Σ. Σικοτάκη, Απόλλων: Η αγορά δεν μπορεί να αναπτυχθεί μόνο μέσα από τις δικές μας πρωτοβουλίες

«Η αγορά δεν μπορεί να αναπτυχθεί μόνο μέσα από τις δικές μας πρωτοβουλίες. Χρειάζονται κίνητρα και, επιτέλους, τώρα, κάτι αλλάζει»!

Στον Λάμπρο Ρόδη

Στις συστηματικές πρωτοβουλίες των θεσμικών οργάνων του κλάδου καθώς και στην ωριμότητα της κοινής γνώμης γύρω από το χτίσιμο μιας ασφαλιστικής κουλτούρας αποδίδει η έμπειρη γενική διευθύντρια της Απόλλων Ασφαλιστικής, κ. Σοφία Σικοτάκη, τη θεσμοθέτηση κινήτρων από την κυβέρνηση για την ιδιωτική ασφαλιστική αγορά, όπως τη μείωση του ΕΝΦΙΑ μέσω των συμβολαίων κατοικίας κ.ά. Η ίδια, προσωπικά, βλέπει πολλές νέες ευκαιρίες για το 2024 και ζητά από το σύνολο της αγοράς να σταματήσει την κριτική εσωστρέφειας και να δει τις ευκαιρίες που ανοίγονται μπροστά του.

iw? Αγαπητή κυρία Σικοτάκη, κουβαλάτε μια εμπειρία σχεδόν επτά δεκαετιών δραστηριότητας στον κλάδο, και με μεγάλες επιτυχίες για τον επιχειρηματικό κόσμο. Στην αυγή του 2024, ποιες είναι οι κυριότερες στοχεύσεις για φέτος;

απ. Παρακολουθώντας πολύ στενά την αγορά και ακολουθώντας τις τάσεις, που στην ουσία αντιπροσωπεύουν τις ανάγκες του «σήμερα», έτσι στοχεύουμε στην ανάπτυξη των εργασιών μας σε όλους τους κλάδους, είτε σε retail είτε σε corporate επίπεδο. Ειδικότερα, φέτος, το retail προσανατολίζεται περισσότερο στην ασφάλιση κατοικίας, λόγω του κινήτρου για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, καθώς ανοίγει μια μεγάλη ευκαιρία, που πιστεύω ότι πρέπει να την αξιοποιήσει όλη η αγορά της διαμεσολάβησης και των ασφαλιστικών εταιρειών. Δική μας ευθύνη είναι να μπορέσουμε αυτήν την ευκαιρία να την «κατεβάσουμε» στην κοινωνία και να εκπαιδεύσουμε τον κόσμο, ώστε να διευρυνθεί και σε αυτό το επίπεδο η ανάπτυξη της αγοράς. 

Όσον αφορά το επίπεδο των επιχειρήσεων και τις υποχρεωτικές καλύψεις που πρέπει να έχουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, θεωρώ ότι είναι ένα πολύ καλό βήμα ώστε η ασφαλιστική διαμεσολάβηση να μπορέσει να ξεκινήσει να απευθύνεται σε αυτές τις επιχειρήσεις πιο έντονα, πιο συστηματικά αλλά και με μεγαλύτερο θάρρος. Γιατί, παρ’ όλο που κάποιοι απαξίωσαν αυτό το μέτρο, είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας θεωρεί ότι είναι ασφαλισμένη, αλλά είτε δεν είναι επαρκώς είτε είναι ελλιπώς ασφαλισμένη. Πιστεύω ότι είναι δουλειά όλων μας να συμβάλουμε σε αυτήν την εκπαίδευση του κόσμου, ο οποίος πρέπει να γνωρίζει πόσο εκτεθειμένος είναι στους ασφαλιστικούς κινδύνους ή όχι. 

Η έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ και η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης για τις μεγάλες επιχειρήσεις είναι δύο πολύ σημαντικά μέτρα, που πρέπει να υποδεχτούμε με ευγνωμοσύνη. Ανοίγεται, επομένως, ο δρόμος ώστε να μιλάμε για περαιτέρω κίνητρα, για άλλες υποχρεωτικές ασφαλίσεις, όπως συμβαίνει εδώ και χρόνια σε πάρα πολλές χώρες της Ευρώπης.

Οι επιχειρήσεις, λοιπόν, παραμένουν μια σημαντική στόχευση για εμάς το 2024 και ακολουθεί ο κλάδος της ασφάλισης αυτοκινήτου, που μετασχηματίζεται και αποκτά χαρακτηριστικά μιας ανοικτής αγοράς πωλήσεων, με τη μορφή “fleet sales”. Αυτό το βλέπουμε ολοένα και πιο έντονα μέσα από τις ταξινομήσεις. Εμείς εστιάζουμε προς αυτήν την κατεύθυνση, με ό,τι σημαίνει αυτό για τη διαχείριση αυτών των στόλων αυτοκινήτων. 

Κι ένα τρίτο κομμάτι της εστίασής μας για το 2024 είναι τα ομαδικά ασφαλιστήρια ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και τα συνταξιοδοτικά ομαδικά, και η διεύρυνσή τους στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπου εμείς, ως διαμεσολαβούντες, έχουμε να κάνουμε πολλή δουλειά, δεδομένου ότι υπάρχει έντονο ιατροφαρμακευτικό, φαρμακευτικό και συνταξιοδοτικό έλλειμμα. 

Η Απόλλων, λοιπόν, παρόλο που θεωρείται μια θυγατρική ενός μεγάλου ομίλου, έχει μετασχηματιστεί σε μια εταιρεία όπου το 59% του κύκλου εργασιών μας αφορά στην ασφάλιση αυτοκινήτων και το άλλο 41% στις ασφαλίσεις των επιχειρηματικών κινδύνων και των ασφαλειών ζωής. Μια πολύ μεγάλη στροφή, που γίνεται με έναν κώδικα σεβασμού στο παρελθόν μας και στην ίδια την αγορά.

iw? Πλησιάζετε, δηλαδή, να φτάσετε σχεδόν ισοδύναμη αυτήν τη μετεξέλιξη των στόχων σας;

απ. Είμαστε υπερήφανοι για το παρελθόν και την πορεία της Απόλλων μέχρι σήμερα, αλλά ο στόχος μας είναι όντως να φτάσουμε στο 50-50 των εργασιών μας για το 2024. Θεωρώ ότι είναι ένας πολύ ρεαλιστικός στόχος και ένας ποιοτικός δείκτης. Γι’ αυτό δεν εστιάζουμε στο να θεωρούμαστε «ένας από τους μεγαλύτερους brokers», αλλά ο «ποιοτικότερος broker», και έχουμε συγκεκριμένη στρατηγική και εσωτερική λογοδοσία γι’ αυτό.

iw? Το γεγονός ότι, μετά τις πρόσφατες πλημμύρες στη Θεσσαλία, αποφασίστηκε ότι, σε πρώτο βαθμό, η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης θα ισχύσει για μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 2 εκατ. ευρώ, από τις αρχές του 2024, είναι ένα μέτρο που θα ήθελα να το σχολιάσουμε. Κάλλιο αργά παρά ποτέ; Ποια είναι η άποψή σας;

απ. Πρέπει να σταματήσει αυτός ο κλάδος στον οποίο δραστηριοποιούμαστε να γκρινιάζει. Η γκρίνια δεν φέρνει ανάπτυξη! Επιτέλους, λοιπόν, ο κλάδος αυτός, μέσω από τα θεσμικά του όργανα, έκανε ένα σημαντικό βήμα. Κατάφερε να «πείσει» αυτήν την κυβέρνηση, όπως θα έπρεπε να είχε κάνει και με όλες τις εκάστοτε κυβερνήσεις, να αναδείξει δηλαδή τον ρόλο της ασφάλισης στα μάτια της κοινωνίας μας. Η έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ, που είπαμε προηγουμένως και η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης για τις επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 2 εκατ. είναι δύο πολύ σημαντικά μέτρα, που πρέπει να υποδεχτούμε με ευγνωμοσύνη. 

Ανοίγεται, επομένως, ο δρόμος ώστε να μιλάμε για περαιτέρω κίνητρα, για άλλες υποχρεωτικές ασφαλίσεις, όπως συμβαίνει, εδώ και χρόνια, σε πάρα πολλές χώρες της Ευρώπης. Να επεκταθούμε, δηλαδή, προς τα επαγγέλματα που οφείλουν να έχουν υποχρέωση αστικής ευθύνης. Είμαστε στην αρχή, πιστεύω, ενός ωραίου ταξιδιού! Η αγορά δεν μπορεί να αναπτυχθεί μόνο μέσα από τις δικές μας πρωτοβουλίες. Χρειάζονται κίνητρα και, επιτέλους, τώρα, κάτι αλλάζει! Ας αξιοποιήσουμε αυτήν την αλλαγή και ας δούμε τις ευκαιρίες που ανοίγονται για την αγορά της ιδιωτικής ασφάλισης.

iw? Η υπηρεσία “Grow & Protect”, που έχετε καθιερώσει, θα εξελιχθεί περαιτέρω; Τι σημαίνει “grow” και τι “protect” για εσάς;

απ. Αυτή η υπηρεσία μας πηγάζει μέσα από τον ίδιο τον χαρακτήρα μας ως διαμεσολαβούντες, καθώς, ως σύμβουλοι, εκπαιδεύουμε τους πελάτες μας να αναγνωρίζουν τις ανάγκες τους. Και αυτή μας η συμβουλή είναι μια διαρκής σχέση και ανάλογη με το πώς αλλάζει το περιβάλλον της επιχείρησης ή πώς μεταβάλλονται οι εξωτερικοί παράγοντες. Μια ιδέα που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, που αφορά καθαρά επιχειρήσεις και που συνεχίζουμε να παρέχουμε με τη μορφή ασφαλιστικής κάλυψης που μπαίνει και στα αρχεία κάθε επιχείρησης. 

Ζούμε σε ένα περιβάλλον που συνέχεια μετασχηματίζεται, μεταβάλλεται. Υπάρχουν, με άλλα λόγια, νέοι, αναδυόμενοι κίνδυνοι που ακόμα δεν τους έχουμε συλλάβει, δεν τους έχουμε καταγράψει, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη μας τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας. Πάντως, στους «κλασικούς κινδύνους» είμαστε παρόντες.

Το “grow” για εμάς είναι το πολυτιμότερο στοιχείο μιας επιχειρηματικής μονάδας, το ανθρώπινο δυναμικό της, και το “protect” αφορά την πρόβλεψη των επιχειρηματικών κινδύνων και την ελαχιστοποίησή τους σε περίπτωση έλευσής τους. Όλη αυτή η μελέτη, όταν ολοκληρωθεί, επικαιροποιείται τουλάχιστον δύο φορές μέσα στο ίδιο έτος. Συγκαταλέγεται δε στα ESG κάθε επιχείρησης και βλέπουμε πως η αγορά το έχει ανάγκη, καθώς ξεφεύγει από την κλασική σχέση με τον πελάτη. Οι επιχειρήσεις εξελίσσονται και μαζί τους εξελίσσονται και οι ανάγκες τους. Είμαστε, δηλαδή, κοντά στην επιχείρηση και στην εξέλιξή της, πάμε παράλληλα.

iw? Με εχέγγυα την πολυετή εμπειρία και την εξειδίκευσή σας στον χώρο των εμπορικών και βιομηχανικών κινδύνων στην Απόλλων, πιστεύετε ότι έχετε λύσεις έναντι όλων των κινδύνων που μπορεί κάποια επιχείρηση να αντιμετωπίσει;

απ. Θα μπορούσα να σας απαντήσω «ναι, μπορούμε να τα καλύψουμε όλα», αλλά δεν θα δώσω αυτήν την απάντηση. Αντίθετα, θα σας πω ότι ζούμε σε ένα περιβάλλον που συνέχεια μετασχηματίζεται, μεταβάλλεται. Υπάρχουν, με άλλα λόγια, νέοι, αναδυόμενοι κίνδυνοι που ακόμα δεν τους έχουμε συλλάβει, δεν τους έχουμε καταγράψει, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη μας τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας. Πάντως, στους «κλασικούς κινδύνους» είμαστε παρόντες, εντός και εκτός Ελλάδας. Επιτρέψτε μου όμως να ξαναπώ ότι έχουμε κινδύνους σε αναγνωριστικό επίπεδο, οι οποίοι προκύπτουν από νέες, αναδυόμενες ανάγκες.

iw? Ωστόσο, κάθε πελάτης είναι ξεχωριστός για εσάς;

απ. Είναι μια έκφραση που εμείς τη λέμε πολύ συχνά στην Απόλλων, αλλά δεν είναι «σχήμα λόγου», καθώς αυτή η σχέση με τον πελάτη επιβεβαιώνει και του λόγου το αληθές. Θεωρώ ότι η αγορά μας, εν γένει, κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση, της προσωπικής, ατομικής διαχείρισης του πελάτη, τον οποίο εμείς έτσι τον βλέπουμε, και έτσι χτίζουμε μαζί του μια σχέση εμπιστοσύνης. Η έννοια του ξεχωριστού πελάτη για εμάς ταυτίζεται με το ταξίδι του “customer experience”, έχουμε μεγάλο ανταγωνισμό, αλλά είμαστε εξίσου ανταγωνιστικοί και δεν σταματάμε. Είναι μια διαρκής πρόκληση!

iw? Είναι ωραίο, τελικά, να νιώθει κανείς ασφάλεια; Τι λέει η εμπειρία σας;

απ. Διαβάζω ένα βιβλίο, αυτόν τον καιρό, με τίτλο “Atomic Habits” του Τζέιμς Κλίαρ, ο οποίος αναφέρει ότι στη βασική ομάδα αναγκών του ανθρώπου είναι η ασφάλεια, η αναγνώριση και μετά η επιβίωση. Για εμένα δε η ασφάλεια είναι και δείγμα καλής ποιότητας ζωής για τον άνθρωπο. Υπάρχει σοβαρότατη, λοιπόν, ανθρώπινη ανάγκη να αισθανόμαστε ασφαλείς, οι συνθήκες δε της ζωής συμβάλλουν στην έλλειψη ασφάλειας. 

Επομένως, εμείς οι ίδιοι πρέπει να δημιουργούμε τις δικές μας δεξαμενές, πηγές που να δημιουργούν ασφάλεια. Για εμένα, λοιπόν, ο ασφαλιστικός κλάδος είναι ο χώρος που, μέσα από τους ανθρώπους του και τα προϊόντα του, μπορεί να δημιουργήσει και να ενισχύσει την πραγματική ασφάλεια σε κάθε Έλληνα πολίτη και να του εξασφαλίσει μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Είμαι υπερήφανη που υπηρετώ αυτόν τον κλάδο, που έχει να κάνει με τον άνθρωπο και την αξιοπρέπειά του.

Από το INSURANCE WORLD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*