Αφιέρωμα: Συνεργασία ασφαλιστικών εταιρειών και ιδιωτικών κλινικών (μέρος α’)
του Νίκου Σακελλαρίου
Δύο από τους σημαντικότερους κλάδους υπηρεσιών στην Ελλάδα, η ιδιωτική ασφάλιση και ο τομέας της ιδιωτικής υγείας καλούνται να ενισχύσουν τις σχέσεις τους και να προχωρήσουν σε νέες, διευρυμένες συνέργειες, προκειμένου να προσφέρουν τις μέγιστες δυνατές υπηρεσίες, και με μεγαλύτερη ποιότητα, μέσα από καλύτερες συνεργασίες. Οι δύο κλάδοι τυγχάνει να έχουν κοινούς αποδέκτες υπηρεσιών και κοινούς πελάτες. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 60-70% (βάσει εκτιμήσεων) των εσόδων των ιδιωτικών κλινικών προέρχεται από τα συμβόλαια ιδιωτικής ασφάλισης.
Οι ασφαλισμένοι των ασφαλιστικών εταιρειών είναι και πελάτες των ιδιωτικών κλινικών. Συνεπώς, χρειάζεται να δημιουργούν σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασιών, προκειμένου να ξεπεραστούν τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί στο παρελθόν και κυρίως οι «ύφαλοι» που μπαίνουν στους δύο κλάδους από την κρατική παρέμβαση.
Ο ιδιωτικός τομέας υγείας στην Ελλάδα απασχολεί άμεσα περισσότερους από 25.000 εργαζομένους, συντηρεί περισσότερες από 30.000 θέσεις εργασίας, μέσω έμμεσων συνεργασιών, και επενδύει στη βιώσιμη ανάπτυξη με νέες υποδομές, νέα ιατρικά πρωτόκολλα, νέες τεχνολογίες. Καλύπτοντας το 39% των υπηρεσιών υγείας στη χώρα, ο ιδιωτικός τομέας υγείας συγκρατεί κρίσιμο επιστημονικό δυναμικό στη χώρα, σε μια εποχή που μαστίζεται από brain drain, συνεισφέρει σημαντικά στο ΑΕΠ και αναδεικνύει την Ελλάδα σε προορισμό ιατρικού τουρισμού.
Η ιδιωτική ασφάλιση στην Ελλάδα είναι ο μεγαλύτερος θεσμικός επενδυτής –μετά τις τράπεζες– τόσο σε ελληνικά αξιόγραφα όσο και σε ξένες επενδύσεις. Το σύνολο επενδύσεων των ασφαλιστικών εταιρειών στην Ελλάδα ξεπερνά τα 13 δισ. ευρώ. Ο κλάδος υγείας που καλύπτουν οι εταιρείες ζωής και οι μικτές ασφαλιστικές εταιρείες βρίσκεται σε ραγδαία άνοδο, με μέση ετησιοποιημένη αύξηση παραγωγής της τάξης του 20% τα τελευταία 3 χρόνια.
Είναι σαφές, πλέον, ότι η κατάρρευση της δημόσιας υγείας οδηγεί, νομοτελειακά, τους πολίτες σε αναζήτηση καλύτερων και ποιοτικότερων υπηρεσιών.
Υπό αυτές τις συνθήκες, είναι φυσικό οι δύο κλάδοι να «συναντηθούν» ξανά με σχέσεις συνεργατικότητας και συναδελφικότητας, και όχι σχέσεις ανταγωνισμού, όπως συνέβαινε παλιότερα. Πλέον, όλοι έχουν καταλάβει ότι πρόκειται για σχέσεις win-win (κέρδη και για τους δύο), και όχι για σχέσεις υποσκέλισης και κυριαρχίας.
Το γεγονός ότι οι ιδιωτικές κλινικές, λόγω των προβλημάτων που δημιουργούν το clawback και το rebate (μετάθεση πληρωμών και μείωση αποζημιώσεων) από το Ελληνικό Δημόσιο, αντιμετωπίζουν πλέον καλύτερα τους πελάτες των ασφαλιστικών εταιρειών, ενώ και οι ασφαλιστικές εταιρείες αντιλαμβάνονται πλέον ότι η τεράστια ζήτηση για προϊόντα υγείας προκαλεί αύξηση της παραγωγής και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια ισχυρή μελλοντική ανάπτυξη.