Της Ελενας Ερμείδου
Το δυστύχημα με το ταχύπλοο σκάφος στο Πόρτο Χέλι, πριν τελειώσει το καλοκαίρι εγείρει θέματα. Η ασφάλιση αστικής ευθύνης δεν σώζει ζωές, ούτε φέρνει την ζωή των ανθρώπων πίσω. Η ανθρώπινη ζωή είναι σημαντικότερη της αστικής ευθύνης και των λοιπών καλύψεων που υποχρεούνται και δικαιούνται να έχει ένα σκάφος, φτάνει όμως για να δώσει κάποιες λύσεις και να ανακουφίσει προβλήματα και διλήμματα σε αυτές τις περιπτώσεις.
Χιλιάδες ταχύπλοα, ιστιοφόρα μικρά και μεγάλα, σκάφη διασχίζουν τις ελληνικές θάλασσες. Οι μαρίνες ασφυκτιούν. Είναι όλα αυτά ασφαλισμένα; Θα πρέπει να αμφιβάλλουμε. Η γνωστή φράση του Ελληνα «σε εμένα δεν θα συμβεί τίποτα, γνωρίζω τα πάντα πολύ καλά τα πάντα» πειραγμένη «εγώ ο θαλασσόλυκος δεν έχω να φοβάμαι τίποτα» ακούγεται σε πολλές μαρίνες, αν πιάσει κανείς συζήτηση με τους αδαείς. Μόνο οι αδαείς και οι υπερόπτες μπορούν να λένε αυτά, κανείς σοβαρός.
Και εδώ, μας ξαναέρχεται η επισήμανση του προέδρου της ΕΑΕΕ Αλέξανδρου Σαρρηγεωργίου «ο Ελληνας είναι επικίνδυνα ανασφάλιστος». Και, ο ίδιος παραδέχεται ότι η πρόταση αυτή έχει χίλιοειπωθεί, την ακούμε συνέχεια, την έχουμε μάθει απ’ έξω. Είναι όμως στην χώρα αυτή πάντα επίκαιρη, αφού δεν αλλάζει η κουλτούρα, η συνείδηση, η νοοτροπία. Το χειρότερο είναι ότι όποιος προσπαθεί να προστατεύσει και να περιορίσει τον κίνδυνο αρκετές φορές χλευάζεται ως αδαής ή ακόμα και ως ευθυνόφοβος.
Είμαστε λοιπόν μία χώρα επικίνδυνα ανασφάλιστη και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η πολύ επικίνδυνη είναι και η βλακεία. Τι μπορούν λοιπόν να κάνουν οι ασφαλιστές όταν έχουν να προσεγγίσουν αυτά τα επίπεδα;
Μήπως θα πρέπει να αναλάβουν συντονισμένες δράσεις φορείς και επιμελητήρια; Να γίνουν σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και περιφέρεια ενημερωτικές εκδηλώσεις που να περνούν με κάθε λεπτομέρεια την έννοια του κινδύνου, τις επιπτώσεις και τον αντίκτυπο σε συναδέλφους, οικογένειες, κοινωνία, οικονομία;
Γιατί νομοθεσία υπάρχει, νόμοι υπάρχουν και μάλιστα αυστηροί. Δεν εφαρμόζονται όμως δηλώνουν στελέχη της αγοράς, τονίζοντας ότι οι ευθύνες σε αρκετές των περιπτώσεων δεν αναζητούνται.
Οι καλύψεις αστικής ευθύνης προς τρίτους αλλά και οι όλων των κινδύνων ακόμα για ρύπανση των υδάτων που διαθέτουν οι ασφαλιστικές είναι πλήρεις.
Οι ασφαλιστές έχουν και το πάτημα και την υποστήριξη των εταιρειών και διαμεσολαβούντων. Πρόσφατα μάλιστα στα μέσα του καλοκαιριού γνωστή εταιρεία από το χώρο δήλωσε την αμέριστη υποστήριξη της πάνω σε θέματα ασφάλισης σκαφών και ναυτιλίας.