Η εποπτεία της ασφαλιστικής αγοράς: Φερεγγυότητα ΙΙ και επανεκπαίδευση

 

 

Φερεγγυότητα ΙΙ (Solvency II)

 

Το 2015 υπήρξε για την αγορά η χρονιά κορύφωσης των διεργασιών και διαδικασιών όλων των δραστηριοποιούμενων στην Ελλάδα αλλά και σε όλο τον ευρωπαϊκό χώρο ασφαλιστικών επιχειρήσεων προκειμένου να ανταποκριθούν με επάρκεια στις απαιτήσεις της οδηγίας 2009/138/ΕΚ για τη Φερεγγυότητα ΙΙ. Ενόψει της έναρξης ισχύος της οδηγίας από 1.1.2016, στο επίκεντρο της εποπτικής δράσης βρέθηκε και το 2015 η ενίσχυση και παρακολούθηση από την ΤτΕ των προσπαθειών των ασφαλιστικών επιχειρήσεων για τη μετάβαση στο νέο καθεστώς. Υπό το βάρος της προετοιμασίας των εταιριών και εν μέσω ενός περιπλεγμένου πολιτικού σκηνικού, το σχέδιο νόμου για την ενσωμάτωση της οδηγίας 2009/138/ΕΚ στην εθνική νομοθεσία κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή μόλις τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου 2016. Πρόκειται, παρά την καθυστέρηση, για θετική εξέλιξη καθώς αίρει την ασάφεια που είχε δημιουργηθεί για το νομικό περιβάλλον στο οποίο θα ασκούσαν εφεξής τις εργασίες τους οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Στις 31 Δεκεμβρίου 2015, εξάλλου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε στην Εφημερίδα της Ε.Ε. τα Εκτελεστικά Τεχνικά Πρότυπα που αφορούν στην εξειδίκευση θεμάτων του 3ου πυλώνα της οδηγίας 2009/138/ΕΚ σχετικά με τη διαφάνεια και τη δημοσιοποίηση στοιχείων εποπτικής και οικονομικής φύσης. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες συμπιεσμένου χρόνου , η ΕΑΕΕ ενήργησε έχοντας ως μέριμνα να βοηθήσει με τρόπο ουσιαστικό τις εταιρίες-μέλη της στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που δημιουργεί η έλευση των νέων κανόνων φερεγγυότητας. Ανταποκρίθηκε ενεργά και με εμπεριστατωμένο σχολιασμό στη δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου για την ενσωμάτωση της οδηγίας 2009/138/ ΕΚ στην εθνική νομοθεσία που έθεσε το Υπουργείο Οικονομικών τον Ιούνιο του 2015. Για την ευρύτερη διαμόρφωση των θέσεών της η ΕΑΕΕ συνέστησε ad hoc ομάδα εργασίας αποτελούμενη από διακεκριμένα στελέχη της αγοράς. Από την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης του σχετικού σχεδίου νόμου έως σήμερα η ΕΑΕΕ παρακολουθούσε στενά την πορεία της νομοθετικής του προώθησης επισημαίνοντας με συνεχείς παρεμβάσεις την ανάγκη για την επίσπευση της ψήφισής του πριν τουλάχιστον το τέλος του 2015 αλλά και για περαιτέρω βελτιώσεις επί του περιεχομένου του. Παράλληλα, αντιμετώπισε αποτελεσματικά εξειδικευμένα ζητήματα για τα οποία εταιρίες-μέλη της διαπίστωσαν και προέβαλαν ως προβληματικά κατά την προσαρμογή τους στους νέους κανόνες, ενώ συνέχισε τη συστηματική ενημέρωση των εταιριών σε σχέση με τις εξελίξεις που διέτρεξαν το Solvency II σε ευρωπαϊκό επίπεδο το 2015. Με σκοπό, τέλος, τον εξορθολογισμό των φορολογικών επιπτώσεων του Solvency II στα αποτελέσματα των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, η ΕΑΕΕ προχώρησε στη συγκρότηση ειδικής ομάδας για την επεξεργασία νομοθετικής ρύθμισης σχετιζόμενης με την έκπτωση των τεχνικών αποθεμάτων από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων μετά τη θέση σε εφαρμογή της οδηγίας για το Solvency II. Η πρόταση που θα προκύψει ως προϊόν των σχετικών εργασιών θα προωθηθεί άμεσα στο Υπουργείο Οικονομικών. Αναμφίβολα το Solvency II συνιστά ένα άκρως σύνθετο περιβάλλον για τις ασφαλιστικές Η εποπτεία της ασφαλιστικής αγοράς 27 επιχειρήσεις, συγχρόνως όμως αποτελεί ένα βήμα παραπέρα για την προστασία των ασφαλιζομένων και δικαιούχων από ασφάλιση και σε τελική ανάλυση ένα εχέγγυο για την αξιοπιστία και φερεγγυότητα του κλάδου και την ικανότητα αυτού να διαδραματίσει ένα δυναμικότερο ρόλο μέσα στην ελληνική οικονομία και κοινωνία. Καθ’ ‘ολη τη διάρκεια του 2015 και παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες το σύνολο της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς κατέβαλε εντατικές προσπάθειες προκειμένου από 1.1.2016 να είναι πλήρως έτοιμη να λειτουργήσει με τους κανόνες του Solvency II.

Επανεκπαίδευση ασφαλιστικών διαμεσολαβητών

 

Με απόφασή της στα τέλη του 2014, η ΤτΕ, ορμώμενη από ανάλογες συζητήσεις που γινόντουσαν εκείνη την εποχή σε ευρωπαϊκό επίπεδο στο πλαίσιο της αναθεώρησης της οδηγίας 2002/92/ΕΚ για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, γνωστή πλέον ως IDD, προχώρησε στη θέσπιση υποχρέωσης επανεκπαίδευσης για τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές. Επρόκειτο για απόφαση με ουσιώδεις προεκτάσεις και για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, καθώς τις καθιστούσε υποχρεωτικά παρόχους προγραμμάτων επανεκπαίδευσης για την προϊοντική κατάρτιση των συνεργαζόμενων με αυτές διαμεσολαβητών (είτε με το καθεστώς του συνδεδεμένου ασφαλιστικού διαμεσολαβητή είτε της αποκλειστικής συνεργασίας). Ενόψει τούτου και με το δεδομένο ότι η πράξη δημιουργούσε πλήθος ερωτημάτων κατά την εφαρμογή της, η ΕΑΕΕ ζήτησε τη συνδρομή της ΤτΕ προκειμένου να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινίσεις για την ορθή συμμόρφωση των εταιριών στις προβλεπόμενες απαιτήσεις.

 

Επιπλέον, ζήτησε, μεταφέροντας σχετικό αίτημα εταιριών- μελών της, την παροχή παράτασης της προθεσμίας υποβολής των προς αξιολόγηση σεμιναρίων για το έτος 2015, η οποία και δόθηκε από την αρμόδια αρχή αναγνωρίζοντας τις αντικειμενικές δυσκολίες των εν γένει παρόχων σεμιναρίων επανεκπαίδευσης. Θετική, εξάλλου, ήταν η παρέμβαση της ΕΑΕΕ για την παροχή διευκρινίσεων από την ΤτΕ σχετικά με τον έλεγχο εκ μέρους των Επιμελητηρίων των πιστοποιητικών επιτυχούς παρακολούθησης των σεμιναρίων των 15 ωρών για το έτος 2015.

Πηγή:ΕΑΕΕ: Ετήσια Έκθεση 2015

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*