Εκρηκτικό μείγμα κινδύνων απειλεί τις εταιρείες ναυτασφαλίσεων μετά τις εκρήξεις σε τάνκερ στον Κόλπο του Ομάν
Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Οι εκρήξεις σε δυο πετρελαιοφόρα τάνκερ –ιαπωνικών και νορβηγικών συμφερόντων- στον Κόλπο του Ομάν την Πέμπτη θα υποχρεώσεων τους παρόχους ναυτασφαλιστικών υπηρεσιών να επανεξετάσουν τους κινδύνους που αναλαμβάνουν, με τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα για τα πλοία που ταξιδεύουν στην περιοχή να θεωρούνται «σχεδόν βέβαιες», σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
Σύμφωνα με τον Jonathan Moss, επικεφαλής του κλάδου μεταφορών και ναυτιλίας της νομικής εταιρείας DWF Partner, “το συμβάν κατά πάσα πιθανότητα θα οδηγήσει τις ασφαλιστικές να αυξήσουν τα ασφάλιστρα, να επαναδιαπραγματευτούν τους όρους καλύψεων των πλοίων και να θεσπίσουν ειδικές ρήτρες στα συμβόλαια ασφάλισης και αντασφάλισης σε ναυτιλία και ενέργεια».
Οι ΗΠΑ κατηγόρησαν το Ιράν για τις εκρήξει έξω ακριβώς από τα Στενά του Ορμούζ, που αποτελούν ένα «διάδρομο ζωτικής σημασίας» για τις εξαγωγές πετρελαίου. Η Τεχεράνη αντέκρουσε τις κατηγορίες.
Όπως και να έχει, είναι γεγονός ότι συνολικά έξι tankers έγιναν στόχος επιθέσεων τις τελευταίες 32 ημέρες, αποτελώντας πλέον μία απειλή για την εμπορική ναυτιλία, που δεν υπήρχε εδώ και δεκαετίες.
«Το αμέσως επόμενο διάστημα θα δούμε τις ασφαλιστικές να προχωρούν σε αυξήσεις τιμών, εν μέσω κοκτέιλ αβεβαιότητας στην περιοχή», σχολίασε ο κ. Moss. “Οι ναυτασφαλιστικές εταιρείες παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς την κατάσταση… Η αξιολόγηση του επιπέδου κινδύνου στην περιοχή είναι δύσκολη, καθώς μετά από μεγάλες περιόδους ημρεμίας, καταγράφονται «κύματα» αιτήσεων αποζημιώσεων προς τους ναυτασφαλιστές, συνεπεία επιθετικών ενεργειών».
«Πρέπει να θυμόμαστε ότι περίπου το 30% του αργού πετρελαίου στον πλανήτη περνά μέσα από τα Στενά», δήλωσε ο Paolo d’Amico, πρόεδρος της Intertanko, του μεγαλύτερου tradegroup για ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων. «Εάν τα συγκεκριμένα ύδατα γίνουν επικίνδυνα, η προσφορά σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο θα μπορούσε να τεθεί σε κίνδυνο» πρόσθεσε.
Η επιτροπή «Joint War Committee», μία ομάδα που λειτουργεί συμβουλευτικά προς τους ασφαλιστές, όρισε τον Περσικό Κόλπο και τα νερά έξω από αυτόν ως «ListedArea» έπειτα από τα συμβάντα των τελευταίων ημερών.
H συγκεκριμένη ταξινόμηση δίνει «χώρο» στους underwriters να αυξάνουν το κόστος ασφάλισης. Οι ασφαλιστικές αγορές είναι συνηθισμένες στο να ενσωματώνουν τον γεωπολιτικό κίνδυνο στα μοντέλα τιμολόγησης των ρίσκων, αλλά τα τρέχοντα επίπεδα αβεβαιότητας είναι συγκρίσιμα με αυτά του 2003, περίοδο κατά την οποία τα ασφάλιστρα για τα πλοία και τον εξοπλισμό τους κα η κάλυψη για τον κίνδυνο πολέμου για τα τάνκερ στο Περσικό Κόλπο είχαν αυξηθεί «σε πολύ μεγάλο βαθμό».