Συνέντευξη Γιάννη Αθανασίου Γενικού Διευθυντή, MAPFRE Ελλάδος στον Νίκο Σακελλαρίου
Ο ισπανικός ασφαλιστικός όμιλος MAPFRE αποτελεί έναν κολοσσό στον κλάδο των ασφαλειών τόσο στην Ευρώπη –με διάκριση ανάμεσα στους δέκα μεγαλύτερους ομίλους– όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο στον κλάδο των αντασφαλίσεων, στον οποίο κατατάσσεται ανάμεσα στους 15 μεγαλύτερους ομίλους του χώρου. Στην Ελλάδα έχει παρουσία πάνω από 20 χρόνια, και σε αυτό το διάστημα δραστηριοποιείται με ιδιαίτερη επιτυχία στην παροχή υπηρεσιών βοηθείας και στις ασφαλίσεις εξειδικευμένων κινδύνων. Η παρουσία της MAPFRE στην Ελλάδα προσθέτει ένα ακόμη μεγάλο όνομα πολυεθνικής ασφαλιστικής που μπορεί να προσφέρει λύσεις και προϊόντα προσαρμοσμένα στις αυξανόμενες απαιτήσεις του ασφαλισμένου.
iw: Πώς κινείται η MAPFRE διεθνώς;
Γιάννης Αθανασίου: H MAPFRE είναι ηγέτης στην ισπανική αγορά. Ως όμιλος δραστηριοποιείται στις γενικές ασφάλειες, στις ασφάλειες ζωήs και στις αντασφάλειες. Είναι ο νούμερο ένα ασφαλιστής στη Λατινική Αμερική και μέσα στους δέκα πρώτους στην Ευρώπη. Στο εννεάμηνο 2016, πραγματοποίησε συνολική παραγωγή 21 δισ. ευρώ, με σημαντική αύξηση κερδοφορίας. Το όραμα του ομίλου είναι να χαρακτηρίζεται η πιο αξιόπιστη παγκόσμια ασφαλιστική εταιρεία, επεκτείνοντας την παρουσία του και σε άλλες χώρες του κόσμου. Πρόσφατα, εξαγόρασε το πλειοψηφικό πακέτο (51%) της ABDA, που είναι η πέμπτη μεγαλύτερη ασφαλιστική στην Ινδονησία.
iw: Ποια δίκτυα διανομής χρησιμοποιεί;
Γ.Α.: Όσον αφορά στα δίκτυα διανομής, η κύρια διανομή πραγματοποιείται μέσω του δικτύου MAPFRE (agency) αλλά και μέσω των ελεύθερων αποκλειστικών συνεργατών. Ο όμιλος έχει ισχυρή online παρουσία στην Ισπανία (μέσω της Verti) ενώ πρόσφατα εξαγόρασε την Direct Line σε Γερμανία και Ιταλία.
iw: Πόσο ισχυρή είναι η παρουσία του ομίλου στην Ευρώπη, τη Νότια Αμερική και τις ΗΠΑ;
Γ.Α.: Το εννεάμηνο 2016 απέδειξε με τον καλύτερο τρόπο την ισχύ της MAPFRE διεθνώς. Τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν κατά 15,5%, στα 1,342 δισ. ευρώ, και η παραγωγή ασφαλίστρων ανήλθε στα 17,109 δισ. ευρώ. Τα συνολικά πάγια του ομίλου ανήλθαν σε 68,5 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 8% από το κλείσιμο του 2015. Τα ίδια κεφάλαια αυξήθηκαν κατά 6,8% στα 9,158 δισ. ευρώ ενώ το combined ratio του ομίλου βελτιώθηκε κατά 1,5% και διαμορφώθηκε στο 97,2%.
Στον ασφαλιστικό τομέα, στην Ισπανία, αυξήθηκαν οι εργασίες κατά 6,5% και το combined ratio βελτιώθηκε κατά 3,6% και διαμορφώθηκε στο 93,4%. Ο όμιλος θα μοιράσει μέρισμα στους μετόχους του περίπου 400 εκατ. ευρώ. Η στρατηγική του ομίλου διεθνώς είναι να επικεντρωθεί στις κερδοφόρες δραστηριότητες.
iw: Ποια είναι η παρουσία σας στην Ελλάδα;
Γ.Α.: Στην Ελλάδα, το υποκατάστημα του ομίλου έχει ως κύρια δραστηριότητα την οδική και ταξιδιωτική βοήθεια, ενώ παράλληλα παρέχει υπηρεσίες τεχνικής βοήθειας κατοικιών και μικρών επιχειρήσεων/καταστημάτων, που πραγματοποιείται μέσω ασφαλιστικών εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεται. Επιπλέον, δραστηριοποιείται στους ειδικούς κινδύνους, που είναι η επέκταση εγγύησης μηχανικών βλαβών σε καινούργια αυτοκίνητα, η ασφάλιση βλαβών σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, η επέκταση εγγύησης σε λευκές και μαύρες συσκευές, η ασφάλιση κινητών τηλεφώνων και gadget, η ασφάλιση ανεργίας (αφορά μηνιαία αποζημίωση και πληρωμή λογαριασμών και δανείων) κ.ά.
iw: Θα προχωρήσετε σε εξαγορές;
Γ.Α.: Στην Ελλάδα, έχουμε παρουσία στον κλάδο βοηθείας και στις αντασφάλειες. Κατά καιρούς, είχαμε εξετάσει εξαγορές, αλλά δεν προχωρήσαμε. Η Ελλάδα δεν αποτελεί προτεραιότητα στο κομμάτι των εξαγορών, λόγω των ειδικών οικονομικών συνθηκών. Ωστόσο, εάν βρεθεί κάτι που να έχει ενδιαφέρον για τον όμιλο, θα το εξετάσει.
iw: Πώς σας επηρεάζουν η μεγάλη πτώση των ασφαλίστρων αυτοκινήτου και η τεχνολογία;
Γ.Α.: Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει όλη την ασφαλιστική αγορά όσον αφορά στο θέμα των ασφαλίστρων. Με βάση αυτό, θα πρέπει και εμείς να ακολουθήσουμε την ίδια τάση, και το γεγονός αυτό επηρεάζει την κερδοφορία μας. Εντούτοις, προσπαθούμε να επενδύουμε πάντα στο όνομα και στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών, εφαρμόζοντας νέες τεχνολογίες, όπως για παράδειγμα το 2013, που εισαγάγαμε στην Ελλάδα τη λήψη δήλωσης με tablet και επίσης τον σχεδιασμό ειδικής εφαρμογής με την οποία ο ασφαλισμένος μπορεί να αιτηθεί οδική βοήθεια.
iw: Πώς σας επηρέασε ο νόμος 3651/2008 περί οδικής ασφάλειας;
Γ.Α.: Σχετικά με τον νόμο 3651/2008 δεν υπάρχει κάποια πρόσφατη αλλαγή και η εταιρεία έχει προσαρμοστεί απόλυτα σ’ αυτόν. Ο νόμος ήταν το έναυσμα για να αλλάξουμε τρόπο λειτουργίας, αποκτώντας ιδιόκτητο στόλο (18 φορτηγά, 20 μοτοσυκλέτες και 2 βαν) στην Αθήνα και να γυρίσουμε σελίδα στον παραδοσιακό τρόπο παροχής βοήθειας. Στην επαρχία, συνεχίζουμε με τους έμπειρους συνεργάτες μας, εξελίσσοντας την παροχή υπηρεσιών με τη βοήθεια των νέων τεχνολογικών μέσων.
iw: Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια για την Ελλάδα;
Γ.Α.: Είναι πάγια τακτική του ομίλου να εστιάζει την προσοχή του στις νέες τεχνολογίες, θεωρώντας ότι θα είναι αυτές που θα διαμορφώσουν τις εξελίξεις. Το ίδιο ισχύει και στην Ελλάδα. Οι νέες τεχνολογίες στα αυτοκίνητα, όπως για παράδειγμα τα connected cars, είναι κάτι που θα μας απασχολήσει άμεσα. Ταυτόχρονα, δίνουμε έμφαση στην ψηφιοποίηση παροχής υπηρεσιών και ενημέρωσης των ασφαλισμένων.
Τεχνολογίες και τάσεις που σχετίζονται με το car sharing είναι κάτι που σίγουρα θα μας απασχολήσει, ενώ δεδομένων των συνθηκών και της οικονομικής συγκυρίας θα εστιάσουμε και στην αξιοποίηση του εισερχόμενου τουρισμού.
Η εταιρεία έχει πολλές συνεργασίες με την αγορά αυτοκινήτου στον τομέα των εξειδικευμένων κινδύνων –με ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της αγοράς αυτής– προσδίδοντας σημαντικά οφέλη και υπεραξίες.
iw: Πώς βλέπετε την ελληνική ασφαλιστική αγορά γενικότερα;
Γ.Α.: Η ελληνική ασφαλιστική αγορά διανύει μια κρίσιμη περίοδο, καθώς βρίσκεται σε ένα μεταβατικό στάδιο, από τις παραδοσιακές εταιρείες και δίκτυα πωλήσεων σε μια πιο τεχνολογικά αναπτυγμένη μορφή.
Οι ΕΠΥ πιέζουν σημαντικά τα μερίδια αγοράς και τις τιμολογήσεις, οξύνοντας τον τιμολογιακό πόλεμο. Θεωρούμε πως θα πρέπει να βρεθεί μια λύση εύρυθμης λειτουργίας και συνύπαρξης, προκειμένου να εξυγιανθεί ο χώρος και να τεθούν εκ νέου οι βάσεις για ένα πιο κερδοφόρο και δημιουργικά ανταγωνιστικό περιβάλλον.