Ρομπότ στις υπηρεσίες των ηλικιωμένων

Στη διευκόλυνση της καθημερινότητας και των προβλημάτων που συναντούν οι ηλικιωμένοι θα συμβάλουν οι εφαρμογές για ανθρωπόμορφα κοινωνικά ρομπότ που σχεδιάστηκαν και αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος RAPP (Robotic Applications for the elderly).

 Το πρόγραμμα RAPP ξεκίνησε το 2013 και ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία πριν μερικές ημέρες. Στην υλοποίηση του έργου, βασικό ρόλο είχε το Εργαστήριο Επεξεργασίας Πληροφορίας και Υπολογισμών του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΑΠΘ που συνεργάστηκε με άλλους επτά ευρωπαϊκούς φορείς (πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα και εταιρείες)

 Συγκεκριμένα, το έργο RAPP είχε ως σκοπό τη δημιουργία μίας πλατφόρμας ανοιχτού λογισμικού η οποία θα επιτρέπει την εύκολη ανάπτυξη και το διαμοιρασμό ρομποτικών εφαρμογών για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας αλλά και των προβλημάτων που συναντούν οι ηλικιωμένοι.

 Έμφαση δόθηκε στη δημιουργία εφαρμογών, μέσω των οποίων τα ρομπότ μπορούν να αντιληφθούν και να αντιδράσουν στις επιθυμίες και ανάγκες των ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού.

 Οι εφαρμογές που αναπτύχθηκαν έχουν ως τελικούς χρήστες τόσο ηλικιωμένους, όσο και ομάδες άμεσα εμπλεκόμενες με τη φροντίδα τους, όπως οι οικογένειές τους και επαγγελματίες φροντιστές. Το έργο κινήθηκε σε δύο κατευθύνσεις, την παροχή συντροφικότητας και εξατομικευμένων υπηρεσιών τεχνολογίας σε ηλικιωμένους και την παροχή υπηρεσιών αποκατάστασης σε ηλικιωμένους που υπέφεραν από κάταγμα γοφού.

 Για την πρώτη κατηγορία χρηστών έγινε χρήση του ανθρωπόμορφου ρομπότ ΝΑΟ, ενώ για τη δεύτερη χρησιμοποιήθηκε το ρομπότ υποστήριξης βαδίσματος Ang Robot.

Τα αποτελέσματα του ερευνητικού έργου RAPP μπορούν να έχουν άμεση εφαρμογή σε διάφορες κατηγορίες χρηστών και σε μία μεγάλη γκάμα προβλημάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εφαρμογή της προσέγγισης για την κατασκευή ενός συστήματος χαμηλού κόστους και υψηλής ακρίβειας, το οποίο καταγράφει μετρήσεις αντανακλαστικών με τη χρήση οπτικών ή/και ακουστικών ερεθισμάτων.

Το σύστημα προβλέπεται να χρησιμοποιηθεί τόσο σε ιατρικές (διάγνωση, αποκατάσταση ή παρακολούθηση νευρολογικών, νευροκινητικών, ψυχιατρικών ή οφθαλμολογικών διαταραχών), όσο και σε αθλητικές εφαρμογές (μοντελοποίηση αντίδρασης αθλητή, παρακολούθηση προφίλ και βελτίωση εκρηκτικότητας).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*