back to top
13.4 C
Athens
Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Επιχειρηματική Ηθική και Ταξινομία vs Greenwashing

Του Γιάννη Ρούντου*

Η πίεση για μια ανθρωποκεντρική συμπεριφορά των εταιρειών στα μεγάλα κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, υπό τις συνθήκες της οικονομικής-κοινωνικής και της κλιματικής-περιβαλλοντικής κρίσης σε όλον τον κόσμο, οδηγεί σε ένα μοντέλο επιχειρηματικής υπευθυνότητας σε βάση θεσμών και πλαισίων παρακολούθησης και αξιολόγησης. Το greenwashing είναι ένα φαινόμενο πρακτικής εκτροπής, που πλέον επιβάλλεται να ανιχνεύεται και να αποδοκιμάζεται με ανάδειξη και απομόνωση των επιχειρήσεων που επιδίδονται σε αυτό.

Η ψευδο-οικολογική ταυτότητα βρίσκει έδαφος στην Ελλάδα, δεδομένης της υπανάπτυξης και ανωριμότητας στο κανονιστικό επίπεδο (της ταξινομίας, που στρέφει προς τις βιώσιμες επενδύσεις και τη διαχείριση κινδύνων) – με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για πιο υγιή ανταγωνισμό, αλλά και σε επίπεδο επιχειρηματικής ηθικής. Σε αυτά τα δύο επίπεδα ορίζεται αναπτυξιακά ο Επιχειρηματικός Πολιτισμός, με όφελος για την Κοινωνία και το Περιβάλλον.

- Advertisement -

Και στα δύο επίπεδα, για την Ελλάδα η προσέγγιση είναι ακόμη εμβρυική, με όλα τα περιθώρια που ενθαρρύνουν τις σχετικές επικοινωνιακές πολιτικές για greenwashing (αρκεί να δούμε μόνο τις αναφορές δημοσιότητας και προβολής πολλών εταιρειών σχετικά με υιοθέτηση των ESG κριτηρίων…).

Ένα σοβαρό ερώτημα που τίθεται, αφορά στον επεκτατικό ρόλο του επιθετικά ολοκληρωτικού marketing, το οποίο αναζητεί ευκαιρίες πάνω και σε ανάλογες «τάσεις» για να επιδράσει ταχύρρυθμα υπέρ προϊόντων ή brands. Ομοίως, και των PR τμημάτων των επιχειρήσεων ή των συνεργαζομένων agencies, στον βαθμό που συμμετέχουν στη διαμόρφωση των σχέσεων με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Εκτιμώ ότι η προσπάθεια είναι εστιασμένη περισσότερο στο περυτίλιγμα – τη συσκευασία και λιγότερο στο περιεχόμενο (χωρίς χρόνο, συνέχεια και στρατηγική συνέπεια ουσιαστικής εμβάθυνσης).

- Advertisement -

Επίσης, ο λόγος για τη σχετική επιχειρηματική πολιτική, ειδικότερα για τα ESG, περνά μέσα στις εταιρείες και από τους τομείς της οικονομικής διαχείρισης και του risk management, όπου δεν έχει αναπτυχθεί σχετική εξειδίκευση.

Σε κάθε περίπτωση, γράδο είναι -παράλληλα με τα μετρούμενα μεγέθη απόδοσης αξίας σε όλες αυτές τις εκφάνσεις υπευθυνότητας, κοινωνικής και περιβαλλοντικής- η αντίληψη (βασισμένη στην παιδεία και γνώση – δυστυχώς, ελλειμματική) και η κριτική στάση των stakeholders με πρώτους τους πελάτες. Αυτό, απέναντι σε κάθε επιχειρηματική συμπεριφορά, πάνω από τις όποιες επικοινωνιακές εντυπώσεις.
Είναι βέβαιο πως ο δρόμος είναι μακρύς και δύσκολος. Όσον αφορά στην κλιματική κρίση, ήδη αυτέ τις ημέρες 195 χώρες συζητούν για να περιοριστεί δραστικά η υπερθέρμανση του πλανήτη, εν όψει δημοσίευσης της νέας έκθεσης της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) στις αρχές Απριλίου. Την ίδια στιγμή, ο Αντόνιο Γκουτέρες επισημαίνει ότι «ο κόσμος με τα μάτια κλειστά οδεύει προς την κλιματική καταστροφή».

* Γιάννης Ρούντος: Public Affairs & Relations,Communication Straregy, Business Ethics & Human Values, Social Responsibility & Sustainability Expert.  Στέλεχος της INTERAMERICAN από το 1994 έως τον Ιανουάριο του 2022. Από το 2002 ανέλαβε επικεφαλής των Δημοσίων Σχέσεων και από το 2005 διεύρυνε τον τομέα, που εξέλιξε σε Διεύθυνση Εταιρικών Υποθέσεων, Επικοινωνίας και Υπευθυνότητας, συμβάλλοντας στη θεμελίωση της σύγχρονης Διακυβέρνησης και της στρατηγικής για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη. Ο σχεδιασμός και οι πρωτοβουλίες που ανέπτυξε για την Επιχειρηματική Υπευθυνότητα, ειδικότερα και παράλληλα με τη δημόσια εικόνα της εταιρείας και της ηγεσίας της, δημιούργησε ένα πρότυπο για την ασφαλιστική αγορά.

 

Σχετικές δημοσιεύσεις

Ασφαλιστικές: Δουλειά, εμπιστοσύνη ή greenwashing;

Δεν υπάρχει κάτι άλλο από πράσινο στην ζωή μας;

Το νόημα της μνήμης για έναν Ηγέτη

Στις αρχές του 2019 επί ηγεσίας Γιάννη Καντώρου, στην εταιρεία της οποίας έζησα την εξέλιξη σε τρεις ιστορικές περιόδους από διαφορετικές θέσεις -παρατηρητή αρχικά και ενεργού συμμετόχου ως στελέχους για τις Εταιρικές Υποθέσεις την Επικοινωνία και Δημόσια Εικόνα, την Ευθύνη και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στη συνέχεια, όντας από το 1994 σε διάφορες θέσεις ευθύνης- τιμήσαμε τον ιδρυτή της

Ασφαλιστικές: Που οδηγούν τα επόμενα βήματα

Από την αρχή του έτους αποχώρησαν από την Συμμαχία NZIA του ΟΗΕ για την προστασία του κλίματος οι: Munich Re, Hannover Re, Zurich, και τελευταία η Swiss Re, η μία μετά την άλλην ασφαλιστική.

EIOPA προς ΕΕ: Ελέγξτε και επαληθεύστε πριν αποφασίσετε

Επτά προτάσεις κατά του greenwashing για να μην ζημιώνονται οι καταναλωτές

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Κλειδί για το μέλλον μας η ασφαλιστική συνείδηση

Τα μέτρα για την ασφάλιση ενάντια σε φυσικές καταστροφές δημιουργούν ευοίωνες προοπτικές για όλους μας...

Ι. Χατζηθεοδοσίου: Η μάχη για έναν πιο ισορροπημένο ανταγωνισμό μόλις ξεκίνησε

«Οι αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνουν ότι υπάρχει διάθεση για αλλαγή. Όμως, η εφαρμογή των κανόνων δεν είναι πάντα εύκολη

Δημόσιες δαπάνες για υγεία 10%, για νοσοκομειακή περίθαλψη 40%. Στις χειρότερες θέσεις του ΟΟΣΑ η Ελλάδα

Στην Γερμανία, Ιρλανδία, Ουγγαρία οι δημόσιες δαπάνες στο 20%. Μεγάλη αντίθεση μεταξύ Ελλάδας και προηγμένων χωρών όπου οι δαπάνες νοσηλείας είναιστο 20%.

Το μεγάλο deal στις αντασφάλειες

Yπέγραψε συμφωνία για την εξαγορά του υπολοίπου 51,5% των μετοχών της Carpenter Turner.

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

H EAEE χορηγός στην εκδήλωση του ΟΠΑ για τη βράβευση του εθελοντισμού

Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) επιβράβευσε 115 εθελοντές φοιτητές και φοιτήτριες του ακαδημαϊκού έτους 2023-2024 για την προσφορά τους

Karavias Underwriting Agency: Αύξηση των ορίων στις εγγυητικές επιστολές

Στόχος της Karavias Underwriting Agency όλα αυτά τα χρόνια, είναι να δημιουργεί και να εξελίσσει καινοτόμα προϊόντα

Στις αρχές Δεκεμβρίου, η ΕΥΡΩΠΗ Holdings θα εισέλθει προς διαπραγμάτευση στο Χ.Α 

Η «ΕΥΡΩΠΗ Ηoldings» θα προχωρήσει στην προσυμφωνημένη εξαγορά της "Ευρώπη Ασφαλιστική" μέχρι τις αρχές του 2025 και θα ακολουθήσει η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 

Οι συλλογικές αγωγές στον φαρμακευτικό τομέα γίνονται πιο περίπλοκες και ασταθείς

Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται αύξηση των ομαδικών αγωγών αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων, που στρέφονται κατά φαρμακευτικών, τροφίμων και χημικών προϊόντων

Visa: 10 συμβουλές για να κάνετε τις αγορές σας με ασφάλεια 

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Visa ‘’Απειλές απάτης στις γιορτές 2024’’, οι απειλές αυτές κλιμακώνονται.