Γ. Ξουράφης: «Η εξειδικευμένη νομική προστασία είναι απαραίτητη σε όλους»

Η νομική προστασία ως αμιγώς ασφαλιστικός κλάδος, έχει μέλλον στην Ελλάδα, καθώς, λόγω της απόλυτα εξειδικευμένης παροχής που προσφέρει, χρειάζεται τον χρόνο της για να αναπτυχθεί, όπως σε άλλες χώρες.

Ζώντας στην εποχή της εξειδίκευσης είναι ιδιαίτερα σημαντικό να παρέχονται υπηρεσίες νομικής προστασίας από μία εξειδικευμένη εταιρεία. Ένας εξειδικευμένος συνεργάτης προσφέρει καλύτερα την υπηρεσία του από έναν που είναι δραστηριοποιούμενος σε περισσότερους κλάδους.

Αυτό αναφέρει ο κ. Γρηγόρης Ξουράφης, ένα πρόσωπο της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, το οποίο έχει ταυτιστεί με την μεγαλύτερη, βάσει του μεριδίου της, εταιρεία νομικής προστασίας, την DAS, στην οποία κατέχει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου.
Γρηγόρης Ξουράφης, Διευθύνων Σύμβουλος της DASΧρόνια στο τιμόνι της εταιρείας που δραστηριοποιείται επί ελληνικού εδάφους, μας μιλά για τον θεσμό, εξηγεί ότι είναι πολύ σημαντικό για τον καθένα να έχει πρόγραμμα νομικής προστασίας, καθώς είναι φθηνό και προσφέρει πολλά όταν χρειαστεί κάποιος δικηγόρο, ενώ εμμένει στη σημασία της νομικής προστασίας που παρέχεται από εταιρείες, οι οποίες ασχολούνται μόνο με αυτό. Εδώ, όπως αναφέρει, βρίσκεται και η διαφορά με τις άλλες περιπτώσεις πολυκλαδικών εταιρειών, οι οποίες προσφέρουν σειρά υπηρεσιών.

iw? Πείτε μας για τις καταβολές της εταιρεία σας.

Γ.Ξ.: Η  DAS λειτουργεί στη Γερμανία που είναι και η έδρα μας από το 1928.  Στην Ελλάδα είμαστε από το τέλος του 1970, οπότε και τώρα κλείνουμε 40 χρόνια ζωής. Έχω την τιμή να την εκπροσωπώ από την πρώτη μέρα της, σε συνεργασία με τη βοήθεια του τότε διευθύνοντος Συμβούλου κυρίου Μάνου Ματθία, ο οποίος αποχώρησε το 2000, οπότε και ανέλαβα εγώ τα ηνία.  

iw? Τί ακριβώς είναι η νομική προστασία;

Η νομική προστασία είναι ένας αμιγώς ασφαλιστικός θεσμός και ως ασφάλιση λειτουργεί αποζημιωτικά. Και αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία νομικής προστασίας αναλαμβάνει να πληρώσει το κόστος ενός δικαστικού αγώνα, που περιλαμβάνει αμοιβές δικηγόρων, δικαστικών επιμελητών, και άλλα πολλά. Είναι πολύ σημαντικό αν σκεφτεί κανείς ότι ο πελάτης είναι εξασφαλισμένος σε κάθε τέτοια περίπτωση, πληρώνοντας ένα πάρα πολύ χαμηλό ασφάλιστρο. Σήμερα μάλιστα, τα πράγματα έχουν εξελιχθεί τόσο ώστε τα ασφάλιστρα συμβολαίου νομικής προστασίας να είναι χαμηλότερα κατά 50% από το παρελθόν.

iw? Τι περιέχεται σε ένα συμβόλαιο νομικής προστασίας;

Γρηγόρης Ξουράφης, Διευθύνων Σύμβουλος DASΓ.Ξ.: Υπάρχουν συγκεκριμένοι ασφαλιστικοί όροι, όπως σε κάθε ασφαλιστικό πρόγραμμα. Συνεπώς, ο πελάτης γνωρίζει τι ακριβώς έχει αγοράσει και κάτω από ποιες προϋποθέσεις. Ως προς την ουσία, αυτό που έχει εξασφαλίσει με το συμβόλαιο είναι ότι όποτε χρειαστεί δικηγόρο αντί να τον πληρώνει αυτός, θα τον πληρώνει η εταιρεία νομικής προστασίας.  

iw? Η εμπειρία σας έχει δείξει ότι ένα συμβόλαιο νομικής προστασίας είναι ανταποδοτικό στον αγοραστή του;

Γ.Ξ.: Είναι 100% ανταποδοτικό. Το ασφάλιστρο μας για το αυτοκίνητο είναι περίπου 74 ευρώ ετησίως. Και είναι χαμηλό το ποσό για αυτά που παρέχει. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι αν χρειαστεί δικηγόρο για ζημιά περίπου 1000 ευρώ το 20%, δηλαδή, περίπου 200 ευρώ θα του τα ζητήσει ο δικηγόρος. 
Πάντως να σας τονίσω ότι οι πελάτες μας έχει αποδειχθεί ότι μας χρειάζονται. Αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι το ποσοστό αναγγελιών ζημιάς σε μια εξειδικευμένη εταιρεία νομικής προστασίας, όπως είμαστε εμείς, είναι πολύ πιο αυξημένο από μιας πολυκλαδικής ασφαλιστικής εταιρείας που το συμβόλαιο νομικής προστασίας προσφέρεται στην αγορά πακέτο με την αστική ευθύνη και με την οδική βοήθεια. Μάλιστα, ο πελάτης σχεδόν δεν γνωρίζει ότι έχει αγοράσει και τη νομική προστασία.

iw? Τι άλλα προϊόντα νομικής προστασίας, εκτός αυτοκινήτου, προσφέρετε στην αγορά;

Γ.Ξ.: Έχουμε πρόγραμμα οικογενειακής νομικής προστασίας, προστασίας επιχειρήσεων που καλύπτει εργατοϋπαλληλικές διαφορές, προβλήματα μισθώσεων, αδικοπραξίες εντός επιχειρήσεων, αποκρούσεις ποινικών κατηγοριών ή και γενικότερα παραβάσεις, που μπορεί να υποπίπτουν οι επιχειρήσεις, όπως η παραβίαση ωραρίου κλπ. Ταυτόχρονα, αυτό το πρόγραμμα μπορούμε να το διευρύνουμε με τη σύνθετη νομική προστασία, που καλύπτει τα προβλήματα των επιχειρήσεων από ενοχικές συμβάσεις. Ακόμα καλύπτουμε θέματα ακάλυπτων επιταγών, διαμαρτυρημένων συναλλαγματικών, διακοπή συνεργασιών και άλλα. Επίσης, στα προϊόντα μας έχουμε νομική προστασία και για διαχειρίσεις πολυκατοικιών, γιατρούς, εκμίσθωση ακινήτων και άλλα ακόμα συμβόλαια.

iw? Το πρόγραμμα αυτό των επιχειρήσεων έχει αναπτυχθεί στην ελληνική αγορά;     
 
Γ.Ξ.: Νομίζω ότι στις επιχειρήσεις έχει γίνει γνωστό, έχει επικοινωνηθεί και μας γνωρίζουν. Είναι ένα πολύ επιτυχημένο πρόγραμμα, το οποίο όμως αυτή τη στιγμή μέσα στην κρίση έχει ένα πολύ αυξημένο δείκτη ζημιών, λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις. Όπως καταλαβαίνετε, το πρόβλημα των ακάλυπτων επιταγών και, γενικότερα, των χρεών είναι οξύ, οπότε και οι ενδιαφερόμενοι επικαλούνται την νομική προστασία.

iw? Έχετε κληθεί να τα αντιμετωπίσετε;

Γ.Ξ.: Το αντιμετωπίζουμε σε καθημερινή βάση. Έχουμε ένα πλήρες δίκτυο συνεργαζόμενων δικηγόρων. Να τονίσω ότι ο πελάτης μας έχει το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής δικηγόρου, όχι διότι το προσφέρουμε εμείς ως επιλογή αλλά και διότι το επιβάλλει ο νόμος. Επίσης, ο πελάτης έχει και το δικαίωμα προσφυγής και στη διαιτησία, σε περιπτώσεις που έχει διαφορετική άποψη από εμάς.

iw? Τί σημαίνει να είστε εξειδικευμένη εταιρεία στη νομική προστασία;

Γ.Ξ.: Νομίζω ότι ζώντας στην εποχή της εξειδίκευσης, η απάντηση είναι αυτονόητη. Ένας εξειδικευμένος συνεργάτης προσφέρει καλύτερα την υπηρεσία του από έναν που είναι δραστηριοποιούμενος σε περισσότερα πράγματα. Δηλαδή, μία μεγάλη ασφαλιστική εταιρεία, όταν ασκεί πολλούς κλάδους, που η νομική προστασία μπορεί να είναι το 1% του συνολικού τζίρου της, εκτιμώ ότι θα προσφέρει αντίστοιχα και το 1% του service προς τον ασφαλισμένο της. Αντίθετα, εμείς που ασκούμε αποκλειστικά τον κλάδο νομικής προστασίας είναι ξεκάθαρο ότι περιμένουμε να ζήσουμε από αυτόν τον πελάτη και να επανεισπράξουμε το ασφάλιστρο.

iw? Θεωρείτε ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι ανταγωνιστές σας και προσφέρουν ένα ίδιο προϊόν με εσάς;

Γ.Ξ.: Εμείς, όντας και στην Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, τους θεωρούμε συναδέλφους και κανένα ανταγωνιστή μας, με την κακή έννοια.

iw? Στην ποιότητα των υπηρεσιών τους θεωρείτε ανταγωνιστές;

Γ.Ξ.: Θέλω να πιστεύω ότι αυτό μας εξυπηρετεί. Εμείς, αν έχουμε να πλασάρουμε κάτι αυτή τη στιγμή για να δελεάσουμε τον πελάτη και να έρθει σε εμάς, είναι ότι εμείς θα ασχοληθούμε αποκλειστικά και μόνο με αυτόν τη συγκεκριμένη στιγμή της ζημιάς του και με τίποτε άλλο. Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Φανταστείτε μια εταιρεία που έχει χιλιάδες ασφαλισμένα αυτοκίνητα οπότε και η πιθανότητα να συγκρουστούν μεταξύ τους δύο από αυτά είναι αυξημένη. Και αυτό συμβαίνει. Υπήρχαν πελάτες που είχαν ακυρώσει συμβόλαια σε εμάς και όταν προκλήθηκε ζημιά ζήτησαν από την εταιρεία τους να στραφεί κατά δικού της κλάδου και συγκεκριμένα της αστικής ευθύνης, για να διεκδικήσουν τα χρήματα. Φυσικά πήραν ως απάντηση το:  πώς είναι δυνατόν να μας ζητάτε να στραφούμε εναντίον του εαυτού μας; Ο πελάτης δε συμφωνούσε, ήθελε να πάει δικαστικώς και έτσι ξαναγύρισε πίσω σε εμάς. Συμβαίνει συχνά να γυρίζουν πολλοί πίσω σε εμάς, εκτιμώντας την πολύτιμη βοήθεια που τους προσφέρουμε. Συνεπώς, είναι ξεκάθαρο ότι για να μην υπάρχουν τέτοιες συγκρούσεις συμφερόντων πρέπει να επιλέγονται εξειδικευμένες εταιρείες.

iw? Έχετε δυσαρεστημένους πελάτες;

Γ.Ξ.: Δυσαρεστημένους έχουν όλοι.  Δεν υπάρχει εταιρεία που να μην εμφανίζεται δυσαρεστημένος πελάτης. Το αν πραγματικά είναι δυσαρεστημένος ή όχι, αυτό είναι μία άλλη υπόθεση. Ξέρουμε όλοι ότι όταν κάποιος έχει ένα πρόβλημα και πάει στα δικαστήρια διάκειται ευνοϊκά έναντι της εταιρείας και του δικηγόρου. Σε αντίθετη περίπτωση διαμαρτύρεται ότι κάποιος δεν έκανε καλά τη δουλειά του. Πάντως το ποσοστό των υποθέσεων που χειρίζεται η εταιρεία μας ξεπερνά το 95% και αυτό οφείλεται σε ένα βασικό λόγο: ότι  βασικός όρος της συνεργασίας μας είναι ότι αναλαμβάνουμε την υπόθεση, όταν υπάρχει πιθανότητα και αιτιολογία επιτυχίας. Χωρίς να απεμπολούμε τις υποχρεώσεις μας, όταν διαπιστώνουμε ότι ο πελάτης μας έχει άδικο, δεν μπορούμε να του λύσουμε το πρόβλημα. Δεν μπορούμε να χρηματοδοτούμε δικαστικούς αγώνες για ένα αποτέλεσμα που, εκ των προτέρων, γνωρίζουμε. Άλλωστε, ο νόμος και οι όροι μας προβλέπουν τη ρήτρα διαιτησίας όπου μπορεί ο πελάτης μας εάν διαφωνεί με τη θέση μας να προσφύγει σε διαιτησία, να καθοριστεί το ποιός θα αναλάβει τα έξοδα και να προχωρήσει η υπόθεση δικαστικώς.

iw? Το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών σας είναι στο αυτοκίνητο;

Γ.Ξ.: Ένα μεγάλο μέρος είναι στο αυτοκίνητο, το 40% στις επιχειρήσεις και το υπόλοιπο σε άλλους κλάδους.

iw? Ποια θέση κατέχετε στην αγορά ως DAS;          

Γ.Ξ.: Από τη μέρα που ξεκινήσαμε έως σήμερα έχουμε την πρώτη θέση, που σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία ανέρχεται σε ποσοστό 16,14%.

iw? Ο κλάδος νομικής προστασίας έχει αναπτυχθεί στην Ελλάδα;

Γ.Ξ.: Ναι, αλλά υπάρχουν ακόμα τεράστια περιθώρια ανάπτυξης. Ωστόσο, ένας τόσο δύσκολος κλάδος ως προς την κατανόησή του, χρειάζεται χρόνο για να μπορέσει να επικοινωνηθεί στο καταναλωτικό κοινό. Γνώμη μου είναι ότι πριν από τον καταναλωτή πρέπει να ενημερωθεί το δίκτυο των διαμεσολαβούντων. Εκεί επικεντρώνεται η δική μας δουλειά. Διότι, αν ο διαμεσολαβών αγαπήσει και γνωρίσει το θεσμό της νομικής προστασίας, εκτός του ότι του προφέρουμε ένα όπλο στα χέρια του για να διευρύνει το πελατειακό του δυναμικό, ταυτόχρονα, έχει και ένα προϊόν που είναι κράχτης για την δουλειά του, καθώς, εάν το πουλήσει σε έναν ασφαλισμένο θα μπορέσει στη συνέχεια να μπει και στους άλλους τομείς που ένας διαμεσολαβών μπορεί να αναπτυχθεί.  
 
iw? Σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, έχει κάνει βήματα η νομική προστασία;

Γ.Ξ.: Τα χρόνια παρουσία της στην Ελλάδα είναι πολύ λίγα, σε σχέση με τις άλλες χώρες. Υπάρχει πολύς δρόμος ακόμα. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι με ασφάλιστρα του επιπέδου των 74 ευρώ στο αυτοκίνητο ή των 80 ευρώ στην οικογενειακή  προστασία ή παραπλήσια νούμερα στα άλλα προγράμματα, δεν υπάρχει δυνατότητα για υπεραναπτύξεις σε σύντομο διάστημα. Πάμε με αργά βήματα και δεν μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε με διαφημίσεις αυτά τα προγράμματα, ώστε να πλησιάσουν τον καταναλωτή.  Ελπίζουμε τα επόμενα χρόνια να προχωρήσουμε την προβολή μας στα Μέσα Ενημέρωσης, για να γίνουμε περισσότερο γνωστοί στους καταναλωτές.

iw? Για ποιο λόγο να κάνει κάποιος πρόγραμμα στην DAS και να μην ανατρέξει σε ένα δικηγόρο, όταν το χρειαστεί;

Γ.Ξ.: Δεν γνωρίζεις ποτέ αν ο δικηγόρος που θα επιλέξεις και συνήθως είναι κάποιος γνωστός, είναι και ειδικευμένος ως προς την κατηγορία της υπόθεσης. Εμείς, έχουμε τη δυνατότητα, σε κάθε υπόθεση, να υποδείξουμε τον ειδικευμένο δικηγόρο στον πελάτη μας.

iw? Με πόσους δικηγόρους συνεργάζεστε;

Γ.Ξ.: Έχουμε ένα πανελλαδικό δίκτυο με περίπου 250 δικηγόρους. Είναι άνθρωποι τους οποίους διευρύνουμε συνεχώς και τους γνωρίζουμε πολλά χρόνια. Νομίζουμε ότι έχουμε κάνει τις σωστές επιλογές.

iw? Ποιος πουλάει τα προϊόντα σας;

Γ.Ξ.: Οι διαμεσολαβούντες. Δουλεύουμε μόνο μέσω αυτών και δεν πουλάμε σχεδόν ούτε ένα συμβόλαιο μόνοι μας. Θέλουμε ο πελάτης μας να έχει το συνεργάτη του. Ιδιαίτερα στο κομμάτι των επιχειρήσεων. Είναι απαραίτητη η συμπαράσταση του συνεργάτη, διότι το εύρος των ζημιών είναι τόσο μεγάλο. Ωστόσο, εμείς διαθέτουμε μία σωστή και μεγάλη οργάνωση, με ένα τέλειο μηχανογραφικό σύστημα που παρακολουθεί την πορεία όλων των υποθέσεων των πελατών μας και κάθε μήνα ο δικηγόρος που τις έχει αναλάβει μας ενημερώνει. Έχουμε πληρέστατη ενημέρωση για το κάθε βήμα της υπόθεσης του πελάτη μας και έτσι αυτός μπορεί και τηλεφωνεί σε εμάς για να ενημερωθεί για την υπόθεση του αντί να πάρει το δικηγόρο του.      

iw? Πόσες δικαστικές υποθέσεις αναλαμβάνετε το χρόνο; 

Γ.Ξ.: Διακινούμε περί τις 22.000 υποθέσεις ετησίως. 

iw? Το μέλλον της DAS πως το βλέπετε;

Γ.Ξ.: Είναι ραγδαίο, κινείται με γρήγορα βήματα. Εγώ 31 Αυγούστου του 2011 συνταξιοδοτούμαι, αποχωρώ και λήγει η σύμβαση μου με την DAS. Πιστεύω στο νέο αίμα της εταιρείας και, κυρίως, στην κυρία Σταυρογιάννη που σήμερα είναι Διευθύντρια στην Εσωτερική Διοίκηση & στις Πωλήσεις της εταιρείας, στην οποία θα περάσει η διοίκηση της DAS. Οι Γερμανοί είναι απολύτως σύμφωνοι για αυτή τη μετάβαση και νομίζω ότι με τις ικανότητες της θα είναι θετική η εξέλιξη της εταιρείας.

iw? Πιστεύετε ότι είναι πρόσφορο το έδαφος για να ανοίξει μία εταιρεία νομικής προστασίας στην ελληνική αγορά;

Γ.Ξ.:
Η αγορά έχει χώρο. Αν μπορέσει μια εταιρεία να προσφέρει καλή ποιότητα υπηρεσιών και σωστή υποδομή, δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο για να αναπτυχθεί. Στη Γερμανία, αυτή τη στιγμή λειτουργούν περίπου 25 εταιρείες εξειδικευμένες στη νομική προστασία.

iw?  Έχετε, ως κλάδος, κάποιο όργανο που σας εκπροσωπεί;

Γ.Ξ.: Υπάρχει ένας Σύνδεσμος στον οποίο ανήκουν όλες οι εξειδικευμένες εταιρείες νομικής προστασίας. Κάθε χρόνο έχουμε κάποιο συνέδριο ή σεμινάριο, το οποίο παρακολουθούμε για να έχουμε σφαιρική γνώση της εξέλιξης του κλάδου μας. Ο σύνδεσμος αυτός μας εκπροσωπεί στην Ε.Ε., όπου υπάρχει ειδικός τομέας που ασχολείται  με τον κλάδο νομικής προστασίας. Διότι, δεν κρύβω ότι εδώ και χρόνια υφίσταται μία διαμάχη μεταξύ δικηγόρων και εταιρειών νομικής προστασίας.

iw? Με τις ασφαλιστικές εταιρείες συνεργάζεστε; Παρέχετε υπηρεσίες σε κάποιες;

Γ.Ξ.: Ναι, και κατά το παρελθόν είχαμε αναπτύξει συνεργασίες. Σήμερα είμαστε ευτυχείς που μας εμπιστεύθηκε η AXA, με την οποία έχουμε συνεργασία που ξεκίνησε πριν από μερικούς μήνες και την οποία ελπίζουμε να τη δυναμώσουμε.  Εμείς προσφέρουμε στους πελάτες της ασφαλιστικής τη νομική προστασία.

iw? Ενδιαφέρεστε για τέτοιες συνεργασίες;

Γ.Ξ.: Πάντα είμαστε ανοιχτοί. Το θέμα είναι αν οι ασφαλιστικές εταιρείες θα επιλέξουν αυτόν τον τρόπο συνεργασίας.     

iw? Το μέλλον του κλάδου πώς το βλέπετε;

Γ.Ξ.: Εμάς μας ενδιαφέρει να έχουμε έναν υγιή ανταγωνισμό.

iw? Είναι υγιής ο ανταγωνισμός σήμερα;

Γ.Ξ.: Εξαρτάται. Θέλω να τον βλέπω υγιή. Δεν έχω τίποτα με τους συναδέλφους. Με ενδιαφέρει η DAS. Νομίζω ότι τα 10 εκατ. ευρώ, που πλησιάζουμε αυτή τη στιγμή σε συνολικό ασφαλιστικό πορτοφόλι, είναι πραγματικά μία ένδειξη ότι ο κλάδος είναι αναγκαίος. Ιδιαίτερα σε μία εποχή με ανασφάλεια,  δεν είναι τίποτα να πληρώσει ο καταναλωτής πέντε ή δέκα ευρώ το μήνα, προκειμένου να μπορέσει να χρηματοδοτήσει ένα δικαστικό αγώνα.    
         

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*