του Νίκου Σακελλαρίου
Τα επιχειρηματικά ‘κανόνια’ δημιουργούν έντονους προβληματισμούς στην ασφαλιστική αγορά που πλέον νοιώθει άμεσα και έμμεσα τον αντίκτυπο των επιχειρηματικών προβλημάτων. Οι εξελίξεις στην ‘Μαρινόπουλος’ και στην JetOil έχουν επίδραση και στις ασφαλίσεις αφού άμεσα οι δύο όμιλοι ήταν ασφαλισμένοι (αστικής ευθύνη, αυτοκίνητα, εμπορεύματα, ακίνητα) για πάνω από 10 εκατ. ευρώ σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς. Αν σ’ αυτά που θα αφαιρεθούν από το σύνολο της ασφαλιστικής παραγωγής προστεθούν οι έμμεσες επιπτώσεις που θα έχουν οι προμηθευτές (κάθε είδους) στους δύο ομίλους , τότε το πρόβλημα είναι αισθητό για την αγορά. Από εκεί και πέρα , χάνεται σταδιακά το συναίσθημα της επιχειρηματικής επιβίωσης και του επενδύειν με αποτέλεσμα και το αίσθημα για ασφάλιση να χάνει την προτεραιότητά του.
Οι δύο εξελίξεις αυτές δείχνουν ότι οι έλληνες επιχειρηματίες θα πρέπει να στρέφονται στο ‘προλαμβάνειν’ αντί για το ‘θεραπεύειν’. Αν για παράδειγμα οι προμηθευτές του Μαρινόπουλου είχαν προχωρήσει σε καλύτερες εποχές σε ΄ασφαλίσεις πιστώσεων’ και ‘εμπορευμάτων’ τώρα τα επιχειρηματικά θύματα θα ήταν πολύ λιγότερα.
Σε ότι αφορά την ασφαλιστική αγορά, ίσως θα πρέπει να δράξει την δυνατότητα που έχει και να προβάλλει τις λύσεις της. Η επιχειρηματική κοινωνία θέλει πρόληψη αφού η θεραπεία (άρθρο 99) όχι μόνο δεν επαρκεί αλλά μάλλον οδηγεί σε ‘αργό θάνατο’ την επιχειρηματικότητα. Kαι πρόληψη πλέον μόνο η ασφαλιστική αγορά μπορεί να δώσει.