Δυσλειτουργίες, παθογένειες, εμπόδια και παράδοξα στην παροχή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) επιδιώκει να διορθώσει το Υπουργείο Υγείας με μια μεταρρύθμιση, οι βασικοί άξονες της οποίας παρουσιάστηκαν στην ημερίδα που διοργάνωσε η Αριστοτέλους στην ΕΣΔΥ, για την αξιοποίηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ (εδώ).
Στον πυρήνα των αλλαγών βρίσκεται η ανάπτυξη ενός εθνικού δικτύου Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤοΜΥ), στελεχωμένες με διεπιστημονικές ομάδες (ιατροί, νοσηλευτές, κοινωνικοί λειτουργοί κ.α.) και οι οποίες θα αποτελούν την πρώτη βαθμίδα της ΠΦΥ.
Σύμφωνα με τα σχέδια της Αριστοτέλους, οι ΤοΜΥ θα αναλάβουν να παρακολουθούν συστηματικά την υγεία του πληθυσμού αρμοδιότητάς τους, ενώ στις αρμοδιότητες τους περιλαμβάνονται η κλινική παρακολούθηση, η κοινωνική φροντίδα και η φροντίδα κατ’οίκον.
Ακόμη, στις αρμοδιότητες τους είναι η εκτίμηση και διαχείριση κινδύνου νοσημάτων και καταστάσεων υψηλού επιπολασμού, η φυσική αποκατάσταση και κοινωνική επανένταξη, η αγωγή υγείας και η υγεία μητέρας και παιδιού, η εκτίμηση των αναγκών υγείας της κοινότητας, ο σχεδιασμός και εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής και η εκτίμηση και παρέμβαση σχετικά με τις συνθήκες υγιεινής διαβίωσης και εργασίας.
Στις άμεσες ωφέλειες της νέας οργάνωσης της ΠΦΥ εκτιμάται ότι θα περιλαμβάνονται σημαντικό δημοσιονομικό όφελος, μείωση των ροών στα νοσοκομεία και αποτελεσματικότερη υγειονομική κάλυψη. Βέβαια, η ανάπτυξη του νέου μοντέλου της ΠΦΥ θα χρειαστεί… κάποια χρόνια, αφού, όπως τονίστηκε στην ημερίδα, θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως το 2026!
Η διάρθρωση
Ενδεικτικά, σε μια ΤοΜΥ σε αστικό ιστό, υπεύθυνη για 10 χιλιάδες πολίτες, θα αντιστοιχούν 4 γενικοί ιατροί, οικογενειακοί ιατροι, παθολόγοι, 1 παιδίατρος, 2 νοσηλευτές, 2 επισκέπτες υγείας, 1 κοινωνικός λειτουργός και 2 διοικητικοί υπαλληλοι.
Θα λειτουργούν, δε, από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ. Εκτιμάται πως το μέσο κόστος λειτουργίας μιας τοπικής μονάδας θα ανέρχεται στις 500.000 ευρώ ετησίως, ενώ θα λειτουργούν με προσωπικό πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης,
Παράλληλα, διοργανώνεται τηλεφωνική διαλογή, δηλαδή συμβουλευτικό κέντρο ή συνεργασία, ώστε να εξασφαλιστεί 24ωρη, εκτός ωραρίου φροντίδα ή ανακατεύθυνση του ασθενή, που βοηθά στη διαχείριση και του κόστους αλλά και του φόρτου εργασίας.