Α. Καρταπάνης / ΥΓΕΙΑ: Πιο κοντά ιδιωτικές κλινικές – ασφαλιστικές μετά την κρίση

Για την εικόνα του κλάδου των ιδιωτικών κλινικών, τη ζήτηση για ιατρικές υπηρεσίες και τη σχέση ιδιωτικών κλινικών και ασφαλιστικών εταιρειών μιλά στο IW, ο κ. Ανδρέας Καρταπάνης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΥΓΕΙΑ. Μεταξύ άλλων, σημειώνει πως οι σχέσεις με τις ασφαλιστικές είναι καλύτερη από το παρελθόν με περιθώρια όμως περαιτέρω βελτίωσης προς όφελος όλων. Κρίσιμα ζητήματα φυσικά που απασχολούν τον ίδιο και όλο τον κλάδο είναι η δυνατότητα συνεργειών μέσω ΣΔΙΤ, το clawback και rebate όπως και η ανάπτυξη της τεχνολογία που μπορεί να επηρεάσει το είδος και το ύψος των ασφαλίστρων σε επιμέρους τομείς.

του Νίκου Σακελλαρίου

iw? Πώς επηρεάζεται η ζήτηση για ιατρικές υπηρεσίες ιδιωτών τα τελευταία χρόνια;

Ανδρέας Καρταπάνης: Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η παρατεταμένη κρίση είχε σημαντικές επιπτώσεις στη ζήτηση των ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας. Πολλοί ασθενείς που είχαν τη δυνατότητα επίσκεψης ιδιωτικής κλινικής, είτε πληρώνοντας εξ ιδίων είτε μέσω της ιδιωτικής τους ασφάλειας, σήμερα δεν μπορούν. Όμως, με την επιδείνωση της κατάστασης των δημόσιων νοσοκομείων, πολλοί προσπαθούν να βρουν τρόπους νοσηλείας τους στον ιδιωτικό τομέα, περιορίζοντας άλλες δραστηριότητες. Βέβαια, όλοι αναζητούν πλέον να πάρουν υπηρεσίες ανάλογες των χρημάτων που θα διαθέσουν (value for money). Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα και την εξυγίανση του κλάδου, αφού θα παραμείνουν στον κλάδο όσοι πράγματι μπορούν να προσφέρουν σωστές υπηρεσίες στη σωστή τιμή.

iw? Πώς διαμορφώνονται οι σχέσεις ασφαλιστικών εταιρειών-ιδιωτικών κλινικών τα τελευταία χρόνια;

Α.Κ.: Οι σχέσεις μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και ιδιωτικών κλινικών πρέπει πάντα να είναι καλές. Είναι γεγονός ότι για αρκετά χρόνια υπήρχε μια αντιπαλότητα μεταξύ τους, που είναι ανεξήγητη για μένα. Ο ένας κλάδος προσπαθούσε να συμπιέσει τον άλλο, με αποτέλεσμα τις κακές σχέσεις. Η κρίση όμως τους έχει φέρει πιο κοντά. Υπάρχει, πλέον, μια καλή συνεργασία, όχι βέβαια ιδανική, αλλά πολύ καλύτερη από ό,τι στο παρελθόν. Σαφώς, έχουν πολλά ακόμα να γίνουν σε πλαίσιο αμοιβαίας εμπιστοσύνης και εκτίμησης. Ο ένας κλάδος έχει ανάγκη τον άλλο, και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάει καμία πλευρά.

iw? Τι μπορεί να βελτιωθεί επ’ ωφελεία και των δύο πλευρών;

Α.Κ.: Οι κλινικές πρέπει να προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες χωρίς «περίεργες» χρεώσεις και οι ασφαλιστικές να καλύπτουν το σωστό κόστος των υπηρεσιών που αγοράζουν. Η μη κατανόηση αυτής της σχέσης, μακροπρόθεσμα, θα αποβεί σε βάρος και των δύο. Η αντιπαλότητα θα έχει αντίκτυπο στον τελικό καταναλωτή, που είναι βέβαιο ότι τελικά θα στραφεί εναντίον τους.

iw? Πώς επηρεάζεται η σχέση ασφαλιστικών και ιδιωτικών κλινικών από το καθεστώς clawback και rebate που έχει επιβάλει το Ελληνικό Δημόσιο στις ιδιωτικές κλινικές;

Α.Κ.: Το καθεστώς clawback και rebate είναι μια ακατανόητη στρέβλωση της αγοράς. Αντί το κράτος να αγοράζει αυτό που έχει πράγματι ανάγκη και μπορεί, τα ζητάει όλα και πληρώνει ό,τι θέλει. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η στρέβλωση έχει επιβαρύνει σημαντικά ιδιαίτερα τις κλινικές και σε έναν βαθμό, έμμεσα, και τις ασφαλιστικές. Η κάθε κλινική, στον βαθμό που μπορεί, μετακυλίει ένα μέρος αυτής της παρακράτησης προς τις ασφαλιστικές, καθ’ ότι έχει υποχρέωση να αφαιρεί από το τιμολόγιο προς αυτές το ποσό που καλύπτει το ασφαλιστικό ταμείο. Όπως καταλαβαίνετε, αυτό είναι ένα πεδίο αντιπαράθεσης.

iw? Θα μπορούσαν οι ιδιωτικές κλινικές να συμπράξουν και να συμμετάσχουν σε σχήματα ΣΔΙΤ (Συνεργασία Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα) πάνω σε ζητήματα υγείας;

Α.Κ.: Βεβαίως και θα μπορούσαν, αλλά αυτό προϋποθέτει πολλές αλλαγές στη νομοθεσία, αλλά κυρίως στη νοοτροπία. Το κυριότερο: πρέπει να αποδεχθούν οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου ότι υπάρχει και ιδιωτικός τομέας, που παράγει το 35% των υπηρεσιών υγείας στη χώρα. Δεν νομίζω ότι, προς το παρόν, υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες για μια τέτοια διαδικασία.

iw? Θα μπορούσαν τα νοσήλια και, κατά συνέπεια, τα ασφάλιστρα υγείας να γίνουν πιο χαμηλά, για να ανταποκριθούν και τα χαμηλότερα εισοδήματα του πληθυσμού; Υπό ποιες προϋποθέσεις; Φοροαπαλλαγές πώς μπορούν να επιτευχθούν;

Α.Κ.: Είναι μια κουβέντα που γίνεται συνέχεια. Θεωρώ ότι πάντα υπάρχουν λύσεις, οι οποίες πρέπει να συνδέονται με την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται. Ανάλογα πρέπει να είναι και τα ασφάλιστρα. Δεν είναι όλες οι κλινικές ίδιες και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να είναι για όλους ίδια η αποζημίωση, και φυσικά τα ασφάλιστρα. Πρέπει ο καταναλωτής να λαμβάνει την ποιότητα των υπηρεσιών για την οποία πληρώνει ασφάλιστρα. Σαφώς, αν επανέλθουν οι φοροαπαλλαγές, θα είναι κάτι θετικό για όλους, αλλά, επειδή αυτό εξαρτάται από άλλους, ας επικεντρωθούμε σε ό,τι μπορούμε εμείς να επηρεάσουμε.

iw? Η εξέλιξη της ιατρικής τεχνολογίας θα επηρεάσει τα ασφάλιστρα υγείας στο μέλλον;

Α.Κ.: Είναι γεγονός ότι η εξέλιξη της βιοϊατρικής τεχνολογίας είναι ραγδαία. Συνεχώς δημιουργούνται νέες τεχνικές και βελτιώνονται τα υπάρχοντα μηχανήματα. Όλη αυτή η εξέλιξη έχει τεράστιο κόστος έρευνας και ανάπτυξης, που περνάει –όπως είναι λογικό– στον χρήστη αυτής της τεχνολογίας. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους νοσηλείας και, κατά συνέπεια, των ασφαλίστρων. Σε μεγάλο βαθμό, οι ασφαλιστικές προσπαθούν να αποφύγουν τη χρήση της νέας τεχνολογίας αρνούμενες να καλύψουν το κόστος τους, χρησιμοποιώντας διάφορες προφάσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι εξετάσεις της μοριακής βιολογίας (το παρόν και το μέλλον στις περισσότερες δύσκολες διαγνωστικές εξετάσεις), που αρνούνται να αποζημιώσουν. Όμως πιστεύω ότι στην εξέλιξη δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο κανείς.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*