Δ. Σπυράκος: Τα «μελανά» σημεία της ιδιωτικής ασφάλισης

Μικρές, ίσως γνωστές, αλλά σίγουρα «πικρές» αλήθειες για την ασφαλιστική αγορά διατύπωσε ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή, Δημήτρης Σπυράκος, μιλώντας σε πρόσφατο συνέδριο για την ιδιωτική ασφάλιση.
 
Ο κ. Σπυράκος, στη σύντομη τοποθέτησή του αναφέρθηκε στα προβλήματα αξιοπιστίας του κλάδου και στο ζήτημα της αδιαφάνειας των συναλλαγών, δεν παρέλειψε ωστόσο να υπογραμμίσει τις μεγάλες ευκαιρίες οι οποίες ανοίγονται για την ασφαλιστική βιομηχανία παρά τις δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες.
 
Τόνισε επίσης ότι, η κυβέρνηση αποβλέπει στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην αγορά, ενώ ειδικότερα για τον κλάδο Ζωής υποστήριξε ότι στερείται κανόνων ανταγωνισμού.
 
Πιο αναλυτικά, ορισμένα από τα βασικότερα -άκρως ενδιαφέροντα- σχόλια του γενικού γραμματέα Καταναλωτή, έχουν ως εξής:
 
– Η ιδιωτική ασφάλιση περνάει σήμερα μία μεγάλη κρίση αξιοπιστίας. Συγχρόνως, όμως έχει μπροστά της και μία μεγάλη ευκαιρία γιατί οι καταναλωτές έχουν πλέον αυξημένες ανάγκες και προσδοκίες που θα μπορούσε να καλύψει και να εκπληρώσει.

– Προϋπόθεση είναι να βελτιώσει η ίδια την οργάνωσή της και να καταστήσει πιο φιλικά τα προϊόντα της και τον τρόπο λειτουργίας της για τους καταναλωτές.

– Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες, τόσο αυτή του Υπουργείου Οικονομικών όσο και αυτή του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, που ακολουθεί, έρχονται να συνεισφέρουν προς αυτή την κατεύθυνση και να αποκαταστήσουν  την εμπιστοσύνη στη λειτουργία της. Αφενός με τη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού συστήματος εποπτείας και εγγυήσεων όσον αφορά την κεφαλαιακή επάρκεια και φερεγγυότητα των ασφαλιστικών εταιρειών, αφετέρου με την κατοχύρωση διαφανών και ισορροπημένων συναλλακτικών σχέσεων και την προστασία των δικαιωμάτων των ασφαλισμένων.

-Υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης στην ιδιωτική ασφάλιση που έχει προκύψει κατ’ εξοχήν εξαιτίας ορισμένων πρακτικών που ο κλάδος ακολουθεί.

– Η λειτουργία της ιδιωτικής ασφάλισης χαρακτηρίζεται από ένα έλλειμμα αδιαφάνειας. Υπάρχουν κρίσιμα, καίρια στοιχεία, χαρακτηριστικά του ασφαλιστικού προϊόντος, για τα οποία οι ασφαλισμένοι δεν ενημερώνονται. Τα συμφέροντα των καταναλωτών δεν έχουν συνυπολογισθεί, ιδίως στις ασφαλίσεις ζωής, ισότιμα και αμοιβαία στο σχεδιασμό και τη διαμόρφωση του ασφαλιστικού προϊόντος.

– Η λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς χρειάζεται ενίσχυση σε κανόνες διαφάνειας. Διατηρώντας οι ασφαλιστικές εταιρείες κρίσιμα χαρακτηριστικά των προϊόντων τους στη αδιαφάνεια και εκτός ανταγωνισμού, η ασφάλιση ζωής στερείται στη διαμόρφωσή της τις ευεργετικές επιδράσεις του ανταγωνισμού. 

Ο ανταγωνισμός όμως που έχει να αντιμετωπίσει μία ασφαλιστική εταιρεία δεν είναι τόσο αυτός των άλλων ασφαλιστικών εταιρειών, αλλά αυτός των εναλλακτικών προς την ασφάλιση δυνατοτήτων επένδυσης ή αποταμίευσης κεφαλαίου.

– Προάγοντας τους κανόνες πληροφόρησης και διαφάνειας, η ιδιωτική ασφάλιση θα υποχρεωθεί να βελτιώσει τον τρόπο λειτουργίας της και τα προϊόντα της, ιδίως στον τομέα των ασφαλειών Ζωής, γιατί ο καταναλωτής θα είναι σε θέση να συγκρίνει και να επιλέγει.

– Αν η ιδιωτική ασφάλιση θέλει να διεκδικήσει έναν αξιοπρόσεκτο συμπληρωματικό ρόλο στην κοινωνική ασφάλιση, πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τα προϊόντα της, να τα διαμορφώσει φιλικότερα για τους καταναλωτές, και όχι να συγκαλύπτει τα μειονεκτήματά τους μέσα από την αδιαφάνεια στην προώθησή τους.

– Το ίδιο όμως έλλειμμα σε διαφάνεια συναντάται σε άλλους τομείς, όπως τις ασφαλίσεις νοσοκομειακής κάλυψης. Οι ασφαλισμένοι αιφνιδιάζονται σε αυτές από υπέρογκες αυξήσεις τις οποίες αν αυτοί γνώριζαν ότι θα ακολουθούσαν δεν θα είχαν συνάψει ποτέ τη σύμβαση.

– Η σημερινή κατάσταση ευθύνεται άλλωστε για ένα φαύλο κύκλο αυξήσεων στο χώρο της ιδιωτικής υγείας και των νοσοκομειακών ασφαλίσεων, καθώς η αύξηση του κόστους νοσηλείας μετακυλύεται μέσα από καταχρηστικές πρακτικές στους ασφαλισμένους.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*