του Βάιου Κρόκου
Διαρκής είναι είνα συζήτηση στους κύκλους της ασφαλιστικής αγοράς, και όχι μόνο, για την ανάπτυξη του κλάδου και τα οφέλη που καλείται να προσφέρει σε επίπεδο κοινωνίας και οικονομίας. Στο πρόσφατο 12th Insurance Conference o διευθύνων σύμβουλος της Interamerican, κ. Γιάννης Καντώρος ανέφερε τρία βασικά σημεία ως βασικά συμπεράσματα για τι απαιτείται την “επόμενη μέρα”.
Κρίσιμος ρόλος είναι η εξωστρέφεια από όλους: Από τις εταιρείες και τους ιδιώτες (επιχειρήσεις και νοικοκυριά) αλλα και τους policy makers – αυτούς που χαράσουν πολιτική και θεσμοθετούν.
Παράλληλα, ιδιαίτερα σημαντική είναι η εσωτερική προετοιμασία και ο περαιτέρω εκσυγχρονισμός των εταιριών καθώς κάθε ευρώ που βγαίνει από την τσέπη του Έλληνα καταναλωτή έχει αξία και πρέπει να δικαιολογείται με τις υπηρεσίες που προσφέρονται
Τέλος, ο κ. Καντώρος σημείωσε πως η αγορά καλείται να συμπληρώσει στο χρηματοοικονομικό κομμάτι – που είναι πυρήνας των εργασιών – επιπλέον υπηρεσίες μέσω των τεχνολογικών εφαρμογών, καθώς σε μερικά χρόνια οι ασφαλιστικές εταιρείες θα είναι κάτι παραπάνω από ότι σήμερα, παραπέμποντας σε μορφές “οικοσυστημάτων“.
Τέλος, έμφαση έδωσε στο γεγονός ότι τα Δίκτυα καλούνται να λειτουργήσουν σε νέο πλαίσιο με την συνοδεία των σύγχρονων ψηφιακών εφαρμογών, την ώρα που – σύμφωνα με τον ίδιο – η αγορά είναι έτοιμη με επάρκεια κεφαλαίων και εκσυγχρονισμό που έλαβε χώρα ακόμα και μέσα στην κρίση. Τέλος, αναφέρθηκε στον οικονομικό – ασφαλιστικό αναλφαβητισμό που επικρατεί, ένα ζήτημα με το οποίο ασχολείται με συνεχείς δράσεις η Interamerican τα τελευταία χρόνια.
Ο ασφαλιστικός αναλφαβητισμός και οι policy makers
«Το θέμα της ανάπτυξης στην ασφαλιστική αγορά είναι σύνθετο. Σαφώς στην Ελλάδα υπάρχει ένα έλλειμμα εκπαίδευσης ή αλλιώς όπως το ονομάζουμε οικονομικός και ασφαλιστικός αναλφαβητισμός. Για παράδειγμα, κάποιος να μην γνωρίζει ότι μπορεί να ασφαλίσει το σπίτι του με ένα κόστος κάτω από 100 ευρώ και να το προστατέψει από μια ζημιά που μπορεί να ανέλθει στις 100.000 ευρώ. Επίσης πολλοί δεν μπορούν αντιλαμβάνονται πως αν δεν ξεκινήσει κανείς να αποταμιεύει ένα μικρό ποσό από την μικρή ηλικία δεν θα μπορέσει να έχει αξιόλογες συνταξιοδοτικές απολαβές συνολικά στο τέλο.
Ωστόσο, αποτελεί ένα διεθνές φαινόμενο που το έχει αναδείξει και ο ΟΟΣΑ. Σκεφτείτε αν μιλάνε οι Ολλανδοί για οικονομικό αναλφαβητισμό , τι συμβαίνει στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί πως αναλφαβητισμός εντοπίζεται και σε ανθρώπους που χαράζουν πολιτικές (policy makers)», σημείωσε χαρακτηριστικά.
«Βλέπουμε πολύ κοντόφθαλμα. Στην Ελλάδα είθισται ο σχεδιασμός να πραγματοποιείται για 1-2 χρόνια σε επιχειρήσεις, νοικοκυριά κλπ. Όμως για να λυθούν θέματα όπως η πρόσβαση του πληθυσμού σε ποιοτική κάλυψη στην Υγεία ή να έχουμε ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα ή να προστατευθούμε από σεισμούς και φυσικές καταστροφές απαιτείται σοβαρή διαβούλευση. Στην Ολλανδία, χώρα της μητρικής Achmea, το πολιτικό debate διήρκησε 8 χρόνια, πραγματοποίησαν τις απαιτούμενες αλλαγές και τώρα, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ. Οι λύσεις βρίσκονται στην συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, αρκεί να κατανείμουμε ποιος κάνει τι», συμπλήρωσε.
Διαβάστε επίσης: Γ. Καντώρος: Ο ασφαλιστικός κλάδος προσφέρεται για μεσομακροπρόθεσμες επενδύσεις
Οι άνθρωπο στα μεγάλα και σημαντικά, οι νέες τεχνολογίες για τα απλά και καθημερινά
Πέραν τούτων, ο κ. Καντώρος επεσήμανε τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται και τόνισε την ανάγκη να υπάρξει το κατάλληλο μείγμα διανομής ανάμεσα στα ψηφιακά κανάλια και το ανθρώπινο δίκτυο.
«Οι εποχές αλλάζουν και πρέπει να προσαρμοζόμαστε. Οι διαδικασίες πλέον είναι διαφορετικές και αν δεν προσαρμοστούμε δεν θα προσεγγίσουμε τα «θέλω» του σύγχρονου καταναλωτή. Μας επιτρέπει να κάνουμε περισσότερα με λιγότερα: Πρέπει να βοηθήσουμε τους ανθρώπους μας να κρατήσουν το σημαντικό στοιχείο της σχέσης – γιατί αυτή δεν μπορεί να ψηφιοποιηθεί – αλλά να τους αποφορτίσουμε από την εσωτερική γραφειοκρατία, κουβαλώντας έγγραφα που δεν εξυπηρετούν ούτε τους ίδιους ούτε τους πελάτες. Έτσι θα απελευθερώσουμε τους συνεργάτες μας να είναι πραγματικοί σύμβουλοι», τόνισε.
«Πρέπει ο ασφαλιστής να είναι καλά ενημερωμένος και εκπαιδευμένος καθώς ο καταναλωτής έχει πλέον τη δυνατότητα να ενημερώνεται επαρκώς , να έχει πολλές επιλογές και απαιτήσεις.Έτσι σιγά σιγά θα μπορέσει να διαμορφωθεί αυτό που λέμε ασφαλιστική συνείδηση. Υπό αυτό το πρίσμα, έρχεται μια μεγάλη αλλαγή και καλούμαστε να βρούμε ένα νέο ρόλο για τα Δίκτυα. Για παράδειγμα η προσωπική πώληση είναι κάτι που απαιτεί χρόνο, έχει κόστος και συγκεκριμένες διαδικασίες
Υπάρχουν όμως ασφαλιστικά προϊόντα που δεν έχουν χώρο πλέον για τέτοιες αμοιβές. Λόγου χάρη η ασφάλιση προϊόντων που μπορεί να κοστίζει 10 ευρώ και η προμήθεια του ασφαλιστή να υπολογίζεται στα 2. Αξίζει το κόπο η διαδικασία; Ως εκ τούτου, πρέπει να δημιουργήσουμε ένα μείγμα διανομής που συνδυάζει ψηφιακά κανάλια και ανθρώπινη επαφή. Για τα σημαντικά απαιτείται ο άνθρωπος, για τα απλά και καθημερινά υπάρχουν οι νέες τεχνολογίες», επεσήμανε.
Καταλήγοντας, ο κ. Καντώρος σημείωσε πως το θέμα της αξιοπιστίας τίθεται επί τάπητος και κάποιες φορές προβάλλεται ως εμπόδιο.
«Δεν είναι πολύ γνωστό πως μέσα στην κρίση μπήκαν αρκετά κεφάλαια στην αγορά και τις εταιρείες, ενώ έχουν γίνει επίσης πολλές εσωτερικές αλλαγές με εθελοντικό τρόπο. Αυτή την στιγμή η ελληνική αγορά είναι πολύ κοντά στον ευρωπαϊκό Μ.Ο σε επίπεδο οργάνωσης. Το πρόβλημα είναι ότι λείπει η ασφαλιστική ύλη. Υπό αυτό το πρίσμα «είμαστε έτοιμοι» για την επόμενη μέρα και οφείλουμε να το επικοινωνήσουμε σωστά σε καταναλωτές, αγορά και policy makers»