Γ. Σαμολαδάς: Το e-commerce άλλαξε όλο τον χάρτη των μεταφορών και των logistics

Μπήκε στη ζωή μας το “last-mile”, οι παραδόσεις κατ’ οίκον, το courier, τα 3PLs και το e-commerce κατά την πανδημία, αλλάζοντας όλο τον χάρτη των μεταφορών και των logistics, αναφέρει σε συνέντευξή του στο iw o Γιάννης Σαμολαδάς, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Truck & Cargo Insurance, τονίζοντας ότι, ενώ σε άλλους κλάδους τα ασφάλιστρα αυξήθηκαν, στον κλάδο της ασφάλισης μεταφερόμενων εμπορευμάτων τα ασφάλιστρα παραμένουν χαμηλά. 

Αναφερόμενος στους κινδύνους, διευκρινίζει ότι η βασική προϋπόθεση για ένα επαρκές ασφαλιστήριο συμβόλαιο ξεκινάει από τη νομιμότητα όσον αφορά την άδεια λειτουργίας της επιχείρησης, καθώς πολλές από αυτές είναι εγκατεστημένες σε περιοχές όπου οι χρήσεις γης δεν επιτρέπουν τέτοιου είδους δραστηριότητες και να είναι παράνομες, ενώ ο ασφαλιστής ή η ασφαλιστική, πριν συμφωνήσει για τις καλύψεις, πρέπει να εξετάσει το είδος του εμπορεύματος, το μεταφορικό μέσο καθώς και το ταξίδι της μεταφοράς. 

Συζητώντας για το μοιραίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και για το αν θα υπάρξουν αλλαγές στο underwriting, εξηγεί ότι εμπορικά δεν αλλάζει κάτι, καθώς είναι ένα μεμονωμένο γεγονός, που δεν μπορεί να επηρεάσει τις καλύψεις των ασφαλιστηρίων συμβολαίων.

Συνέντευξη στην Ελενα Ερμείδου

iw? Πώς επηρεάστηκε η αγορά των logistics και των μεταφορών σε όρους ασφαλίστρων κατά την πανδημία, σε ποιους τομείς υπήρξαν προβλήματα και σε ποιους όχι;

απ. Οι όροι και τα ασφάλιστρα δεν επηρεάστηκαν και ιδιαίτερα κατά την πανδημία. Αυτό που έπρεπε να καταλάβει και η αγορά της εφοδιαστικής αλλά και όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι ότι τα συμβόλαια διακοπής εργασιών καλύπτουν τις απώλειες μόνο εφόσον αυτές προέλθουν από κάποιον καλυπτόμενο κίνδυνο. Και η πανδημία δεν ήταν μέσα σε αυτούς.

iw? Ποια δίκτυα (αερομεταφορές, οδικές μεταφορές, σιδηροδρομικές) υστέρησαν λόγω των μέτρων, ποιοι ήταν ωφελημένοι και ποιοι χαμένοι στη διάρκεια της πανδημίας;

απ. Στη χώρα μας, λόγω κυρίως του γεωγραφικού ανάγλυφου αλλά και της πληθώρας των νησιών, ηγέτης της μεταφοράς είναι οι οδικές. Το φορτηγό έχει τη δυνατότητα να μας φέρει αυτό που θέλουμε, όταν το θέλουμε και όπως το θέλουμε στην πόρτα μας. Άρα, αν μιλάμε για κερδισμένους και χαμένους, σίγουρα η οδική μεταφορά και το φορτηγό είναι κερδισμένοι και το αξίζουν!

iw? Πώς οι ρωσοουκρανικές πολεμικές συρράξεις και ο συνεχιζόμενος γεωπολιτικός κίνδυνος επηρέασαν το underwriting των κινδύνων της εφοδιαστικής αλυσίδας και των μεταφορών στην Ελλάδα, τους όρους και τις διατυπώσεις των συμβολαίων;

απ. Οι συγκεκριμένες πολεμικές συρράξεις δημιούργησαν αρχικά ένα χάος κυρίως στη ναυτασφάλιση. Στη συνέχεια, είδαμε ασφαλιστικούς κολοσσούς να μην ασφαλίζουν και να μην ανανεώνουν κινδύνους στη Ρωσία. Οι μεγαλύτερες μεσιτικές να κλείνουν τα γραφεία τους εκεί. Σε επίπεδο όρων ασφαλίστρων και λεκτικών των συμβολαίων, δεν είδαμε αλλαγές, καθώς η ασφαλιστική βιομηχανία έχει τεράστια εμπειρία σε τέτοιου είδους συμβόλαια.

iw? Το μοιραίο ατύχημα στον σιδηρόδρομο στα Τέμπη θα αλλάξει τους όρους ανάληψης εμπορευματικών κινδύνων στον σιδηρόδρομο ή, ως ένα μεμονωμένο γεγονός, δεν εγείρει ανησυχίες για εκτεταμένες απώλειες και ζημιές;

απ. Το μοιραίο ατύχημα μας στιγμάτισε όλους σε ανθρώπινο επίπεδο. Εμπορικά όμως δεν αλλάζει κάτι, καθώς είναι ένα μεμονωμένο γεγονός, που δεν μπορεί να επηρεάσει τις καλύψεις των ασφαλιστηρίων συμβολαίων. Είναι ένα μήνυμα που πρέπει να πάρουμε όλοι μας ότι, πλέον, δυστυχώς, όλα είναι πιθανά να συμβούν! 

iw? Πιστεύετε ότι οι βελτιώσεις που αναμένεται να πραγματοποιηθούν στο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ελλάδα θα βελτιώσουν στο μέλλον τις συνθήκες στο underwriting;

απ. Σίγουρα, όσο καλύτερες είναι οι υποδομές, όσο βελτιώνεται ένας κίνδυνος, τόσο καλύτερα μπορεί να τον αναλάβει ένας underwriter. Αυτό το έχουμε δει να συμβαίνει και στις οδικές μεταφορές, καθώς το οδικό δίκτυο της χώρας έχει βελτιωθεί ριζικά. Μέσα στην προηγούμενη εικοσαετία και μαζί να έχει έρθει και μείωση των ασφαλίστρων των φορτηγών οχημάτων, για παράδειγμα.

iw? Στις οδικές μεταφορές έχουν υπάρξει αλλαγές στην ασφάλιση από την πανδημία μέχρι σήμερα, αυξήσεις/μειώσεις στα ασφάλιστρα;

απ. Τεράστιες αλλαγές! Μπήκε στη ζωή μας βίαια, αλλά αποτελεσματικά, το “last-mile”, οι παραδόσεις κατ’ οίκον, το courier, τα 3PLs και το e-commerce. Η αγορά ανταποκρίθηκε στις ανάγκες και δεν μας έλειψε τίποτα. Δημιούργησε συνήθειες οι οποίες παραμένουν και στη σημερινή καθημερινότητά μας και συνειδητοποιούμε όλοι μας ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει. Παρόλο που παντού συναντούμε αυξήσεις. Στην ασφάλιση της μεταφοράς των εμπορευμάτων, βλέπουμε τα ασφάλιστρα να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.

iw? Τι θα πρέπει να εξετάσει ο ασφαλιστής πριν αναλάβει να ασφαλίσει το μεταφερόμενο φορτίο;

απ. Ο ασφαλιστής/ασφαλιστική εταιρεία θα πρέπει να εξετάσει το είδος του εμπορεύματος, το μεταφορικό μέσο, καθώς και το ταξίδι της μεταφοράς. Αφού συμπληρωθεί ένα ερωτηματολόγιο, τότε θα εξασφαλίσει τα διακινούμενα εμπορεύματα, κατά οποιασδήποτε φυσικής ζημιάς ή απώλειας, διαλέγοντας κάποια από τις ρήτρες Institute Cargo Clause (Α, B ή C) ή για ολοκληρωμένη προστασία, να προσθέσει ρήτρες πολέμου ή/και στάσεων-απεργιών.

iw? Οι κίνδυνοι της αποθήκευσης 3PL αλλάζουν. Ποιες είναι οι βασικές προϋποθέσεις για να δοθούν όρια;

απ. Η τάση της αγοράς της εφοδιαστικής αλυσίδας και των προσφερόμενων υπηρεσιών μέσω τρίτων (3PL) είναι ανοδική… Και οι κίνδυνοι συνεχώς μεταβάλλονται. Η βασική προϋπόθεση για ένα επαρκές ασφαλιστήριο συμβόλαιο ξεκινάει από τη νομιμότητα όσον αφορά την άδεια λειτουργίας της επιχείρησης, καθώς πολλές από αυτές είναι εγκατεστημένες σε περιοχές όπου οι χρήσεις γης δεν επιτρέπουν τέτοιου είδους δραστηριότητες και να είναι παράνομες! Αυτό αντιλαμβάνεστε πόσο μπορεί να επηρεάσει την ασφαλιστική κάλυψη σε περίπτωση ζημιάς. Τέλος, τα ασφαλιζόμενα εντός μιας αποθήκης ίσως είναι λιγότερο σημαντικά από την ευρύτερη κάλυψη που χρειάζεται μια τέτοιου είδους εταιρεία 3PL. Και, φυσικά, αναφέρομαι στις ευθύνες που έχει ως μεταφορέας, διαμεταφορέας και αποθηκευτής.

iw? Οι καλύψεις από ασφαλιστική σε ασφαλιστική διαφέρουν. Ποιες ασφαλιστικές εξειδικεύονται στην ασφάλιση μεταφορών και logistics;

απ. Οι καλύψεις από ασφαλιστική σε ασφαλιστική μπορεί να διαφέρουν, καθώς έχουν διαφορετικούς κανόνες underwriting. Για παράδειγμα, η Allianz δεν καλύπτει εταιρεία logistics αν δεν έχει sprinklers. 

Οι ασφαλιστικές που εξειδικεύονται στην ασφάλιση μεταφορών και logistics είναι συνήθως οι μεγάλες πολυεθνικές ERGO, Generali, Interamerican, Allianz και από ελληνικές συναντάμε κυρίως την Ευρωπαϊκή Πίστη και την ΕΥΡΩΠΗ Ασφαλιστική.

iw? Ποιοι ενέχουν κίνδυνο ευθυνών από τον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών και των logistics; Σε ποιους τομείς θα πρέπει να δώσει έμφαση η ασφαλιστική διαμεσολάβηση;

απ. Παντού υπάρχουν ευθύνες, σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού. Ο μεταφορέας έχει την ευθύνη (carrier’s liability) για την ασφαλή μεταφορά του εμπορεύματος από ένα σημείο Α σε ένα σημείο Β. Ο διαμεταφορέας (forwarder’s liability)-πρακτορείο μεταφορών έχει την εγγυητική ευθύνη και την ευθύνη οργάνωσης όλης της μεταφοράς ενώ ο αποθηκευτής (warehouse liability) έχει την ευθύνη για όσο χρονικό διάστημα έχει τα εμπορεύματα στην παρακαταθήκη του.

iw? Χρειάζεται εκπαίδευση ο κλάδος της ασφάλισης εμπορευματικών μεταφορών και τι είδους θα πρέπει να είναι αυτή; Ποια είναι τα αντικείμενα ενδιαφέροντος;

απ. Σίγουρα χρειάζεται εκπαίδευση. Όπως οι πελάτες μας έχουν ευθύνες, έτσι έχουμε κι εμείς, ως ασφαλιστική αγορά, ευθύνη στο να τους ενημερώνουμε και να τους βοηθούμε να βρουν το κατάλληλο ασφαλιστήριο συμβόλαιο για να τους προστατέψει. Υπάρχει σύγχυση στην αγορά μας στο ποιος πρέπει να ασφαλίζει τι. Βλέπουμε μεταφορείς και διαμεταφορείς να ασφαλίζουν το ίδιο το μεταφερόμενο εμπόρευμα, ενώ κανονικά θα έπρεπε ο έμπορος να ασφαλίζει το εμπόρευμα και ο επαγγελματίας την ευθύνη του. Πολλοί από εμάς, της ασφαλιστικής αγοράς, δεν μπορούμε να το ξεχωρίσουμε και δεν μπορούμε να δώσουμε κατάλληλη συμβουλή.

iw? Έχει αλλάξει μετά την πανδημία ο χάρτης ασφάλισης των μεταφορών και των logistics;

απ. Όπως είπαμε και παραπάνω, το e-commerce ήρθε για να μείνει! Μαζί του άλλαξε όλη η αγορά των μεταφορών και των logistics. Και μαζί τους αλλάζει και ο δικός μας χάρτης ασφάλισης, με τις νέες τεχνολογίες να μας καθοδηγούν.

Aπό το περιοδικό INSURANCE WORLD (Συνέντευξη στην Έλενα Ερμείδου)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*