Του Νικόλαου Γρηγορίου, Φοιτητή στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιώς
Είναι γεγονός, ότι το περιβάλλον που δραστηριοποιούνται πλέον οι επιχειρήσεις μεταβάλλεται σε τέτοιο βαθμό και με αυτήν την συχνότητα που πλέον αποκαλείται «πολυτάραχο». Από αυτή την κατάσταση δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση ο ασφαλιστικός κλάδος στον οποίο, οι ανταγωνιστικές δυνάμεις που αναπτύσσονται μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών είναι τεράστιες και πολλές φορές εξοντωτικές.
Βασικό ρόλο στην ραγδαία ανάπτυξη του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων παίζει η τεχνολογία αφού με βάση την προοδευτική της μεταβλητότητα, θα πρέπει οι οργανισμοί να επιδεικνύουν την δέουσα προσαρμοστικότητα προκειμένου να εξασφαλίσουν την επιβίωση τους. Εν τούτοις ο ρόλος αυτός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί διττός αφού πολλές φορές είναι η ίδια η τεχνολογία που μας προσφέρει λύσεις στα προβλήματα που μας δημιουργεί.
Μια τέτοια πρωτοποριακή λύση είναι και το, ευρέως διαδεδομένο, «Internet of Things» ή σε απλά ελληνικά το «Ιντερνέτ των Πραγμάτων». Έχει ως στόχο τη δημιουργία δικτύου συσκευών τα οποία μεταδίδουν και χρησιμοποιούν δεδομένα για την παροχή υπηρεσιών σε πρόσωπα , εταιρείες αλλά και γενικότερα στο κοινωνικό σύνολο. Χρησιμοποιείται ευρύτατα σε φορητές συσκευές τεχνολογίας όπως κινητά τηλέφωνα, «έξυπνα» ρολόγια αλλά πλέον και στην αυτοκινητοβιομηχανία μέσω της τηλεματικής.
Η συγκεκριμένη τεχνολογική εξέλιξη, είναι στα «μάτια» των ασφαλιστικών εταιρειών μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στους ασφαλισμένους, την ανάπτυξη καλύτερων τιμολογιακών πολιτικών στα ασφάλιστρα, την μείωση του αναλαμβανόμενου κινδύνου και τελικά στην παροχή μεγαλύτερης αξίας στους ασφαλισμένους.
Ήδη πλέον, στις Ηνωμένες Πολιτείες οι ασφαλιστικές εταιρείες εντάσσουν στο χαρτοφυλάκιο τους συνεργασίες με τεχνολογικούς κολλοσούς με σκοπό την χρήση του «Internet of Things» σε όλη τη γκάμα των προϊόντων τους.
Για παράδειγμα, η Dell το Νοέμβριο του 2015 λάνσαρε το «insurance accelerator», ένα πακέτο από λογισμικό και συσκευές με σκοπό την μείωση της αναδοχής κινδύνου από της ασφαλιστικές εταιρείες αλλά και την βελτιστοποίηση της διασύνδεσής τους με τους πελάτες. Μια λειτουργία αυτού του πακέτου είναι και το «έξυπνο σπίτι», όπου αισθητήρες εγκαθίστανται σε κομβικά σημεία του σπιτιού με σκοπό την παρακολούθηση και καταγραφή δεδομένων όπως μια ενδεχόμενη διαρροή νερού ή υπερβολική συγκέντρωση διοξειδίου του άνθρακα στο περιβάλλον του σπιτιού. Αυτά τα δεδομένα αποστέλλονται σε πραγματικό χρόνο στην ασφαλιστική εταιρεία και εκείνη με τη σειρά της αφού τα αναλύσει και τα εξατομικεύσει μπορεί να κάνει τις απαραίτητες συστάσεις και προειδοποιήσεις στον ιδιοκτήτη με σκοπό την αποφυγή ζημιογόνων γεγονότων.
Άλλος ένας τομέας των ασφαλίσεων όπου η online μεταφορά πληροφοριακού υλικού μπορεί να αποτελέσει «όχημα» για διαφοροποίηση είναι και η ασφάλιση αυτοκινήτων. Εδώ θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για ολική αλλαγή στην τιμολόγηση των ασφαλιστηρίων ως αποτέλεσμα των ριζικών αλλαγών στην ομαδοποίηση των κινδύνων. Η εφαρμογή του μοντέλου «πλήρωσε με βάση την οδική σου συμπεριφορά» προέρχεται από την ανάλυση δεδομένων όπως όρια ταχύτητας , επικίνδυνοι ελιγμοί , χαμηλή πίεση ελαστικών και καταλήγει σε μια δικαιότερη τιμολογιακή πολιτική από την εκάστοτε εταιρία βασισμένη στην εξατομικευμένη ανάλυση της οδηγικής συμπεριφοράς του κάθε ατόμου.
Οι ασφαλιστικός κλάδος θα συνεχίσει την παροχή αποζημιώσεων στους ασφαλισμένους αλλά ταυτόχρονα αναμένεται να εστιάσει την προσοχή του στην μείωση του κινδύνου που αναλαμβάνουν οι ίδιοι οι πελάτες. Η ακριβής και έγκαιρη πρόληψη με τη βοήθεια του «Internet of Things» παρέχει πολλαπλά οφέλη στις ίδιες τις ασφαλιστικές αλλά και στους πελάτες. Το μέλλον δεν έρχεται ,το μέλλον είναι εδώ και δεν σταματά εδώ.