Ματιά στο μέλλον: Nέες μορφές μετακίνησης και ασφαλιστική βιομηχανία

Οι νέες, εναλλακτικές μορφές μετακίνησης και η έλευση των αυτόνομων οχημάτων αλλάζουν τα δεδομένα στις μεταφορές και καλούν τον ασφαλιστικό κλάδο να κοιτάξει μπροστά επαναξιολογώντας τα επιχειρηματικά του μοντέλα

Όσον και αν, για κάποιους από εμάς, μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, το μέλλον των ανθρώπινων μετακινήσεων προβλέπεται το λιγότερο… συναρπαστικό.

Και μάλλον όχι και τόσο μακρινό!

Δύο είναι οι τάσεις που διαμορφώνουν αυτήν τη στιγμή τις εξελίξεις στον χώρο των μετακινήσεων επηρεάζοντας και την ασφαλιστική βιομηχανία. Η σταδιακή τελειοποίηση και επικείμενη εξάπλωση των αυτόνομων/ αυτό-οδηγούμενων οχημάτων και η αναπτυσσόμενη χρήση των «διαμοιραζόμενων» / «κοινόχρηστων» οχημάτων.

Αυτοί οι δύο παράγοντες επηρεάζουν συνολικά τον κλάδο των μεταφορών και της αυτοκίνησης, από τον αριθμό των οχημάτων ιδιωτικής χρήσης και τη συχνότητα και σοβαρότητα των ατυχημάτων έως τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται και κατασκευάζονται τα οχήματα.

Μπορούμε ήδη να δούμε ένα μέρος των αλλαγών που επίκεινται να συμβαίνει σήμερα: η επιλογή των «κοινόχρηστων» οχημάτων για την μετακίνηση των πολιτών φαίνεται να γίνεται όλο και πιο συχνή, νέα βοηθητικά συστήματα οδήγησης κάνουν την οδηγική εμπειρία πιο «έξυπνη» ενώ αυξάνονται οι δοκιμαστικές χρήσεις των αυτόνομων οχημάτων στους δρόμους των δυτικών μεγαλουπόλεων. Οι μελλοντικές προβλέψεις, ωστόσο, κάνουν λόγο για μία ακόμη πιο…προχωρημένη πραγματικότητα. Μία πραγματικότητα, στην οποία οι δυνατότητες και επιλογές για μετακίνηση αλλάζουν αλλά και ενοποιούνται, έτσι ώστε τα δημόσια μέσα μεταφοράς να χρησιμοποιούνται από κοινού με τα οχήματα διαμοιρασμού και τα αυτόνομα / αυτό-οδηγούμενα οχήματα, για μεταφορές, με μεγαλύτερη ασφάλεια και λιγότερα ατυχήματα, μέσα στις πόλεις.

Μία πραγματικότητα, στην οποία, μεταξύ άλλων, οι άνθρωποι θα μπορούν, μέσα από έξυπνες εφαρμογές και συσκευές, να επιλέγουν προσωποποιημένες υπηρεσίες μετακίνησης επιλέγοντας με βάση εξατομικευμένα κριτήρια, όπως ο χρόνος, το κόστος και άλλες προσωπικές τους προτιμήσεις.

Πώς θα επηρεάσει αυτό τις ασφάλειες; Σίγουρα με πολλούς τρόπους, ένας από τους οποίους έχει να κάνει με την ανάγκη για δημιουργία νέων μορφών ασφαλιστικής κάλυψης. Μπορούμε, για παράδειγμα, να φανταστούμε ένα άτομο να αναζητά, μέσα από το κινητό του, υπηρεσίες on demand ασφάλισης για μία συγκεκριμένη / μεμονωμένη διαδρομή με κάποιο κοινόχρηστο όχημα αλλά και τους κατασκευαστές αυτόνομων οχημάτων ή τους ιδιοκτήτες στόλων διαμοιραζόμενων οχημάτων να ανοίγουν την αγορά για νέες κατηγορίες εξειδικευμένων ασφαλίσεων. Μπορούμε επίσης να φανταστούμε τις ασφαλιστικές καλύψεις να παρέχονται όλο και πιοπολύ ως μέρος άλλων – ευρύτερων – προϊόντων και υπηρεσιών όπως το leasing οχημάτων και οι υπηρεσίες διαμοιρασμού.

Στον δρόμο προς την αυτόνομη οδήγηση

Στην αγορά βρίσκονται σήμερα αυτοκίνητα με χαμηλά επίπεδα αυτοματισμού και συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (βλέπε Γράφημα), όπως π.χ. παρακολούθηση τυφλών σημείων, προειδοποίηση παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας, κ.α. Άλλες λειτουργίες όπως η ανίχνευση πεζών και τα προσαρμοζόμενα συστήματα ελέγχου ταχύτητας αναμένεται σύντομα να αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά ακόμη και σε μέσης τιμής αυτοκίνητα. Τα οχήματα με μερική ή πλήρη αυτοματοποίηση βρίσκονται ακόμη σε στάδιο δοκιμών, αλλά για πολλούς δεν θα αργήσουν να γίνουν πραγματικότητα. Ή Tesla φαίνεται να ηγείται της κούρσας αλλά και άλλοι σημαντικοί παίκτες από τον χώρο της τεχνολογίας (Google, Apple) ή τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες (Toyota, BMW, Nissan, κ.α.) έχουν υποσχεθεί ότι θα παρουσιάσουν πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα στα αμέσως επόμενα χρόνια.

Πότε ακριβώς θα καταστεί δυνατό να δούμε αυτά τα οχήματα στους
δρόμους παραμένει αβέβαιο και εξαρτάται από ένα σύνολο παραγόντων: την τεχνολογική πρόοδο, τις νομοθετικές παρεμβάσεις που θα χρειαστεί να γίνουν και – φυσικά – την τελική αποδοχή και ζήτηση που θα γνωρίσουν τα οχήματα αυτά από το καταναλωτικό κοινό με βάση και το κόστος, την πρακτικότητα αλλά
και το αίσθημα ασφάλειας που θα παρέχουν. Διάφορες εκτιμήσεις κυμαίνονται πάντως από τα δέκα έως και τα τριάντα επόμενα χρόνια.

Κατηγοριοποίηση Συστημάτων Αυτοματοποιημένης Οδήγησης

Ή SAE (Society of Automotive Engineers) των Ή.Π.Α κατηγοριοποιεί τα οχήματα σε πέντε επίπεδα αυτοματοποίησης με βάση «Ποιος κάνει τι, πότε;». Οχήματα υψηλής αυτοματοποίησης των επιπέδων 4 και 5 δεν διατίθενται αυτή τη στιγμή στην αγορά για τους καταναλωτές και γίνονται μόνο δοκιμαστικές χρήσεις τους.


Πηγή: Περιοδικό Voice

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*