Η αλλαγή στην νοοτροπία του κοινού αναφορικά με την εισαγωγή της ψηφιοποίησης στην καθημερινή ζωή, πρακτική και λειτουργία πολιτών και επιχειρήσεων, αποτέλεσε το μεγάλο κέρδος και τον θεμέλιο λίθο της επιτυχημένης διαχείρισης από την πλευρά της κυβέρνησης στον εν λόγω τομέα, όπως υπογράμμισε ο κ. Μιχάλης Μπλέτσας, Διευθυντής Πληροφορικής του MIT Media Lab, κατά τη διάρκεια του πάνελ συζήτησης στο οποίο και συμμετείχε, στο πλαίσιο του συνεδρίου του Money Review με τίτλο: «Technology Summit: Shaping
Ο ίδιος τόνισε πως μένει να γίνουν αρκετά βήματα μετεξέλιξης σε τομείς όπως λ.χ. η Δικαιοσύνη και το Αναπτυξιακό πλαίσιο που αφορά στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων. «Τη στιγμή κατά την οποία απαιτείται η παρέλευση χρονικού διαστήματος δέκα ετών προκειμένου να τελεσιδικήσει μια αστικής φύσεως υπόθεση, ας μην τρέφουμε αυταπάτες πως σοβαρές επιχειρήσεις θα επιδιώξουν να επενδύσουν στη χώρα μας», τόνισε ο κ. Μπλέτσας και συνέχισε: «Όταν δεν θα απαιτείται η παρέμβαση του ίδιου του υπουργού ώστε να “τρέξουν” οι σχετικές εξελίξεις ή να υπάρξει επίλυση ζητημάτων που χρονίζουν, τότε αναμφισβήτητα θα έχουμε πραγματοποιήσει πρόοδο…».
Ο Διευθυντής Πληροφορικής του MIT Media Lab αναφερόμενος στο έργο του MyHealth και των ιατρικών φακέλων υγείας των ασθενών που ξεκίνησε να υλοποιείται πρόσφατα και στην χώρα μας, έκανε λόγο για την επιτυχημένη διαχείριση της συγκεκριμένης πτυχής από μέρους της γαλλικής κυβέρνησης, γεγονός που της επέτρεψε να ανέλθει στην κορυφή των κατατάξεων σχετικά με την παροχή των υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες της.
Παράλληλα, τόνισε πως η Πολιτεία θα πρέπει να εξετάσει το συνολικότερο πλαίσιο και τους επιμέρους όρους διεξαγωγής των διαγωνισμών του Δημοσίου, προκειμένου να αποφεύγονται άσκοπες καθυστερήσεις, και να «τρέχουν» με ταχύτερους ρυθμούς οι σχετικοί διαγωνισμοί.
Ο κ. Μπλέτσας έδωσε «ψήφο εμπιστοσύνης» στο ανθρώπινο δυναμικό στον τομέα της Πληροφορικής στην χώρα μας, αλλά και στην ποιότητα των πανεπιστημιακών σπουδών στο αντικείμενο επισημαίνοντας πως σήμερα παρατηρείται ένα -ισχνό- ρεύμα brain gain. Παράλληλα, αναφερόμενος στην αναγκαιότητα ύπαρξης και λειτουργίας της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας, τόνισε πως «Η βασική διαφορά μεταξύ του ΜΙΤ και του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου είναι -απλά- η απουσία… μπάχαλου! Η πρόκληση είναι να αποτελέσουμε μια χώρα ποιοτικών υπηρεσιών και προς τα εκεί οφείλει η Πολιτεία να επανακαθορίσει την πολιτική της στο τι επιδοτεί, με βάση τη σημασία του για τα δεδομένα της χώρας: Την υψηλή τεχνολογία ή τον τουρισμό…».
Κυριάκος Πιερρακάκης: Η Δικαιοσύνη θα εκσυγχρονιστεί ποιοτικά μέσω της τεχνολογίας την προσεχή τριετία
Μπορεί το Gov.gr να μείνει στο βάθος του χρόνου ως μια εξόχως σημαντική εξέλιξη, ωστόσο ο ακρογωνιαίος λίθος στην συνολικότερη αλλαγή που επέφερε η διείσδυση και εν γένει αξιοποίηση της ψηφιοποίησης στα δημόσια πράγματα της χώρας μας, δεν είναι άλλο από ένα άρθρο στον Νόμο 4623 του 2019. «Αυτό όριζε πως ο εκάστοτε υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης δύναται να διασυνδέει όλα τα μητρώα που υφίστανται στον Δημόσιο τομέα της χώρας μας, λειτουργώντας – ουσιαστικά – ως (άτυπος) CIO του ελληνικού κράτους. Για παράδειγμα, αποτέλεσε αναγκαίο συστατικό προκειμένου η έκδοση ενός πιστοποιητικού γέννησης να γίνεται με μια αντί για 5 διαδικασίες, γεγονός που αυτομάτως περιορίζει τον βαθμό εμπλοκής πολλαπλών υπηρεσιών και σημείων έως ότου αυτό γίνει πραγματικότητα», σημείωσε ο κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατά τη διάρκεια του πάνελ συζήτησης.
Ο κ. Πιερρακάκης τόνισε πως η έννοια και λειτουργία της ψηφιοποίησης από μέρους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) κινείται σε ιδιαίτερα ικανοποιητικό βαθμό, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τον υψηλό όσο και δεδομένο βαθμό ανεξαρτησίας στη συνολικότερη λειτουργία της. Μάλιστα, η ΑΑΔΕ διαθέτει μια αυτόνομη ψηφιακή στρατηγική, η οποία συντονίζεται με την αντίστοιχη της κεντρικής δημόσιας διοίκησης, ενώ σε επίπεδο φορολογικών αρχών, ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης θεωρεί πως η χώρα μας διαθέτει και εφαρμόζει ένα από τα πλέον ψηφιοποιημένα φορολογικά συστήματα διεθνώς, «παρά το γεγονός ότι υπολείπεται σε όρους χρήσης εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης ή προηγμένων data analytics», όπως υπογράμμισε σχετικά. Πραγματικότητα που έρχεται σε πλήρη αντίφαση σε σχέση με την Δικαιοσύνη, στην οποία παρατηρείται έντονη υστέρηση της αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων και υπηρεσιών. «Σε αυτή την περίπτωση, η λύση έρχεται μέσω της δημοπράτησης μεγάλων διαγωνισμών, οι οποίοι με τη σειρά τους προϋποθέτουν σημαντικό χρόνο, που κινείται μεταξύ 3 και 5 ετών κατά μέσο όρο και κατ’ επέκταση η κάλυψη των υφιστάμενων κενών και οι αντίστοιχες εξελίξεις -λογικά- καθυστερούν».
Ο κ. Πιερρακάκης τόνισε πως στην Δικαιοσύνη το κεντρικό πληροφοριακό σύστημα με τίτλο «Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής & Ποινικής Δικαιοσύνης (ΟΣΔΔΥ-ΠΠ)», που αποσκοπεί στην υποστήριξη της επιχειρησιακής λειτουργίας πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων στην Αθήνα, τον Πειραιά και τη Χαλκίδα, λειτουργεί ικανοποιητικά, ενώ και ένα αντίστοιχα λειτουργικό σύστημα στα διοικητικά δικαστήρια, απαιτεί αναβάθμιση. «Το Ταμείο Ανάκαμψης έρχεται και στην περίπτωση της Δικαιοσύνης να καλύψει τα κενά και τις ελλείψεις, δια μέσω της δημοπράτησης των σχετικών έργων, τα οποία ήδη βρίσκονται στη διαδικασία της συμβασιοποίησης. Άρα, θα απαιτηθεί μια διετία έως ότου υπάρξουν τα πρώτα απτά αποτελέσματα», σύμφωνα με τον κ. Πιερρακάκη, ο οποίος εκτίμησε πως θα υπάρξει σημαντική ποιοτική αλλαγή, καθώς τα υπό ανάπτυξη συστήματα θα συνδεθούν με τα υπάρχοντα και άρα θα λειτουργούν σε συνάφεια με αυτά.
Μάλιστα, ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης έκανε μνεία στο παράδειγμα των ΚΕΠ, τα οποία και αποτέλεσαν μια εξαιρετική καινοτομία και μεταρρύθμιση προ ετών δίχως ωστόσο να ολοκληρώσουν το αρχικό τους όραμα, που δεν ήταν άλλο από το να αποτελέσουν το μοναδικό σημείο επαφής με τον πολίτη. «Από την πλευρά μας, μέσω της ψηφιακής στρατηγικής κάναμε πράξη το Gov.gr να αποτελέσει την μοναδική απόληξη του Κράτους προς τον πολίτη. Στόχος μας είναι η ανάπτυξη πολλαπλών καναλιών εξυπηρέτησης, τα οποία ταυτόχρονα συμβάλουν ακόμη και στην αλλαγή της δομής και του τρόπου λειτουργίας των ίδιων των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα».
Ερωτηθείς σχετικά με το πού βρίσκεται σήμερα ο διαγωνισμός για τις νέες αστυνομικές ταυτότητες, ο Κυριάκος Πιερρακάκης σημείωσε πως έχει εμπλακεί σε μια διαδικασία ενστάσεων και βρίσκεται υπό εξέταση στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Τόνισε, ωστόσο, πως τα στοιχεία τόσο της ταυτότητας, όσο και του διπλώματος οδήγησης θα μπορούν να βρίσκονται σε ένα ψηφιακό «πορτοφόλι», αντίστοιχο με αυτό των πιστοποιητικών εμβολιασμού ή νόσησης, από τις 27 Ιουλίου 2022. «Από την πλευρά μας θελήσαμε να προβούμε σε μια ποιοτική αλλαγή, μέσω του wallet, ψηφιοποιώντας τα διαθέσιμα στοιχεία, υλοποιώντας μια quick win διαδικασία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σε ό,τι αφορά τον Ενιαίο Αριθμό Πολίτη, ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης εκτίμησε πως θα απαιτηθεί η παρέλευση ενός δωδεκαμήνου έως ότου ξεκινήσει να χρησιμοποιείται, καθώς αφενός μεν εκκρεμεί η έκδοση ενός Προεδρικού Διατάγματος, σε συνάρτηση με ορισμένες τεχνικής φύσεως αλλαγές στα ψηφιακά συστήματα μιας σειράς μητρώων.
Σε ό,τι αφορά τον Ενιαίο Αριθμό Πολίτη, ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης εκτίμησε πως θα απαιτηθεί η παρέλευση ενός δωδεκαμήνου έως ότου ξεκινήσει να χρησιμοποιείται, καθώς αφενός μεν εκκρεμεί η έκδοση ενός Προεδρικού Διατάγματος, σε συνάρτηση με ορισμένες τεχνικής φύσεως αλλαγές στα ψηφιακά συστήματα μιας σειράς μητρών.
Barbara Ubaldi: Το τρίπτυχο του ψηφιακού «θαύματος» της Ελλάδας
Η κυρία Barbara Ubaldi, Head of