Cyber Insurance: Η εικόνα της αγοράς στην Ελλάδα

O κλάδος του cyber insurance, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, φαίνεται πως αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική. Ενδεικτικά, η PwC προέβλεψε, σε πρόσφατη μελέτη της, ότι τα εγγεγραμμένα ασφάλιστρα από το cyber insurance θα αγγίξουν παγκοσμίως έως το 2030 τα 7,5 δισεκατομμύρια. Παράλληλα, εκτιμάται ότι η παγκόσμια αγορά cyber ασφάλισης θα αυξηθεί από 12,83 δισ. δολ. το 2022 σε 63,62 δισ. δολ. έως το 2029. 

Το cyber risk απασχολεί ολοένα και περισσότερο την ελληνική ασφαλιστική αγορά από την άποψη τόσο της προοπτικής ανάπτυξης όσο και των προκλήσεων και των ειδικών θεμάτων που αναδεικνύονται και πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως είναι τα ζητήματα underwriting, risk management, προστασίας προσωπικών δεδομένων κ.ά. 

Για τον λόγο αυτό, εξάλλου, με πρωτοβουλία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, έχει συσταθεί ήδη ειδική “Task Force”, με στόχο τη στενή παρακολούθηση των εξελίξεων στον τομέα των κινδύνων του κυβερνοχώρου σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και την ανάληψη δράσεων ενημέρωσης των εταιρειών-μελών της αλλά και άλλων ενδιαφερόμενων φορέων και οργανισμών. 

Προχωρώντας ένα βήμα μπροστά, η Ένωση διοργάνωσε, πρόσφατα, εκδήλωση με θέμα “Cyber Insurance-Trends & Insights”, στην οποία συμμετείχαν και μέλη της εν λόγω ομάδας, όπου δόθηκε έμφαση στο ζήτημα της ανάγκης για σαφήνεια. Η απειλή του “silent cyber”, τονίστηκε, είναι εντονότερη στην αγορά σήμερα, και για τον λόγο αυτό αποτελεί προτεραιότητα να δίδεται ιδιαίτερη προσοχή σε ορολογίες στα συμβόλαια, είτε αυτά είναι παραδοσιακά είτε πρόκειται για “stand alone”. Με άλλα λόγια, τα συμβόλαια πρέπει να ορίζουν ρητά τι καλύπτεται και τι όχι. 

Την ίδια ώρα, τo “risk appetite” στην Ελλάδα συνάδει με την αύξηση των περιστατικών cyber crime, αν και η δραστηριότητα παραμένει σχετικά χαμηλή, όπως συμβαίνει και σε μεγαλύτερες αγορές (π.χ. στις ΗΠΑ, όπου η παραγωγή cyber insurance αποτελεί μόλις το 1% του συνόλου της ασφαλιστικής δραστηριότητας). 

Σε γενικές γραμμές, οι προοπτικές που ανοίγονται είναι μεγάλες (και) στην ελληνική ασφαλιστική αγορά, καθώς οι εταιρείες δείχνουν μια στροφή στην κουλτούρα τους έναντι των cyber κινδύνων, θεωρώντας πως σε έναν κόσμο στον οποίο κυριαρχεί το διαδίκτυο, η ασπίδα έναντι των hackers έχει καταστεί μάλλον ανάγκη παρά μια «πολυτέλεια». Οι εταιρείες εμφανίζονται αρκετά πιο ώριμες, πλέον, ως προς την υιοθέτηση πρακτικών cyber προστασίας και εργαλείων άμυνας, στον απόηχο των περιστατικών που σημάδεψαν το 2022, σε μεγάλoυς ομίλους, όπως τα ΕΛΤΑ και ο ΔΕΣΦΑ.

Πλέον, διαπιστώνεται ότι μια επιχείρηση μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με πολλαπλές συνέπειες από μια τέτοια επίθεση που αφορούν: 

1. Direct financial losses από cyber crime

2. Third party losses-απαιτήσεις τρίτων για διαρροή δεδομένων, πληροφοριών

3. Δυσφήμιση, καθώς μια εταιρεία μπορεί π.χ. να υποστεί διαρροή δεδομένων

Μια άλλη κατηγορία που δημιουργεί ευκαιρίες ανάπτυξης αφορά την προσωπική ασφάλιση. Οι εξελίξεις της τεχνολογίας, το ΙοΤ, η ΑΙ, νέες τεχνολογίες που εντάσσονται στην καθημερινότητά μας (smartphones, smart home, «έξυπνα» συστήματα παρακολούθησης στο αυτοκίνητο) μπορούν να αποτελέσουν μοχλό περαιτέρω διείσδυσης. 

Στο πλαίσιο αυτό, η ασφαλιστική αγορά μπορεί να αποτελέσει «ασπίδα» για τους ασφαλισμένους, αναλαμβάνοντας δράση τόσο προληπτική –με υπηρεσίες συμβουλευτικής και assessment κινδύνου– όσο και κάλυψης σε περίπτωση έκθεσης σε cyber κίνδυνο. Και καθώς η τεχνολογία ολοένα εξελίσσεται, δημιουργώντας παράλληλα επιπλέον κινδύνους, το μέλλον μπορεί να φέρει νέα μοντέλα προϊόντων, κυρίως «υβριδικά», που θα συνιστούν ένα blend εργαλείων πρόληψης, διαχείρισης κινδύνου και διαχείρισης συνεπειών.

Με πληροφορίες από το IW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*