Επαγγελματική αναβάθμιση, έλλειψη χρόνου και επιμερισμός της ευθύνης…

 Κρίσιμο τεστ για την ασφαλιστική αγορά ενόψει της σταδιακής μετάβασης στις απαιτήσεις του Solvency, θα αποδειχθεί η υιοθέτηση της απόφασης της Επιτροπής Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης για τον υπολογισμό και το σχηματισμό, από την πλευρά των εταιριών, των τεχνικών αποθεμάτων σε ό,τι αφορά το χαρτοφυλάκιο γενικών ασφαλίσεων.
Η σχετική απόφαση επιχειρεί έγκαιρα να προετοιμάσει και να καθοδηγήσει την αναβάθμιση της ασφαλιστικής αγοράς, προκειμένου να ανταποκριθεί στους νέους κεφαλαιακούς κανόνες, που εισάγονται με το Solvency ΙΙ και θα ισχύσουν από το 2012.
 Έτσι, σε ό,τι αφορά τον τομέα των κεφαλαίων, αυξάνει, αρχής γενομένης από το 2008, τις υποχρεώσεις των εταιριών, εισάγει τη λογική της ενσωμάτωσης των αρχών των Δ.Λ.Π. στα Ελληνικά Λογιστικά, παράλληλα με τη σταδιακή εισαγωγή των κανόνων Solvency ΙΙ. Με τον τρόπο αυτό, διαμορφώνεται πιο ομοιόμορφη απεικόνιση των οικονομικών αποτελεσμάτων σε σχέση με το 2007, όπου οι εταιρίες που εφάρμοζαν τα Δ.Λ.Π, είχαν αυξημένες υποχρεώσεις σε σχέση με αυτές που εφάρμοζαν τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα.
 Σε ό,τι αφορά το διαδικαστικό τομέα, απαιτείται από το Διοικητικό Συμβούλιο να ορίζει τον Υπεύθυνο Διοίκησης και Διαχείρισης και τον Αναλογιστή ως υπεύθυνους για τον έλεγχο της Εταιρίας, την ορθότητα και φερεγγυότητα των παρεχόμενων στοιχείων του ελέγχου και τη συνεχή καταγραφή της πορείας της εταιρίας. Η σχετική απόφαση επιβάλλει το διαχωρισμό των εξόδων και την αποτύπωση του αποτελέσματος ανά κλάδο με τρόπο αντικειμενικό, έτσι ώστε να ελέγχεται η υποτιμολόγηση, ενώ με τον υπολογισμό και την αποτύπωση των Α.Δ.Α. (Απαιτητές Δόσεις Ασφαλίστρων), ελέγχονται και οι αναληφθείσες ασφαλιστικές υποχρεώσεις που δεν εμφανίζονται στις οικονομικές καταστάσεις.
Η επιτυχής υλοποίηση της σχετικής απόφασης, ωστόσο, προϋποθέτει επάρκεια χρόνου, κάτι που δεν εξασφαλίστηκε με την υποχρέωση προσαρμογής των εταιριών, από το 2008, που αποτελεί το πρώτο έτος συμμόρφωσης. Σημειώνεται ότι όπως προβλέπεται στη σχετική απόφαση, το σύνολο των εταιριών, θα πρέπει να έχει σχηματίσει έως τις 31/12/2009 σε ποσοστό 40% το απόθεμα εκκρεμών ζημιών, που προκύπτει από τον υπολογισμό με βάση τη μέθοδο «φάκελο προς φάκελο» και στη συνέχεια έως τις 31/12/2010 το 70% και το 100% από την 1/1/2011. Παράγοντες που θα επηρεάσουν επίσης, αρνητικά την εφαρμογή της απόφασης είναι η απαίτηση πρόσβασης σε αρχεία παλαιότερων χρήσεων ώστε να υφίσταται η «ιστορικότητα στοιχείων», η ομογενοποιημένη μηχανογραφική εφαρμογή των κλάδων, που συνήθως δεν υφίσταται και η ύπαρξη σύγχρονων ασφαλιστικών ηλεκτρονικών πακέτων ειδικευμένων εφαρμογών.
 Γενικότερα όμως, θα πρέπει να αναγνωρίσει κανείς το επιβεβλημένο των «αρχών», που εισάγονται μέσα από την απόφαση, και βέβαια να γίνει κατανοητό ότι κάποια στιγμή θα πρέπει και οι ελληνικές ασφαλιστικές εταιρίες, να λειτουργήσουν πιο επαγγελματικά και πιο συγκροτημένα. Η αναβάθμιση της λειτουργίας των εταιριών θα πρέπει όμως να συμβαδίσει και με την αναβάθμιση των στελεχών διοίκησης και όχι μόνο των αναλογιστών και των διευθυνόντων. Η ευθύνη των δύο προαναφερομένων στελεχών νομίζω ότι θα ήταν προς όφελος της αγοράς, αν μοιραζόταν σε περισσότερα στελέχη, όπως οικονομικοί και τεχνικοί διευθυντές.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*