«Η αγορά των Servicers στη νέα πραγματικότητα» βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης του τρίτου πάνελ του NPL Summit 2021 που συνεχίζεται σήμερα, για δεύτερη ημέρα, με την συμμετοχή σημαντικών ομιλητών που δραστηριοποιούνται στην αγορά των κόκκινων δανείων.
Στις παραμέτρους που διαμορφώνουν σήμερα τον μετασχηματισμό της αγοράς των μη εξυπηρετούμενων δανείων και στις υψηλές προσδοκίες από τον νέο πτωχευτικό νόμο, αναφέρθηκαν οι ομιλητές που συμμετείχαν στην πρώτη μέρα των εργασιών του NPL Summit 2021, με θέμα «NPL Market in Total Transformation», που διεξάγεται μέσα από τη LiveOn, την ολοκληρωμένη ψηφιακή τεχνολογία επιχειρηματικής επικοινωνίας του ethosGROUP. Η διοργάνωση της εκδήλωσης αυτής -θεσμού για την αγορά των μη εξυπηρετούμενων δανείων και ανοιγμάτων, πραγματοποιείται από την ethosEVENTS σε συνεργασία με το εξειδικευμένο αγγλόφωνο portal NPLConfidential.com και το οικονομικό και επιχειρηματικό portal banks.com.gr.
Στο panel III με συντονιστή τον κ. Γιάννη Σπυρόπουλο, Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος, Octane Σύμβουλοι Επιχειρήσεων συμμετείχαν οι ομιλητές κ.κ. ΘεόδωροςΑθανασόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος, Cepal Group, John Komninakidis, Vice President, Middle East, Turkey, Greece & Cyprus, Datasite Ltd, Ειρήνη Μαραγκουδάκη, Διευθύνουσα Σύμβουλος και Εκτελεστικό Μέλος του ΔΣ, ΘΕΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΑΕΔΑΔΠ, Στάθης Ποταμίτης, Διαχειριστής Εταίρος, POTAMITISVEKRIS.
Ο κ. Αθανασόπουλος τόνισε την ανάγκη να διαμορφωθεί το κατάλληλο θεσμικό περιβάλλον που να ορίζει επαρκώς την σχέση και επικοινωνία των οφειλετών με τους servicers, υπογραμμίζοντας ότι η αγορά βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού και επιτάχυνσης. «Ο σημαντικότερος όγκος πλέον των δανείων φεύγουν από τις τράπεζες και πηγαίνουν στους servicers. Είμαστε Service industry, εποπτευόμενο από την ΤτΕ και καλούμαστε να κάνουμε μια άχαρη δουλειά. Το πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις εξαρτάται και από τους ίδιους τους επενδυτές. Πελάτες δικοί μας είναι οι επενδυτές και προσπαθούμε να δώσουμε λύσεις αλλά πολλές φορές δεν είναι καθόλου εύκολο. Καλούμαστε να εξηγήσουμε στους οφειλέτες ποιος είναι ο ρόλος μας, κάτω από ποιο πλαίσιο λειτουργούμε και ποιος είναι ο στόχος μας. Χρειάζεται μια επίσκεψη επιπλέον στο νομοθετικό πλαίσιο και να δούμε πως θα προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται. Να δούμε πως όλα αυτά συλλειτουργούν. Είναι διαφορετικό να χεις απέναντι σου ένα κατάστημα κι άλλο να χεις μια Α.Ε με γενικούς διευθυντές. Χρειαζόμαστε ένα επικαιροποιημένο νομοθετικό πλαίσιο που να ορίζει την επικοινωνία των servicers με τους οφειλέτες, όπως ακριβώς υπάρχει ο πτωχευτικός κώδικας. Αναγκαία η δημιουργία πελατοκεντρικής προσέγγισης, κανόων, script επικοινωνίας και σωστής ενημέωσης. Μετά από μια πολύ μεγάλη φάση μετασχηματισμού του συστήματος, πρέπει και μεις εσωτερικά να προχωρήσουμε και να επιταχύνουμε στη διαμόρφωση του πλαισίου συλλειτουργίας. Να γίνει κατανοητό πως άλλο κάνει η τράπεζα, άλλο κάνει η εισπρακτική και άλλο κάνει ο servicer».
Ο κ. John Komninakidis μίλησε για το πώς η τεχνολογία επιταχύνει τις διαδικασίες στη διαχείριση της διευθέτησης των κόκκινων δανείων, προσφέροντας αποδοτικότερες και βελτιωμένες λύσεις. «Τεχνολογία και εργαλεία μπορούν να συμβάλλουν πιο αποδοτικά στη διαχείριση των NPLs, ώστε να βελτιωθεί το πλαίσιο στο servicing. Ως εταιρεία αποτελούμε το το benchmark στο cloud computing servicing παγκοσμίως. Καθώς η ελληνική αγορά των κόκκινων δανείων ωριμάζει παρακολουθούμε ότι ακολουθεί την αγορά της Πορτογαλίας και της Ισπανίας. Αναγκαίος ο ασφαλής διαμοιρασμός και η διακράτησητων ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων προς τρίτους. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε σε περισσότερους από 2000 επαγγελματίες στο χώρο των συγχωνεύσεων και συναλλαγών αναφορικά με την ασφάλεια και τη ταχύτητα των διαδικασιών έδειξε ότι μέχρι το 2023 ο μέσος χρόνος της ολοκλήρωσης του due diligence δεν θα ναι μεγαλύτερος από τρεις μηνες. Αυτό πρακτικά αλλάζει όλη την δραστηριότητα των servicers, καθώς και όλων των τρίτων που πρέπει να χουν πρόσβαση σ όλα αυτά. Όσο πιο μικρό το χρονικό διάστημα στο οποίο ολοκληρώνεται ένα transaction τόσο μεγαλύτερο το value. Ο χρόνος, δεδομένου του volatility που επικρατεί στις αγορές είναι εξαιρετικά σημαντικός. Απαιτείται συνδυασμός καινοτομιών σε θεσμικό και τεχνολογικό επίπεδο».
Η κα. Μαραγκουδάκη είπε πως είναι σημαντικό να προσπαθήσουμε να πετύχουμε στο σκοπό μας ως servicers, στοχεύοντας στην αποτελεσματική διαχείριση των NPLs μέσω καλύτερου συντονισμού. «Ο συντονισμός μεταξύ των servicers θα μπορούσε να χει πολλαπλά οφέλη. Αναγκαίες οι μονάδες συνδιαχείρισης λόγω των πολλαπλών κλάδων».
Μιλώντας για την πρόοδο που έχει συντελεστεί στην αγορά των NPLs αναφέρθηκε στα βήματα που έχουν γίνει σημειώνοντας πως απαιτούνται ακόμη πολλά στη βελτίωση ζητημάτων που θέτουν εμπόδια στην εύρυθμη λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων (στο νομικό πλαίσιο, το φορολογικό πλαίσιο, το θεσμικό, το γραφειοκρατικό….) και που καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη την εισπραξιμότητα».
«Το σύνολο των χαρτοφυλακίων πρέπει να τμηματοποιηθεί με στόχο την αποτελεσματικότητα και την συνεχή βελτίωση και την δημιουργία προστιθέμενης αξίας».
Τέλος, ο κ. Ποταμίτης έκανε μια αναδρομή στο νομοθετικό πλαίσιο της διαχείρισης των NPLs σημειώνοντας πως «τα NPLs συνιστούν τεράστιο πρόβλημα για τους οφειλέτες. Ο νόμος για τις εισπρακτικές, κατά τη γνώμη μου, είναι δυσκοίλιος. Υπάρχει θεσμικό μπλοκάρισμα και προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν αναφορικά με την τιτλοποίση των οφειλών. Από το 2016 μέχρι σήμερα έχουν γίνει πολλά. Ο νόμος 4354 πέρασε από βελτιώσεις οι οποίες αφαίρεσαν χαρακτηριστικά ιδεοληψίας ενώ έγινε και τροποποίηση της αναγκαστικής εκτέλεσης. Υπήρξε απλοποίηση των διαδικασιών αλλά ακόμη υπάρχουν αρκετά που πρέπει να γίνουν. Βλέπουμε την τεράστια προσπάθεια του νομοθέτη να δημιουργήσει το σωστό περιβάλλον για την διαχείριση που όμως δεν πετυχαίνει πάντα. Σε λιγότερο από χρόνο θα μπορεί πλέον με το νέο νόμο να ολοκληρωθεί η ρευστοποίηση των οφειλών πχ μιας εταιρείας που πτώχευσε κάτι που δεν το βλέπαμε στο παρελθόν. Ένας νόμος θέλει διαρκή μελέτη, επεξεργασία, ανάλυση προβλημάτων και συλλογή στοιχείων, αλλαγές και τέλος διαβούλευση με τους παράγοντες της αγοράς ώστε να υπάρχει βελτίωση. Η λειτουργάς μια δευτερογενούς αγοράς με διαφάνεια αποτελεί μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις του μέλλοντος, όπως και η τροποποίηση του νόμου για τις εισπρακτικές».
Διαβάστε επίσης:
Γ. Σπυρόπουλος, Octane: Πρέπει να βελτιωθεί το customer experience των καταναλωτών
Γ. Ζαββός στο NPL Summit: Αυτός είναι ο τελικός στόχος του ΗΡΑΚΛΗ 2