Της Έλενας Ερμείδου
Πέραν από τις διαμάχες που συμβαίνουν στην ασφαλιστική αγορά για τις προμήθειες, το δικαίωμα συμβολαίου και τις μετακινήσεις στελεχών, η ασφαλιστική αγορά θα κλείσει με σημαντικά βελτιωμένα αποτελέσματα το 2025 σε σχέση με το 2024 και πολύ βελτιωμένες τάσεις ανόδου της παραγωγής.
Το κύριο συστατικό που συντελεί στα βελτιωμένα αποτελέσματα είναι η δέσμη κινήτρων για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς, με τον νόμο 5193/2025, η τεχνολογία και τα νέα λογιστικά πρότυπα.
Δέσμη κινήτρων
Επήλθε από το 2024 η υποχρεωτική ασφάλιση η ασφάλιση φυσικών καταστροφών για επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω των 500.000 ευρώ, ενώ δόθηκε και έκπτωση 20% στον ΕΝΦΙΑ για κατοικίες αξίας μέχρι 500.000 ευρώ που έχουν ασφαλιστεί.
Παράλληλα, εισάγεται ο νέος δείκτης για την αναπροσαρμογή ασφαλίστρων υγείας. Ο νέος δείκτης για την αναπροσαρμογή ασφαλίστρων μακροχρόνιων συμβολαίων υγείας θα καθορίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ βάσει παραγόντων και δεδομένων, μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου κάθε έτους.
Τέλος, μέσα στο 2025 μειώθηκαν οι ασφαλιστικές εισφορές κατά 1% –ανεπαίσθητη ωστόσο μείωση– και απαλλάχθηκαν από τη φορολογία τα ασφάλιστρα υγείας για άτομα κάτω των 18 ετών.
Τα λογιστικά πρότυπα
Τα IFRS 17, παρά τις δυσκολίες, αποτελούν μια ευκαιρία για τις ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες να μετασχηματίσουν τον επιχειρησιακό και οικονομικό τους προγραμματισμό.
Οι καλά προετοιμασμένες ασφαλιστικές επανασχεδιάζουν τα λειτουργικά τους μοντέλα, ενσωματώνουν τους οδηγούς του CSM και του Risk Adjustment στις προβλέψεις, ευθυγραμμίζουν τις αναλογιστικές και οικονομικές διαδικασίες, αξιοποιούν ενιαίες πλατφόρμες δεδομένων και προηγμένα KPIs, και ενισχύουν τη διακυβέρνηση παραδοχών.
Τούτων δοθέντων, τα νέα λογιστικά πρότυπα λειτουργούν και ως καταλύτες της ανάπτυξης, βοηθώντας στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων.
Η τεχνολογία σε όλο το φάσμα
Ψηφιακά έγγραφα
Τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLM) με την χρήση της ΤΝ μεταφράζουν τα κείμενα των συμβολαίων και λοιπών εγγράφων σε ψηφιακά έγγραφα κανόνων, δηλαδή σε σύνολα κανόνων που με την εκτέλεση τους διευκολύνεται η σύγκριση προϊόντων, επιταχύνεται ο εκσυγχρονισμός του χαρτοφυλακίου και περιορίζονται λάθη στην αποζημίωση.
Ταυτόχρονα, τα μοντέλα αυτά επιτρέπουν την αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων εργασιών, όπως σύνταξη επιστολών και ενημερώσεων, σύνοψη φακέλων και προετοιμασία αναφορών προς τη διοίκηση. Η διαδικασία αυτή, σε συνδυασμό με οργανωμένη βιβλιοθήκη ανά λειτουργία, όπως ανάληψη κινδύνων, δίκτυο διανομής και αποζημιώσεις, κάνει την ΤΝ να γίνεται φορέας συλλογικής ασφαλιστικής τεχνογνωσίας και όχι απλώς ένα γενικό εργαλείο παραγωγής κειμένου.
Αποζημιώσεις
Στον τομέα των αποζημιώσεων, η Τεχνητή Νοημοσύνη επιτρέπει ταχύτερη και πιο ακριβή εξυπηρέτηση των πελατών. Η πρώτη επεξεργασία ζημιάς γίνεται σε πραγματικό χρόνο, συντομεύοντας τις αποζημιώσεις.
Η ΤΝ μπορεί να υποστηρίξει την αυτόματη αναγνώριση σοβαρότητας ζημίας και πιθανής σωματικής βλάβης, την κατηγοριοποίηση περιστατικών και την έξυπνη δρομολόγησή τους στον κατάλληλο χειριστή, την εκτίμηση κόστους επισκευής για οχήματα με σύνθετα ηλεκτρονικά συστήματα.













