Ταξιδιωτική ασφάλιση: Αέρας αλλαγών, συνδυαστικές λύσεις

Το 2022 ήταν ένα έτος-ορόσημο για τον παγκόσμιο τουρισμό. Ήταν το έτος κατά το οποίο οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί λόγω Covid-19 ήρθησαν, η επιβατική κίνηση σε προορισμούς υψηλού προφίλ έφθασε στα ύψη, το αίσθημα της ευφορίας στους ταξιδιώτες ήταν έκδηλο, όπως και η πρόθεσή τους να δαπανήσουν χρήματα. Από οικονομικής άποψης, το 2022 ήταν η χρονιά που σήμανε την επανέναρξη της λειτουργίας της τουριστικής βιομηχανίας, γεμίζοντας με έξτρα κονδύλια τα κρατικά ταμεία σε χώρες που στηρίζουν την οικονομία τους στο τουριστικό τους προϊόν. 

Μια τέτοια χώρα, εξάλλου, είναι και η Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό το ότι, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις ανήλθαν σε 17,6 δισ. ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση 67,9% έναντι του 2021, με την εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση να υπολείπεται κατά 11,2% σε σχέση με το 2019, αλλά τα έσοδα να υπολείπονται μόλις κατά 3%. 

Από την άλλη, το ίδιο έτος χαρακτηρίστηκε «η χειρότερη χρονιά για ταξίδια» (σ.σ. στο αμερικανικό περιοδικό Insider). Οι εικόνες από τις περσινές εξορμήσεις ίσως να είναι σε πολλούς από εμάς οικείες: Όγκοι από χαμένες αποσκευές στοιβάζονταν στους διαδρόμους και στις αποθήκες των πιο πολυσύχναστων αεροδρομίων του κόσμου, χιλιάδες πτήσεις καθυστερούσαν ή ακυρώνονταν λόγω απεργιών, εκατομμύρια ταξιδιώτες εγκλωβίζονταν σε αεροδρόμια και λιμάνια, υποστελεχωμένες εταιρείες σχεδόν υπολειτουργούσαν. Σε όλα αυτά προστίθενται και οι ιδιαίτερα αυξημένες τιμές στους ναύλους, εξαιτίας του πληθωρισμού, απότοκου της σύγκρουσης στην Ουκρανία και της ακόλουθης ενεργειακής κρίσης. 

Η μεγάλη ζήτηση για ταξίδια οδήγησε, σε πολλές περιπτώσεις, σε διακοπές χάους και απογοήτευσης για πολλούς ταξιδιώτες. 

Για την ασφαλιστική βιομηχανία η περίοδος της πανδημίας αλλά και η post-Covid εποχή αποτέλεσαν διαστήματα ανασύνταξης, ωρίμανσης και αναθεώρησης των προτεραιοτήτων στις οποίες θα έπρεπε να εστιάσουν τόσο ως προς τη λειτουργία όσο και ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους. 

Στο «μέτωπο» της ταξιδιωτικής ασφάλισης, έγινε αντιληπτό ότι τα ασφαλιστικά προϊόντα, παρόλο που κάλυπταν ένα ευρύ φάσμα αναγκών, έπρεπε να αναπροσαρμοστούν και οι όροι των καλύψεων για απρόοπτα γεγονότα να αποσαφηνιστούν. 

Παράλληλα, σε μια περίοδο κατά την οποία το Διαδίκτυο απέκτησε ακόμη μεγαλύτερη δυναμική, οι παρεχόμενες υπηρεσίες θα έπρεπε να είναι εκσυγχρονισμένες προκειμένου να υπάρχει άμεση πρόσβαση και επικοινωνία με συνεργάτες και ασφαλισμένους. Κατέστη σαφές ότι η ταξιδιωτική ασφάλιση θα έπρεπε να καλύπτει μια ευρεία γκάμα αναγκών, με την παροχή προληπτικών συμβουλών, αξιολόγησης κινδύνου, real-time ειδοποιήσεων ασφάλειας και υποστήριξης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. 

Η ασφαλιστική βιομηχανία συνειδητοποίησε ότι οι σύγχρονες ανάγκες που δημιουργήθηκαν δεν θα μπορούσαν να καλυφθούν αποκλειστικά με την παραδοσιακή ασφάλιση και διαμόρφωσαν νέες λύσεις που συνδυάζουν ασφάλιση και παροχή διαφορετικών υπηρεσιών.

ΜΕΣΟΤΙΤΛΟΣ: H ταξιδιωτική ασφάλιση με λίγα λόγια

Ο τομέας των ταξιδιών και του τουρισμού αναπτύσσεται σταθερά εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία. Υπάρχουν πολλά κράτη στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, η δημοτικότητα των οποίων ολοένα και αυξάνεται για τους millennials και τη γενιά Gen Z. Η αύξηση αυτή –με μια καμπή την περίοδο της πανδημίας– συνεπάγεται περισσότερα περιστατικά εξαφάνισης σημαντικών εγγράφων, αποσκευών, ενώ οι φυσικές καταστροφές και διάφορα προβλήματα υγείας επηρεάζουν την τουριστική βιομηχανία. Ασφαλιστικές εταιρείες παρέχουν την απαραίτητη «ασπίδα» που χρειάζεται ο ταξιδιώτης για να αντιμετωπίσει με ασφάλεια κάθε απρόοπτο, διαθέτοντας ελκυστικά πακέτα, που είναι προσαρμοσμένα σε μια σειρά ταξιδιωτικών κατηγοριών, με προαιρετικές αναβαθμίσεις. Πολλές εστιάζουν σε πρόσθετα οφέλη, συμπεριλαμβανομένων των διαδικτυακών υπηρεσιών συμβουλευτικής υγειονομικής περίθαλψης. Ως εκ τούτου, η επέκταση των προϊόντων και των υπηρεσιών στα συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης παρέχει περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης, σε μια αγορά που κέρδισε έδαφος από το 2021 και έπειτα, με τη σταδιακή άρση των lockdowns.

Τι καλύπτει η ταξιδιωτική ασφάλιση

Για να γίνουν καλύτερα κατανοητές οι αλλαγές που συντελούνται, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε τι καλύπτει η ταξιδιωτική ασφάλιση. Με την παραδοσιακή της μορφή, καλύπτονται μεταξύ άλλων τα εξής:

  • Ακύρωση ή καθυστέρηση ταξιδιού
  • Καθυστέρηση ή απώλεια αποσκευών
  • Επείγοντα ιατρικά περιστατικά και πρόσβαση σε υπηρεσίες βοήθειας
  • Επιπλέον κάλυψη προσωπικής αστικής ευθύνης

Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, οι ασφαλιστές επιχείρησαν και πέτυχαν να δημιουργήσουν πακέτα με πιο «ολιστικές» λύσεις, προκειμένου ο ασφαλισμένος να αισθάνεται σίγουρος σε κάθε βήμα του στο ταξίδι. Πλέον, υπάρχουν καλύψεις για δαπάνες από ασθένειες που σχετίζονται με πανδημίες ή επιδημίες, όπως η Covid-19. Οι καλύψεις προβλέπουν:

  • Ιατρική περίθαλψη
  • Διαμονή σε ξενοδοχείο όπου θα χρειαστεί να μείνετε σε καραντίνα
  • Έξοδα αλλαγής αεροπορικού εισιτηρίου

Πέραν των ανωτέρω, πλέον, ο ασφαλισμένος μπορεί να απολαμβάνει μια σειρά παρεχόμενων υπηρεσιών με τη συνδρομή του ασφαλιστικού του συμβούλου:

  • Τηλεφωνικές ιατρικές συμβουλές και επικοινωνία με την οικογένειά σας
  • Εντοπισμός και σύσταση του κοντινότερου ειδικευμένου γιατρού/ιατρείου
  • Προκαταβολή μετρητών
  • Νομική βοήθεια
  • Ακύρωση αναχώρησης κ.ά.

Οι ασφαλισμένοι οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους και τις προϋποθέσεις ενός συμβολαίου, εστιάζοντας στο σημείο που αναφέρει τις καλύψεις.

Κόστη και καθορισμός ασφαλίστρου

Αξίζει να σημειωθεί ότι για τον καθορισμό του κόστους της ταξιδιωτικής ασφάλισης λαμβάνονται υπόψη μια σειρά παραμέτρων, μεταξύ άλλων το σύνολο του κόστους και η διάρκεια του ταξιδιού, η ηλικία του ταξιδιώτη, το μεταφορικό μέσο που θα χρησιμοποιηθεί, ο προορισμός, καθώς και τα επίπεδα κάλυψης.

Αλλαγή μεγεθών, αφορμή για ανανέωση

Η ταξιδιωτική ασφάλιση, όπως προαναφέρθηκε, είναι μια αγορά που γνωρίζει άνθηση τα τελευταία χρόνια, καθώς οι ασφαλισμένοι αναγνωρίζουν τη χρησιμότητά της στην αντιμετώπιση απρόοπτων συμβάντων κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού. Σύμφωνα με έρευνα της Αllied Market Research, η παγκόσμια αγορά ταξιδιωτικής ασφάλισης ανήλθε σε 14,2 δισ. δολ. (ή περίπου 13 δισ. ευρώ) το 2021 και προβλέπεται να φτάσει τα 124,8 δισ. δολ. (ή 114 δισ. ευρώ) έως το 2031, με τον σύνθετο δείκτη ετήσιου ρυθμού ανάπτυξης να αυξάνεται κατά 24,7% από το 2022 έως το 2031.

Τεχνολογία, startups, νέοι δρόμοι

Η άνοδος του τουρισμού, που συνδέεται με την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος, τις εύκολες διαδικτυακές κρατήσεις ταξιδιών, τις οργανωμένες διακοπές, την ισχυρή κάλυψη των διακοπών, οδηγεί στην ανάπτυξη του μεγέθους της αγοράς ταξιδιωτικής ασφάλισης. Οι τεχνολογικές εξελίξεις, όπως η γεωγραφική τοποθεσία, το application program interface (API), η τεχνητή νοημοσύνη (AI), το data mining και το παγκόσμιο σύστημα εντοπισμού θέσης (GPS), που εντοπίζει τον ταξιδιώτη όπου κι αν βρίσκεται, χωρίς εκείνος να πρέπει να αναζητήσει τοπική επικοινωνία, δημιουργούν νέες προοπτικές για τον κόσμο της ασφάλισης. 

Με τη βοήθεια των αναδυόμενων τεχνολογιών, οι ασφαλιστές αναμένεται να βελτιώσουν τις παραδοσιακές πλατφόρμες παράδοσης ταξιδιωτικής ασφάλισης, προκειμένου να αυξήσουν την παραγωγικότητα και να παρέχουν ευχάριστη εμπειρία στους χρήστες. Ως αποτέλεσμα, η διαμόρφωση αυτού του νέου τοπίου στην αγορά αναμένεται να προσφέρει επικερδείς ευκαιρίες ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα όλων των τεχνολογικών εξελίξεων που επηρεάζουν τον κλάδο αποτελεί συγκεκριμένη ψηφιακή πλατφόρμα που αναπτύχθηκε την περίοδο της Covid-19 με τη συνεργασία παρόχων. Στην εν λόγω πλατφόρμα οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα από μια ευρεία γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών, όπως ταξιδιωτική ασφάλεια και ασφάλεια υγείας, υπηρεσίες τηλεϊατρικής. Η πλατφόρμα παρέχει επίσης πληροφορίες για ξενοδοχεία, εστιατόρια σε ταξιδιωτικούς προορισμούς κ.ά. 

Το παράδειγμα αυτό είναι ενδεικτικό της αξίας που δημιουργεί για τον πελάτη η χρήση της τεχνολογίας, αλλά και οι συνέργειες μεταξύ παρόχων. 

Σημαντική είναι η χρήση της τεχνολογίας και για μία ακόμη κατηγορία επαγγελματιών που δημιούργησε η πανδημία, τους ψηφιακούς νομάδες. Οι εταιρείες, λαμβάνοντας υπόψη τη συγκεκριμένη αυτή κατηγορία εργαζομένων, οφείλουν –και έχουν ήδη ξεκινήσει– να δημιουργούν ελκυστικά πακέτα ασφάλισης, που θα έχουν διάρκεια και θα παρέχουν την απαραίτητη κάλυψη τόσο σε ελληνικό έδαφος όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου ο ψηφιακός νομάς να αισθάνεται ασφαλής σε κάθε γωνιά της γης, σε παγκόσμιο επίπεδο. 

Ανάχωμα ωστόσο σε όλα αυτά αποτελεί η έλλειψη ευαισθητοποίησης σχετικά με την ταξιδιωτική ασφάλιση και αυτό είναι ένα μελανό σημείο, στο οποίο θα πρέπει να δώσει έμφαση ο ασφαλιστικός κόσμος.

Πηγή: Ιnsurance World

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*