Ασφάλιση Νομικής Προστασίας για όσους διεκδικούν το δίκιο τους

του Βάιου Κρόκου

Εν εξελίξει βρίσκονται οι προσπάθειες αποκατάστασης των σοβαρών προβλημάτων που δημιούργησε η κακοκαιριά ΕΛΠΙΣ με αρκετούς συμπολίτες όχι μόνο να έχουν υποστεί ζημιές αλλά και μεγάλη ταλαιπωρία, ειδικά για όσους βρέθηκαν αποκλεισμένοι σε οδικά δίκτυα κλπ.

Τις επόμενες μέρες αναμένεται να υπάρξουν οι επίσημες καταγραφές όσον αφορά κατόχους ιδιωτικών ασφαλιστηρίων για ζητήματα που αφορούν ζημιές σε οχήματα ή πιθανές καταστροφές σε κατοικίες και άλλα περιουσιακά στοιχεία, απόρροια της κακοκαιρίας.

Από την άλλη πλευρά, δημοσιεύματα κάνουν λόγο για πολίτες που εγκλωβίστηκαν στην Αττική να σκοπεύουν προσφύγουν ποινικά και αστικά για τη δικαίωση τους.

Υπενθυμίζεται, πως η Αττική Οδός θα διαθέσει παροχή ύψους 2.000 ευρώ ανά εγκλωβισμένο όχημα.

Σε χθεσινή ανακοίνωση: “Η Αττική οδός ενημερώνει ότι σε συνέχεια της πρωτόγνωρης και έντονης χιονοκαταιγίδας που σημειώθηκε χθες στην Αττική και με αίσθημα έμπρακτης συμπαράστασης απέναντι στους οδηγούς και συνεπιβάτες τους που δοκιμάστηκαν στους οδικούς άξονες της Αττικής Οδού, πρόκειται να διαθέσει παροχή ύψους 2.000 ευρώ ανά εγκλωβισμένο όχημα. Οι τεχνικές λεπτομέρειες της διαδικασίας θα ανακοινωθούν σε δεύτερο χρόνο, εφόσον ολοκληρωθεί η καταγραφή όλων των οχημάτων από τις αρμόδιες αρχές”.

Μέχρι και αυτή την ώρα οι άνθρωποι της ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ επιχειρούν, μαζί με την Αστυνομία, τον Στρατό και την Πυροσβεστική, στους οποίους εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας, προκειμένου να απεγκλωβιστούν και τα τελευταία οχήματα με τους επιβάτες τους, με ασφάλεια, υπό ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων. Μετά και τον απεγκλωβισμό του τελευταίου οδηγού η εταιρεία θα τοποθετηθεί για τα γεγονότα και τις ευθύνες που αναλογούν στον κάθε εμπλεκόμενο φορέα”

Στο ίδιο πνεύμα κινήθηκε και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς όπως έγινε χθες γνωστό, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής επικοινώνησε με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. (του Ομίλου Ferrovie dello Stato Italiane Group-FSI) και ζήτησε η εταιρεία να καταβάλει από 1.000 ευρώ αποζημίωση στους επιβάτες των χθεσινών δρομολογίων στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη-Αθήνα, για τη μεγάλη ταλαιπωρία τους. Πράγματι, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. συμφώνησε να καταβάλει από 1.000 ευρώ στους επιβάτες των αμαξοστοιχιών 885 Καλαμπάκα-Αθήνα, I/C 54 (Αθήνα-Θεσσαλονίκη), I/C 55 (Θεσσαλονίκη-Αθήνα), I/C 56 (Αθήνα-Θεσσαλονίκη) και I/C 57  (Θεσσαλονίκη – Αθήνα).

διαβάστε: Παρέμβαση ΔΣΑ: Η οριζόντια παροχή ποσών δεν μπορεί να υποκαταστήσει την αποζημιωτική ευθύνη

Ο ρόλος της Ασφάλισης Νομικής Προστασίας

Και αν οι νομικές – δικαστικές διαμάχες αποτελούν σίγουρα επίπονες και χρονοβόρες διαδικασίες, αρκετοί μπορεί να έχουν ένα σύμμαχο στη προσπάθεια να διεκδικήσουν ότι θεωρούν ότι τους αναλογεί: σε απλές ή εξειδικευμένες περιπτώσεις.

Η ασφάλιση Νομικής Προστασίας επιτελεί ένα σοβαρό κοινωνικό σκοπό, παρέχοντας τη δυνατότητα σε κάθε πολίτη να προσφύγει στη δικαιοσύνη για να διεκδικήσει τις δίκαιες απαιτήσεις του ή να προστατεύσει τον εαυτό του από κατηγορίες που στρέφονται εναντίον του.

Η αβεβαιότητα της έκβασης των δικαστικών αγώνων και η πιθανή καταδίκη στην καταβολή των δικαστικών δαπανών υπέρ του αντιδίκου, αποθαρρύνουν πολλές φορές τους πολίτες να προσφεύγουν ενώπιον των δικαστηρίων, και κυρίως τους πολίτες των ασθενέστερων οικονομικά τάξεων.

Η ασφάλιση Νομικής Προστασίας εξομοιώνει τον οικονομικά ασθενέστερο διάδικο με τον ισχυρότερο αντίδικο και του παρέχει τη δυνατότητα για πλήρη κατοχύρωση των εννόμων συμφερόντων του.

Ιστορική αναδρομή

Η ασφάλιση Νομικής Προστασίας αποτελεί έναν από τους νεότερους κλάδους ασφάλισης. Οι πρώτες σκέψεις για τη δημιουργία ασφαλιστικής επιχείρησης του είδους αυτού, εμφανίζονται στις αρχές του εικοστού αιώνα στη Γαλλία και Αυστρία με τη μορφή της ασφάλισης δικαστικών εξόδων από κάθε αιτία. Η ασφάλιση αυτή δεν βρήκε ανταπόκριση.

Αντίθετα διάφορες ειδικές ασφαλίσεις Νομικής Προστασίας, όπως της ασφάλισης Νομικής Προστασίας αυτοκινήτου, είχαν σοβαρή απήχηση στους αυτοκινητιστές. Το τελευταίο αυτό είδος γεννήθηκε το 1917, σαν ασφάλιση εκείνων που μετείχαν στους αυτοκινητιστικούς αγώνες του LE MANS. Πριν από το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο η ασφάλιση αυτή εξαπλώθηκε σε πολλές χώρες της ευρωπαϊκής ηπείρου. Στην Ελλάδα άρχισε να ασκείται από τις αρχές του 1970, από δύο εξειδικευμένες γερμανικές ασφαλιστικές εταιρίες, τις DAS και ARAG (η δεύτερη από το 1972). Σήμερα ασκείται και από πολλές πολυκλαδικές εταιρίες.

Έννοια

Ο ασφαλιστής Νομικής Προστασίας καλύπτει αφενός τις αναγκαίες για την προστασία του ασφαλισμένου δαπάνες, δικαστικές και εξώδικες, που περιλαμβάνουν βεβαίως και την αμοιβή του πληρεξούσιου δικηγόρου καθώς και τα έξοδα και τα τέλη ενώπιον δικαστικών και διοικητικών αρχών.

Επιπλέον, αναλαμβάνει να καλύψει την επιδικαζόμενη στον αντίδικο δικαστική δαπάνη, (εφόσον έτσι αποφασίσει το δικαστήριο).

Ως εκ τούτου, η ασφάλιση Νομικής Προστασίας είναι ασφάλιση ζημίας και δη ασφάλιση παθητικού, διότι τόσο οι δαπάνες Νομικής Προστασίας του ασφαλισμένου, όσο και η ενδεχόμενη υποχρέωση καταβολής των δαπανών του αντιδίκου, δεν μειώνουν τα ενεργητικά στοιχεία του ασφαλισμένου, αλλά δημιουργούν και επαυξάνουν τα παθητικά του στοιχεία.

Η παροχή του ασφαλιστή σε περίπτωση επέλευσης του κινδύνου καθορίζεται, βάσει της ασφαλισμένης ζημίας και του ασφαλιστικού ποσού ως ασφάλιση ανωτέρου ορίου. Χωρίς να αποτελεί συνηθισμένη περίπτωση, δεν αποκλείεται όμως και η συμφωνία μεταξύ των συμβαλλομένων για μεγαλύτερο όριο ασφάλισης.

Μορφές Ασφάλισης

Ανάλογα με τις αιτίες των διαφορών, η ασφάλιση Νομικής Προστασίας μπορεί να διακριθεί σε γενική ασφάλιση που θα αφορά κάθε διαφορά που προκύπτει από οποιαδήποτε αιτία, και σε ειδικές ασφαλίσεις για διαφορές από ορισμένες μόνο αιτίες (π.χ. ασφάλιση Νομικής Προστασίας οχήματος). Επιπλέον ανάλογα με τον τρόπο ενεργοποίησης η ασφαλιστική κάλυψη μπορεί να διακριθεί σε :

– επιθετική

– αμυντική

– συμβουλευτική.

Στην επιθετική Νομική Προστασία ο ασφαλιστής αναλαμβάνει τον κίνδυνο δαπανών για την άσκηση αξιώσεων αποζημίωσης κατά τρίτων δικαστικώς ή εξωδίκως.

Στην αμυντική Νομική Προστασία ο ασφαλιστής αναλαμβάνει τον κίνδυνο των δαπανών :
α) για την απόκρουση αξιώσεων τρίτων εναντίον του,
β) για την υπεράσπιση του ασφαλισμένου στα ποινικά δικαστήρια,
γ) για την παράστασή του ενώπιον διοικητικών ή δικαστικών αρχών.

Τέλος, συμβουλευτική Νομική Προστασία υφίσταται, όταν ο ασφαλιστής αναλαμβάνει τις δαπάνες για την παροχή νομικών συμβουλών.

Η εξειδικευμένη επιχείρηση Νομικής Προστασίας περιλαμβάνει συνήθως την επιθετική μορφή, από δε την αμυντική, την υπεράσπιση του ασφαλισμένου ενώπιον των ποινικών δικαστηρίων, των διοικητικών και δικαστικών αρχών.

Οι δαπάνες για την απόκρουση αξιώσεων τρίτων δεν αποτελούν κατά κανόνα αντικείμενο Νομικής Προστασίας από τις επιχειρήσεις.

διαβάστε αναλυτικά από την ΕΑΕΕ όλες τις λεπτομέρειες για την Ασφάλιση Νομικής Προστασίας 

διαβάστε: Υπόθεση για το Αυτοκίνητο η Νομική Προστασία, κυριαρχούν οι Πράκτορες μη αποκλειστικής συνεργασίας

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*