Νέα δεδομένα για τα EVs

Το πλέον φλέγον ζήτημα σήμερα όσον αφορά το Αυτοκίνητο και την ευρύτερη αγορά είναι η υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης. Οι προθέσεις των κυβερνώντων σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο είναι ξεκάθαρες ως προς την πράσινη μετάβαση και τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων. Η παγκόσμια αγορά ηλεκτροκίνησης αναμένεται να διαμορφωθεί από 171 δισ. δολ. το 2020 σε 725 δισ. δολ. το 2026. Μέχρι το 2030 αναμένεται να κυκλοφορεί στους δρόμους παγκοσμίως ένας στόλος 115 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων. 

Παράλληλα στην Ευρώπη, άρα και στην Ελλάδα, το έτος 2050 αποτελεί ορόσημο για την αλλαγή πλεύσης στη βιομηχανία αυτοκινήτου, μιας και έως τότε προβλέπεται να κυκλοφορούν στους δρόμους αυτοκίνητα αποκλειστικά με οικολογικό πρόσημο και μηδενικούς ρύπους.

Για τη βιομηχανία της ασφάλισης η μετάβαση αυτή συνεπάγεται διαρθρωτικές αλλαγές, ειδικά στη δημιουργία νέων υπηρεσιών και προϊόντων, καθώς και στη διαμόρφωση των εκάστοτε τιμολογιακών πολιτικών. 

Οι νέες τεχνολογίες στο αυτοκίνητο συνδυάζουν ακριβά εξαρτήματα με υψηλό κόστος επισκευής. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε γενικές γραμμές τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν σημαντικές διαφορές στη σχεδίασή τους συγκριτικά με τα συμβατικά. Ένα ζήτημα όμως που τα διαφοροποιεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό είναι η χρήση ηλεκτρικού κινητήρα αντί θερμικού μοτέρ, καθώς και η μπαταρία. 

Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούν οι κατασκευαστές διαφέρουν από κατασκευαστή σε κατασκευαστή, όπως άλλωστε και τα παρελκόμενά τους, γεγονός που καθιστά έργο δύσκολο την τυποποίησή τους. Η διαφοροποίηση αυτή κάνει πιο δύσκολη και εξαιρετικά κοστοβόρα την εργασία επισκευής τους. Δεδομένου δε του ότι η μπαταρία αποτελεί ίσως το πιο ακριβό εξάρτημα ενός EV και συνυπολογίζοντας όλα τα προαναφερθέντα, καθίσταται σαφές ότι η τιμή επισκευής ή αντικατάστασής της εκτοξεύεται. 

Βάσει των παραπάνω, πλέον, τείνει να καταστεί σύνηθες φαινόμενο ηλεκτρικά οχήματα που έχουν εμπλακεί σε ατύχημα να κρίνονται ως ολικώς μη λειτουργικά και, ουσιαστικά, να αχρηστεύονται. 

Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του Andy Keane, commercial motor product manager της ΑΧΑ για το Ηνωμένο Βασίλειο στο Reuters, ο οποίος είπε ότι το υψηλό κόστος «μπορεί μερικές φορές να καθιστά την αντικατάσταση μιας μπαταρίας ανέφικτη». 

Επί της ουσίας, μια ολική διαγραφή ενός ηλεκτρικού οχήματος θα μπορούσε να σημάνει σημαντικά υψηλότερες αποζημιώσεις στον ασφαλισμένο οδηγό και, ως εκ τούτου, μακροπρόθεσμα αυξημένα ασφάλιστρα για όλους τους τύπους αυτοκινήτων. 

Με δεδομένους τους νέους κινδύνους και τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται, οι ασφαλιστές οφείλουν να σχεδιάζουν διαρκώς προγράμματα που να ανταποκρίνονται στις εκάστοτε ανάγκες, περιλαμβανομένων και των σχεδίων συντήρησης οχημάτων για την παράταση της διάρκειας ζωής τους, επιλογές για υπηρεσίες παραγγελίας και παράδοσης. Παράλληλα, κατά τον σχεδιασμό των προϊόντων, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη μια σειρά από κινδύνους που ανακύπτουν, μεταξύ άλλων τον κίνδυνο πυρκαγιάς από μπαταρίες υψηλής τάσης, και να αναπροσαρμόζουν τις πολιτικές ανάληψής τους.

Οι νέες τεχνολογίες «υπερόπλο» στα χέρια των ασφαλιστών

Όπως προαναφέρθηκε, οι ασφαλιστικές, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, εισήγαγαν νέες παροχές για τους οδηγούς, όπως προνόμια για όσους επέδειξαν καλή οδηγική συμπεριφορά, δίκαια ασφάλιστρα κ.ο.κ. Το όφελος από τη χρήση των νέων αυτών εργαλείων μπορεί υπό προϋποθέσεις να είναι αμοιβαίο τόσο για τις εταιρείες ασφάλισης όσο και για τους πελάτες τους, σε μια εποχή που η τηλεματική και οι νέες τεχνολογίες δείχνουν τον δρόμο για το μέλλον της αυτοκίνησης. 

Η χρήση τεχνολογιών αιχμής μπορεί να συνδράμει ενεργά στη μείωση ατυχημάτων στους δρόμους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για οδηγούς και ασφαλιστικές, ενώ οι εταιρείες δύνανται να έχουν μια σαφέστερη εικόνα για την οδηγική συμπεριφορά των πελατών τους, προσαρμόζοντας ανάλογα την τιμολογιακή τους πολιτική. Ως εκ τούτου, μια καλή χρήση του αυτοκινήτου μπορεί να σημάνει αυτόματα λιγότερο κόστος ασφάλισης –ή και το αντίθετο. 

Και μπορεί στο παρελθόν η ασφάλιση βάσει χρήσης να φάνταζε ένα έργο δύσκολο, παρ’ όλα αυτά, σήμερα, χάρη στην τεχνολογία, η τηλεματική και η παρακολούθηση καθίστανται πιο εύκολες από ποτέ, χάρη στη χρήση αισθητήρων προηγμένης τεχνολογίας, των plug-and-drive συσκευών και φυσικά των πιο εξελιγμένων smartphones. 

Πλέον, οι ασφαλιστές έχουν στα χέρια τους μια πληθώρα δεδομένων προς αξιοποίηση, που τους βοηθούν να βελτιώσουν τα προϊόντα τους, να αναπροσαρμόσουν τα ασφάλιστρα, δημιουργώντας custom-made λύσεις για τους πελάτες τους. 

Παράλληλα, η τεχνητή νοημοσύνη, το IoT, τα συστήματα υποβοήθησης (ADAS) και άλλες καινοτομίες που είναι ενσωματωμένες στην πλειονότητα των νέων αυτοκινήτων αποτελούν ένα νέο «όπλο» για τους οδηγούς, καθώς τους βοηθούν στην πρόληψη ατυχημάτων, γεγονός που θα οδηγήσει σε μειωμένο Δείκτη Ζημιών για τις ασφαλιστικές και πιο χαμηλά ασφάλιστρα για τους ίδιους. 

Μακροπρόθεσμα, οι εξελίξεις αυτές ενδεχομένως να επηρεάσουν γενικότερα το “business plan” της ασφάλισης αυτοκινήτου, καθώς οι κίνδυνοι θα «περάσουν» από τους οδηγούς προς τις εταιρείες διαχείρισης αυτόνομων οχημάτων.

Οι καλύψεις

Οι καλύψεις που παρέχονται σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι οι ίδιες με ένα συμβατικό. Η αστική ευθύνη ασφαλίζεται υποχρεωτικά από τον Νόμο και πρόκειται για την ελάχιστη κάλυψη που μπορεί να έχει ο οδηγός. 

Παράλληλα, παρέχεται μια ευρεία γκάμα προαιρετικών καλύψεων, όπως κλοπή, ασφάλιση πυρός, θραύση κρυστάλλων, ίδιες ζημιές κ.ά. Ιδιαίτερα σημαντική (και) για τα ηλεκτρικά οχήματα είναι η οδική βοήθεια, καθώς το δίκτυο φορτιστών στην Ελλάδα παραμένει σε πρώιμο στάδιο και ως εκ τούτου ελλοχεύει ο κίνδυνος να μείνετε από μπαταρία χωρίς να έχετε εύκολη πρόσβαση για να τη φορτίσετε.

Aπό το περιοδικό Insurance World

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*