Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Συναγερμός έχει σημάνει και στον ασφαλιστικό κλάδο από την κατάρρευση της Thomas Cook, καθώς οι βρετανικές αρχές έχουν «βάλει μπροστά» την «Επιχείρηση Matterhorn”, όπως είναι η κωδική ονομασία της επιχείρησης επαναπατρισμού των 600.000 Βρετανών τουριστών που «εγκλωβίστηκαν» σε διάφορες χώρες του κόσμου, καθώς τα ναυλωμένα αεροσκάφη του ομίλου καθηλώθηκαν και η Thomas Cook κήρυξε στάση πληρωμών στα ξενοδοχεία, έχοντας εισέλθει σε καθεστώς αναγκαστικής διαχείρισης.
Οι «flights-only» πελάτες της Thomas Cook που είχαν κλείσει και προπληρώσει πτήσεις για το επόμενο διάστημα (που δεν θα πραγματοποιηθούν…) μπορούν να διεκδικήσουν αποζημίωση μέσω δυο τρόπων
Όπως έγινε γνωστό, όσοι είχαν κλείσει «πακέτο» που περιλαμβάνει τόσο τις πτήσεις όσο και τη διαμονή στα συνεργαζόμενα με την Thomas Cook ξενοδοχεία καλύπτονται από το πρόγραμμα “Atol” που διαχειρίζεται η Βρετανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Civil Aviation Authority-CAA). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η CAA θα μεριμνήσει για την επιστροφή τους (με τα αεροσκάφη που θα μισθώσει γι’ αυτόν τον σκοπό) και θα πληρώσει και το κόστος της διαμονής. Μέσω του “Atol” θα αποζημιωθούν και αυτοί που είχαν κλείσει πακέτο πτήσεων και διαμονής για τους επόμενους μήνες και το οποίο είχαν προπληρώσει.
Όσον αφορά στους πελάτες της Thomas Cook που είχαν «κλείσει» μόνο τις πτήσεις τους αλλά όχι και τη διαμονή (τους λεγόμενους flights only) και οι οποίοι αντιστοιχούν στο 50% περίπου των συνολικών κρατήσεων, αυτοί καλύπτονται από το “Atol” σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Ακόμα και αν δεν καλύπτονται, οι βρετανικές αρχές έχουν διαμηνύσει ότι θα αναλάβουν το κόστος της πτήσης επιστροφής στη Μ. Βρετανία για τους Βρετανούς τουρίστες που βρίσκονται στο εξωτερικό, με προγραμματισμένη επιστροφή έως και την Κυριακή 6 Οκτωβρίου. Αυτοί που σχεδίαζαν να επιστρέψουν μετά τις 6 Οκτωβρίου θα πρέπει να επωμιστούν οι ίδιοι το κόστος της πτήσης επιστροφής.
Οι «flights-only» πελάτες της Thomas Cook που είχαν κλείσει και προπληρώσει πτήσεις για το επόμενο διάστημα (που δεν θα πραγματοποιηθούν…) μπορούν να διεκδικήσουν αποζημίωση μέσω δυο τρόπων: Πρώτον, αν είχαν ταξιδιωτική ασφάλιση που να τους καλύπτει για μη πραγματοποίηση προγραμματισμένης πτήσης (Scheduled Airline Failure Insurance ή SAFI). Και δεύτερον, σε περίπτωση που είχαν πληρώσει τις πτήσεις μέσω πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας απευθείας μέσω της Thomas Cook μέσω της νομοθεσίας περί καταναλωτικών πιστώσεων μπορούν να ζητήσουν πίσω τα χρήματα από την εταιρεία καρτών. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι προστατευτικές ρυθμίσεις αφορούν κυρίως στις απευθείας πληρωμές, όμως ορισμένες εταιρίες καρτών μπορεί να καταβάλουν αποζημίωση ακόμα και αν οι πτήσεις κλείστηκαν μέσω ταξιδιωτικών πρακτόρων.
Οσο για το εύλογο ερώτημα εάν το πρόγραμμα «Atol” διαθέτει επαρκή κονδύλια για να καλύψει όλους τους δικαιούχους, ρεπορτάζ της Guardian αναφέρει ότι έχει αποθεματικό ύψους 170 εκατομμυρίων στερλινών, η δε Διαχειριστική Αρχή του CAA έχει ασφαλιστεί η ίδια έναντι περιπτώσεων καταρρεύσεων ομίλων/αεροπορικών εταιρειών όπως η Thomas Cook (και πιο παλιά η Monarch και η BMI) με την αντίστοιχη κάλυψη να ανέρχεται στα 400 εκατ. στερλίνες. Εάν ωστόσο αποδειχθεί ότι τα χρήματα δεν φτάνουν, με δεδομένο ότι η CAA είναι δημόσια υπηρεσία, θα ασκηθούν ασφυκτικές πιέσεις να στηριχθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πιέσεις που πολύ πιθανόν να αποδώσουν καρπούς…
Δείτε επίσης: Ούτε η Fosun αναχαίτισε την πτώση της Thomas Cook