από το virus.com.gr
Προς ψήφιση οδεύουν σήμερα Πέμπτη οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, μεταξύ των οποίων και μια σειρά θεμάτων του χώρου της Υγείας, που έχουν προκαλέσει αντιδράσεις.
Στη συζήτηση, που διεξήχθη στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, αλλά και στη σχετική επιστολή που εστάλη την προηγούμενη ημέρα από τον Σύνδεσμο Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ) ακούστηκαν, για ακόμη μια φορά, οι δυσμενείς επιπτώσεις για τους ασθενείς και την επιχειρηματικότητα, από τους εκπροσώπους ελληνικών και πολυεθνικών επιχειρήσεων στο χώρο του Φαρμάκου (εδώ).
Για την ελληνική φαρμακοβιομηχανία το πλήγμα φαίνεται ότι είναι πολλαπλό, με τον Εντεταλμένο Σύμβουλο της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ), Β. Πενταφράγκα, να αναφέρει τις ενστάσεις του κλάδου ανά άρθρο.
Δύσκολο εγχείρημα, που θα κριθεί εκ του αποτελέσματος, χαρακτήρισε ο κ. Πενταφράγκας τη δημιουργία της ΕΚΑΠΥ (άρθρα 21-35). «Πρέπει να σημειώσουμε τη σπουδαιότητα της κατηγοριοποίησης των προϊόντων και της μεθοδολογίας κατάρτισης των αντίστοιχων μητρώων», τόνισε.
Επιπροσθέτως, απέρριψε το διαχωρισμό που εισάγεται με το άρθρο 70, για τις δασμολογικές κλάσεις, εφόσον πρόκειται για φαρμακευτικά προϊόντα. «Πρόταση μας είναι όλα τα φαρμακευτικά προϊόντα ανθρώπινης χρήσης να τιμολογούνται με το χαμηλότερο συντελεστή 6%», συμπλήρωσε.
Σε ό,τι αφορά τις διατάξεις για τη Φαρμακευτική Δαπάνη, ο κ. Πενταφράγκας τόνισε πως με το σχέδιο νόμου εισάγεται ένας νέος τρόπος υπολογισμού του rebate που θα επιβαρύνει φαρμακοβιομηχανία κατά περίπου 120 εκατ. ευρώ. «Είναι οριζόντιο μέτρο φορολογικού χαρακτήρα», σημείωσε ο Εντεταλμένος Σύμβουλος ΠΕΦ.
Όπως εξήγησε, η εισαγωγική κλίμακα αυξάνεται από 9% σε 14%, το οποίο επιφέρει 17% με 20% επιβάρυνση στα ελληνικά εργοστάσια και αν συνυπολογιστεί και το claw back, η «επιβάρυνση αυτή ξεπερνά το ανεκτό όριο».
«Πρόκειται για έμμεσες υποχρεωτικές μειώσεις τιμών, που δεν συναντώνται πουθενά στον κόσμο για τα γενόσημα φάρμακα», υποστήριξε και πρόσθεσε πως «εξακολουθούμε να τιμολογούμε με ένα εξωπραγματικό σύστημα τιμολόγησης, μειώνοντας με 1 ή 2% τα ακριβότερα φάρμακα και εξοντώνοντας τα παλιότερα καταξιωμένα και φθηνά φάρμακα».
Ο κ. Πενταφράγκας χαρακτήρισε υπερβολικό τον πενταπλασιασμό από 5% σε 25% του rebate εισόδου στη λίστα αποζημίωσης από την κοινωνική ασφάλιση, «που πιθανόν να μειώσει και τις πιθανότητες συνεργασιών ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων». Κάλεσε, δε, την πολιτεία να κινηθεί προσεχτικά στην εφαρμογή του μέτρου με τους κλειστούς προϋπολογισμούς.
Σοβαρές ενστάσεις και στις διατάξεις που αφορούν στα γενόσημα έχει η ΠΕΦ, με τον κ. Πενταφράγκα να τονίζει πως το μοντέλο που εφαρμόζεται προωθεί τη χρήση των ακριβότερων αντί των οικονομικότερων φαρμάκων, «για αυτό και δεν πρόκειται να πάρουν τα γενόσημα μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά, όσο διατηρούνται και τα οικονομικά αντικίνητρα». «Αν και το μέτρο του 3% είναι στη σωστή κατεύθυνση, το οικονομικό αντικίνητρο είναι ισχυρότερο», προσέθεσε.
Ο κ. Πενταφράγκας ξεκαθάρισε πως οι ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες τάσσονται υπέρ της αξιολόγησης της ιατρικής τεχνολογίας και των φαρμάκων, αλλά υπογράμμισε πως δεν χρειάζονται τόσες πολλές χώρες με τόσο διαφορετικά συστήματά.
Δύο άρθρα βάζει στο «στόχαστρο» ο ΣΦΕΕ, ζητώντας την άμεση απόσυρση τους, όπως αναφέρεται και σε επιστολή του Συνδέσμου προς την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, που εστάλη πριν τη συνεδρίαση.
«Τα προς ψήφιση μέτρα είναι ενάντια στην καινοτομία και στην επιχειρηματικότητα», ανέφερε από την πλευρά του ο Μιχάλης Χειμώνας, Γενικός Διευθυντής του ΣΦΕΕ.
«Η πολιτεία εισάγει μια νέα κλίμακα εκπτώσεων για τη βιομηχανία η οποία θα επιφέρει συν 140 εκατομμύρια ευρώ επιβαρύνσεις έναντι του 2016, ενώ δεν δεσμεύεται για τη μείωση του claw back κατά 30%», σημείωσε στο Κοινοβούλιο, υπενθυμίζοντας πως τα νέα μέτρα θα επιφέρουν πλήγμα στην πρόσβαση των ασθενών σε καινοτόμα φάρμακα, αλλά και στη βιωσιμότητα του κλάδου.
Σύμφωνα με την επιστολή του ΣΦΕΕ, τα δύο άρθρα «αγκάθια» είναι το Άρθρο 87, «Διατάξεις για την φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ» και το Άρθρο 89 «Νέα κριτήρια αξιολόγησης φαρμάκων θετικού καταλόγου».
Άρθρο 89:
- Αναφορικά στο νέο τέλος εισόδου/υποχρεωτική έκπτωση 25% στις νέες δραστικές και μάλιστα αναδρομικά: Όσον αφορά στα νέα φάρμακα που θα επιτύχουν να εισαχθούν στην ελληνική αγορά παρά τα ανωτέρω «φίλτρα», η πρόθεση του Υπουργείου Υγείας είναι να πενταπλασιάσει κατ’ ελάχιστον το τέλος εισόδου για τις νέες δραστικές που προστατεύονται από δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, και να διαμορφωθεί το σχετικό ποσοστό σε 25%. Η υιοθέτηση ενός τέτοιου μέτρου θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην παρεμπόδιση ή ακόμα και στον αποκλεισμό των ασθενών από την πρόσβαση στα νέα και καινοτόμα φάρμακα, παραβιάζοντας τους θεμελιώδεις κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την δημόσια υγεία και την ελεύθερη κυκλοφορία των προϊόντων.
- Ακόμα χειρότερα, υπάρχει η πρόθεση το μέτρο αυτό να έχει αναδρομική ισχύ (από 1/1/2017) κατά παράβαση κάθε έννοιας προβλεψιμότητας που απαιτεί το δίκαιο, όχι μόνο ανατρέποντας πλήρως τα δεδομένα εισόδου τους στην αγορά, ανατρέποντας τον σχετικό οικονομικό προγραμματισμό των εταιρειών αλλά κυρίως αιφνιδιάζοντας τους ασθενείς, οι οποίοι αγωνιούν να λάβουν νέες θεραπείες.
- Παράλληλα, αντί να θεσπιστούν διαρθρωτικά μέτρα τα οποία θα οδηγήσουν στον εξορθολογισμό της δημόσιας δαπάνης και ως εκ τούτου στη μείωση του claw back τουλάχιστον 30% για το 2017, προτείνεται η εισαγωγή μιας ενοποιημένης κλίμακας των υφισταμένων ποσοστών εκπτώσεων (rebate), που φτάνουν στο 50%. Είναι προφανές ότι πλέον απειλείται η επιβίωση πολλών φαρμακευτικών επιχειρήσεων.
Άρθρο 89
- Εάν εφαρμοστούν οι προτεινόμενες προϋποθέσεις αποζημίωσης είτε σωρευτικά είτε σε συνδυασμό, τότε η είσοδος νέων φαρμάκων στην χώρα καθίσταται απαγορευτική, και δύναται να καθυστερήσουν νέα φάρμακα να φτάσουν στον Έλληνα ασθενή από 2 έως και 4 χρόνια.
- Ο ισχυρισμός πως μόνο τα νέα και καινοτόμα προϊόντα ευθύνονται για την επιβάρυνση της φαρμακευτικής δαπάνης, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Πολιτική Δημόσιας Υγείας για το διάστημα 2014-2020 (Καν. 282/2014) και τα ισχύοντα στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, που αναγνωρίζουν την προστιθέμενη αξία της καινοτομίας στην κοινωνία και έχουν – προ καιρού – προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις που την προάγουν. Η υιοθέτηση ενός τέτοιου μέτρου θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην παρεμπόδιση ή ακόμα και στον αποκλεισμό των ασθενών από την πρόσβαση στα νέα και καινοτόμα φάρμακα, παραβιάζοντας τους θεμελιώδεις κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (acquis communautaire) για την δημόσια υγεία και την ελεύθερη κυκλοφορία των προϊόντων Θα πρέπει να τονίσουμε ότι παρά τις υπέρογκες εκπτώσεις και αναγκαστικές επιστροφές που επιβαρύνουν διαρκώς τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης, ο κλάδος του φαρμάκου στηρίζει το Δημόσιο Σύστημα Υγείας με κάθε τρόπο και κυρίως αναλαμβάνοντας το κόστος των φαρμάκων για τους ανασφάλιστους συμπολίτες μας, το οποίο ξεπερνά τα 120 εκατ. ευρώ τον χρόνο, αλλά και επιστρέφοντας στην Πολιτεία περίπου 1 δισ. ευρώ για το 2016.