Μείωση 6% σημείωσε σε ετήσια βάση η αξία των ασφαλίστρων φορτίων το 2016 και διαμορφώθηκε στα 15 δισ. δολ, με την πτωτική τάση να συνεχίζεται επί πέμπτο συνεχόμενο έτος, έστω και αν ρυθμός επιβραδύνθηκε σε σχέση με την «βουτιά» 9% που είχαν καταγράψει τα ασφάλιστρα το 2015 σε σχέση με το 2014.
της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Τα στοιχεία αυτά παρουσιάστηκαν κατά την ετήσια συνεδρίαση της Διεθνούς Ένωσης των Ναυτασφαλιστών (IUMI) στο Τόκιο, εγείροντας έντονο προβληματισμό μεταξύ των συμμετεχόντων, δεδομένης της αυξητικής τάσης του παγκόσμιου εμπορίου και του όγκου των φορτίων το τελευταίο διάστημα.
Η μερίδα του λέοντος της «πίτας» των ασφαλίστρων φορτίων προέρχεται από τη Μεγάλη Βρετανία με συνολικό μερίδιο 13,9%, το οποίο κατανέμεται μεταξύ των Lloyd’s (9,5%) και της International Insurance Association (IUA), με μερίδιο 4,4%. Δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στις ασφαλίσεις φορτίων αναδεικνύεται η Ιαπωνία με μερίδιο 8,9%, ακολουθούμενη κατά πόδας από την Κίνα (μερίδιο 8,4%).
Μείζονα γεγονότα όπως η έκρηξη στο λιμάνι του Τιαντζίν επηρέασαν τα αποτελέσματα της τελευταίας διετίας, σημείωσε ο Nick Derrick, επικεφαλής της Επιτροπής Φορτίων της IUMI.
“Δεν είναι βέβαιο πώς θα εξελιχθεί το τρέχον έτος, καθώς οι επιπτώσεις γεγονότων όπως οι τυφώνες Ιρμα και Χάρβεϊ δεν έχουν αποσαφηνιστεί…Αν και δεν φαίνεται πιθανό ότι θα οδηγήσουν σε μεγάλες απώλειες φορτίων transit, μπορεί να επηρεάσουν τα συμβόλαια που αφορούν αγαθά σε διακίνηση (Stock Throughput Policy-STP)».
Σύμφωνα πάντα με τον κ. Derrick, «Οι συνθήκες παραμένουν δύσκολες στην αγορά φορτίων, χωρίς ενδείξεις αναστροφής της τάσης. Καθώς η τιμή εμπορευμάτων (όπως ο χαλκός και τα μέταλλα) αυξάνεται, το ίδιο και οι όγκοι ενώ οι τιμές για τα ασφάλιστρα των φορτίων μειώνονται, είναι σαφές ότι δεν βρισκόμαστε σε καλό μέρος. Επιπροσθέτως, ο κλάδος υποφέρει από το χρόνιο πρόβλημα της πλεονάζουσας παραγωγικής δυναμικότητας και την μείωση της πειθαρχίας στη διαδικασία του underwriting”.
Ως παραδείγματα μεγάλων ζημιών που επηρέασαν την αγορά ασφαλίστρων φορτίων το 2016 αναφέρθηκε η πυρκαγιά σε εργοστάσιο φαρμακοβιομηχανίας στην Ουγγαρία (10 εκατ. δολάρια), μια περίπτωση υπεξαίρεσης φορτίου σπόρων σόγιας στη Βραζιλία (70 εκατ. δολάρια), αίτηση αποζημίωσης για καταστροφές σε φορτίο ΙΧ στις ΗΠΑ μετά το πέρασμα του τυφώνα Μάθιου (50 εκατ. δολάρια) και η φωτιά στο φορτηγό πλοίο «Ντανιέλα» (που μετέφερε 14.000 εμπορευματοκιβώτια) στο λιμάνι του Κολόμπο στη Σρι Λάνκα (με τις εκτιμώμενες ζημίες να υπολογίζονται στα 40-50 εκατ. δολάρια).
Σημειώνεται ότι τυφώνες Χάρβεϊ και Ιρμα έχουν ήδη προκαλέσει μεγάλες καταστροφές στο Τέξας, στη Φλόριντα και στα νησιά της Καραϊβικής. Η διευθύνουσα σύμβουλος των Lloyd’s Inga Beale υποστήριξε ότι οι συνολικές οικονομικές ζημίες μπορεί να φτάσουν τα 200 δισ. δολάρια. Αν και μόνο ένα μικρό μέρος των ζημιών αυτών αφορά τον κλάδο φορτίων, ο κ. Derrick της ΙUMI πιστεύει ότι οι επιπτώσεις τους θα μπορούσαν να επηρεάσουν καταλυτικά (game changer) τις αγορές του Λονδίνου και των ΗΠΑ.