Δ. Σπυράκος: «Η διαφάνεια όφελος για την ιδιωτική ασφάλιση»

Η ιδιωτική ασφάλιση βρίσκεται στο επίκεντρο των ενδιαφερόντων της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή με στόχο την ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή αλλά και προς όφελος της ορθότερης λειτουργίας της ασφαλιστικής αγοράς. 
Αυτό ανέφερε ο Δημήτρης Σπυράκος, Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή στην ομιλία του στο συνέδριο, τονίζοντας ότι η διαφάνεια είναι η ελάχιστη προϋπόθεση για να αποκτήσει η ιδιωτική ασφάλιση την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού και να οδηγηθεί σε σταθερή ανάπτυξη.      

Απέδωσε τη δυσπιστία του καταναλωτικού κοινού για την ιδιωτική ασφάλιση σε εμπορικές πολιτικές του παρελθόντος και ελλείμματα διαφάνειας και πρότεινε  βελτίωση πραγματικών και δικαιικών όρων της ιδιωτικής ασφάλισης και συνεργασία πολιτείας – εταιρειών. 

Επεσήμανε ότι η διαφάνεια αποτελεί αναγκαίο μέσο για την ανάπτυξη της ιδιωτικής ασφάλισης και η έλλειψη της καθιστά προβληματική την παροχή ασφαλιστικής υπηρεσίας. Κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην ασφάλιση Δημήτρης Σπυράκος, Insurance Money Conference 2010ζωής δήλωσε πως οι όροι είναι τόσο σύνθετοι που η κατανόηση τους καθίσταται δυσχερής από τον ασφαλισμένο. Η ιδιωτική ασφάλιση πρέπει να προσφέρει στους ασφαλισμένους πρόσθετη πληροφόρηση και ταυτόχρονα εύληπτη ενημέρωση. Οι όροι των συμβάσεων πρέπει να είναι κατανοητοί, ώστε να μην αποσιωπούνται κρίσιμα για τις επιλογές του καταναλωτή στοιχεία. 

Σε αυτή την κατεύθυνση πρότεινε ενίσχυση και διεύρυνση των καθηκόντων πληροφόρησης των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και διαμεσολαβούντων προς τους καταναλωτές. Όσον αφορά στα ασφαλιστικά προϊόντα επενδυτικού χαρακτήρα το πρόβλημα εστιάζεται στο γεγονός ότι σε αντιδιαστολή με την παροχή τους από εταιρείες παροχής επενδυτικών υπηρεσιών ή πιστωτικά ιδρύματα δε συνοδεύονται από αυστηρούς κανόνες ενημέρωσης του πελάτη.   

Η λήξη συμβολαίου ζωής αρκετά χρόνια πριν την προβλεπόμενη ημερομηνία στη σύμβαση για διάφορους λόγους είναι άλλο ένα πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί, ενώ ο καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει τα αποτέλεσμα – συνέπειες της πρόωρης εξαγοράς του συμβολαίου του. Η πληροφόρηση του καταναλωτή πρέπει να μην ισχύει μόνο κατά τον χρόνο σύναψης της σύμβασης αλλά και καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της για όλες τις εξελίξεις και τις μεταβολές . 

Ιδιαίτερα σημαντική χαρακτήρισε την έλλειψη πληροφόρησης σχετικά με το κόστος ασφάλισης. Τα έξοδα που αντιστοιχούν σε όλη τη διάρκεια της ασφάλισης προκαταβάλλονται στο μεγαλύτερο τους μέρους με τα πρώτα ασφάλιστρα. Πρόκειται για μία πρακτική άδικη προς τον καταναλωτή. Πέρα από αυτό ο προκαταβολικός συμψηφισμός των ασφαλίστρων ενθαρρύνει κακές πρακτικές στρατολόγησης διαμεσολαβητών και δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα του καταναλωτή.

Αν και τα τελευταία χρόνια οι ανάγκες των καταναλωτών για ιδιωτική ασφάλιση είναι προδήλως αυξημένες, δεν έχει αυξηθεί αντίστοιχα ο κύκλος εργασιών  των εταιρειών. Το γεγονός αυτό οφείλεται αφενός στον εσωστρεφή ανταγωνισμό των επιχειρήσεων και αφετέρου στην ασάφεια κρίσιμων χαρακτηριστικών των ασφαλιστικών προϊόντων. 

Η μεγέθυνση της πίτας της ιδιωτικής ασφάλισης, που θα προκύψει μέσα από την ενίσχυση της διαφάνειας θα αυξήσει τα κέρδη και τα οφέλη για τους εμπλεκόμενους στη διακίνηση και παροχή ασφαλιστικών προϊόντων. Προάγοντας τους κανόνες πληροφόρησης και διαφάνειας η ιδιωτική ασφάλιση θα υποχρεωθεί να βελτιώσει τον τρόπο λειτουργίας και τα προϊόντα της, καθώς ο καταναλωτής θα είναι σε θέση να συγκρίνει και να επιλέγει. 

Όσον αφορά στον κλάδο υγείας ανέφερε πως στις ασφαλίσεις νοσοκομειακής κάλυψης η αύξηση του κόστους νοσηλείας μετακυλύεται μέσα από αδιαφανείς πρακτικές στους ασφαλισμένους. Εν κατακλείδι αν η ιδιωτική ασφάλιση θέλει να διεκδικήσει έναν αξιοπρόσεκτο και συμπληρωματικό ρόλο στην κοινωνική ασφάλιση πρέπει να διαμορφώσει προϊόντα φιλικότερα προς τους καταναλωτές. 

Υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, που καθιστούν δυσχερή την πολιτική παροχών προς διάφορα κοινωνικά στρώματα   γίνεται πιο επιτακτική ανάγκη να αναπτυχθεί μέσα από τη ρύθμιση των ιδιωτικών σχέσεων να αναπτυχθεί πολιτική κοινωνικής προστασίας των καταναλωτών. Η πολιτεία διασφαλίζει κοινωνικό κράτος δικαίου για τους πολίτες της αλλά δεν μπορεί να παραγνωρίσει τα δημοσιονομικά όρια των δυνατοτήτων της και την αυξάνουσα συμμετοχή και σπουδαιότητα ιδιωτικών φορέων στην πρόληψη και αντιμετώπιση μελλοντικών κινδύνων. 

Η πολιτεία δεν πραγματώνει την ευημερία των πολιτών μέσω διοικητικών μόνο μέτρων και παροχών αλλά έχει την ευθύνη μέσα από τη θέσπιση κανόνων ιδιωτικού δικαίου να εξασφαλίσει ότι ο συμπληρωματικός ρόλος της ιδιωτικής ασφάλισης θα υπακούει στις αρχές της αμοιβαιότητας και κοινωνικής αλληλεγγύης. Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της ασφάλισης ζωής που θα διασφαλίζει το συνυπολογισμό των συμφερόντων όλων των εμπλεκομένων πλευρών. Η ενίσχυση των κανόνων διαφάνειας θα επιτρέψει τον υγιή ανταγωνισμό.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*