από το virus.com.gr
Τέθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τις προμήθειες στην Υγεία, που ετοίμαζε 1,5 χρόνο τώρα ο Π. Πολάκης. Είναι να απορεί όμως γιατί του πήρε τόσο πολύ. Διότι πρακτικά τίποτε νέο δεν προβλέπει! “Κόπι πάστε” τον νόμο Αβραμόπουλου έκαναν.
Στην ουσία, με το νέο σχέδιο νόμου μετονομάζεται η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας (ΕΠΥ), που ιδρύθηκε πριν από 10 χρόνια, σε Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ). Δεν είναι υπερβολή να πει κάποιος ότι τα δύο γράμματα, στα οποία διαφέρουν οι δύο φορείς Κ και Α σημαίνουν: Κυβέρνηση Αριστεράς!
Αναλυτικά, για το τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο θα βρείτε στο ρεπορτάζ του Virus εδώ: Μόλις 2 εβδομάδες διαβούλευση στο νομοσχέδιο για τις Προμήθειες
Πριν από όλα, ένα πρώτο σχόλιο που μπορεί να κάνει κάποιος είναι ότι ενώ η κυβέρνηση κάνει λόγο για τομή στο σύστημα προμηθειών των νοσοκομείων δίνει προθεσμία για τη διαβούλευση μόλις 14 ημέρες, μέχρι τις 25 Απριλίου και ενώ μεσολαβεί το Πάσχα! Πρόκειται προφανώς για μία προσχηματική διαβούλευση…
Ας έλθουμε τώρα στις επιμέρους ρυθμίσεις. Κομβικό ρόλο στο δήθεν νέο σύστημα προμηθειών παίζει η επονομαζόμενη Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ). Μία προσεκτική ανάγνωση όμως φανερώνει ότι με το νομοσχέδιο απλώς μετονομάζεται η υφιστάμενη Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, που ιδρύθηκε το 2007 (Ν. 3580 (ΦΕΚ Α 134 18.6.2007) και η αλήθεια είναι ότι δεν τα κατάφερε στο έργο της.
Αναλυτικά, μπορείτε να δείτε τις αρμοδιότητες της ΕΠΥ εδώ: http://www.moh.gov.gr/articles/epitroph-promhtheiwn-ygeias
Επιπλέον, και οι δύο φορείς διοικούνται από 9μελή Διοικητικά Συμβούλια, στα οποία ο πρόεδρος και αντιπρόεδρος διορίζονται με απόφαση του υπουργού Υγείας. Από εκεί και πέρα υπάρχει η εξής διαφορά:
- Στην περίπτωση της ΕΠΥ, τρία μέλη διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, δύο μέλη διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και δύο μέλη διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών.
- Στην περίπτωση της ΕΚΑΠΥ, τέσσερα μέλη διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, εκ των οποίων το ένα είναι υπάλληλος της Οικονομικής Διεύθυνσης του Υπουργείου Υγείας, ένας μέλος ορίζεται από το Κεντρικό Συμβούλιο Υγειονομικών Περιφερειών (ΚΕ.Σ.Υ.ΠΕ.) και είναι Διοικητής μιας εκ των Υγειονομικών Περιφερειών, ένα μέλος διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και ένα μέλος διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών.
Προσέξατε κάτι; Στην ΕΚΑΠΥ, παρέλειψαν να αναφέρουν ποιος διορίζει το έβδομο μέλος! Παράλειψη, που φανερώνει τη προχειρότητα, με την οποία συντάχθηκε το προσχέδιο του νόμου, το οποίο κατά τα άλλα οι επιτελείς του Π. Πολάκη «κοσκινίζουν» εδώ και 1,5 χρόνο… Για του λόγου το αληθές, δείτε το άρθρο 8: http://www.opengov.gr/yyka/?p=1988
Επίσης, αξιοσημείωτο είναι ότι στο Δ.Σ. της ΕΚΑΠΥ, ο εκάστοτε υπουργός Υγείας διορίζει περισσότερα μέλη του Δ.Σ. (τέσσερα έναντι τριών στην ΕΠΥ), ενώ στην περίπτωση της ΕΠΥ τέσσερα μέλη διορίζονταν από τα υπουργεία Οικονομίας και Ανάπτυξης.
Ανάμεσα στα άλλα, η ΕΚΑΠΥ θα αναλάβει να δημιουργήσει Μητρώο Προμηθευτών του συστήματος υγείας και Μητρώο Υλικών και Υπηρεσιών. Όμως, ανάλογα μητρώα είχε αναλάβει χρόνια τώρα να φτιάξει το Εθνικό Κέντρο Αξιολόγησης της
Ποιότητας & Τεχνολογίας στην Υγεία (ΕΚΑΠΤΥ Α.Ε.).
Στην ιστοσελίδα του διαβάζει κανείς ότι:
«Το ΕΚΑΠΤΥ έχει σχεδιάσει, αναπτύξει, συντηρεί και συνεχώς επικαιροποιεί δυναμικές, και εύχρηστες διαδικτυακές εφαρμογές για την υποστήριξη του συστήματος προμηθειών στην υγεία:
Το «Μητρώο Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων και Προμηθευτών» είναι μια διαδικτυακή εφαρμογή (https://registry.ekevyl.gr), που αναπτύχθηκε με σκοπό την καταγραφή και ταξινόμηση των προϊόντων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά. Σήμερα στο Μητρώο έχουν εγγραφεί περισσότερα από 500.000 προϊόντα.
Το «Μητρώο προδιαγραφών» είναι ένα διαδικτυακό εργαλείο (http://specs.ekevyl.gr ), που αναπτύχθηκε με σκοπό την υποστήριξη της ανάπτυξης ενιαίων τεχνικών προδιαγραφών για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα, μέσω διαφανών διαδικασιών και δυνατοτήτων διαβούλευσης, τόσο από την αγορά των ιατροτεχνολογικών προϊόντων, όσο και από τους επαγγελματίες της υγείας».
Η μοναδική, ουσιαστική διαφορά, ανάμεσα στην ΕΠΥ και την ΕΚΑΠΥ είναι ότι ενώ η πρώτη ασχολούνταν μόνο με τις προμήθειες του ΕΣΥ, η δεύτερη θα έχει υπό την ευθύνη της όλες τις προμήθειες του χώρου της υγείας. Δηλαδή, εκτός από του ΕΣΥ, φορέων όπως ο ΕΟΠΥΥ, η ΑΕΜΥ, τα στρατιωτικά νοσοκομεία, το ΕΚΑΒ, ο ΟΚΑΝΑ κλπ.
Δηλαδή, ενώ η κυβέρνηση απέτυχε εδώ και δύο χρόνια, να αξιοποιήσει την ΕΠΥ και να βάλει τάξη στις προμήθειες των νοσοκομείων του ΕΣΥ (το 90% των προμηθειών γίνεται χωρίς διαγωνισμό), δημιουργεί έναν άλλο, σχεδόν ίδιο φορέα, στον οποίο θα αναθέσει ακόμη περισσότερες προμήθειες!
Να σημειώσουμε ότι το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, που διέπει την ΕΠΥ, επιτρέπει με τις κατάλληλες προσθήκες να γίνουν όλα αυτά που η κυβέρνηση θέλει να κάνει με την ΕΚΑΠΥ. Δηλαδή, δεν χρειάζεται νέος νόμος!
Για παράδειγμα το άρθρο 9, παράγραφος 2 του νόμου 3580 του 2007, με τον οποίο ιδρύθηκε η ΕΠΥ αναφέρει ότι «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, η εφαρμογή του παρόντος δύναται να επεκτείνεται και στις συμβάσεις προμηθειών/ παροχής υπηρεσιών άλλων φορέων», εκτός εκείνων, που εποπτεύονται από το υπουργείο Υγείας.
Συνεπώς, άνθρακες ο θησαυρός Πολάκη για τις προμήθειες… Δυστυχώς, με τα πολιτικά παιχνίδια του αναπληρωτή υπουργού Υγείας χάνεται πολύτιμος χρόνος για να μπει τάξη στις προμήθειες της Υγείας. Αλήθεια, αν με το νόμο μπορεί πράγματι ο κ. Πολάκης να βάλει τάξη στις προμήθειες της υγείας, γιατί δεν το έκανε 1,5 χρόνο τώρα μέσω της υπάρχουσας Επιτροπής Προμηθειών Υγείας;