Αλλαγές πλήττουν την ασφαλιστική αγορά

Μέτωπο με τις ανατιμήσεις στα ασφάλιστρα οχημάτων ετοιμάζεται να ανοίξει η κυβέρνηση, εντάσσοντας στις προωθούμενες νομοθετικές διατάξεις για την ασφαλιστική αγορά, πέραν αυτών που αφορούν στη διαφάνεια των συναλλαγών και μια σειρά παρεμβάσεων για τον κλάδο Αυτοκινήτων. Το βάρος της ευθύνης για τις αλλαγές έχει αναλάβει ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή, κ. Δημήτρης Σπυράκος

Σύμφωνα με πληροφορίες του Insurance World, οι αρμόδιοι φορείς φέρονται να είναι ιδιαιτέρως προβληματισμένοι από το γεγονός ότι τα ασφάλιστρα στον κλάδο Αυτοκινήτων έχουν τους τελευταίους μήνες διογκωθεί, επιβαρύνοντας σημαντικά τον πληθωρισμό σε μια περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση επιδιώκει να οδηγήσει στο σύνολό της την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών σε αποπληθωρισμό τιμών. Κύκλοι προσκείμενοι στους αρμόδιους φορείς που ασχολούνται με την ασφαλιστική αγορά, αναγνωρίζουν τα προβλήματα του κλάδου, τις υποχρεώσεις που απορρέουν για τις εταιρείες από την εφαρμογή της Solvency II, όπως και από την αύξηση των κατώτατων υποχρεωτικών ορίων ασφάλισης της Αστικής Ευθύνης, ωστόσο προβληματίζονται από το γεγονός ότι τα ασφάλιστρα τραβούν την… ανηφόρα επιβαρύνοντας τον πληθωρισμό.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τα αυξημένα όρια κάλυψης ζημιών και ωματικών βλαβών δεν έχουν άμεσες  επιπτώσεις στις αποζημιώσεις, οπότε οι εταιρείες δεν έχουν λόγο να αυξάνουν – σε πρώτο χρόνο και με επιθετικό τρόπο – τα ασφάλιστρα επικαλούμενες το εν λόγω ζήτημα. Ειδικότερα , δικαστικές αποφάσεις οι οποίες θα βασίσουν τον υπολογισμό των αποζημιώσεων στα νέα αυξημένα όρια ασφάλισης θα αργήσουμε πολύ να δούμε.

Ωστόσο ότι επιπτώσεις υφίστανται στα αντασφάλιτρα, όμως, όπως υπογραμμίζει, θα πρέπει να εξετασθεί το κατά πόσο οι αυξήσεις αυτές δικαιολογούν τις μεταβολές που καταγράφονται στα ασφάλιστρα του κλάδου εδώ και 18 μήνες.
Σημαντικό θέμα για τους αρμοδίους είναι και το δικαίωμα συμβολαίου, το οποίο έχει τα τελευταία χρόνια αυξηθεί υπερβολικά, όταν είναι γνωστό ότι πρόκειται για τμήμα του ασφαλίστρου επί του οποίου δεν υπολογίζονται προμήθειες για τους διαμεσολαβούντες, καθώς και τα αντασφάλιστρα.

Συνεπώς, όταν μια εταιρεία επιθυμεί να διατηρήσει σταθερό το καθαρό ασφάλιστρο κι ταυτόχρονα επιδιώκει αύξηση των εσόδων της, αυξάνει το δικαίωμα συμβολαίου, με αποτέλεσμα σήμερα σε απόλυτες αξίες να έχει διαμορφωθεί σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα. Αξίζει να τονιστεί ότι το δικαίωμα συμβολαίου σε κάποια ασφαλιστήρια συμβόλαια φθάνει καιτο 30%, όταν πριν από μερικά χρόνια ήταν της τάξης του 10%.

Εφόσον τελικά αποφασιστούν παρεμβάσεις στα ασφάλιστρα και το δικαίωμα συμβολαίου στον κλάδο αυτοκινήτων, τότε είναι σίγουρο ότι θα έλθει σε πλήρη σύγκρουση με την ασφαλιστική αγορά, δεδομένου ότι εδώ και χρόνια ο κλάδος προσπαθεί να φέρει τα ασφάλιστρα σε ένα επίπεδο ικανό ώστε να εξασφαλίζει κέρδη στην Αστική Ευθύνη Οχημάτων.

Πάντως, σε πρώτη φάση θα αναλυθούν σε βάθος τα μεγέθη της ασφαλιστικής αγοράς προκειμένου να διαπιστωθεί ποιες εταιρείες προβαίνουν σε αυξήσεις ασφαλίστρων πολλαπλάσιες του πληθωρισμού, πόσες εξ αυτών δικαίως ακολουθούν ανάλογη πολιτική κι αν όντως ο κλάδος Αυτοκινήτου είναι ζημιογόνος όπως υποστηρίζουν οι ασφαλιστές.

Επιπρόσθετα οι αρμόδιοι φορείς, τονίζουν ότι η σχεδιαζόμενη παρέμβαση στον κλάδο Αυτοκινήτου κρίνεται επιβεβλημένη από τις συνθήκες της ίδιας της οικονομίας, καθότι ότι σε περιόδους κρίσης, οπότε απαξιώνεται το μέσο οικογενειακό εισόδημα, οι τιμές αγαθών και υπηρεσιών θα πρέπει να αποκλιμακώνονται και όχι να διογκώνονται, όπως συμβαίνει στα ασφάλιστρα αυτοκινήτων.
Κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι για το 2011 οι ασφαλιστικές εταιρείες δρομολογούν νέες αυξήσεις ασφαλίστρων οι οποίες σε μέσα επίπεδα υπολογίζονται στο 6 με 8%, ωστόσο δηλώνουν βέβαιοι ότι θα υπάρξουν και ανατιμήσεις κατά πολύ υψηλότερες, από εταιρείες οι οποίες μέχρι και πρότινος επέμεναν να βασίζουν την ανάπτυξή τους στη διάθεση των προϊόντων τους με πτωχευτικά ασφάλιστρα.

Ήδη ορισμένες εταιρείες έχουν καταλήξει στο πόσο θα αυξήσουν τα τιμολόγιά τους και μέσα στις προσεχείς εβδομάδες θα ενημερώσουν σχετικά τα δίκτυά τους.

Το νομοσχέδιο για τη Διαφάνεια

Στο μεταξύ, σε ότι αφορά το άλλο, επίσης κρίσιμο, μέτωπο το οποίο έχει ανοίξει η κυβέρνηση και γενικά η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή με την ασφαλιστική αγορά και το οποίο αφορά στη διαφάνεια των συναλλαγών, πηγές του Insurance World προσκείμενες στο περιβάλλον της υπουργού Εργασίας, κας Λούκας Κατσέλη, αναφέρουν ότι η κατάθεση του επίμαχου νομοσχεδίου στη Βουλή θα γίνει, εκτός απροόπτου, εντός του έτους. 

Πρόκειται για θέματα τα οποία σίγουρα θα προβληματίσουν και τις δύο πλευρές –κυβέρνηση και αγορά- και για τα οποία οι διαπραγματεύσεις θα είναι κάτι περισσότερο από σκληρές, δεδομένου ότι πρόκειται για μέτρα, που εφόσον ισχύσουν, θα αλλάξουν σε μεγάλο βαθμό την εικόνα της ασφαλιστικής αγοράς, όπως και τις συναλλακτικές σχέσεις των ασφαλιστικών εταιρειών με τους διαμεσολαβούντες, αλλά και με τους ασφαλισμένους..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*