Μόνο οι επαγγελματίες θα σταθούν στην αγορά

Τα προβλήματα έχουν μείνει πίσω, η αγορά εισέρχεται σε νέο τοπίο και ήλθε η ώρα που θα επικρατήσει ο επαγγελματισμός και η αξιοπιστία με την φερεγγυότητα θα γίνουν συνώνυμα της ασφάλισης.

Στην εκτίμηση αυτή προβαίνει ο κ. Κώστας Μπερτσιάς, που στα 35 χρόνια ενεργούς παρουσίας του στην αγορά του έχει παρακολουθήσει όλη την εξέλιξή της ιδιωτικής ασφάλισης, μέσα από προβλήματα, εκκαθαρίσεις, αυθαίρετες συμπεριφορές, και εύφορες συνθήκες για την δημιουργία εστιών δυσλειτουργίας. 

Η εμπειρία του κ. Μπερτσιά καταγράφει ως μελανά στοιχεία που έφεραν την αγορά σε δύσκολα σημεία την πολυετή έλλειψη σωστής εποπτείας στον κλάδο η οποία σε συνδυασμό με την επικρατούσα νοοτροπία της πρόσκτησης με κάθε τρόπο μεριδίων αγοράς συντέλεσε στην δημιουργία δεκάδων προβληματικών ασφαλιστικών εταιρειών.

Ωστόσο επισημαίνει ότι σήμερα δεν πρέπει να μηδενίσουμε το σημαντικό έργο που προσφέρει η ιδιωτική ασφάλιση, διακρίνει ότι εφεξής μόνο οι επαγγελματίες θα σταθούν στην αγορά. Ειδικά για τον κλάδο αυτοκινήτου, είναι βέβαιος ότι ήλθε η ώρα για την δημιουργία «παραμετρικών» τιμολογίων για δίκαια ασφάλιστρα και μοντέλα τιμολόγησης.
 
 
 1. Πόσα χρόνια είστε στέλεχος της αγοράς και πόσο καιρό ακούτε για εξυγίανση; Τελικώς ήλθε;, έρχεται; ή το θεωρείτε άπιαστο στόχο;
 
Στα 35 χρόνια που δραστηριοποιούμε σε αυτή την αγορά, θα έλεγα ότι η λέξη εξυγίανση ακούγεται πολύ συχνά, ιδιαίτερα στα τελευταία 15 χρόνια. Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν και δούμε ιστορικά τα διάφορα προβλήματα που είχε η ασφαλιστική αγορά, θα εντοπίσουμε τα εξής:
·        Το καθεστώς του προσδιορισμού των ασφαλίστρων από την πολιτεία, που ίσχυε ουσιαστικά μέχρι το 1995, από τη μια πλευρά δημιουργούσε εταιρίες προβληματικές στο κλάδο αυτοκινήτων, λόγω του ελλειμματικού ασφαλίστρου και από την άλλη πλευρά άφηνε μεγάλα περιθώρια σε ελάχιστες εταιρίες που είχαν σημαντικά χαρτοφυλάκια στο κλάδο πυρός.
·        Μετά το 1995, που απελευθερώθηκε πλήρως η αγορά, τα πράγματα χειροτέρευσαν δραματικά, γιατί επικράτησε η νοοτροπία της πρόσκτησης με κάθε τρόπο μεριδίων αγοράς. Η έλλειψη ταυτόχρονα ενός σωστού και σύγχρονου εποπτικού οργάνου από την πολιτεία, επιδείνωσε τα προβλήματα, δημιούργησε δεκάδες προβληματικές εταιρίες με τα γνωστά προβλήματα.
Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών, όλα αυτά τα χρόνια, βλέποντας την καθημερινότητα, πίεζε με κάθε μέσο, για την δημιουργία μιας σύγχρονης εποπτικής αρχής και πιστεύω έστω και πολύ αργά, ότι σήμερα η αγορά μας διαθέτει ένα σύγχρονο εποπτικό όργανο, κατάλληλα στελεχωμένο που αντιλαμβάνεται την ασφαλιστική πραγματικότητα και κυρίως διαβλέπει τις μελλοντικές εξελίξεις.
Είμαι σίγουρος, ότι τα προβλήματα του παρελθόντος έχουν μείνει πραγματικά πίσω και οι τελευταίες ενέργειες της εποπτικής αρχής, είναι η είσοδός μας σε ένα νέο ασφαλιστικό τοπίο, όπου θα επικρατεί η αξιοπιστία και η φερεγγυότητα, ακρογωνιαίοι λίθοι για την ανάπτυξη της αγοράς.
 
2. Τι σημαίνει εξυγίανση, δηλαδή πώς θα πρέπει να λειτουργεί η αγορά και οι εταιρείες. Πώς το προσδιορίζετε;
 
Κατά τη γνώμη μου η αγορά θα έχει εξυγιανθεί πλήρως, όταν θα φθάσουμε στο σημείο, όλοι όσοι εμπλέκονται με την ιδιωτική ασφάλιση, ασφαλιστικές εταιρίες, διαμεσολαβούντες, καταναλωτές κ.λ.π., να θεωρούν προφανές και δεδομένο ότι σε καμιά περίπτωση δεν κινδυνεύει ο καταναλωτής να χάσει έστω και το παραμικρό, από μια ασφαλιστική εταιρία, δηλαδή η αξιοπιστία και η φερεγγυότητα να είναι συνώνυμη με την ασφάλιση.
 
3. Τελικά η ελληνική ασφαλιστική αγορά έχει κάποια θετικά και αξιομνημόνευτα στοιχεία ή όλα κινούνται στην σφαίρα του αρνητικού;
 
Φυσικά και έχει πάρα πολλά θετικά, προσφέρει σημαντικά στην καθημερινότητα του Έλληνα πολίτη, αποζημιώνει καθημερινά χιλιάδες Έλληνες ασφαλισμένους, δίνει τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις να συνεχίζουν χωρίς κραδασμούς τη λειτουργία τους μετά από κάποιες σοβαρές ζημιές. Απορροφά τους οικονομικούς κραδασμούς από κάποια δυσάρεστα συμβάντα, τα οποία είναι σύμφυτα με την ανθρώπινη ζωή και δραστηριότητα. Δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να μηδενίσουμε το σημαντικό έργο που προσφέρει η ιδιωτική ασφάλιση, από κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις που σίγουρα τραυματίζουν το θεσμό, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν του αφαιρούν την δυναμική και την χρηστικότητα που έχει για το σύνολο της κοινωνίας.
 
4. Πώς βλέπετε την στάση της Εποπτικής Αρχής; Πιστεύετε ότι παίζει σωστά τον ρόλο της, ότι άργησε ή ότι χρειάζεται να είναι ακόμα πιο παρεμβατική;
 
Όπως προανέφερα, η σημερινή εποπτική αρχή, προσφέρει σπουδαίο έργο και μάλιστα σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Πιστεύω ότι και με την εμπειρία που καθημερινά συσσωρεύει και με την κουλτούρα εποπτείας που καλλιεργεί, θα αποτελέσει ένα θεμελιώδη παράγοντα για την ταχύτερη ανάπτυξη της αγοράς μας.
 
5. Κάποιες εταιρείες συνεχίζουν να «παίζουν» άσχημα τον ρόλο τους σε βάρος καταναλωτών και των άλλων εταιρειών.
 
Πιστεύω ότι οι τελευταίες ενέργειες της εποπτικής αρχής, βάζουν φραγμό σε τέτοιου είδους πρακτικές και πλέον είμαστε στην εποχή που μπορούμε να πούμε με πολύ σιγουριά ότι στην αγορά μας, θα επικρατήσει ο επαγγελματισμός και κάποιοι που πιθανώς θελήσουν να συνεχίσουν να λειτουργούν με τις παλιές μεθόδους, εύκολα μπορούν να στοχοποιηθούν και να λάβουν το αντίτιμο των πράξεών τους.
 
6. Φημολογείται ότι οι εταιρείες «σερβίρουν» προγράμματα, οι ασφαλιστές άκριτα τα προωθούν και στο τέλος όλοι βρίσκονται μπροστά σε εκπλήξεις; Είναι ορθό αυτό; Συμβαίνει;
 
Δεν είναι ορθό και πιστεύω ακράδαντα ότι πλέον δεν μπορεί να συμβεί, γιατί έχουν γνώση οι φύλακες και οι εποπτικές αρχές και οι καταναλωτικές οργανώσεις αλλά και οι ίδιες οι ασφαλιστικές εταιρίες στο σύνολό τους, έχουν συνειδητοποιήσει, ότι τέτοιου είδους πρακτικές, ζημιές και μόνο ζημιές μπορεί να τους αποφέρει.
 
7. Ο κλάδος αυτοκινήτου. Τον γνωρίζετε και είστε και πρόεδρος της αντίστοιχης επιτροπής της ΕΑΕΕ. Πώς λειτουργεί σήμερα, ποια τα «μελανά» του σημεία και τι πρέπει να γίνει. Ποιο ασφάλιστρο είναι αντικειμενικό και σωστό; Που θα πρέπει να κυμαίνεται;
 
Θίγετε ένα θέμα πάρα πολύ σημαντικό, με προεκτάσεις σε όλη την ασφαλιστική βιομηχανία, που είναι η επάρκεια του ασφαλίστρου. Κανείς που διαθέτει κοινό νου, δεν μπορεί να δώσει μια πειστική εξήγηση, για το πώς και γιατί ένας ολόκληρος κλάδος, να προσφέρει ένα προϊόν, σε τιμή σημαντικά πολύ κάτω ακόμη και από το άμεσα εμφανές κόστος.
Εδώ πραγματικά η εποπτική αρχή, έχει να παίξει σημαντικό ρόλο, δηλαδή ένα ρόλο ουσιαστικά προληπτικό, ώστε να προλαβαίνει εν τη γενέσει της, φαινόμενα δημιουργίας προβληματικών επιχειρήσεων και σήμερα έχει μάλιστα, όλα τα εργαλεία που της επιτρέπουν να λειτουργήσει αποτελεσματικά αυτό τον τομέα.
Ένα άλλο σημαντικό θέμα εδώ, δεν είναι μόνο ποιο είναι το σωστό επαρκές ασφάλιστρο, αλλά και το πώς θα κατανεμηθεί αυτό στους ασφαλισμένους. Η εισαγωγή πλήρως παραμετρικών τιμολογίων, είναι εκ των ουκ άνευ, ώστε ο κάθε ασφαλισμένος να πληρώνει ένα δίκαιο ασφάλιστρο, που να ανταποκρίνεται στο προφίλ του κινδύνου. Για την υιοθέτηση τέτοιων δίκαιων μοντέλων τιμολόγησης, πρέπει να γίνουν κάποιες νομοθετικές παρεμβάσεις, ώστε να ξεφύγουμε, από αυτό που συμβαίνει σήμερα στη πράξη, δηλαδή να στηρίζουμε ουσιαστικά τη τιμολόγησή μας στην πινακίδα δηλαδή στον αριθμό κυκλοφορίας και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ίδιου του αυτοκινήτου και να έχουμε αντικειμενική δυσκολία να εκτιμήσουμε ουσιαστικά τη συνεισφορά του οδηγού, στη διαμόρφωση του αποτελέσματος.
 
8. Χωράνε άλλες ασφαλιστικές εταιρείες να αναπτυχθούν και σε ποιους τομείς διακρίνετε υστέρηση σε σχέση με άλλες αγορές. Εκτιμάτε ότι θα αλλάξει ο χάρτης της αγοράς; Θα χαθούν ονόματα και θα έλθουν καινούργια;
 
Στην Ελλάδα δεν είναι πολλές οι ασφαλιστικές εταιρίες, εάν το συγκρίνουμε με τον πληθυσμό μας. Είναι όμως πολλές, εάν λάβουμε υπόψη μας τους ασφαλισμένους. Υστερούμε σημαντικά με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εκεί πρέπει να δοθεί η μάχη, δηλαδή πώς θα αυξήσουμε την διείσδυσή μας, στα ευρύτερα στρώματα της Ελληνικής κοινωνίας που έχουν ανάγκη την ιδιωτική ασφάλιση σε όλους τους τομείς, ακόμη δε και στην υποχρεωτική ασφάλιση του αυτοκινήτου, αν αναλογιστούμε πόσα ανασφάλιστα οχήματα κυκλοφορούν. Σαφέστατα αλλάζει ο χάρτης και ήδη έχουν μπει σε μια νέα εποχή, στην οποία μόνο επαγγελματίες μπορούν να σταθούν και να σταδιοδρομήσουν και μιλάω για όλο το φάσμα της ασφαλιστικής βιομηχανίας.
 
9. Το Επικουρικό λειτουργεί με επάρκεια; Έχει την οργάνωση να ανταποκριθεί γρήγορα στις νέες ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί;
 
Το Επικουρικό έχει θεσμοθετημένους πόρους, θυμίζω ότι το 5% των ασφαλίστρων αστικής ευθύνης, εισφέρεται στο Επικουρικό Κεφάλαιο, βέβαια οι τελευταίες ανακλήσεις θα δημιουργήσουν μια πίεση ταμειακής ρευστότητας, αλλά πιστεύω μπορεί με τη σωστή οργάνωση που διαθέτει και το έμπειρο στελεχιακό του δυναμικό να ανταποκριθεί στις πραγματικά αυξημένες ανάγκες και να ανακουφίσει γρήγορα και σωστά, χιλιάδες ανθρώπους που πρέπει να αποζημιωθούν από το Επικουρικό.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*