back to top
25.8 C
Athens
Σάββατο 10 Μαΐου 2025

Ανατροπές στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτου

Τα αυτοκινούμενα οχήματα μπαίνουν στη ζωή μας, εισέρχονται στην κυκλοφορία εν ευθέτω χρόνω και οι εξελίξεις θα είναι ραγδαίες. Τι αλλαγές κομίζουν; Ποιοι είναι οι βασικοί τους κίνδυνοι; Τι αλλαγές δρομολογούν οι ασφαλιστές αυτοκινήτου; Ποια είναι τα νέα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν μέσα από τη νέα τεχνολογία; Τις απαντήσεις επιχειρεί να δώσει σε συνέντευξή του στο περιοδικό Insurance & Reinsurance Outlook o Joachim Michaely, Senior Motor Consultant, Motor Consulting Unit, Munich Reinsurance Company.

Συνέντευξη στην Έλενα Ερμείδου

- Advertisement -

IW: Μία από τις κυριότερες προκλήσεις της νέας τεχνολογίας είναι τα αυτοκινούμενα οχήματα. Πείτε μας, σας παρακαλώ, τι αλλαγές φέρνει η νέα τεχνολογία στις μεταφορές και τα logistics;

JM: O αντίκτυπος στις μεταφορές και τα logistics θα είναι πιο σημαντικός στον ιδιωτικό τομέα. Οι οδηγοί όχι μόνο αποτελούν παράγοντα κόστους, αλλά τους επιβάλλονται, για πολλούς λόγους, και περιορισμοί κυκλοφορίας (για παράδειγμα υπάρχουν ορισμένες ώρες που έχουν άδεια κυκλοφορίας). Συνεπώς, το ενδιαφέρον του κλάδου είναι πολύ υψηλό –και όχι μόνο– για τα αυτοκινούμενα οχήματα. Για παράδειγμα, οι κορυφαίοι εμπορικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη ενδυναμώνουν το Truck Platooning. Είναι ένα σύστημα υποστήριξης, στο οποίο υπάρχει στενή παρακολούθηση μεταξύ του ενός και του άλλου φορτηγού, όπου και τα δύο επικοινωνούν μεταξύ τους. Στη Σιγκαπούρη, αυτήν την περίοδο, βρίσκονται υπό δοκιμασία τα αυτόνομα ταξί.

- Advertisement -

IW: Σε προληπτικό επίπεδο, τι μέτρα πρέπει να ληφθούν προκειμένου τα αυτόνομα αυτοκίνητα να εισέλθουν στην κυκλοφορία με ασφάλεια;

JM: Πρώτα απ’ όλα, για τη χρήση των αυτόνομων οχημάτων (AV) θα πρέπει να γίνουν προσαρμογές στη βάση της νομοθεσίας. Στη Βιέννη, ο οδηγός αυτοκινούμενου οχήματος απαιτείται, σύμφωνα με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, να απενεργοποιηθεί από το σύστημα βοήθειας ή να το παρακάμψει. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να υπάρχει ένα άτομο στον πίνακα, ώστε να ελέγχει την κυκλοφορία του οχήματος. Ο κανονισμός αυτός χρειάζεται να υιοθετηθεί και να προλειάνει το έδαφος των αυτοκινούμενων οχημάτων.

Επιπλέον, θα πρέπει να οριστεί ποιος θα είναι υπεύθυνος σε περίπτωση ατυχήματος με ένα αυτοκινούμενο όχημα. Επί του παρόντος, υπάρχουν διάφοροι κανόνες στη νομοθεσία για την απόδοση ευθυνών. Το πιο σημαντικό είναι να διασφαλιστεί η προστασία των θυμάτων σε περίπτωση οδικού ατυχήματος.

Τελευταίο –αλλά εξίσου σημαντικό– είναι ότι θα διανύσουμε μια περίοδο μικτής κυκλοφορίας, κατά την οποία τα αυτοκινούμενα οχήματα ή τα υπερ-αυτόματα αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν μαζί με τα μη αυτόνομα οχήματα, ποδήλατα και πεζούς, για παράδειγμα.
Το ιδανικό θα ήταν όλοι οι συμμετέχοντες και οι κατασκευαστές να χτίσουν ένα σύστημα επικοινωνίας μέσω της τηλεματικής (V2X-επικοινωνία). Ωστόσο, ο διαχωρισμός των δημόσιων χώρων, όπως για παράδειγμα οι ξεχωριστές λωρίδες για τα αυτοκινούμενα οχήματα, θα μπορούσε να αποτελέσει μια επιλογή.

IW: Ποιοι είναι οι κίνδυνοι των αυτοκινούμενων οχημάτων κατά την κίνησή τους στον δρόμο;

JM: Εκτός από την προαναφερόμενη πρόκληση που αφορά στη διαχείριση της μικτής κυκλοφορίας, υπάρχει ο εγγενής κίνδυνος των τεχνικών αστοχιών. Παράδειγμα αποτελεί το πρόσφατο ατύχημα της Tesla. Φυσικά, η τεχνολογία γίνεται όλο και καλύτερη, όμως τα τροχαία ατυχήματα δεν μπορούν να εξαλειφθούν τελείως. Επίσης, αν υπάρξει η δυνατότητα της αλλαγής στο σύστημα αυτόνομης λειτουργία οδήγησης (on και off), θα παραμείνει ο κίνδυνος του ανθρώπινου λάθους.

Τέλος, όπως έδειξαν τα πρόσφατα γεγονότα, είναι πιθανό να χακάρεις το αυτοκίνητο και να αποκτήσεις τον πλήρη έλεγχο του συστήματος των φρένων, των πηδαλίων κ.τ.λ. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει κίνδυνο πρώτα απ’ όλα για τα εμπορικά οχήματα. Φανταστείτε, τρομοκράτες να πάρουν τον έλεγχο ενός φορτηγού το οποίο μεταφέρει επικίνδυνα προϊόντα…

IW: Πώς επιδρά στον κλάδο των ασφαλειών η τεχνολογία των αυτοκινούμενων οχημάτων;

JM: Εδώ, επίσης, θα πρέπει να υπολογιστεί το πώς επιδρά το Σύστημα Προηγμένης Τεχνολογίας Υποβοήθησης Οδηγού (για παράδειγμα η ενεργή υποβοήθηση φρένων, το σύστημα υποβοήθησης αποστάσεων στις λωρίδες), καθώς ο αριθμός των οχημάτων που είναι εφοδιασμένα με τα συστήματα αυτής της τεχνολογίας αυξάνεται σταθερά και θα είναι περισσότερα, για ένα μακρύ χρονικό διάστημα, από τα αυτοκινούμενα οχήματα. Συνολικά, όλα αυτά τα συστήματα συντείνουν στη μείωση των ατυχημάτων, γεγονός που θα οδηγήσει σε μια σημαντική μείωση του ασφαλίστρου. Διαφορετικές μελέτες καταλήγουν σε διαφορετικά αποτελέσματα, ωστόσο, μακροπρόθεσμα, μέχρι το 2040, αναμένεται μια μείωση στα ασφάλιστρα μεταξύ 50% ακόμη και μέχρι 80%.

Μια άλλη πρόκληση για τους ασφαλιστές αυτοκινήτων είναι μια πιθανή μετατόπιση από την ασφάλιση αυτοκινήτου σε άλλους επιχειρηματικούς τομείς δραστηριοτήτων. Ακόμη κι αν ο κάτοχος του οχήματος έχει την ευθύνη, αυτός/αυτή ή ο ασφαλιστής του/της, η ευθύνη θα μεταφερθεί στον κατασκευαστή αυτοκινήτου αν το ατύχημα συνέβη λόγω τεχνικού ελαττώματος. Δεν είναι νέο αυτό, ωστόσο, σήμερα, περίπου 1,3 δισεκατομμύρια αυτοκίνητα έχουν την ανάγκη να ασφαλιστούν, αλλά πόσες ασφαλιστικές θα χρειαστεί να καλύψουν την ευθύνη προϊόντος για μερικούς εκατοντάδες κατασκευαστές οχημάτων;

Εκτός από αυτό, θα υπάρξει ζήτηση και για άλλα νέα είδη ασφάλισης (για παράδειγμα ασφάλιση cyber κινδύνων ανά ταξίδι ή κατά ζήτηση κ.τ.λ.). Πιθανά, κάποιοι ασφαλιστές αυτοκινήτων θα επανατοποθετηθούν και θα καταλήξουν σε νέα επιχειρηματικά μοντέλα.

IW: Με το νομικό πλαίσιο, τι γίνεται;

JM: Όπως αναφέρθηκε πριν, το θέμα αυτό εξακολουθεί να συζητείται από τους νομοθέτες. Σε πολλές χώρες, σήμερα, η ήδη υπάρχουσα νομοθεσία είναι επαρκής, καθώς ο κάτοχος του αυτοκινήτου έχει την ευθύνη. Έτσι, η ευθύνη του κατόχου δεν επηρεάζεται από το σύστημα αυτοματισμού του οχήματος. Εδώ, πιθανόν, να χρειάζεται περισσότερη εναρμόνιση.

Αλλά το πιο σημαντικό είναι να διασφαλιστεί ότι τα θύματα των τροχαίων θα προστατεύονται, ανεξάρτητα από το είδος του οχήματος. Το ιδανικό θα ήταν το θύμα να είναι σε θέση να διεκδικήσει αξιώσεις άμεσα κατά του κατόχου του οχήματος, όπως συμβαίνει σήμερα σε πολλές χώρες. Κατά τη γνώμη μου, το θύμα δεν μπορεί να στραφεί κατά του κατασκευαστή.

IW: Πότε εισέρχονται στην κυκλοφορία τα αυτόνομα οχήματα;

JM: Τεχνικώς, τα αυτοκινούμενα οχήματα θα μπορούσαν να μπουν στην κυκλοφορία και από σήμερα αν επιτρεπόταν από τη νομοθεσία.
Οι περισσότεροι OEM κατασκευαστές –και επίσης η Apple– ανακοίνωσαν ότι θα μπορούν να θέσουν στην κυκλοφορία τα αυτοκινούμενα οχήματα μεταξύ 2021 και 2025, η Volvo και η Tesla ανακοίνωσαν για το 2019 και το 2020, αντίστοιχα.

IW: Θα θέλατε να προσθέσετε κάτι;

JM: Υπάρχει ένα ηθικό δίλημμα σε σχέση με τα αυτοκινούμενα οχήματα. Δεν είναι ασυνήθιστο ο οδηγός να πρέπει να σταθμίσει μεταξύ δύο κινδύνων σε κλάσμα δευτερολέπτου. Οι άνθρωποι δρουν διαισθητικά, όμως τα συστήματα υποβοήθησης οδηγών πρέπει να προγραμματιστούν για να διαχειριστούν τέτοιες καταστάσεις. Αυτό, συχνά, είναι απλό, αλλά τι γίνεται αν το σύστημα πρέπει να αποφασίσει ανάμεσα στο να σκοτώσει ορισμένους πεζούς ή να διακινδυνεύσει τη ζωή των επιβαινόντων στην καμπίνα του αυτοκινήτου; Σας προτείνω να ρίξετε μια ματιά στην ιστοσελίδα του MIT: www.moralmachine.mit.edu.

Σχετικές δημοσιεύσεις

H ERGO εξαγοράζει την Next Insurance αντί του ποσού των 2,6 δισ.

Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς η NEXT Insurance θα αποτελέσει μέρος της ERGO της κύριας ασφαλιστικής της Munich Re.

Κέρδη 11 δισεκ. για την Munich Re, Swiss Re, Hannover Re, SCOR  το 2024

Η Munich Re και η Hannover Re ξεπέρασαν τους στόχους τους με ετήσια αύξηση των καθαρών εσόδων κατά 23% και 28% αντίστοιχα, ...

H ERGO σε νέους διαύλους με νέες εξαγορές

Συμφωνία για την εξαγορά της NEXT Insurance υπέγραψε η Munich Re η οποία θα ενταχθεί στoν κύριο της βραχίοντα την ERGO.

Munich Re/ERGO: Κέρδη άνω των προσδοκιών

ERGO:  Ευθυγραμμισμένη με τους στόχους, και με την Ελλάδα να στηρίζει την ERGO International σε επίπεδο κερδοφορίας 

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

5 περιπτώσεις που η ασφαλιστική σου μπορεί να αρνηθεί την αποζημίωση

Υπάρχουν μερικές περιπτώσεις, που η ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να αρνηθεί την καταβολή αποζημίωσης, ακόμη κι αν το συμβόλαιο είναι σε ισχύ.

Στατιστικά στοιχεία ασφάλισης Νομικής Προστασίας

Η Επιτροπή Νομικής Προστασίας της ΕΑΕΕ στο πλαίσιο της προσπάθειάς της για παροχή στοιχείων, απηύθυνε ερωτηματολόγιο στις Ασφαλιστικές Επιχειρήσεις

Έρευνα: Η Ελλάδα 3η στην Ευρώπη στις κλοπές αυτοκινήτων

Η κλοπή αυτοκινήτων είναι μια αυξανόμενη ανησυχία για τους οδηγούς σε όλη την Ευρώπη, και η Ελλάδα και η Κύπρος δεν αποτελούν εξαίρεση.

Ασφάλιση Εκδηλώσεων από την Karavias Underwriting Agency

Η Karavias Underwriting Agency, συνεχίζοντας τη στήριξη της προς τον Πολιτισμό και τις Καλλιτεχνικές Δραστηριότητες, παρουσιάζει το νέο καινοτόμο ασφαλιστικό προϊόν «Ασφάλιση Εκδηλώσεων».

Δημοφιλή Άρθρα

Sorry. No data so far.

Ροή Ειδήσεων

Πότε καταβάλλονται οι συντάξεις του Ιουνίου

Τις ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων μηνός Ιουνίου 2025 ανακοίνωσε ο e-ΕΦΚΑ. Συγκεκριμένα, οι ημερομηνίες πληρωμής

Maxima Insurance: Μαζί για ένα Πράσινο Μέλλον

Με υπερηφάνεια η Maxima Insurance ανακοίνωσε ότι, σύμφωνα με τη Διαπιστωτική Πράξη της Διεύθυνσης Αναδασώσεων Αττικής

H κυβέρνηση Τραμπ παύει την ενημέρωση data για το κόστος των φυσικών καταστροφών!

Η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ θα πάψει να ενημερώνει μια βάση δεδομένων, η οποία καταγράφει το κόστος των

Η Τεχνητή Νοημοσύνη και ο μετασχηματισμός του ρόλου του μεσίτη ασφαλίσεων

Ο ασφαλιστικός κλάδος, που επί μακρόν βασιζόταν στην ανθρώπινη τεχνογνωσία και κρίση, υφίσταται σημαντική μεταβολή.

Εκπαιδευτικό σεμινάριο ασφαλίσεων Τεχνικών Κινδύνων, Κατασκευαστικών Έργων& Ευθύνης Εργοληπτών

Ο κατασκευαστικός τομέας της ελληνικής οικονομίας ανθεί, κινείται σε τροχιά διαρκούς ανόδου και οι ρυθμοί ανάπτυξης των εργασιών