COVID19 και τουρισμός οριοθετούν την πορεία του Αυτοκινήτου

του Βάιου Κρόκου

Σε συμπληγάδες φαίνεται πως παραμένει ο κλάδος του Αυτοκινήτου που ούτως η αλλιώς αντιμετώπιζε ήδη αρκετές προκλήσεις όπως τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους ή τον συνεχή «πόλεμο» τιμών – προσφορών.

Η πρωτόγνωρη συγκυρία που έφερε ο κορωνοϊός έρχεται να επιβαρύνει την γενικότερη εικόνα και να θέσει χαμηλότερα τον πήχη των προσδοκιών για το συνολικό αποτύπωμα του κλάδου στο στην ετήσια παραγωγή.

Αν και η εικόνα όσον αφορά τον ανασφάλιστο στόλο ήταν ιδιαίτερη ζοφερή την περίοδο της οικονομικής κρίσης, για παράδειγμα 15,14% το 2013 και 12,11% το 2017, το πρόσφατο lockdown ήρθε να προσθέσει μια νέα φουρνιά ανασφάλιστων οχημάτων, ύστερα από την σημαντική μείωση που είχε καταγραφεί τα προηγούμενα 2-3 χρόνια.

Διαβάστε: Πάνω από 600.000 τα ανασφάλιστα οχήματα

Κρίσιμοι παράγοντες για την διαμόρφωση της σημερινής εικόνας υπήρξαν, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι σχετικές παρατάσεις που δόθηκαν στην καταβολή των ασφαλίστρων, η σχετική μείωση της άσκοπης χρήσης ΙΧ λόγω COVID-19 ή ακόμα και η αύξηση της τηλεργασίας.

Ευρύτερα πάντως, όσον αφορά τον κλάδο, ρόλο «κλειδί» για το σύνολο της παραγωγής το 2020 θα διαδραματίσει το αμφίβολο τοπίο στην οικονομία και η επαναφορά του μέτρου άρσης ακινησίας των οχημάτων για περιορισμένο χρονικό διάστημα εντός του 2020 με τα τέλη κυκλοφορίας ανά μήνα.

Στο επίκεντρο βρίσκονται πάντα οι επιθετικές πολιτικές που παρατηρούνται, με μειώσεις στα ασφάλιστρα, εκπτώσεις και άλλες παροχές.

«Βαρίδι» ο τουρισμός

Συνέπειες από την καθίζηση του τουρισμού φέτος εκτιμάται πως θα υπάρξουν και στον ασφαλιστικό κλάδο σε επίπεδο παραγωγής αν αναλογιστεί κανείς τις μειωμένες παροχές σε βαν, ενοικιαζόμενα οχήματα (rent a car) και άλλα οχήματα «τουριστικής χρήσης». Στόχος των επαγγελματιών του τουριστικού κλάδου, όπως έχει εκφραστεί, αποτελεί αντικειμενικά ο περιορισμός της ζημιάς που έχει προκληθεί ώστε να μην είναι εντελώς χαμένη η χρονιά.

Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ για την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου η τουριστική κίνηση ήταν μειωμένη κατά 36,1% με αποτέλεσμα τα έσοδα να εμφανίσουν πτώση κατά 51,4%, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Χαρακτηριστικό είναι πως μόνο τον Απρίλιο οι αφίξεις μειώθηκαν κατά 96,2% και οι εισπράξεις κατά 98,7% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Κατά λοιπά, βελτιωμένο εμφανίζεται το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών της χώρας στο τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου καθώς το έλλειμμα του μειώθηκε κατά 465 εκατ. ευρώ και διαμορφώθηκε στα 4,7 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της ΕΥ, στα 10 δις. υπολογίζονται απώλειες εισπράξεων του τουριστικού κλάδου το 2020 με την εκτιμώμενη ζημιά για τα ελληνικά ξενοδοχεία να διαμορφώνεται στα 4,46 δις. ευρώ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*