Νέα δεδομένα και νέες προκλήσεις για τα logistics

Η παγκόσμια οικονομία και οι μεταφορές, που δεν είχαν ακόμη ανακτήσει πλήρως τον ρυθμό τους, μετά την πανδημία, βρέθηκαν ενώπιον μιας νέας κρίσης και μεγάλης πρόκλησης για τον ευρύτερο κλάδο των logistics: της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και των παγκόσμιων κυρώσεων κατά της Μόσχας, που ακολούθησαν. 

Οι γεωπολιτικές εξελίξεις έφεραν αλυσιδωτές αντιδράσεις, ενώ για την εφοδιαστική αλυσίδα, σε παγκόσμιο επίπεδο, ξεκίνησε ένας νέος γύρος καθυστερήσεων στη μεταφορά αγαθών και εμπορευμάτων, με την απειλή νέων διακοπών εργασιών, business interruption (BI). 

Οι προκλήσεις που αναδύονται είναι πολλές, την ώρα μάλιστα που, πέραν των παραδοσιακών τρόπων διαχείρισης και μεταφοράς των εμπορευμάτων, ένα μεγάλο μέρος της εφοδιαστικής αλυσίδας συνδέεται πλέον άρρηκτα με τις νέες τεχνολογίες και την ψηφιοποίηση των λειτουργιών.

Νέα δεδομένα, νέες ευκαιρίες

Καταλυτικό ρόλο διαδραμάτισε την τελευταία τριετία η πανδημία, η οποία έμελλε να γίνει επιταχυντής εξελίξεων. Οι αλλαγές που έγιναν έδωσαν έμφαση όμως και σε μία ακόμη πτυχή του κλάδου, την ανάγκη συνεργειών: «Πλέον, τα logistics είναι συνέργεια. Στην πανδημία αναδείχθηκε η συνέργεια. Στην Ελλάδα δεν είχαμε μάθει να συνεργαζόμαστε» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βασίλειος Ζεϊμπέκης, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, μιλώντας στο 7ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

Η ασφάλιση στον κλάδο των logistics αποτελεί δικλείδα ασφαλείας στις εξαιρετικά δύσκολες και περίπλοκες συγκυρίες

 Ενδεικτική της εικόνας που υπάρχει για τις προοπτικές του κλάδου είναι η σχετικά πρόσφατη εκτίμηση της Swiss Re ότι οι αλλαγές στην παγκόσμια αγορά θα δημιουργήσουν περί τα 63 δισ. δολ. πρόσθετα ασφάλιστρα την επόμενη πενταετία.

 Με τα νέα δεδομένα, γίνεται σαφές πως ένα ευρύ πεδίο ασφαλιστικών παροχών που καλύπτει ανάγκες όπως ασφάλιση εταιρειών εφοδιαστικής αλυσίδας κατά παντός κινδύνου, μεταφορών φορτίου, οδικής μεταφοράς, αστικής ευθύνης 3PL, μεταφοράς εμπορευμάτων, θαλάσσιων κινδύνων μεταφερόμενων φορτίων, ασφάλιση πιστώσεων, cyber κινδύνων, αλλά και φυσικών καταστροφών, ασφάλιση των υπαλλήλων έναντι κινδύνων υγείας με ομαδικά ασφαλιστήρια κ.ο.κ., αλλά και ένα risk management plan, αποτελούν τα «κλειδιά» για την εύρυθμη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας και ένα ασφαλές «καταφύγιο» για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν.

Τι δείχνει η έρευνα για το 3PL

Σημαντικό στοιχείο της αγοράς logistics είναι η αστική ευθύνη των 3PL και η ασφάλιση εμπορευμάτων τρίτων εντός εγκαταστάσεων 3PL. Έρευνα της ICAP GRIF AE αποκαλύπτει πως ο κλάδος των 3PL διευρύνθηκε κατά 3,8% το 2021 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, κατά το οποίο, λόγω Covid-19, ανακόπηκε η ανοδική του πορεία. 

Οι υπηρεσίες αποθήκευσης συνολικά (χωρίς και υπό ψύξη) εκτιμάται ότι κάλυψαν το 61% της συνολικής αξίας των παρεχόμενων υπηρεσιών 3PL το 2020, σύμφωνα με την πρωτογενή έρευνα της ICAP GRIF. Οι υπηρεσίες αποθήκευσης χωρίς ψύξη κάλυψαν μερίδιο 48%. Οι υπηρεσίες διανομής απέσπασαν μερίδιο 33%. 

Σύμφωνα με τον Αντώνη Δημόγλου, Consultant Οικονομικών Μελετών της ICAP, που επιμελήθηκε τη μελέτη, οι βιομηχανικές επιχειρήσεις κάλυψαν το 41% της συνολικής αξίας της αγοράς, τα supermarkets-hypermarkets το 22% και οι λοιπές εμπορικές επιχειρήσεις το 37%.

Το σύνολο του ενεργητικού των εταιρειών του δείγματος παρουσίασε σωρευτική αύξηση 17,7% την περίοδο 2016-2020. Οι μεσομακροπρόθεσμες υποχρεώσεις και προβλέψεις ενισχύθηκαν σημαντικά, κατά 53,6%, το 2020/2016, ενώ οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις των επιχειρήσεων του κλάδου αυξήθηκαν κατά 21,2% την ίδια περίοδο. Σημαντική αύξηση 35,1% παρουσίασαν οι συνολικές πωλήσεις το 2020 σε σχέση με το 2016. Αξιόλογη σωρευτική αύξηση (76,9%) παρουσίασαν και τα κέρδη EBITDA των 20 επιχειρήσεων την ίδια περίοδο. Από τις 20 εταιρείες του δείγματος 17 ήταν κερδοφόρες το 2020, έναντι 14 κερδοφόρων εταιρειών το 2016.

*αναδημοσίευση από το περιοδικό Insurance World

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*