της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου,
Ελληνας εφοπλιστής (Μάριος Ηλιόπουλος)- εταιρείες ναυτασφάλισης (Talbot Underwriting) σημειώσατε…2. Κάπως έτσι θα μπορούσε να συνοψιστεί η ετυμηγορία του Ανώτατου Δικαστηρίου του Λονδίνου που σύμφωνα με το Business Insurance δικαίωσε τις ασφαλιστικές για την υπόθεση της καταστροφής του τάνκερ Brillante Virtuoso ανοιχτά του Κόλπου του Αντεν το 2011 μετά από επίθεση πειρατών και απέρριψε το αίτημα του εφοπλιστή και της Τράπεζας Πειραιώς (στην οποία φέρεται να έχει ενεχυριαστεί το πλοίο) για καταβολή αποζημίωσης.
Στην υπόθεση Suez Fortune Investments Ltd. (πρόκειται για την εταιρεία, ελέγχου του κ. Ηλιόπουλου που έχει την ιδιοκτησία του πλοίου) & Piraeus Bank A.E. εναντίον Talbot Underwriting Ltd., ο δικαστής Julian Flaux στάθηκε ιδιαίτερα στην άρνηση της πλοιοκτήτριας εταιρείας να παραδώσει στους δικηγόρους των ασφαλιστικών εταιρειών ηλεκτρονικά αρχεία με κρίσιμες πληροφορίες για την υπόθεση. “Ακόμα και εάν η εκδοχή του πλοιοκτήτη για την πειρατική επίθεση είναι αληθής, δεν μπορεί να υπάρχει δίκαιη δίκη μεταξύ των ιδιοκτητών και των ασφαλιστών, εκτός και αν υπάρχει πλήρης συμμόρφωση των πρώτων με την υποχρέωση δημοσιοποίησης όλων των σχετικών πληροφοριών”, ανέφερε η απόφαση, σύμφωνα με το Business Insurance.
H επίδικη υπόθεση αφορά την απώλεια του τάνκερ Brillante Virtuoso, στο μηχανοστάσιο του οποίου σημειώθηκε έκρηξη ενώ ήταν σταματημένο στο Κόλπο του Αντεν στις 5 Ιουλίου 2011. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία υποστήριξε ότι το πλοίο δέχθηκε επίθεση από πειρατές, οι οποίοι όταν διαπίστωσαν ότι δεν μπορούσαν να επανεκκινήσουν την μηχανή του πλοίου πυροδότησαν εκρηκτικό μηχανισμό με αποτέλεσμα την ολοκληρωτική καταστροφή του τάνκερ.
Μετά από μια επιχείρηση διάσωσης, το πλοίο πουλήθηκε για παλιοσίδερα και ο πλοιοκτήτης υπέβαλε αίτημα αποζημίωσης από τις ασφαλιστικές εταιρείες, διεκδικώντας 77 εκατ. δολάρια. Οι τελευταίες αρνήθηκαν να ικανοποιήσουν το αίτημα, κάνονας λόγο για απάτη από πλευράς της πλοιοκτήτριας εταιρείας, και αμφισβητώντας εάν πράγματι η επίθεση έλαβε χώρα. Οι ασφαλιστικές υποστήριξαν επίσης ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν δικαιούται αποζημίωση, διότι καθυστερώντας να περάσει από τον Κόλπο του Αντεν και/ή σταματώντας σε λιμάνι στην περιοχή, η εταιρεία παραβίασε τους όρους του συμβολαίου ασφάλισης που ειχε συνάψει με την Talbot. Τέλος, ισχυρίστηκαν ότι η πλοιοκτήρια εταιρεία δεν συμμορφώθηκε με τις συμβατικές της υποχρεώσεις διότι δεν εφάρμοσε τις βέλτιστες πρακτικές για την αποτροπή πειρατικών επιθέσεων. Ως αποτέλεσμα η πλοιοκτήτρια εταιρεία προσέφυγε στα δικαστήρια του Λονδίνου.
Τον Μάρτιο του 2015, η δικηγορική εταιρεία Norton Rose Fulbright που εκπροσωπεί τις ασφαλιστικές εταιρείες υπέβαλε ανταγωγή κατά ττης πλοιοκτήτριας εταιρείας, υποστηρίζοντας ότι το τάνκερ καταστράφηκε “ως αποτέλεσμα σκόπιμων ενεργειών των πλοιοκτητών”. Ο δικαστής διέταξε την πλοιοκτήτρια εταιρεία να μεταβιβάσει στους αντίδικους ορισμένα έγγραφα, πράγμα που δεν συνέβη ποτέ και έγειρε την πλάστιγγα της υπόθεσης υπέρ των ασφαλιστικών που τελικά δικαιώθηκαν από το Ανώτατο Δικαστήριο του Λονδίνου.
Υπενθυμίζεται ότι στις 12 Απριλίου ο κ. Ηλιόπουλος συνελήφθη απο΄την αστυνομία του Λονδίνου ως ύποπτος για απάτη (για άλλη υπόθεση) και απελευθερώθηκε με καταβολή εγγύησης μετά από πολύωρη ανάκριση. Ο Μάριος Ηλιόπουλος μαζί με τα δύο αδέλφια του, εκτός των ποντοπόρων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαίου, με τα οποία ασχολείται από το 2004, αποφάσισε το 2012 να επενδύσει και στο Αιγαίο, στα δρομολόγια του Αργοσαρωνικού, παρά τις μεγάλες ζημιές που παρουσίαζε ο κλάδος. Είναι ιδρυτής και ιδιοκτήτης της SeaJets που συνδέει με τα δρομολόγιά της τα νησιά των Κυκλάδων με Πειραιά, Ραφήνα και Κρήτη.
Πηγή: Business Insurance