Δυνατότητες έρευνας αγοράς, σύγκρισης τιμών και επιλογών ασφάλισης

Τα παλαιότερα έτη, ο πελάτης εμπιστευόταν απόλυτα τον ασφαλιστή του, τον πράκτορά του, όπως συνήθιζε να λέει. Τον εμπιστευόταν όχι μόνο λόγω των προσωπικών τους σχέσεων, όχι μόνο λόγω της προηγούμενης πολύχρονης συνήθως σχέσης τους, όχι μόνο λόγω της εξυπηρέτησης που έτυχε σε κάποια ζημιά του, τον εμπιστευόταν και γιατί δεν είχε εναλλακτικές δυνατότητες έρευνας, σύγκρισης και επιλογής. Πολύ περισσότερο αν ήταν κάτοικος της περιφέρειας και μιας μικρότερης τοπικής κοινωνίας. Η μοναδική εναλλακτική του λύση ήταν ένας άλλος πράκτορας, που εκπροσωπούσε κάποια άλλη ή άλλες ασφαλιστικές εταιρείες, αλλά δεν υπήρχε η δυνατότητα μιας ευρύτερης έρευνας και σύγκρισης. Στο φαινόμενο αυτό συνέβαλαν καθοριστικά και δύο άλλοι παράγοντες, η νομοθεσία και η τεχνολογία.

Σήμερα, ευτυχώς ή δυστυχώς, έχουμε φθάσει στο άλλο άκρο. Ο πελάτης-καταναλωτής κατακλύζεται από σωρεία προτάσεων και από συνεχείς προσφορές και διαφημίσεις. Ειλικρινά, ο καταιγισμός αυτός καταλήγει στην αδυναμία ουσιαστικής σύγκρισης, με αποτέλεσμα την επικέντρωση, τελικά, μόνο στο κόστος ασφάλισης. «Στη χ εταιρεία μπορώ να ασφαλιστώ με 145 ευρώ, γιατί πληρώνω 162 ευρώ;» Χιλιοακουσμένη ερώτηση, στην οποία πρέπει ο διαμεσολαβητής να απαντήσει πειστικά και με στοιχεία, πράγμα όχι πάντα εύκολο.

Η πιεστική οικονομική κατάσταση στην οποία ζει η ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια της κρίσης, σχεδόν μια δεκαετία, έχει δώσει την ευκαιρία να εμφανιστούν οικονομικές λύσεις, από τις οποίες άλλες λειτουργούν πράγματι υπέρ του καταναλωτή, άλλες όμως τον εγκλωβίζουν σε καταστάσεις που δεν κατοχυρώνουν τα συμφέροντά του. Το φθηνό δεν είναι πάντοτε η καλύτερη επιλογή, εκτός αν η ασφάλιση γίνεται μόνο από υποχρέωση και όχι ως συνειδητή επιλογή διασφάλισης της περιουσίας και των συμφερόντων του πελάτη.

Συνεπώς, δεν υπάρχει η δυνατότητα έρευνας, σύγκρισης και επιλογής; Αντίθετα, υπάρχει, αλλά πρέπει να γίνεται σωστά, με μεθοδικότητα και με προκαθορισμένο στόχο. Αναζητούμε το φθηνότερο ή το πληρέστερο πρόγραμμα για το περιουσιακό μας στοιχείο που θέλουμε να ασφαλίσουμε; Και επιπλέον, ως καταναλωτές, είμαστε ικανοί να συγκρίνουμε ασφαλιστικά προγράμματα ως προς τις καλύψεις, τις απαλλαγές, τα ασφαλιζόμενα κεφάλαια, τα επιμέρους όρια και τόσα άλλα καθοριστικά στοιχεία μιας προσφοράς; Η αλήθεια είναι πως όχι, δεν έχουμε τις απαραίτητες γνώσεις και εμπειρίες.

Η έρευνα και η σύγκριση μπορεί και πρέπει να λειτουργούν ως ένδειξη κόστους και καλύψεων, και στη συνέχεια η συζήτηση με τον ασφαλιστή μας θα ξεκαθαρίσει τα πράγματα. Ευκαιρίες υπάρχουν πάντοτε και πρέπει να τις αναζητούμε, αλλά δεν πρέπει να θεωρούμε ότι η συνεχής αναζήτηση του φθηνότερου ασφαλίστρου λειτουργεί υπέρ των συμφερόντων μας ως καταναλωτών, είτε τη στιγμή της ασφάλισης είτε μακροχρόνια.

Αναδημοσίευση από τον Οδηγό Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης 2018

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*