσό, 1,3 δισεκ. ευρώ αφορά συμβόλαια που συνδέονται με επενδύσεις, ποσοστό 47% επί των συνολικών ακαθάριστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων δραστηριοτήτων ζωής, έναντι 43% το 2023, καταγράφοντας σημαντική αύξηση. Παράλληλα, καταγράφηκε μείωση των ακαθάριστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων των ασφαλίσεων με συμμετοχή στα κέρδη κατά 16% και αύξηση των λοιπών ασφαλίσεων ζωής κατά 4% (βλ. Διάγραμμα V.1).

Τα ασφάλιστρα των δραστηριοτήτων ασφαλίσεων κατά ζημιών83 ανήλθαν την ίδια περίοδο σε 2,6 δισεκ. ευρώ, αυξημένα κατά 7% συγκριτικά με το 2023. Από το ποσό αυτό, σημαντικό μερίδιο αποτελούν οι ασφαλίσεις αστικής ευθύνης χερσαίων οχημάτων (29%), οι ασφαλίσεις πυρός (22%) και οι ασφαλίσεις νοσοκομειακών εξόδων (17%), με μεταβολές ασφαλίστρων έναντι του 2023 κατά +1%, +13% και +9% αντιστοίχως. Το 2024 οι επισυμβάσες αποζημιώσεις, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι αντασφαλιστικές ανακτήσεις, ανήλθαν σε 2,4 δισεκ. ευρώ για τις ασφαλίσεις ζωής, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 19%, και σε 1,4 δισεκ. ευρώ για τις ασφαλίσεις κατά ζημιών, παρουσιάζοντας μείωση κατά 11% (βλ. Διάγραμμα V.2)

Στις ασφαλίσεις κατά ζημιών, ο δείκτης ζημιών (loss ratio) της αγοράς το 2024 ανήλθε στο 51% (έναντι 55% το 2023), ενώ ο δείκτης εξόδων (διαχείρισης και προμηθειών) ανήλθε στο 47% (έναντι 48% το 2023).

Το σύνολο του ενεργητικού των εποπτευόμενων από την Τράπεζα της Ελλάδος ασφαλιστικών επιχειρήσεων διαμορφώθηκε σε 21,2 δισεκ. ευρώ το Δεκέμβριο του 2024, αυξημένο κατά 4% συγκριτικά με το Δεκέμβριο του 2023. Οι τοποθετήσεις σε κρατικά ομόλογα ανέρχονταν σε 7,5 δισεκ. ευρώ (35% του συνολικού ενεργητικού) και σε εταιρικά ομόλογα σε 2,9 δισεκ. ευρώ (14% του συνολικού ενεργητικού). Όσον αφορά την πιστοληπτική διαβάθμιση αυτών, το 97% των κρατικών ομολόγων και αντίστοιχα το 88% των εταιρικών ομολόγων ήταν πιστοληπτικής διαβάθμισης BB- και άνω. Επιπλέον, ποσό 5,4 δισεκ. ευρώ (26% του συνολικού ενεργητικού) αφορούσε επενδύσεις για ασφαλίσεις των οποίων τον επενδυτικό κίνδυνο φέρουν οι ασφαλισμένοι (βλ. Διάγραμμα V.3).

Αντίστοιχα, το Δεκέμβριο του 2024 οι συνολικές υποχρεώσεις των ασφαλιστικών επιχειρήσεων ανήλθαν σε 17,5 δισεκ. ευρώ (από 16,7 δισεκ. ευρώ το Δεκέμβριο του 2023), με το σύνολο των τεχνικών προβλέψεων να διαμορφώνονται σε 15,8 δισεκ. ευρώ για την ίδια περίοδο (από 15,2 δισεκ. ευρώ το Δεκέμβριο του 2023), εκ των οποίων 12,2 δισεκ. ευρώ αφορούσαν ασφαλίσεις ζωής και 3,6 δισεκ. ευρώ ασφαλίσεις κατά ζημιών. Από τις τεχνικές προβλέψεις ζωής, το 40% αφορά ασφαλίσεις ζωής που συνδέονται με επενδύσεις (έναντι 37% το Δεκέμβριο του 2023) (βλ.
Διάγραμμα V.4).

Τα ίδια κεφάλαια των ασφαλιστικών επιχειρήσεων ανήλθαν σε 3,8 δισεκ. ευρώ, αυξημένα κατά 2% σε σύγκριση με το 2023. Η συνολική Κεφαλαιακή Απαίτηση Φερεγγυότητας (Solvency Capital Requirement – SCR)84 ανήλθε σε 2,1 δισεκ. ευρώ, με συνολικά επιλέξιμα ίδια κεφάλαια 3,7 δισεκ. ευρώ. Όσον αφορά την ποιότητα των επιλέξιμων κεφαλαίων της ασφαλιστικής αγοράς, αυτά ταξινομούνται στην υψηλότερη κατηγορία ποιότητας (Κατηγορία 1) σε ποσοστό 91%. Παράλληλα, όλες οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις διαθέτουν δείκτη κάλυψης κεφαλαιακής απαίτησης φερεγγυότητας (SCR ratio) σε επίπεδο σημαντικά υψηλότερο του 100% (βλ. Πίνακα V.3 και Διάγραμμα V.5). Η Ελάχιστη Κεφαλαιακή Απαίτηση (Minimum Capital Requirement – MCR)85 στο σύνολο της ασφαλιστικής αγοράς διαμορφώθηκε σε 0,7 δισεκ. ευρώ, με τα αντίστοιχα συνολικά επιλέξιμα ίδια κεφάλαια να ανέρχονται σε 3,4 δισεκ. ευρώ (βλ. Πίνακα V.3 και Διάγραμμα V.6).

Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις παρουσίασαν μεταβολές στο ποσοστό κάλυψης του SCR κατά το 2024, ωστόσο όλες παραμένουν φερέγγυες (βλ. Διάγραμμα V.7). Οι επιχειρήσεις που εμφανίζονται πάνω από την κόκκινη ευθεία παρουσιάζουν βελτίωση του ποσοστού κάλυψης του SCR κατά το 2024 σε σχέση με το προηγούμενο έτος (48% του συνόλου των ασφαλιστικών επιχειρήσεων), ενώ οι επιχειρήσεις που βρίσκονται κάτω εμφανίζουν χειροτέρευση.

Κατά τη διάρκεια του 2024 διενεργήθηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων (stress test) με ημερομηνία αναφοράς την 31.12.2023. Σκοπός της άσκησης ήταν η εκτίμηση της αντοχής των ασφαλιστικών επιχειρήσεων σε ακραία σενάρια σοβαρών αλλά εύλογων δυσμενών εξελίξεων στις χρηματοπιστωτικές και μακροοικονομικές συνθήκες, με πιθανότητα εκ νέου όξυνσης των γεωπολιτικών εντάσεων. Η άσκηση διενεργήθηκε σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα 48 συμμετεχόντων από 20 χώρες, με τη συμμετοχή ενός ελληνικού ασφαλιστικού ομίλου. Παράλληλα, η ίδια άσκηση διεξήχθη από την Τράπεζα της Ελλάδος για όλες τις ελληνικές ασφαλιστικές επιχειρήσεις που υπόκεινται στη Φερεγγυότητα ΙΙ (31 εταιρίες). Η αγορά στο σύνολό της εισήλθε στην άσκηση με ισχυρό επίπεδο κεφαλαιακής επάρκειας και εμφάνισε ανθεκτικότητα ακόμα και στο ακραίο δυσμενές σενάριο. Συμπερασματικά, η άσκηση επιβεβαίωσε την ευαισθησία του κλάδου στην προσομοίωση ακραίων καταστάσεων, οι επιπτώσεις, ωστόσο, των οποίων μπορούν να αντιμετωπιστούν με τις κατάλληλες ενέργειες εκ μέρους της διοίκησης των ασφαλιστικών επιχειρήσεων.