Τι κρύβει το νέο θρίλερ με τη φυγή των θεσμών

Τροφή σε νέα σεναριολογία δίνει η ξαφνική αποχώρηση των επικεφαλής των θεσμών από την Αθήνα, παρότι η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι αύριο Σάββατο έχει προγραμματισθεί συνάντηση του οικονομικού επιτελείου μαζί τους και στόχος είναι το αργότερο ως την Τρίτη να έχει κλείσει η συμφωνία για την αξιολόγηση, ώστε να συζητηθεί το θέμα του χρέους στην εαρινή σύνοδο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

Η εξήγηση που δίνεται από κύκλους της Κομισιόν για τη μη προγραμματισμένη αποχώρηση των επικεφαλής των θεσμών, με προορισμό της Βρυξέλλες, είναι ότι κρίθηκε σκόπιμο να συμμετάσχουν με φυσική παρουσία -και όχι μέσω τηλεδιάσκεψης- στις εργασίες του σημερινού EuroWorking Group, το οποίο θα δώσει κατευθύνσεις στους θεσμούς για την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης με την ελληνική κυβέρνηση.

Παρά ταύτα, το πρωτοφανές ταξίδι-αστραπή των επικεφαλής των θεσμών (Αθήνα-Βρυξέλλες-Αθήνα μέσα σε ένα 24ωρο) συσχετίζεται από πολλούς με την ανασφάλεια που έχει δημιουργηθεί στους κύκλους των δανειστών σχετικά με το απόρρητο των τηλεφωνικών επικοινωνιών τους με το εξωτερικό, μετά τη γνωστή «διαρροή» της συνομιλίας στελεχών του ΔΝΤ στο WikiLeaks. Δεν έχουν, πάντως, βάση ορισμένες φήμες που κυκλοφόρησαν τις τελευταίες ώρες περί σοβαρής εμπλοκής στις συνομιλίες, εξαιτίας της οποίας αποχώρησαν οι επικεφαλής των θεσμών.

Από την πλευρά της κυβέρνησης, ανεπίσημο ενημερωτικό σημείωμα που διανεμήθηκε χθες έκανε λόγο για συμφωνία με τους θεσμούς το αργότερο μέχρι την Τρίτη, παρότι δεν έχουν πέσει οι τόνοι της αντιπαράθεσης με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Ειδικότερα, το κυβερνητικό non paper αναφέρει τα εξής:

  1. Οι διαπραγματεύσεις για την πρώτη αξιολόγηση θα ολοκληρωθούν σύντομα, καθώς είναι κοινή η βούληση όλων των πλευρών να υπάρξει συμφωνία. Τα σενάρια των καθυστερήσεων φαίνεται να «καίγονται» καθώς τώρα όλοι συμφωνούν ότι μέχρι το Πάσχα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία, ενώ το αργότερο μέχρι την Τρίτη θα έχει ολοκληρωθεί και η επεξεργασία του κειμένου των θεσμών. Η κοινή βούληση για συμφωνία δεν αποκλείει και διαφοροποιήσεις όπως, άλλωστε, συμβαίνει σε όλες τις διαπραγματεύσεις. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, ως όφειλε, κατέθεσε και το δικό του κείμενο, στο οποίο καταγράφονται κάποιες διαφοροποιήσεις του.
  1. Η συμφωνία του Ιουλίου ήταν γνωστό από την αρχή ότι φέρνει μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας – μέχρι το τέλος του 2018. Θυμίζουμε ότι από το 2010 που ξεκίνησε η κρίση οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν πάρει μέτρα ύψους πάνω από 62 δισ. ευρώ. Και μίλαγαν για success story, ενώ σήμερα, με 5,4 δισ. ευρώ, καταστροφολογούν…
  1. Πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν και ας φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά» ανεβάζοντας το «λογαριασμό στα 6,5 δισ. ευρώ». Το κόστος των μέτρων που μένει να εφαρμοστεί είναι 2,6 δισ. ευρώ, όπως προβλέπει η συμφωνία, και θα εφαρμοστούν σε διάστημα 30 μηνών – δηλαδή 1,1 δισ. ευρώ σε ετήσια επιβάρυνση. Φυσικά και δεν επιχαίρει κανείς –το ελπίζουμε…– γι’ αυτά τα 2,6 δισ. ευρώ μέτρα, ιδιαίτερα όταν καλείται να τα πληρώσει μια κοινωνία ταλαιπωρημένη.
  1. Από την έως σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό.
  1. Στο φορολογικό βάσει των στοιχείων των δηλώσεων 2015 [εισοδήματα 2014] της εισφοράς αλληλεγγύης συμπεριλαμβανομένης:

– Το 99,8% των μισθωτών / συνταξιούχων έχει μείωση φόρου ή πολύ μικρή επιβάρυνση [από 10.000 έως 22.000 ευρώ το χρόνο η επιβάρυνση είναι, μέσος όρος, 80 ευρώ]. Έχουμε ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ [ακόμα και 400 ευρώ λιγότερα καλούνται να πληρώσουν μισθωτοί]. Και υπάρχει επιβάρυνση για τα μεγάλα εισοδήματα, πάνω από 50.000 ευρώ, έως και 5% τους εισοδήματός τους. Συνολικά για μισθωτούς και συνταξιούχους υπάρχει εξορθολογισμός και προοδευτική επιβάρυνση ανάλογα με τα εισοδήματα.

-Το 92% των φορολογουμένων μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000 ευρώ θα πληρώσει λιγότερο φόρο [μέχρι και 700 ευρώ λιγότερα!]. Υπάρχει, δηλαδή, σημαντική ελάφρυνση στα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα.

– Το 71% των φορολογουμένων με εισόδημα από επιχειρήσεις και μισθούς να πληρώσει λιγότερο φόρο. Και σ’ αυτή την κατηγορία υπάρχει ελάφρυνση για τα χαμηλότερα εισοδήματα.

  1. Στο ασφαλιστικό δεν θα υπάρξει καμιά μείωση των κύριων συντάξεων, ενώ έχει συμφωνηθεί και το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ με 15 χρόνια – θα βαίνει αυξανόμενη, δηλαδή, κατά 2% τα τελευταία πέντε χρόνια. Κοντά σε συμφωνία είναι οι δύο πλευρές και για τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων με διαφωνία να καταγράφεται έντονα από το ΔΝΤ ως προς το ύψος των επικουρικών συντάξεων.
  1. Να σημειωθεί ότι τα προβλεπόμενα μέτρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν όλα. Αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν. Και αυτό δεν είναι απίθανο να συμβεί.
  1. Η ύφεση το 2015, για παράδειγμα, αποδείχτηκε οριακή και κατά πολύ μικρότερη όλων των προβλέψεων. Το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε μόλις κατά 0,2% κι όχι κατά 7% όπως λανθασμένα καταστροφολογούσαν η ΝΔ και οι προσκείμενοι σ’ αυτήν αναλυτές. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, μόλις τον Οκτώβριο του 2015, προέβλεπε ύφεση 2,3 % για το 2015, ενώ τελικά ήταν μόλις -0,2%! Δεν είναι, βέβαια, οι μοναδικές λάθος εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Όλες οι προβλέψεις του για την ύφεση έπεσαν έξω από την πρώτη χρονιά της κρίσης!
Έτος Πρόβλεψη ΔΝΤ Πραγματικότητα
2010 -4,0% -5%
2011 -2,6% -7,1%
2012 +1,1% -6,6%
2013 +2,1% -3,3%
2015 -2,3% -0,2%
  1. Το ίδιο λάθος εκτιμήσεις κάνει και με το πρωτογενές πλεόνασμα. Το 2015 η σημερινή κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα από 0,2% έως 0,4%, ενώ το πρόγραμμα προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 0,25%. Η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ είχε στόχο το 2014 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ και τελικά επετεύχθη 0,4%. Η διαφορά ύψους -2 δισ. ευρώ θα είχε ως συνέπεια τη λήξη επιπρόσθετων μέτρων το 2015 για την κάλυψη του κενού, ενώ την ίδια χρονιά, με βάση το προηγούμενο πρόγραμμα της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, θα έπρεπε να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3% που σήμαινε πρακτικά και άλλα μέτρα.
  1. Είναι φανερό ότι το ΔΝΤ την περίοδο 2010-2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις [παραπάνω πίνακας] ακριβώς επειδή ήθελε να δικαιολογήσει τη βιωσιμότητα του προγράμματος στο οποίο συμμετείχε. Από το 2015 [3ο πρόγραμμα] κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του.