back to top
21.1 C
Athens
Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2024

Συνταγματικοί οι περιορισμοί των εργατικών δικαιωμάτων λόγω Μνημονίου ΙΙ

Συνταγματικό, τόσο το Μνημόνιο ΙΙ όσο και η 6/2012 Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ) που καθιέρωσαν τον περιορισμό των εγγυήσεων των απολύσεων των εργαζομένων, αποφάνθηκε η μεγάλη (πλήρης) Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, καθώς τα περιοριστικά αυτά μέτρα  αποσκοπούν, μεταξύ των άλλων, στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων,  ενώ είναι προαπαιτούμενα για την εκταμίευση των  ενισχύσεων.

Την Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, υπό την προεδρία της Βασιλικής Θάνου, την απασχόλησαν (κατόπιν παραπομπής από το Β1 Εργατικό Τμήμα με την υπ΄ αριθμ. 52/2015 απόφασή του), οι απολύσεις 5 εργαζομένων στο ΚΤΕΛ Χαλκιδικής (οδηγοί και εισπράκτορες) οι οποίες έγιναν μετά την ισχύ του Μνημονίου ΙΙ (νόμος 4046/2012) και στο πλαίσιο  εφαρμογής του άρθρου 5 της 6/2012 Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου.

- Advertisement -

Με την εν λόγω ΠΥΣ καταργήθηκαν οι λεγόμενες «ρήτρες μονιμότητας» από όσους κανονισμούς  εργασίας περιλαμβανόντουσαν τέτοιες ρυθμίσεις αυξημένης προστασίας των εργαζομένων από τις καταγγελίες των συμβάσεων εργασίας.

Το ΚΤΕΛ Χαλκιδικής κατά τις επίμαχες 5 απολύσεις δεν εφάρμοσε τις διατάξεις του γενικού κανονισμού προσωπικού  των ΚΤΕΛ (Προεδρικό Διάταγμα 246/2006) που περιλαμβάνει «ρήτρες μονιμότητας» για την προστασία των εργαζομένων με συμβάσεις εργασίας και περιορίζει τα   δικαιώματα του εργοδότη για ελεύθερη καταγγελία των συμβάσεων εργασίας.

- Advertisement -

Αντίθετα, εφήρμοσε τις εργατικές διατάξεις  για τις απολύσεις (νόμοι 2012/1920 και 3198/1951) με το επιχείρημα ότι «ρήτρες μονιμότητας» του γενικού κανονισμού προσωπικού των ΚΤΕΛ έχουν καταργηθεί με την ΠΥΣ 6/2012.

Οι απολυθέντες δικαιώθηκαν από Μονομελές Πρωτοδικείο Χαλκιδικής,  αλλά το ΚΤΕΛ  άσκησε αναίρεση στον  Άρειο Πάγο και έτσι τέθηκε το θέμα συνταγματικότητας του άρθρου 5 της ΠΥΣ 6/2012.

Τώρα η πλήρης Ολομέλεια του Αρείου Πάγου με την υπ΄ αριθμ. 11/2017 απόφασή της, έκρινε ότι τόσο το Μνημόνιο ΙΙ όσο και εν λόγω ΠΥΣ και ειδικά το άρθρο 5 αυτής  το οποίο καταργεί τις «ρήτρες μονιμότητας» που προστατεύουν τους  εργαζόμενους, δεν προσκρούουν στις  επιταγές των άρθρων 26 και 43 του Συντάγματος.

Τα νομοθετήματα αυτά, σύμφωνα με τους αρεοπαγίτες,  αποσκοπούν στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και για αυτό έγινε και η μείωση αποδοχών στον ιδιωτικό τομέα, γιατί «διαφορετικά στερεί την δυνατότητα εξυγίανσης των επιχειρήσεων μέσω της μείωσης του εργασιακού κόστους».

Σύμφωνα με τους αρεοπαγίτες πρόθεση του νομοθέτη (νόμου 4046/2012 – Μνημόνιο  ΙΙ)  ήταν να ισχύσουν οι ρυθμίσεις αυτές (του Μνημονίου ΙΙ) περί κατάργησης των ρητρών μονιμότητας «άμεσα ως κανόνες δικαίου της Ελληνικής έννομης τάξης, όπως προκύπτει και από την αιτιολογική έκθεση κατά την οποία, συνιστούν πλήρης κανόνες δικαίου, άμεσης εφαρμογής δεδομένου ότι οι προβλέψεις του Μνημονίου ΙΙ αποτελούν μέτρα που πρέπει να υιοθετηθούν πριν την  εκταμίευση των ενισχύσεων και επιβάλλεται η άμεση ενσωμάτωσή τους στην εσωτερική έννομη τάξη».

Συνεχίζουν οι αρεοπαγίτες ότι καταργούνται δηλαδή «οι ρυθμίσεις που αποκλείουν την τακτική καταγγελία ή την καθιστούν αιτιώδη, εξαρτώντας αυτή από σπουδαίο λόγο ή από συγκεκριμένους λόγους».

Να σημειωθεί ότι 6 μέλη του Αρείου Πάγου μειοψήφησαν, εκφράζοντας εντελώς αντίθετες απόψεις. Κατόπιν αυτών, έγινε  δεκτή η αίτηση αναίρεσης του ΚΤΕΛ, καθώς δεν παραβιάστηκε καμία συνταγματική διάταξη, όπως εσφαλμένα αποφάνθηκε το Μονομελές Πρωτοδικείο Χαλκιδικής και παραπέμφθηκε και πάλι η υπόθεση στο Εργατικό Τμήμα του Αρείου Πάγου για να εξετασθούν και οι υπόλοιποι αναιρετικοί λόγοι.

Δείτε την απόφαση εδώ

Επιθεώρηση Συγκοινωνιακού Δικαίου – Τράπεζα Νομικών Πληροφοριών ο Σόλων

Σχετικές δημοσιεύσεις

Δικαστική απόφαση: Τι συμβαίνει με τις εργατικές – εργοδοτικές εισφορές σε περίπτωση ατυχήματος;

Σε περίπτωση τραυματισμού προσώπου εργαζόμενου βάσει σχέσης εξαρτημένης εργασίας, η οποία καταλαμβάνεται από την

Σωματικές βλάβες – Σπληνεκτομή – Ηθική βλάβη 100.000 ευρώ – Ηθική βλάβη εμμέσως ζημιωθέντος – Αποζημιωτέα υπό προϋποθέσεις

Σύγκρουση αντιθέτως κινουμένων ΙΧΕ και μοτοσικλέτας - Μετά σχετικού σημειώματος Αθαν. Κρητικού, Αντιπροέδρου ΑΠ ετ.

Παράταση με νόμο της παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου – Πότε είναι αντισυνταγματική

Σε πενταετή παραγραφή υπόκειται το δικαίωμα του Δημοσίου για επιβολή ΦΠΑ

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Η διαβούλευση για τον νέο ΚΟΚ θα διαρκέσει ένα δίμηνο. Ανάγκη να αλλάξει το πλαίσιο

Το ζητούμενο στον νέο ΚΟΚ δεν είναι να δοθεί έμφαση στα πρόστιμα προς τους παραβάτες αλλά κυρίως να διαμορφωθεί ένα οδικό πεδίο που θα αυξήσει την ασφάλεια στη μετακίνηση

Αυτοκίνητο: Αρνητικές εξελίξεις, τρομάζουν loss ratio και ατυχήματα

Συνολικά τα οδικά ατυχήματα μειώθηκαν, αλλά αυξήθηκε το κόστος αποζημίωσης και ο Δείκτης Ζημιών

Howden: Γιόρτασε τα 30 της χρόνια με το βλέμμα στο μέλλον

Κορυφαία στελέχη, συνεργάτες και εργαζόμενοι του Ομίλου Howden γιόρτασαν τα 30 χρόνια και πήραν μια γεύση για το πλάνο της επόμενης δεκαετίας.

12 – 19 Δεκεμβρίου οι εκλογές στον ΣΥΑΕ

Οι εκλογές για την ανάδειξη Διοικητικού Συμβουλίου και Εξελεγκτικής Επιτροπής του ΣΥΑΕ, καθώς και εκπροσώπων για την ΟΑΣΕ και τα ΕΚ θα διεξαχθούν με υβριδικό τρόπο ψηφοφορίας

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Ε.Ε.Α.: 8 στους 10 προτίθενται να αγοράσουν, πουλήσουν ή ενοικιάσουν κάποιο ακίνητο

Σχεδόν οι οκτώ στους δέκα δηλώνουν ότι είναι πιθανό να αγοράσουν, πουλήσουν ή ενοικιάσουν κάποιο ακίνητο μέσα στην επόμενη πενταετία.

Σε τουλάχιστον 140 ο αριθμός των νεκρών από τις πλημμύρες στην Ισπανία

Οι καταστροφικές πλημμύρες που σάρωσαν την ανατολική Ισπανία αυτήν την εβδομάδα στοίχισαν τη ζωή σε τουλάχιστον 140 ανθρώπους

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον προσωπικό γιατρό – Ποιες αλλαγές έχει

Το τελικό Σχέδιο Νόμου «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού- Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας» κατατέθηκε στη Βουλή

Η διαβούλευση για τον νέο ΚΟΚ θα διαρκέσει ένα δίμηνο. Ανάγκη να αλλάξει το πλαίσιο

Το ζητούμενο στον νέο ΚΟΚ δεν είναι να δοθεί έμφαση στα πρόστιμα προς τους παραβάτες αλλά κυρίως να διαμορφωθεί ένα οδικό πεδίο που θα αυξήσει την ασφάλεια στη μετακίνηση

Κλειδί η «κουλτούρα της πρόληψης» στην ασφάλεια την εποχή της Generative AI

Ζούμε σε μια εποχή που μπορεί να χαρακτηριστεί ως η απαρχή της τεχνητής νοημοσύνης. Ολοένα και πιο συχνά γινόμαστε μάρτυρες νέων δυνατοτήτων