H ετήσια έκθεση της EIOPA για τις τάσεις των καταναλωτών

της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου

 

Την ετήσια έκθεσή της για τις καταναλωτικές τάσεις στον χώρο των ασφαλίσεων και των επαγγελματικών συντάξεων δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (EIOPA).  Για την ασφαλιστική αγορά επισημαίνεται ότι:

-Η σε βάθος ανάλυση των καταναλωτικών συνηθειών και τα Big Data επιτρέπουν στα προϊόντα να προσαρμόζονται καλύτερα στις ανάγκες των καταναλωτών. Την ίδια στιγμή, πρέπει να εξεταστουν προσεκτικά οι ενστάσεις που εγείρονται για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και τις στρατηγικές κατακερματισμού (segmentation strategies)

-Οι απαιτήσεις για επαγγελματική κατάρτιση και πιστοποίηση πρέπει να βελτιωθούν όσον αφορά τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές προκειμένου να προστατευθούν τα συμφέροντα τω καταναλωτών. Η επικείμενη οδηγία για την Διανομή Ασφαλιστικών Προϊόντων (Insurance Distribution Directive) θα εισαγάγει σημαντικές μεταρρυθμίσεις προς την κατεύθυνση αυτή.

-Απαιτείται η αποτελεσματικότερη διαχείριση δυνητικών συγκρούσεων συμφερόντων, μια τάση που εντείνεται λόγω της αυξανόμενης πολυπλοκότητας των ασφαλιστικών προϊόντων.

Σημαντικές παραμένουν και ορισμένες τάσεις που παρουσιάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια, όπως:

-Η περαιτέρω ψηφιοποίηση του ασφαλιστικού κλάδου προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες, αλλά την ίδια στιγμή δημιουργεί νέες ανησυχίες για την προστασία των καταναλωτών

-Οι καταναλωτές δεν λαμβάνουν πάντα επαρκώς σαφείς και κατανοητές πληροφορίες για την σσφαλιστική τους κάλυψη.

-Η προσφορά και ζήτηση για τα unit-linked ασφαλιστικά προϊόντα αυξάνεται στο πλαίσιο του περιβάλλοντος χαμηλών επιτοκίων, όμως οι καταναλωτές συχνά δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα ρίσκα, το επιπεδο των εγγυήσεων, τα κόστη/προμήθειες και άλλα χαρακτηριστικά των προϊόντων αυτών.

-Θέματα που συνδέονται με τη διαχείριση των απαιτήσεων αποζημίωσης, ιδιαίτερα στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτου, παραμένουν βασική πηγή παραπόνων από τους καταναλωτές.

-Τα χαμηλά επίπεδα “χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού” των καταναλωτών παραμένουν πρόβλημα και τα επιπεδα ποικίλλουν από χώρα σε χώρα.

Για τον κλάδο συντάξεων, η EIOPA επισημαίνει τα εξής:

-Τη μετατόπιση του κινδύνου στα μέλη και τους δικαιούχους εξαιτίας της μετατόπισης από σχήματα Εγγυημένων Αποδόσεων σε σχήματα Εγγυημένων Παροχών.

-Την αυξανόμενη σημασία των πληροφοριών και της διαφάνειας, ιδίως όσον αφορά τα κόστη και τις προμήθειας, εν μέρει εξαιτίας της στροφής προς σχήματα Εγγυημένων Παροχών. Απαιτείται από τους ιδιώτες να λαμβάνουν πολύπλοκες χρηματοοικονομικές αποφάσεις που επηρεάζουν τον συνταξιοδοτικό τους σχεδιασμό, όμως η ροή τω πληροφοριών δεν αυξάνεται αρκετά γρήγορα.

-Την αυξανόμενη σημασία της δυνατότητας μεταφοράς (transferability) συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων, στο πλαίσιο της αυξανόμενης κινητικότητας εργαζομένων εντός της ΕΕ

-Την αυξανόμενη απελευθέρωση των επιλογών στην λεγόμενη decumulation phase, τη φάση δηλαδή όταν κάποιος αποκτά πρόσβαση στις σωρευμένες συνταξιοδοτικές παροχές.

“Η αποστολή μας είναι να διασφαλίσουμε ότι οι καταναλωτές προστατεύονται, τυγχάνουν δίκαιης μεταχείρισης και προϊόντα value for money”, σχολίασε ο πρόεδρος της EIOPA Γκάμπριελ Μπερναντίνο. “Η έκθεσή μας για τις καταναλωτικές τάσεις είναι σημαντική για τον εντοπισμό νέων κινδύνων που απειλούν την αποστολή αυτή. Για παράδειγμα, βλέπουμε μια νέα τάση στη χρήση καινοτόμων προϊόντων ανάλυσης καταναλωτικών συνηθειών και Big Data, που οδηγεί τις ασφαλιστικές εταιρείες να αναπτύσσουν πιο εξατομικευμένα προϊόντα και νέες τεχνικές τιμολόγησης. Αυτό μπορεί να είναι θετικό για τους καταναλωτές, αλλά μπορεί και να εγείρει νέα θέματα προστασίας του καταναλωτή. Κοιτάζοντας μπροστά, είναι ένας χωρος όπου είναι ζωτικής σημασίας να αναπτυχθούν ισορροπημένες κανονιστικές και εποπτικές προσεγγίσεις που προστατεύουν αποτελεσματικά τους καταναλωτές και στηρίζουν την καινοτομία”.

Μπορείτε να δείτε ολόκληρη την έκθεση εδώ: https://eiopa.europa.eu/Publications/Reports/EIOPA-BoS-15-233%20-%20EIOPA_Fourth_Consumer_Trends_Report.pdf

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*