back to top
11 C
Athens
Τετάρτη Ιανουάριος 22 2025

«Πονοκέφαλος» για επιχειρήσεις και οργανισμούς οι επιθέσεις DDOS

Ολοένα και πιο συχνή απειλή για επιχειρήσεις και οργανισμούς αποτελούν οι κατανεμημένες επιθέσεις άρνησης υπηρεσίας (DDoS/Distributed Denial-of-Service). Η συγκεκριμένη μορφή απειλής αποσκοπεί στην επιβράδυνση ή ακόμη και στην πλήρη διακοπή της λειτουργίας ενός server. Οι οικονομικές συνέπειες για τις επιχειρήσεις είναι συχνά καταστροφικές, καθώς μελέτες αποκαλύπτουν ότι το κόστος μιας τέτοιας επίθεσης μπορεί να ξεπεράσει τα 1,6 εκατομμύρια δολάρια – ένα υπέρογκο ποσό που μπορεί να επιβαρύνει σοβαρά οποιαδήποτε εταιρεία. Επιπλέον, οι επιθέσεις DDoS συχνά χρησιμοποιούνται ως μέσο αντιπερισπασμού, παρέχοντας στους επιτιθέμενους την ευκαιρία να κλέψουν δεδομένα ή να διαταράξουν κρίσιμες λειτουργίες ανενόχλητοι ενώ το σύστημα κατακλύζεται από υπερβολικό όγκο κίνησης.

Παρά τις βελτιώσεις στα συστήματα ασφαλείας και την αυξημένη ευαισθητοποίηση σχετικά με τις ψηφιακές απειλές, οι επιθέσεις DDoS παραμένουν ένας σοβαρός κίνδυνος για επιχειρήσεις και οργανισμούς. Το γεγονός αυτό τονίζει την ανάγκη για επένδυση σε μέτρα προστασίας, προκειμένου να αποτραπούν σοβαρές οικονομικές και λειτουργικές επιπτώσεις.  

- Advertisement -

Η λειτουργία των επιθέσεων DDoS  

Ο κύριος στόχος μιας επίθεσης DDoS είναι να προκαλέσει διακοπή της πρόσβασης σε έναν server ή έναν πόρο δικτύου, πλημμυρίζοντάς τον με έναν τεράστιο όγκο κίνησης. Σε αντίθεση με τις απλές επιθέσεις άρνησης υπηρεσίας που προέρχονται από μία μεμονωμένη πηγή, οι κατανεμημένες επιθέσεις άρνησης υπηρεσίας (DDoS) χρησιμοποιούν ένα δίκτυο υπολογιστών που έχουν παραβιαστεί, γνωστό ως “botnet“, για να εξαπολύσουν την επίθεση ταυτόχρονα από πολλές πηγές.

- Advertisement -

Το botnet δημιουργείται από έναν κακόβουλο παράγοντα, συχνά αποκαλούμενο “botmaster“, ο οποίος εκμεταλλεύεται ευπάθειες σε συστήματα υπολογιστών για να εγκαταστήσει κακόβουλο λογισμικό, συνήθως Trojan. Οι υπολογιστές που μολύνονται από αυτό το λογισμικό ενσωματώνονται στο botnet και ελέγχονται εξ αποστάσεως από τον botmaster για να πραγματοποιούν κακόβουλες δραστηριότητες, όπως επιθέσεις DDoS.

Οι επιθέσεις DDoS διακρίνονται σε διάφορες κατηγορίες, καθεμία από τις οποίες στοχεύει διαφορετικά τρωτά σημεία:

  • Επιθέσεις που βασίζονται στον όγκο (VolumeBased Attacks): Εστιάζουν στην υπερφόρτωση του στόχου με τεράστιες ποσότητες κίνησης, όπως UDP floods και ICMP floods. Στόχος τους είναι η κατανάλωση του εύρους ζώνης και η εξάντληση των πόρων του server. Ο αντίκτυπος αυτών των επιθέσεων μετράται σε bits ανά δευτερόλεπτο (Bps), και όσο μεγαλύτερη είναι η κίνηση τόσο μεγαλύτερη είναι η ζημιά.
  • Επιθέσεις Πρωτοκόλλου (Protocol Attacks): Επικεντρώνονται στην εκμετάλλευση ευπαθειών συγκεκριμένων πρωτοκόλλων επικοινωνίας, όπως το TCP. Παραδείγματα περιλαμβάνουν τις επιθέσεις Smurf και SYN floods, οι οποίες στοχεύουν να διαταράξουν τη φυσιολογική λειτουργία των διακομιστών μέσω κακόβουλης χρήσης των πρωτοκόλλων τους.
  • Επιθέσεις στο επίπεδο εφαρμογών, όπως το Zero-day DDoS ή το Slowloris: Εκμεταλλεύονται τις ευπάθειες των εφαρμογών, κατακλύζοντάς τες με έναν τεράστιο όγκο αιτημάτων. Τα συγκεκριμένα αιτήματα, αν και φαίνονται νόμιμα, είναι σχεδιασμένα να καταναλώσουν όλους τους διαθέσιμους πόρους του server, οδηγώντας τον σε αδυναμία εξυπηρέτησης των πραγματικών χρηστών.

Ο αντίκτυπος των επιθέσεων DDoS

Οι επιθέσεις DDoS μπορούν να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στις επιχειρήσεις, τόσο σε οικονομικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο. Κατά τη διάρκεια μιας επίθεσης, οι οικονομικές απώλειες μπορεί να ξεπερνούν τα 20.000 δολάρια ανά ώρα, ενώ οι διαταραχές στις λειτουργίες μπορούν να διαρκέσουν από λίγες ώρες έως ημέρες και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και εβδομάδες. Σύμφωνα με έρευνα της Kaspersky, το 20% των επιθέσεων DDoS μπορεί να παραμένουν ενεργές για παρατεταμένες περιόδους, αναδεικνύοντας τη σύνθετη φύση αυτών των επιθέσεων.

Κατά τη διάρκεια μιας τέτοιας επίθεσης, οι εργαζόμενοι στερούνται πρόσβασης σε βασικούς πόρους δικτύου, γεγονός που μειώνει την παραγωγικότητα και προκαλεί σημαντικές διακοπές στις επιχειρησιακές ροές. Για εταιρείες που βασίζονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ο αντίκτυπος είναι ακόμα πιο έντονος, καθώς οι πελάτες αδυνατούν να πραγματοποιήσουν συναλλαγές, οδηγώντας σε άμεσες απώλειες πωλήσεων και εσόδων. Επιπλέον, η φήμη της επιχείρησης μπορεί να υποστεί πλήγμα, καθώς η απογοήτευση των πελατών συχνά τους οδηγεί σε ανταγωνιστικές επιλογές.

Οι επιθέσεις DDoS δεν επηρεάζουν μόνο τους στόχους τους αλλά και τους παραβιασμένους υπολογιστές που χρησιμοποιούνται ως «bot» για την επίθεση, προκαλώντας προβλήματα απόδοσης και πρόσβασης χωρίς τη γνώση των ιδιοκτητών τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη απόδοση συστήματος, σφάλματα ή δυσκολία πρόσβασης σε νόμιμες υπηρεσίες για τους χρήστες αυτών των συσκευών. Οι αιτίες αυτών των παραβιάσεων ποικίλλουν. Συχνά οφείλονται σε ευπάθειες στα εταιρικά δίκτυα ή σε ανθρώπινα λάθη, όπως το άνοιγμα κακόβουλων συνημμένων.

Οργανώνοντας την άμυνα απέναντι στις επιθέσεις DDoS

Η άμυνα έναντι επιθέσεων DDoS απαιτεί τη χρήση πολυεπίπεδων στρατηγικών που περιλαμβάνουν προληπτικά και αντιδραστικά μέτρα. Σύμφωνα με το Carnegie Mellon Software Engineering Institute, μια από αυτές είναι ο περιορισμός των προσπαθειών σύνδεσης για την αποτροπή επιθέσεων. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια μιας επίθεσης DDoS, αυτό το μέτρο μπορεί να αποκλείσει ακούσια νόμιμους χρήστες, καθιστώντας απαραίτητη την εφαρμογή μηχανισμών πρόσβασης έκτακτης ανάγκης.

Για αυτόν τον λόγο, πρέπει να υπάρχουν διαρκώς ενεργοποιημένες εξειδικευμένες λύσεις anti-DDoS για την προστασία από αυτές τις επιθέσεις. Οι επιχειρήσεις μπορούν να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητά τους μέσω των εξής ενεργειών:

  1. Διαμόρφωση διακομιστών Ιστού: Εξοπλίστε τους servers ώστε να αντέχουν στις επιθέσεις.
  2. Προσαρμογή τειχών προστασίας ISP: Φιλτράρετε την ανεπιθύμητη κίνηση.
  3. Βελτιστοποίηση τειχών προστασίας: Μετριάστε τις επιθέσεις SYN flood.
  4. Αλλαγή διευθύνσεων IP: Μεταφέρετε δημόσιους πόρους σε εναλλακτικές διευθύνσεις IP.
  5. Μεταφορά κρίσιμων εφαρμογών: Χρησιμοποιήστε το cloud ή ξεχωριστά δημόσια υποδίκτυα για ευαίσθητες εφαρμογές.

Επιπλέον, η απενεργοποίηση περιττών υπηρεσιών δικτύου μειώνει τα πιθανά σημεία εισόδου για εισβολείς, ενώ η εφαρμογή ορίων δεδομένων και η κατάτμηση δίσκου συμβάλλει στον περιορισμό των συνεπειών μιας επίθεσης. Η δημιουργία βασικής γραμμής για την κανονική απόδοση του δικτύου και την κυκλοφορία διακομιστή είναι, επίσης, ζωτικής σημασίας. Ασυνήθιστες αιχμές στην κίνηση, χωρίς προφανή εξήγηση, μπορεί να υποδηλώνουν επικείμενη επίθεση.

Πέραν των παραπάνω, η επένδυση σε εξειδικευμένες υπηρεσίες antiDDoS με αυτοματοποιημένες δυνατότητες σάρωσης και εντοπισμού επιθέσεων είναι απαραίτητη. Οι υπηρεσίες αυτές θα πρέπει να ενημερώνονται τακτικά προκειμένου να εξασφαλίζεται αποτελεσματική αντιμετώπιση νέων μορφών απειλών. Οι επιθέσεις DDoS έχουν τη δυνατότητα να διαταράξουν τις επιχειρησιακές λειτουργίες, να προκαλέσουν οικονομικές απώλειες και να αυξήσουν την πίεση στις ομάδες IT. Ένας συνδυασμός προληπτικών στρατηγικών, προηγμένων τεχνολογιών ανίχνευσης και μετριασμού, καθώς και τακτικής παρακολούθησης, μπορεί να ελαχιστοποιήσει αποτελεσματικά τον αντίκτυπο των επιθέσεων, διασφαλίζοντας τη σταθερότητα της λειτουργίας ενός οργανισμού ή μιας επιχείρησης.

 

Σχετικές δημοσιεύσεις

Λιγότερες επιθέσεις DDoS και μικρές γεωγραφικές αλλαγές στο 2ο τρίμηνο του 2021

Το δεύτερο τρίμηνο του 2021, ο συνολικός αριθμός των επιθέσεων DDoS μειώθηκε κατά 38,8% σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο του 2020 και κατά 6,5% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο του 2021.

Mειώθηκαν οι επιθέσεις DDoS

Ο αριθμός των επιθέσεων DDoS που εντοπίστηκαν από το Kaspersky DDoS Prevention το 4ο τρίμηνο του 2020 αυξήθηκε ελαφρώς

Όλο και πιο διαδεδομένα τα πολυλειτουργικά bots

Έρευνα της Kaspersky Lab για τη δραστηριότητα των botnets κατά στο α΄ 6μηνο του 2018 - Ποια μέτρα προστασίας προτείνουν οι ειδικοί

Συνέντευξη/First Data: Η ασφάλεια χτίζεται και εξελίσσεται καθημερινά

Η ασφάλεια στο κομμάτι του web αλλά και του mobile στις περιπτώσεις που τα μέσα αυτά διαχειρίζονται ευαίσθητη πληροφορία επιβάλλεται από πρότυπα και κανονισμούς

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Κυριαρχούν τα περιστατικά ασφάλειας δικτύου: Στόχος το 88% των εταιρειών

Κατά τη διάρκεια του 2024, ο πιο συχνός τύπος περιστατικών ασφαλείας που αντιμετώπισαν οι εταιρείες αφορούσε την προστασία των δικτύων

SOS για τις απάτες παραβίασης τραπεζικών λογαριασμών

Σε εγρήγορση καλούν τους συναλλασσόμενους οι τράπεζες μετά από περιστατικό «εισαγόμενης» απάτης στον Βόλο

LLOYD’S: Δίνουν μοναδικές λύσεις cyber κινδύνου στον κυβερνοχώρο

Τα Lloyd’s συγκεντρώνουν τεχνογνωσία για να προσφέρουν δημιουργικές λύσεις κινδύνου στον κυβερνοχώρο σήμερα, για να είναι πιο ανθεκτικός αύριο.

Η κυβερνο-επίθεση στον όμιλο ΦΟΥΡΛΗ καταδεικνύει την ανάγκη της Cyberinsurance

Ο όμιλος φέρεται ασφαλισμένος σε ξένη ασφαλιστική με παρουσία στην Ελλάδα ενώ ο αντασφαλιστής είναι βρετανική εταιρεία

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Οδηγός για ψηφιακή κάρτα εργασίας

Για πρώτη φορά, καταγράφεται ψηφιακά όλο το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

Η Carglass® συμμετέχει στο πρόγραμμα ανακύκλωσης The Green City

Η Carglass®, κορυφαία εταιρεία στον τομέα επισκευής και αντικατάστασης κρυστάλλων οχημάτων καθώς και στην παραμετροποίηση συστημάτων ADAS

Τρόμος πια με τα ανασφάλιστα

Εμβρόντητος πραγματικά έμεινε ο Ανασφάλιστος, μέχρι και τρόμος τον έπιασε όταν στο τηλέφωνο συζητώντας με υψηλόβαθμο στέλεχος .....

Είναι ή δεν είναι “sexy” να είσαι ασφαλιστής;

Στην πρόσφατη παρουσίαση, για 14η συνεχόμενη χρονιά, της Ετήσιας Έκθεσης για την Ασφαλιστική Αγορά για το 2024 από την KPMG στην Ελλάδα

Γιάννης Ρούντος: το δικαίωμα στην Υγεία, η κοινωνική ευθύνη και η βιωσιμότητα της ασφάλισης

Σε μια επεισοδιακά πολύπλοκη εποχή, κατά την οποία η «τάση» να μιλούν όλοι για «βιωσιμότητα» έχει περάσει με περισσή επιπολαιότητα