Του Αιμίλιου Νεγκή, διευθυντή σύνταξης virus.com.gr & Pharma Health Business magazine
Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας δεν κρύβει ότι «μεροληπτεί υπέρ του δημοσίου». Το νέο νομοσχέδιο που έχει ετοιμάσει ο Π. Πολάκης για τις ιδιωτικές κλινικές – και αποκαλύπτουμε σήμερα – δείχνει ότι «μεροληπτεί» και υπέρ συγκεκριμένων ιδιωτικών κλινικών, που δεν στεγάζονται σε αυτοτελές και ανεξάρτητο κτίριο! Σαν και αυτήν στα νότια προάστια που πρόσφατα εξαγόρασαν ξένοι επενδυτές.
Ειδικότερα, το άρθρο 8 παράγραφος 1 του νομοσχεδίου αναφέρει ότι: «Για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης Ιδιωτικής Κλινικής, ανεξαρτήτως άλλων στοιχείων, απαιτείται αυτοτελές και ανεξάρτητο κτίριο, στο οποίο θα λειτουργεί η Ιδιωτική Κλινική και το οποίο θα ανταποκρίνεται στις κτιριολογικές και κτιριοδομικές προδιαγραφές που ισχύουν εκάστοτε για τις Ιδιωτικές Κλινικές, καθώς και στις σχετικές πολεοδομικές διατάξεις που προβλέπονται για την έκδοση της οικοδομικής άδειας».
Όμως, στην παράγραφο 2 προχωρεί παρακάτω, ορίζοντας ότι: «Αυτοτελές και ανεξάρτητο είναι το κτίριο ή (εδώ προσέξτε…) συγκρότημα κτιρίων στο οποίο συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
α) Όλοι οι χώροι του κτιρίου ή του συγκροτήματος κτιρίων έχουν ως αποκλειστική χρήση την παροχή υπηρεσιών υγείας, σύμφωνα με την άδεια ίδρυσης και λειτουργίας της ιδιωτικής κλινικής.
β) Οι ανωτέρω χώροι δεν συνδέονται λειτουργικά καθ’ οιονδήποτε τρόπο με χώρους που προορίζονται για άλλη χρήση.
γ) Συγκρότημα κτιρίων είναι δύο ή περισσότερα κτίρια τα οποία βρίσκονται στο ίδιο ή σε όμορα οικόπεδα και συνδέονται κατάλληλα μεταξύ τους κατά τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η λειτουργική ενότητα του κτιρίου και η ασφαλής διέλευση των ασθενών, των επισκεπτών και του προσωπικού.
δ) Κατ΄ εξαίρεση επιτρέπεται στο κτίριο ή στο συγκρότημα κτιρίων της ιδιωτικής κλινικής και σε ανεξάρτητο λειτουργικά χώρο, η εγκατάσταση καταστημάτων που προορίζονται για χώρους εστίασης, σύμφωνα με την υπ’αριθμ.16228/2017 ΚΥΑ (Β’1723), εφόσον προορίζονται για την εξυπηρέτηση των ασθενών, του προσωπικού και των επισκεπτών, δεν θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλειά τους και δεν παρεμποδίζουν την παροχή υπηρεσιών υγείας.
ε) Στις Ιδιωτικές Κλινικές επιτρέπεται η ανάπτυξη τμημάτων που αφορούν στην Νοσηλεία ανηλίκων, εφόσον αποτελούν ανεξάρτητα λειτουργικά χώρο ή σύνολο χώρων μέσα στο κτίριο της κλινικής.
Δηλαδή, βλέπουμε ότι η παράγραφος 2 εισάγει την έννοια του «συγκροτήματος κτιρίων» αλλά με τις προϋποθέσεις που θέτει, πρακτικά, αναιρεί την ουσία της παραγράφου 1. Πώς είναι δυνατόν να θεωρείται αυτοτελές και ανεξάρτητο κτίριο ένα συγκρότημα με δύο ή περισσότερα κτίρια; Όλα γίνονται – όπως φαίνεται – για τον κ. Πολάκη…
Σημειώνω στο σημείο αυτό ότι τέτοιου είδους πρόβλημα έχουν αρκετές, υφιστάμενες ιδιωτικές κλινικές και πριν από ένα χρόνο είχε ξεσπάσει «σκάνδαλο» με δύο κλινικές στη Λάρισα. Ανάμεσα στις κλινικές, που φέρεται να αφορά η νέα ρύθμιση είναι και το γνωστό νοσοκομείο Μετροπόλιταν, το οποίο στεγάζεται σε δύο κτίρια, τα οποία διασυνδέονται μεταξύ τους με υπόγεια σήραγγα, που έχει διανοιχτεί κάτω από από δημόσιο δρόμο.
Βέβαια, για να πούμε του στραβού το δίκιο, η ευθύνη για το αλαλούμ δεν ανήκει στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Από το 2000 με το Προεδρικό Διάταγμα 235 θεσπίστηκε η υποχρέωση του κλινικών να στεγάζονται σε αυτοτελές και ανεξάρτητο κτίριο. Όμως, προφανώς, επειδή αρκετές κλινικές δεν μπορούσαν να προσαρμοστούν και λόγω ισχυρών συμφερόντων υπήρξε επί χρόνια ανοχή από υπουργείο Υγείας, νομάρχες και Περιφέρειες.
Απειλή για τη βιωσιμότητα
Ακόμη, το νομοσχέδιο θέτει όρους και προϋποθέσεις, οι οποίες αν εφαρμοστούν, πρακτικά, θα οδηγηθούμε στην αναστολή λειτουργίας πολλών μικρών και μεσαίων κλινικών. Π.χ. θέτει ως ελάχιστο αριθμό κλινών για τη λειτουργία καθενός από τα δύο βασικά τμήματα (παθολογικό και χειρουργικό) τις 20 κλίνες για την Αθήνα και τις 10 για την περιφέρεια.
Η ρύθμιση αυτή καθιστά δεκάδες κλινικές ανά τη χώρα μη βιώσιμες. Διότι η εφαρμογή της θα οδηγήσει σε κλινικές μόνο με 2 τμήματα, γεγονός απαγορευτικό για την βιωσιμότητά τους – ιδίως στην περιφέρεια. Στην Αθήνα, θα προκαλέσει έντονο πρόβλημα στις μικρές κλινικές των μεγάλων ομίλων, οι οποίες θα πρέπει είτε να αναστείλουν τη λειτουργίας είτε να αλλάξουν χρήση με υπέρογκο κόστος.
Αναχρονιστικές ρυθμίσεις
Κατά τα άλλα, το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο: «Εκσυγχρονισμός και Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Ιδιωτικών Κλινικών», αλλά παρά την ονομασία του περιλαμβάνει δομικές, οργανωτικές και λειτουργικές αναφορές που καλύπτουν ανάγκες της δεκαετίας του ’70…
Φαντάζομαι ότι ακόμη και τότε που μεσουρανούσαν οι… ABBΑ, γνωρίζαμε ότι το Παθολογικό «είναι το τμήμα που αντιμετωπίζει παθήσεις που υπάγονται στην ειδικότητα της παθολογίας». Και πως Καρδιολογικό «είναι τμήμα που παρέχει τα μέσα για διάγνωση, πρόγνωση και θεραπεία όλων των παθήσεων του καρδιακού μυός και των αγγείων του και γενικά αντιμετωπίζει παθήσεις που υπάγονται στην ειδικότητα της καρδιολογίας».
Το νομοσχέδιο εκτείνεται σε 26 σελίδες και από αυτές, οι 8 είναι αφιερωμένες στα αυτονόητα. Δηλαδή, ποια περιστατικά νοσηλεύονται σε ποιο τμήμα. Φαίνεται ότι εκεί στο υπουργείο Υγείας, παρ’ ότι ηγούνται δύο γιατροί, δεν έχουν ακόμη μάθει για τη διατομεακή συνεργασία γιατρών ή για την έννοια της διεπιστημονικής ομάδας στην αντιμετώπιση των ασθενειών.
Και προσέξτε: Αν μια κλινική δεν έχει ένα τμήμα, τότε δεν μπορεί να απασχολεί γιατρό της συγκεκριμένης ειδικότητας! Δηλαδή, αν για την αντιμετώπιση μίας ασθένειας, η σύγχρονη ιατρική επιβάλει τη συνεργασία γιατρών 2,3 ή 4 ειδικοτήτων, τότε αυτό δεν θα είναι εφικτό στις ελληνικές, ιδιωτικές κλινικές!
Η ένδεια πραγματικών εκσυγχρονιστικών ρυθμίσεων στο νομοσχέδιο είναι τέτοια που με κάνει να αναρωτιέμαι, γυρίζοντας στην αρχή: Η κυβέρνηση πράγματι ήθελε να εκσυγχρονίσει το χώρο των ιδιωτικών κλινικών ή με πρόσχημα αυτό, απλώς θέλει να «ρυθμίσει» τις κτιριολογικές εκκρεμότητες κάποιων κλινικών;
Υ.Γ. Μετά από όλα αυτά, περιμένουμε ανάπτυξη του τουρισμού υγείας; Εκτός και αν η κυβέρνηση προσδοκά ο τουρισμός υγείας να αναπτυχθεί μέσω των νοσοκομείων του ΕΣΥ, στους 4κλινους και 6κλινους θαλάμους… Ή ίσως από τις ΤΟΜΥ…